Hond al 4 dagen ernstig ziek, 2dagen kliniek, Pancreatitis?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

chocobroodje

Hond al 4 dagen ernstig ziek, 2dagen kliniek, Pancreatitis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 07:52

Min lieve Puk is vanaf woensdag ziek. We zijn s'ochtends gewoon gaan wandelen zoals altijd. We hebben wat met een stokje gespeeld, ik gooide voor de laatste keer de stok, draaide me voor 2 seconden om en toen ik terug keek stond hij oh zo zielig met opgetrokken buik en bolle rug..

Woensdag
Ik dacht dat hij een vreemde beweging had gemaakt en zijn rug verdraaid had. Op de terug weg naar huis heeft hij wel nog gepoept, maar toen we thuis waren bleef hij down en was hi erg rustig. Da gebeld en daarheen gegaan. Na wat voelen en flexen bleek hij een rug en nek blessure te hebben. Ok, 2 spuitjes erin (pijnstiller en b12) en lekker mee naar huis. Ik mocht wel wat met hem wandelen maar uiteraard heel voorzichtig en wel aan de lijn. Alleen hij bleef ellendig in de gang liggen. De pijnstiller leek niet te werken en in overleg nog wat loxicom bij gespoten (in de bek)

Donderdag
Puk is erg down bij het wakker worden. Ik probeer om 8 uur of hij wil wandelen maar heeft duidelijk geen zin. Ik bel een vriendin in de straat die heeft toevallig vrij, en zij komt met haar hond ons thuis ophalen. Zodra hij hun hoort wordt hij wat levendiger en wil zowaar naar buiten. We lopen een stukje en zijn onderweg naar huis (was maar een blokje om) als hij besluit te gaan liggen op de stoep. Ondanks aanmoedigen en rustig afwachten heeft hij er echt geen zin meer in. Zijn zooltjes en oren voelen koud aan. Vriendin besluit haar hond naar huis te brengen en de auto te halen. Ondertussen bel ik de DA, die zit 2 straten van ons af en zegt kom maar weer langs.
Hij klimt de auto in zodra hij kan (er zijn op dit moment qua gedrag heel veel redenen waarom er alarmbelletjes afgaan bij mij) en we rijden naar de DA. Daar aangekomen wordt hij weer onderzocht en getempratuurt hi heeft 40,4 graden koorts. Besloten word hem voor de dag iig op te nemen.
Er wordt urine onderzoek en mest onderzoek gedaan. Urine uitslag is behoorlijk afwijkend en in overleg besluiten we om een bloed onderzoek te doen. Puk blijft een nachtje op de kliniek omdat ik ook bang ben voor uitdroging + als er wat gebeurt kan ik niks doen, hun wel. Op dit moment heeft hij ook een hevige blaasonsteking.

Vrijdag

Uitslag bloed onderzoek is binnen maar de behandelend DA is pas om 1 uur op de praktijk. Ik mag hem dus om 1 uur gaan ophalen. Eenmaal daar wordt me uitgelegd dat het bloedonderzoek verschillende dingen laat zien, waaronder beginnend suikerziekte en de lever die een behoorlijke klap heeft gehad. Ze sturen lang niet alle patiënten op dit punt naar huis maar omdat we maar 3 straten verder op wonen en omdat puk duidelijk moeite heeft om zich daar te ontspannen mag hij mee naar huis. Afspraak is wel dat we op het spreekuur komen op zaterdag voor nog een stel injecties en controle. We krijgen voer mee (royal canin diabetic nat en droogvoer) en een leverbooster die ook in de bek gespoten moet worden.

Al die tijd wil hij weer niet naar buiten maar hij eet en drinkt redelijk. Ik kijk het een nachtje aan.

Zaterdag
Ik moet hem dwingen om buiten te gaan plassen
Ik bel met de assistente en we besluiten dat ik na het spreekuur mag komen zodat ik niet met hem in een overvolle wachtkamer hoef te zitten. Bij aankomst weer tempraturen, weer heeft hij 40,2 koorts. Ook zit er bloed aan de thermometer. Damn dat is niet wat we nu willen zien, maar ik was er al bang voor gezien zijn gehele apatische gedrag. Da twijfelt en wilt overleggen met het hoofd van de kliniek, hij was eerder al betrokken toen Puk in de kliniek bleef. Opnieuw wordt voor gesteld om hem een dagje in de kliniek te houden, ik moet bekennen dat ik dat ook wel prettig vind. Het is zo eng om hem zo te zien.. Normaal is hij Hyperdepieper en zal hij nooit vrijwillig bij de DA naar binnen lopen, maar nu vind hij alles best..
S'avonds wordt ik weer gebeld, ze wilt hem graag ook weer voor de nacht houden. De koorts is weer gezakt naar 38,5 en hij is stabiel. Maar ze is heel benieuwd wat de koorts de volgende ochtend gaat doen. Ze gaat zich deze avond zoveel mogelijk met hem bezig houden, en nog wat testen doen. Ze willen nu gaan testen oa voor alvleesklieronsteking.

Hoe minder spoedgevallen er dit weekend zijn hoe gunstiger het eigenlijk is voor puk

Zondag

Ik wacht nu dus op een telefoontje van de da met een update. Ben heel benieuwd of de koorts terug gaat komen en of ze al meer heeft ontdekt.

Zijn er mensen die dit al eens eerder hebben mee gemaakt? Pancreatitis bij een hond? Ik ben er van geschrokken hoe snel hij ziek werd.. En dimen jullie mee voor mijn kleine zieke vriend?

Foto van 2 dagen geleden:
Afbeelding

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:08

komt bij dh wel eens voor, op dh forum zitten geloof ik mensen die dat meegemaakt hebben

dito

Re: Hond al 4 dagen ernstig ziek, 2dagen kliniek, Pancreatitis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:11

jeetje wat heftig! ik kan je helaas niet verder helpen maar voel me zelf al niet lekker als mijn dieren iets hebben. pfff hoop dat je snel gebeld word!!!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:12

Wij hebben er net een 12 weken oude pup met giardia doorheen gehaald die op het randje lag, ook koorts en lusteloos. sterkte zeg!

Mika

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:23

Kan het geen vergiftiging zijn? Omdat het zo plots is begonnen en gelijk zo heftig is?

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:33

Pancreatitis kan idd plots opkomen en ze zijn daar goed ziek van. Maar meestal geven ze dan ook veel over en hebben moeite met eten binnen te houden. Het is verder wel goed te zien in een bloedonderzoek en het is te behandelen.

Is het zeker dat het pancreatitis is?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:45

Wat een naar verhaal...

Is er een echo van de buik gemaakt? Staat hij nu wel op antibiotica?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 08:45

Nee vergiftiging is uitgesloten, ik heb hem echt de hele tijd in het oog gehad. Alleen de laatste gooi heb ik me een paar seconden weg gedraait. Maar in die tijd kon hij niet en naar de stok zijn gerent, iets vinden wat zo lekker is dat hij het ook wil opeten en zijn spel ervoor wilt staken, en doorslikken en ziek worden.. Dat kan echt niet. Wat ze denken is dat door de nek blessure er een crisis is ontstaan in het lichaam. Zie het als een emmer die langzaam vol loopt zonder dat je het ziet en ineens die laatste druppel is teveel.. Het hele lijf is in gevecht tegen "iets" en dat iets richt veel schade aan. Daarom denken ze nu aan een alvleesklier ontsteking.

Nee dat is nog niet zeker. En het vreemde is wat er ingaat blijft er wel in. Hij kwijlt wel heel veel van misselijkheid of pijn. Maar overgeven doet hij niet..

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:50

Alvleesklierontsteking zie je in het bloedonderzoek.
Hij kan ook een stuk stok ingeslikt hebben wat nu darmen beschadigd, of een tekenziekte opgelopen hebben, of een andere infectie.

Een verkeerde beweging kan pijnlijk zijn, maar geeft geen 40° koorts.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:54

Van pancreatitis kunnen ze wel degelijk erg ziek zijn. Goed dat ze hem daarop gaan testen. Het komt erop neer bij ontsteking van de alvleesklier dat het ding zichzelf zo n beetje gaat verteren. Als je weet hoe ziek mensen hiervan kunnen zijn, dan is het niet gek dat honden er ook zo n beetje last van hebben. het wordt bij honden nog wel eens gezien bij het gegeten hebben van iets vets (mergpijpjes bv).

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 08:58

Toch is pancreatitis niet heel makkelijk te diagnosticeren hoor. Je kan in het bloed wel een groot ontstekingsbeeld zien wat wijst naar evt. pancreatitis, maar het is dan nog niet 100% met zekerheid te zeggen. Het is niet iets zoals nierfalen wat je precies kunt aantonen.

Nogmaals de vraag, is er een echo gemaakt? Ik zou niet direct genoegen nemen met de diagnose pancreatitis.. Ik zou zeker ook echo en evt. röntgenfoto laten maken, daarnaast een algeheel bloedbeeld en bloedceltelling (maar begrijp dat dit al is gebeurd?).
En in geval van inderdaad een hoog ontstekingsbeeld (zie je in de celtelling, en de koorts wijst hier ook op), zeker ook AB starten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 09:11

Echo weet ik niet zeker, wel staat hij al 3 dagen op AB vanwege de hoge koorts en idd de onstekingswaardes en blaasonsteking. Deze wordt tot n toe ingespoten. Bloed is idd getrokken daar kwam iig de suikerziekte en de klap op de lever uit.
De diagnose alvleesklier onsteking is ook nog NIET gesteld maar dat zijn ze nu wel aan het testen.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:25

Is de suikerziekte gediagnosticeerd met alleen een glucose waarde of ook met een fructosamine waarde? Je kan namelijk ook goed afwijkende glucose waardes hebben bij bepaalde aandoeningen of zelfs bij stress (dus ook heel goed bij pancreatitis). Een fructosamine waarde kan laten zien of de glucose al op langere termijn afwijkend is of alleen heel recent.

Als zij echoapparatuur hebben zou ik wel een echo laten maken :) Als het inderdaad pancreatitis is, is de pancreas soms afwijkend groot. Mocht dat het geval zijn kan je dat zien op de echo en is je diagnose vrijwel zeker.. Helaas kan het ook zijn dat je hem niet ziet en dan is het nog niet zeker, maar een echo is geen overbodige luxe met zo'n ziek dier. Ze kunnen dan ook alle andere organen nakijken, zoals de lever (die ook afwijkende waardes had toch?), en darmen.

Goed dat hij al op de AB staat. Ik hoop van harte dat hij heel snel zal herstellen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:28

MalaQ schreef:
Toch is pancreatitis niet heel makkelijk te diagnosticeren hoor. Je kan in het bloed wel een groot ontstekingsbeeld zien wat wijst naar evt. pancreatitis, maar het is dan nog niet 100% met zekerheid te zeggen. Het is niet iets zoals nierfalen wat je precies kunt aantonen.

Nogmaals de vraag, is er een echo gemaakt? Ik zou niet direct genoegen nemen met de diagnose pancreatitis.. Ik zou zeker ook echo en evt. röntgenfoto laten maken, daarnaast een algeheel bloedbeeld en bloedceltelling (maar begrijp dat dit al is gebeurd?).
En in geval van inderdaad een hoog ontstekingsbeeld (zie je in de celtelling, en de koorts wijst hier ook op), zeker ook AB starten.

Er is gewoon een heel specifieke test voor hoor (dus niet alleen ontstekingsbeeld)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:33

Cemlys schreef:
MalaQ schreef:

Er is gewoon een heel specifieke test voor hoor (dus niet alleen ontstekingsbeeld)

Excuus, je hebt gelijk :j

Liejn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:33

Misschien een hele rare vraag, maar is er al in zijn keel gekeken? De kans bestaat nl ook dat toen jij je hoofd 2tellen wegdraaide hij 'op' de stok is geremd en er nu een wond/splinter in zijn keel zit..
Het lijkt misschien vergezocht, maar het zou het eerste geval niet zijn.. Zeker de moeite waard om te controleren dus..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 09:38

Dit is al meerdere keren gecontroleerd en er is niks te zien. Heb ook geen bloed uit de bek zien komen.

Liejn schreef:
Misschien een hele rare vraag, maar is er al in zijn keel gekeken? De kans bestaat nl ook dat toen jij je hoofd 2tellen wegdraaide hij 'op' de stok is geremd en er nu een wond/splinter in zijn keel zit..
Het lijkt misschien vergezocht, maar het zou het eerste geval niet zijn.. Zeker de moeite waard om te controleren dus..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:39

TS ik heb alleen jouw berichten gelezen.
Maar is er bij de hond in de bek en keel gekeken? Dus ook diep in de keel?
Het zal niet de eerste hond zijn die de punt van de stok onder de tong, gehemelte of in de keel krijgt.
Als dit bij een hond gebeurd is zijn ze erg down en stoïcijns.
De houding is vaak kromme rug hangende kop, hangende staart enz.
Wat je ook ziet is dat de hond kwijlt, speekselt.
De hond heeft veel pijn.

Zie net dat de optie al gegeven is.

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 09:42

second opinion: deze hond zou opgenomen moeten worden en aan het infuus....

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:02

Als ze hem verdenken van pacreatitis wel, dan is infuus gewoon eeg belangrijk, zeker met die koorts.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-14 10:05

De hond is opgenomen en ligt in de kliniek :j Second opinion zie ik echt het nut niet van in. Het zijn prima dierenartsen waar ik al jaren kom, en heb absoluut vertrouwen in ze.
Mimo schreef:
second opinion: deze hond zou opgenomen moeten worden en aan het infuus....

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 10:07

De hond is toch opgenomen en heeft waarschijnlijk wel infuus.
Pancreatitis geeft idd verhoging van specifieke enzymen dus dat vind je duidelijk terug in bloedoz.
Blaasontsteking op zich kan ook wel koorts geven, maar normaal zijn ze daar niet zo slecht van.
Sowieso, als de lever flink ziek is, is dat al voldoende reden om zich hondsberoerd te voelen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-14 13:09

ThreeFingers schreef:
Het zal niet de eerste hond zijn die de punt van de stok onder de tong, gehemelte of in de keel krijgt.
De hond heeft veel pijn.

Ook mijn eerste gedachte. Ik zou zeggen uitgebreid róntgen en echo. Ken een hond die plots zelfde sympt. had. Dier is binnenste buiten gekeerd. na 5 dagen bleek er een bal achter in zijn keel te steken net in de slokdarm....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 17:59

Wilawander schreef:
ThreeFingers schreef:
De hond heeft veel pijn.

Ook mijn eerste gedachte. Ik zou zeggen uitgebreid róntgen en echo. Ken een hond die plots zelfde sympt. had. Dier is binnenste buiten gekeerd. na 5 dagen bleek er een bal achter in zijn keel te steken net in de slokdarm....

Ook mijn gedachte. Alleen was het hier bij de ene ook een stok en bij de andere een sok.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-14 18:05

Hoe is het nu met hem TS?