Leuke vis voor in Juwel 600

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Leuke vis voor in Juwel 600

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 23:18

Hoi!
Helaas zijn tijdens mijn vakantie de batterijtjes van mijn automatische voeder leeg geraakt, waardoor mijn aquarium flink is uitgedund.. Ik gok dat er nog zo'n 6 visjes inzitten.. -O-
Aquarium loopt eindelijk goed dus baal er wel een beetje van. Maargoed, ik kan wel weer kijken voor wat nieuws.
Nu zou ik graag wat groters erin willen, dan visjes van 3 cm, en dan uiteraard een kleiner aantal vissen.
Ik weet alleen niet wat!
Laatst zag ik maanvissen, of iets dat er op lijkt, en vind ze onwijs mooi, maar na wat inlezen heb ik een aquarium nodig van minstens 50 cm hoog, en 1.50 breed.. Dus de maanvis valt af.
Nu vraag ik mij af, zijn er kleinere soorten vis die hier enigszins op lijken, waardoor ik deze bijvoorbeeld verward heb met de maanvis? Een maanvis is meer een halve maan, de vis die ik ook gezien heb was meer rond..

Of weten jullie nog andere leuke vissoorten die wat groter zijn dan maatje guppy en neon tetra, die in mijn aquarium passen? Dan kan ik eens rustig aan gaan googelen en mij inlezen. Ik kan wel op websites gaan zitten kijken naar leuke visjes, maar waar ik ze dan koop staat alleen bij of het een agressieve vis is, en niet in wat voor aquarium ze bijvoorbeeld horen..

Alvast bedankt! Ik hoop op leuke visjes :')

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:22

Wat heb je voor visjes er nu in en wat zijn je water waardes en temperaturen? Heb je veel of juist weinig planten? Hoe sterk is je filtering en waar filter je over?

Edit: een Juwel 600, is dat die met 63 liter inhoud? Grootte: L 61 x B 31 x H 36 cm?

Patt

Re: Leuke vis voor in Juwel 600

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:24

Aquaforum.nl kun je echt heel veel info vinden hierover, een echte aanrader.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 23:26

Nu zitten er nog 2 black molly's, guppy's, tetra's en 2 (kleine) algeneters in. (Die algeneters had ik overigens niet mee geteld met aantal vissen, aantal vissen ligt zeker onder de 10).
Zo'n 5 zuurstofrijke plantjes, groeien hele aquarium door. En het standaard filter zit er in.

Dank je wel Patt! Ga eens kijken!
Laatst bijgewerkt door LoveUggs op 20-08-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:27

Wat zijn je water waardes en temperatuur?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 23:29

Temperatuur is zo'n 25C. Waardes weet ik niet uit mijn hoofd. Laatste keer dat ik gemeten heb waren ze goed.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:30

LoveUggs schreef:
Temperatuur is zo'n 25C. Waardes weet ik niet uit mijn hoofd. Laatste keer dat ik gemeten heb waren ze goed.

Het punt is dat 'goed' nogal relatief is. Wat voor de ene vis goed is is dat niet voor de andere. Als jij heel hard water hebt, of heel zuur, dan is dat niet voor alle vissen geschikt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 23:33

Klopt. Ik let vooral op nitriet en nitraat, heb je daar wat aan? Deze houd ik zo laag mogelijk. Uit een vorig topic bleek dat de rest van de waardes op mijn strips nooit zorgwekkend zijn geweest, ondanks dat ik toen een enorme nitrietpriek gehad heb met enorm hoge nitriet en nitraat waardes.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 23:41

LoveUggs schreef:
Klopt. Ik let vooral op nitriet en nitraat, heb je daar wat aan? Deze houd ik zo laag mogelijk. Uit een vorig topic bleek dat de rest van de waardes op mijn strips nooit zorgwekkend zijn geweest, ondanks dat ik toen een enorme nitrietpriek gehad heb met enorm hoge nitriet en nitraat waardes.

Nitriet hoort sowieso niet thuis in je bak, en je nitraat niveau geloof ik eigenlijk ook wel :).

De vraag is vooral: wat wil je. Je zou kunnen kijken naar een kempvis, maar dan moeten je guppen er wel uit. Sowieso vermoed ik dat je algeneters óf van een soort zijn wat (veel) te groot wordt voor je bak, of in scholenverband gehouden moeten worden.

Verder moet je uitgaan dat je ongeveer een liter water moet hebben per cm vis. Als ik 8 visjes van 3cm per stuk reken zit ik al op 24cm. Laat er zo'n 50 liter water in je bak zitten (63L - bodem, planten etc.), dan kun je dus nog een aantal kleine visjes nemen, of 1 à 2 wat grotere.

Ik raad je aan hier eens in te zoeken: http://aquavisie.rgkoelman.nl/zoeken.asp

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-14 23:50

Bedankt! Algen eters zijn 4/5 cm groot. De een iets groter dan de ander, zitten al zeker een jaar in t aquarium, verwacht niet dat ze veel zullen groeien. (Van die gele, de kleine variant) gebeurd dat wel, zal ik voor minstens 1 van de twee een ander plekje zoeken. :j

Ik ga de site eens bekijken en eens googlen naar kempvissen!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:01

De vissen die jij bedoelt zijn discusvissen, prachtig mooie beesten maar ze hebben wat eisen.

Ik zelf heb nu een 1.20 aquarium maar ook in een 1.50 zou ik geen maanvissen maar vooral geen discussen houden. Beide vissen zijn scholen vissen en worden erg groot, ik vind deze vissen pas tot hun recht komen met een bak van 2 m breed 60 h en ong 50 d. *Droomt verder*

Helaas kunnen er in een kleine bak maar een aantal kleinere vissen. Dwerggoeramies zoals de colisa lalia ed. of bijv de betta is een mooie hoofd vis voor in jou bak. (mocht je kiezen voor een betta dan raad ik je af om vrouwen bij te nemen in jou maat bak) Neem hierbij een klein blijvend scholenvisje wat in het midden zwemt en misschien nog wat corydora panda of de dwerg cory`s( weet even geen naam) dan ben je al een heel eind.
Onthoud, een scholenvis wil graag met minimaal 6 soortgenoten zitten.

Ik persoonlijk zou voor al het levenbarende spul een andere leuk huisje vinden, deze vissen zorgen er voor dat je bak snel overbevolkt raakt. Doordat dergelijke visjes ook erg druk zijn gaan ze vaak niet goed samen met bijvoorbeeld dwerggouramies of betta`s.

Kmbrly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 00:17

Hoeft niet persee guppen en kempvissen scheiden. Hier zitten ze al enkele maandensamen omdat we van die 2 guppen afwouden en ze leven nog :').

Maanvissen die van ons waren vrij agressief tegen over de discus.

En bij discus moet je ook je ph min enz controleren.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 13:34

Wispeltuur schreef:
De vissen die jij bedoelt zijn discusvissen, prachtig mooie beesten maar ze hebben wat eisen.

Ik zelf heb nu een 1.20 aquarium maar ook in een 1.50 zou ik geen maanvissen maar vooral geen discussen houden. Beide vissen zijn scholen vissen en worden erg groot, ik vind deze vissen pas tot hun recht komen met een bak van 2 m breed 60 h en ong 50 d. *Droomt verder*

Helaas kunnen er in een kleine bak maar een aantal kleinere vissen. Dwerggoeramies zoals de colisa lalia ed. of bijv de betta is een mooie hoofd vis voor in jou bak. (mocht je kiezen voor een betta dan raad ik je af om vrouwen bij te nemen in jou maat bak) Neem hierbij een klein blijvend scholenvisje wat in het midden zwemt en misschien nog wat corydora panda of de dwerg cory`s( weet even geen naam) dan ben je al een heel eind.
Onthoud, een scholenvis wil graag met minimaal 6 soortgenoten zitten.

Ik persoonlijk zou voor al het levenbarende spul een andere leuk huisje vinden, deze vissen zorgen er voor dat je bak snel overbevolkt raakt. Doordat dergelijke visjes ook erg druk zijn gaan ze vaak niet goed samen met bijvoorbeeld dwerggouramies of betta`s.

Ik heb net contact opgenomen met een aquariumspeciaalzaak hier uit de omgeving. (waterweelde)
De zaak waar ik normaal kom heeft het gehele assortiment op internet staan, en heeft deze vis helaas niet. Deze is voor mij alleen wel een stuk dichterbij dan de waterweelde. Bij de waterweelde zie ik de vis ook niet tussen het assortiment staan, dus voordat ik daar naartoe rijd, heb ik bij deze een mailtje gestuurd met de vraag of zij deze vis uberhaupt hebben. (mocht iemand nog een adresje hebben waar ze deze Kempvis verkopen, in omgeving Rijswijk/Den Haag... Dan hoor ik het graag :j)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 15:13

Zojuist reactie terug gehad! Betta's zijn uitverkocht. Naar verwachting zijn ze er volgende week weer dus maar goed dat ik gemaild heb. :j

Ik neem aan dat tetra's er ook niet bij kunnen? Daar kan ik namelijk vast nog wel een ander plekje voor vinden. En de black molly's die ik nog heb?

Ohja, waardes even gemeten! Dit zijn ze;

Nitriet 0-10
Nitraat 0
GH >6
KH 3
pH 6.8

Zuurstof was 8 mg/l. Staat een heel mooi overzichtje bij maar nergens wat goed is voor je aquarium of hoe je berekend wat er goed voor is.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:15

TS om even in te gaan op je vraag 'zijn er vissen die op maanvissen lijken maar dan ronder'... bedoel je misschien discusvissen?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 15:24

Ja idd dat was al duidelijk haha. Maar die passen ook niet in mijn aquarium. Voor minstens 5 van die vissen is dat ook te klein.

FloMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 15:26

Oh sorry dan heb ik daar overheen gelezen :=

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 15:29

Geeft niet hoor!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:19

LoveUggs schreef:
Zojuist reactie terug gehad! Betta's zijn uitverkocht. Naar verwachting zijn ze er volgende week weer dus maar goed dat ik gemaild heb. :j

Ik neem aan dat tetra's er ook niet bij kunnen? Daar kan ik namelijk vast nog wel een ander plekje voor vinden. En de black molly's die ik nog heb?

Tetra`s kunnen er wel bij volgens de 'regels' maar ik persoonlijk zou dit niet doen. Tetra`s zijn redelijk druk maar zwemmen vooral heel graag, daarom hebben ze graag veel zwemruimte. Bij mij was de combi kardinaal tetra en betta niet bepaald een succes geweest. Doordat een betta zulke mooie lange vinnen heeft wilde ze er nogal eens achteraan gaan en happen, beestje deed t niet zo goed met die stress.

Als ik een scholenvisje zocht voor in jou bakmaat zou ik denk ik voor de rasbora brigittae of de rasbora galaxy gaan. Het zijn best kleine visjes maar dit zorgt er voor dat je er meer kunt houden waardoor je echt een schooltje krijgt.
Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik niet weet wat deze met een betta doen, ik denk dat het gewoon goed gaat maar hier zou ik nog wel even voor googelen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 20:40

Wispeltuur schreef:
LoveUggs schreef:

Tetra`s kunnen er wel bij volgens de 'regels' maar ik persoonlijk zou dit niet doen. Tetra`s zijn redelijk druk maar zwemmen vooral heel graag, daarom hebben ze graag veel zwemruimte. Bij mij was de combi kardinaal tetra en betta niet bepaald een succes geweest. Doordat een betta zulke mooie lange vinnen heeft wilde ze er nogal eens achteraan gaan en happen, beestje deed t niet zo goed met die stress.

Als ik een scholenvisje zocht voor in jou bakmaat zou ik denk ik voor de rasbora brigittae of de rasbora galaxy gaan. Het zijn best kleine visjes maar dit zorgt er voor dat je er meer kunt houden waardoor je echt een schooltje krijgt.
Wel moet ik eerlijk bekennen dat ik niet weet wat deze met een betta doen, ik denk dat het gewoon goed gaat maar hier zou ik nog wel even voor googelen.

Ik ga vooral eerst even kijken of ik ze bij iemand kwijt kan. :j
Eind volgende week zijn de betta's er weer, maar denk dat het voor mij eerder de week erop word, dus heb nog even de tijd om te googlen en me beter in te lezen over de betta's. Ik ga eens kijken naar de vis die jij noemt! En daarover wat info inwinnen. Misschien dat ik die al eerder kan halen.

Nadeel aan de twee guppen die er nog in zitten is dat ze denk ik uit een leg zijn die bij mij ter wereld zijn gekomen, en erg weinig kleur hebben..

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 20:51

LoveUggs schreef:
Bedankt! Algen eters zijn 4/5 cm groot. De een iets groter dan de ander, zitten al zeker een jaar in t aquarium, verwacht niet dat ze veel zullen groeien. (Van die gele, de kleine variant) gebeurd dat wel, zal ik voor minstens 1 van de twee een ander plekje zoeken. :j

Zou je eens een foto willen plaatsen? Kleine roze algeneters klink namelijk verdacht veel als de Siamese algeneter die ik lang, lang geleden ook als 'kleinblijvende vriendelijke groepsvis' heb gekocht. :+ (Laat die beschrijving nou alles zijn wat ze niet zijn. :P )

Rasbora maculata zijn ook leuke visjes. Erg klein, maar wanneer ze zich goed voelen mooi oranje met zwart en met een mooie glans op het lijf.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 20:53

Vind de galaxy erg leuk! En voor wat ik zo snel kan vinden kan deze er goed bij.

Nog een vraagje; is het in mijn bak verstandig een koppeltje betta's te nemen?

Julius_juut, ze zijn geel :+
Ik ga even een foto googlen.. Ben nu niet thuis namelijk

Edit;
Deze vriendjes. Zouden hooguit 7-10 cm worden maar kunnen ook kleiner blijven dan dat. Die van mij zijn hooguit 4-5 cm.
Afbeelding

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:15

LoveUggs schreef:
Vind de galaxy erg leuk! En voor wat ik zo snel kan vinden kan deze er goed bij.

Nog een vraagje; is het in mijn bak verstandig een koppeltje betta's te nemen?

Julius_juut, ze zijn geel :+
Ik ga even een foto googlen.. Ben nu niet thuis namelijk

Edit;
Deze vriendjes. Zouden hooguit 7-10 cm worden maar kunnen ook kleiner blijven dan dat. Die van mij zijn hooguit 4-5 cm.
[ Afbeelding ]

De visjes op de foto zijn albino ancistrussen, ze worden aardig aan de maat cm of 10, als ze kleiner blijven dan dat is je vis ziek of veel te klein gehuisvest.

Ik zou geen koppeltje nemen, mannetjes betta`s kunnen erg opdringerig en 'agressief' en ook de dames zijn pittige visjes. In een dergelijk kleine bak als dat jij hebt is het lastig want de man kan te gemakkelijk de vrouwen vinden en op jagen waardoor de gestrest kunnen raken. Daarnaast werkt het voor de meeste betta`s het beste om ze in een harempje te houden en niet in een koppel, ook om bovenstaande reden.
Maar geloof me, een betta man in zijn uppie met leuke bij vissen is net zo mooi als met vrouwen.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-14 21:19

Ah gelukkig, ancistrussen zijn in elk geval niet lastig om in je bak te hebben. Wel mooie dieren trouwens, die albino versie kende ik nog niet!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-14 21:22

Misschien dan toch maar 1 algeneter eruit met op zijn minst de twee guppen.

De tetra's kijk ik even aan hoe dat gaat. Volgens waterweelde gast dat de ene keer goed, en de andere keer niet. Kunnen mijn black molly's blijven? Vind ze qua gedrag best op de guppen lijken, dus misschien dat deze ook van de vinnen snoepen..?

De albino's heb ik trouwens wel gewoon 'samen' gekocht, en daarbij mijn aquarium vermeld.. (Samen tussen haakjes om de volgende reden; had er twee gekocht, volgende ochtend was er 1 dood. Wss al niet echt in topconditie, dus terug gegaan en heel netjes een nieuwe mee gekregen.)