Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Hoe zou jij in het kort vertellen hoe de basis omgang/opvoeding van een hond dan zou moeten zijn?
Thesserd schreef:Kuggur schreef:Succes ermee, mijn ervaring is dat het ontkrachten van mythologieen een erg zware opgave is.
Nou nou nou, wat een negativiteit

Thesserd schreef:InteressantHoe zou jij in het kort vertellen hoe de basis omgang/opvoeding van een hond dan zou moeten zijn?
Ik sta wel open voor nieuwe informatie
Saar88 schreef:Je schrijft dat honden niet te vergelijken zijn met wolven, wat ik overigens een logisch verhaal vindt. Maar je schrijft ook dat de dominantie theorie, of die van pack leader is ontkracht door het observeren van wolven. Maar als deze twee dus niet te vergelijken zijn, waarom zou de dominantie theorie dan niet voor honden kunnen gelden? Honden worden telkens in een wisselende omgeving gebracht, waardoor eventuele natuurlijke hierarchieen (bij gebrek aan een beter woord) worden verstoord. De hond moet zich aanpassen. Zou dat dan niet iets kunnen zijn wat 'onnatuurlijk' gedrag triggert?
Ben erg benieuwd naar je antwoorden
Anoniem schreef:Volgens mij moet ik de OP even aan mijn honden laten lezen want die houden er een behoorlijk dominantie- onderdaan spelletje op na, vooral wanneer het tijd is om een rauw dood beest te eten. Mijn oudste gedraagt zich dan tegenover de jongste als een soort superweerwolf die dreigt hem op te vreten wanneer hij alleen al het gore lef heeft om naar een voerbak te kijken (inclusief veel angstaanjagende horrorgeluiden).
Mischien snappen ze hier niet helemaal wat dat hond zijn nou precies inhoud ?
ilaan schreef:Interessant!
Maar sinds ik een hond die me wilde grijpen (en dit ook deed eigenlijk) aan zijn nekvel op de grond hebt gedrukt kan ik lezen en schrijven met dit dier. Traumatisch? Misschien. Maar laat me toch zeker niet grijpen. Ben er wel van overtuigd dat het grijpen in het nekvel en naar beneden brengen wel een vorm van dominantie is. (Onze jongere hond probeert het ook bij de oudere, die er niet zo van gediend is overigens)
Vraag me af hoe je dan uitlegd dat ik dit gedrag bij onze eigen honden wel zie en waarom het zo effectief is (het nekvel verhaal). En uiteraard hoe je wel met een hond om moet gaan die weinig respect voor je heeft? Omdat wat ik dacht dus niet blijkt te kloppen. Mis het gedeelte waarbij er word vertelt wat dan wel goed is om te doen. Want we weten allemaal dat er soms een moment is dat het toch iets minder lekker loopt als de bedoeling is met je hond.
Agressie heeft meestal angst of stress als oorzaak. Waarom de betreffende hond jou gegrepen heeft kan ik niet beoordelen omdat ik de situatie niet ken, maar meestal gaat er heel wat aan vooraf. Een hond laat meestal tig signalen zien om te laten zien dat hij zich niet fijn voelt. Subtiele signalen zoals om de bek likken en wegkijken, maar ook minder subtiele zoals grommen. De subtiele signalen mist de gemiddelde eigenaar en de duidelijke signalen zoals grommen worden vaak genadeloos afgestraft wat vervolgens de situatie escaleert. Dat je op het moment je hond moest grijpen om jezelf te verdedigen lijkt me noodzakelijk, maar let wel: dit is zelfverdediging en géén training. Agressie is een uiting van angst/stress/discomfort en dat train je niet door het te straffen en het op die manier te onderdrukken, want daarmee los je de oorzaak van het probleem niet op maar bestrijd je slechts symptomen. Het lijkt me te off-topic om heel diep in te gaan op trainingsmethodes
Anoniem schreef:Volgens mij moet ik de OP even aan mijn honden laten lezen want die houden er een behoorlijk dominantie- onderdaan spelletje op na, vooral wanneer het tijd is om een rauw dood beest te eten. Mijn oudste gedraagt zich dan tegenover de jongste als een soort superweerwolf die dreigt hem op te vreten wanneer hij alleen al het gore lef heeft om naar een voerbak te kijken (inclusief veel angstaanjagende horrorgeluiden).
ilaan schreef:Nouja kon daarvoor prima met die hond. Totdat ik alleen met hem was. Sorry maar mij heb je niet overtuigd. En zeker niet nu er geen alternatieve trainingsmethodes worden gegeven.
Ik sta best open voor een andere manier. En zou dat ook graag willen overdenken. Maar met een tekstje dat er iets ontkracht word heeft mij niet ovetuigd. Dominantie is imo wel aanwezig bij honden. Maar dat ben ik. Ze doen het nog altijd prima bij ons en liggen ook uren bij ons om gekroeld te worden. Zo traumatisch zal het wel niet zijn allemaal.
Als je toch nog iets kwijt wilt over die trainingsmethodes wil ik wel graag een pb. Want ondanks dat ik er niet in geloof nu wil ik er best voor open staan en daar eens over denken. Ik bedoel maar, bokt heeft me ook al een deel de natuurlijke kant met paarden op geholpen. Beetje verandering bij de honden kan er ook nog wel bij haha
. ilaan schreef:Anoniem schreef:Volgens mij moet ik de OP even aan mijn honden laten lezen want die houden er een behoorlijk dominantie- onderdaan spelletje op na, vooral wanneer het tijd is om een rauw dood beest te eten. Mijn oudste gedraagt zich dan tegenover de jongste als een soort superweerwolf die dreigt hem op te vreten wanneer hij alleen al het gore lef heeft om naar een voerbak te kijken (inclusief veel angstaanjagende horrorgeluiden).
Haha dit dacht ik dus ook. Nu hebben wij geen last met eten maar er is toch eentje duidelijk de baas. De oudste drukt de jongste rustig naar de grond als het hem niet zint. Dus vraag me af hoe dat dan zit.
Interessant inderdaad dat honden niet op wolven lijken maar de theorie wel is ontkracht door onderzoek met wolven. Vind de uitleg daarvan helaas ook niet sterk.
Om eerlijk te zijn vind ik dat de 'mythes' niet echt zijn ontkracht en zie ik toch andere dingen. Of wij hebben allemaal verkeerd opgevoede rothonden of er zit toch een kern van waarheid in deze zogenaamde mythes.
Blacky94 schreef:Haha dit dacht ik dus ook. Nu hebben wij geen last met eten maar er is toch eentje duidelijk de baas. De oudste drukt de jongste rustig naar de grond als het hem niet zint. Dus vraag me af hoe dat dan zit.
Interessant inderdaad dat honden niet op wolven lijken maar de theorie wel is ontkracht door onderzoek met wolven. Vind de uitleg daarvan helaas ook niet sterk.
Om eerlijk te zijn vind ik dat de 'mythes' niet echt zijn ontkracht en zie ik toch andere dingen. Of wij hebben allemaal verkeerd opgevoede rothonden of er zit toch een kern van waarheid in deze zogenaamde mythes.
[/quote]
blijft het imo interessant om uit te vinden waar de grens hond-hond en hond-mens ligt..
ilaan schreef:Maar de meeste honden die samen worden gezet zijn onnatuurlijk gevormde groepen. Ik denk dat bijna iedereen die meerdere honden heeft deze uit verschillende nestjes heeft. Dus dan gaat dat verhaal voor een hoop huishoudens toch alsnog op?
Even ervanuitgaande dat wat je zegt klopt uiteraard.
Edit
Ga nu wel echt slapen.. slaap lekker