Hondenmythen ontkracht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CanisVeka

Hondenmythen ontkracht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 22:51

Ik open dit topic omdat ik graag eens en voor altijd iets de wereld uit wil helpen. Het wordt een lang topic, maar ik zal het zo informatief en bondig mogelijk proberen te houden. Voor mijn afstuderen ben ik bezig met het trainen van een aantal honden met ernstige gedragsproblematiek waaronder angst en agressie. Waar ik de meeste problemen mee heb is niet het trainen van de honden, maar de mensen. Docenten op de universiteit waarschuwden hier al voor, gezien er nog ontzéttend veel misverstand bestaat bij mensen m.b.t. hondengedrag. Het is bizar hoeveel mythes er bestaan over honden die door de wetenschap al lang zijn ontkracht. Mythes die hoogleraren, professors en onderzoekers over de hele wereld al achter zich hebben gelaten, maar die bij de gemiddelde leek nog hardnekkig in stand blijven (mede vanwege populaire televisie entertainers die foutieve informatie verspreiden, maar het wordt een te lang verhaal om daar ook uitgebreid op in te gaan). Het is een constante strijd waar helaas de honden de prijs voor betalen. Ook op bokt worden adviezen gegeven waar als (toekomstig) gedragswetenschapper mijn nekharen van overeind gaan staan, vandaar dit topic. De twee belangrijkste (bewezen!) foutieve theorieën zijn de dominantietheorie en de roedeltheorie.

Waar komt al deze foutieve informatie over honden vandaan?

- Dominantie
De dominantietheorie is ontstaan uit een oud onderzoek uit de jaren 30-40 waarin door de mens geselecteerde wolven bij elkaar zijn gezet en in gevangenschap zijn geobserveerd. In deze kunstmatige 'roedel' ontstond veel strijd waarbij er constant gevechten uitbraken. Hieruit volgend werd een hierarchie waargenomen waarbij de sterkste wolf die de meeste gevechten won en hierdoor de meeste invloed had, de 'dominante' wolf was, oftewel de 'alpha' of 'pack leader'. In deze studie werd ook de 'alpharoll' geobserveerd (waarbij een wolf door een andere wolf tegen de grond wordt gedrukt als correctie of als uiting van dominantie) evenals het grijpen in het nekvel.

Wolfbiologen laten weten dat nieuwe studies laten zien dat dit GEEN natuurlijk wolvengedrag is. Wolvenroedels bestaan uit families en zij leven zeer vreedzaam. Gevechten zijn er binnen een roedel niet of zeer zelden en de enige hierarchie die er is, is de hierarchie tussen ouders en nakomelingen waarbij de ouders een natuurlijk gezag hebben over hun kinderen. Er wordt dus niet gestreden voor een dominante positie. Er vindt geen 'alpharoll' plaats en ook geen andere harde correcties, 'dominant' gedrag, zoals in gevangenschap geobserveerd is, wordt niet waargenomen in het wild en is dus geen natuurlijk gedrag. Het in de nek grijpen en op de grond forceren blijkt in de praktijk een vorm van prooiagressie te zijn, met als doel een ander dier te doden. Dit gebeurt nooit binnen een roedel. Hier een kort filmpje waarin de onderzoeker die de term 'alpha' de wereld in heeft gebracht zegt dat hij hier schuldig voor is, en dat 'alpha' (of pack leader) in feite niets anders is dan de 'papa/mama' wolf: https://www.youtube.com/watch?v=tNtFgdwTsbU
Bovengenoemde foutieve studie is niet alleen ten onrechte gegeneraliseerd naar wolven in het algemeen, maar ook naar honden. Het dominantiegeloof ging zodanig ver dat zelfs werd gesteld dat honden niet voorop mogen lopen of eerst door de deur mogen, niet eerst mogen eten, niet op de bank mogen etc. Ook het op de rug dwingen en in de nek grijpen (dingen die voor honden zéér traumatisch kunnen zijn) komen voor. Dit alles omdat er bij honden zogenaamd een constante dominantiestrijd gaande zou zijn die de kop ingedrukt moet worden.

Voor een uitgebreidere duidelijke uitleg over dominantie verwijs ik naar deze site: http://www.hondenwijzer.com/dominantie.html Het artikel telt 6 pagina's maar als je er even voor gaat zitten heb je wel je kennis up to date!
Nog een informatieve link: http://www.whole-dog-journal.com/issues ... 416-1.html

De American Veterinary Society of Animal Behavior heeft een officiele positie ingenomen tegen het gebruik van de dominantietheorie: http://behavior.vetmed.ucdavis.edu/loca ... tement.pdf

Een aantal wetenschappelijke onderzoeken: http://img2.timg.co.il/forums/1_139885255.pdf
http://www.animalsandsociety.com/assets ... s07047.pdf

Vaak wordt naar wolven gekeken om hondengedrag te interpreteren en hier gaat het fout: honden zijn geen wolven. Ze hebben een gemeenschappelijke voorouder, maar ze zijn geëvolueerd tot verschillende diersoorten. Zoals de sociale structuur, levenswijze en verhoudingen van bonobo's en chimpansees verschillen, zo verschillen ze ook tussen honden en wolven. Zo komen we tot de volgende foutieve conclusie die nog veel mensen geloven: omdat wolven roedeldieren zijn, zijn honden dat ook. Vergeet niet dat vossen net zo goed gemeenschappelijke voorouders hebben, maar zij leven solitair!

-Roedel
Er zijn inmiddels verscheidene onderzoeken gepubliceerd naar in het wild levende honden in Inda (deze leven al 14000 jaar in het wild), maar ook in Bangkok, Roemenië, Hawaii en Cook Eilanden.
Alle resultaten: honden vormen geen roedels. Ze komen samen bij een zogenoemde 'magneet', zoals voedsel of een loops teefje, maar wanneer deze magneet weg is gaan ze hun eigen weg. Ze blijven niet bij elkaar zoals een wolvenroedel. Tevens laten de ontmoetingen tussen wilde honden een wederkerig contact zien die niet op hierarchie gebaseerd is.
Nederlandse trainers die afstand nemen van de 'pack leader' theorie: https://www.youtube.com/watch?v=KuuxIlLcbxo

De grootste namen in de wereld van de hondenwetenschappen, zoals bijvoorbeeld dr. Dunbar (een dierenarts en gedragsdeskundige met een special honors degree in physiology en biochemistry van de Royal Veterinary College of London University, een doctoraat in animal behavior en jarenlange onderzoek naar olfactory communication, sociaal gedrag en agressie bij honden plus tientallen jaren ervaring met het trainen van honden) proberen met alle macht bovenstaande mythes de wereld uit te helpen. Jaren geleden leek het langzaam de goede kant op te gaan in de hondenwereld totdat er een tv-persoonlijkheid (zonder enige educatieve achtergrond) zijn opmars maakte en bovenstaande mythes weer razend populair werden. Het stikt van de websites die stellen dat je je hond laag in rang moet houden en waarbij veel probleemgedrag wordt toegeschreven aan dominantie. Een groot probleem is dat 'hondentrainer' geen beschermde titel is en dat eenieder zich zo mag noemen. Daarnaast zijn er veel hondentrainers die jaren geleden onder de oude stempel zijn afgestudeerd en zich niet bijscholen. Hierdoor kan het voor leken erg moeilijk zijn om een goede hondentrainer te vinden.

Ik weet dat voor veel mensen deze informatie niet strookt met wat je je hele leven geleerd hebt en het moeilijk is deze nieuwe inzichten te accepteren. Maar mensen, vroeger dachten we ook dat de aarde plat was. Mocht hier een discussie uit voortkomen: zorg ten eerste a.u.b. voor een wetenschappelijke onderbouwing van je standpunt anders wordt het een vruchteloze discussie, en ten tweede zou het fijn zijn als je mijn volledige verhaal gelezen hebt (artikelen uitgezonderd) zodat ik niet in herhaling hoef te vallen.

Een toepasselijk plaatje die een van mijn docenten tijdens een college gebruikte:
http://www.anonymousartofrevolution.com ... works.html
Laatst bijgewerkt door CanisVeka op 18-08-14 23:04, in het totaal 3 keer bewerkt

Thesserd

Re: Hondenmythen ontkracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 22:55

Interessant :D Hoe zou jij in het kort vertellen hoe de basis omgang/opvoeding van een hond dan zou moeten zijn?

Ik sta wel open voor nieuwe informatie :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:00

Erg interessant stuk! Ik heb het helemaal gelezen.
Op dit moment leer ik enorm veel van mijn jonge hond en is zie wel aansluiting in wat jij schrijft hier. :j
Ik ga het even volgen. Erg benieuwd of er discussie komt of niet.

Overigens doet je laatste link het niet. Ik ben wel benieuwd naar het plaatje.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:03

Succes ermee, mijn ervaring is dat het ontkrachten van mythologieen een erg zware opgave is.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:04

Kuggur schreef:
Succes ermee, mijn ervaring is dat het ontkrachten van mythologieen een erg zware opgave is.

Nou nou nou, wat een negativiteit :Y)

maaike1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:15

Heel interessant. Ik volg ook :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:18

Thesserd schreef:
Kuggur schreef:

Nou nou nou, wat een negativiteit :Y)

Hoe lang ben je al op bokt?

Er doet zoveel onzin de ronde op BB,een goed voorbeeld is hondenvoeding en alle baarlijke ongefundeerde nonsens die daarover geventileerd wordt. En geen wetenschappelijk onderbouwd argument wordt geaccepteerd...

Dit soort mythen zijn als religies, of zo je wil sekten, vaak compleet met goeroe´s met het nodige charisma.
Dergelijk geloof is vaak onwrikbaar, vandaar mijn opmerking.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:21

Ik snap je punt heel goed hoor en ik weet precies hoe Bokt is, maar aangezien dit topic tot nog toe alleen maar positieve reacties had ontvangen vond ik het een pessimistische reactie die nog niet helemaal nodig was geweest. :+

Verder geen punt van maken. Ik sta er iig voor open maar heb nog niet alle links doorgelezen omdat ik moet slapen nu. Morgen even verder kijken. Ondertussen ben ik in afwachting van reactie van de TS :j

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:24

Je schrijft dat honden niet te vergelijken zijn met wolven, wat ik overigens een logisch verhaal vindt. Maar je schrijft ook dat de dominantie theorie, of die van pack leader is ontkracht door het observeren van wolven. Maar als deze twee dus niet te vergelijken zijn, waarom zou de dominantie theorie dan niet voor honden kunnen gelden? Honden worden telkens in een wisselende omgeving gebracht, waardoor eventuele natuurlijke hierarchieen (bij gebrek aan een beter woord) worden verstoord. De hond moet zich aanpassen. Zou dat dan niet iets kunnen zijn wat 'onnatuurlijk' gedrag triggert?

Ben erg benieuwd naar je antwoorden :)

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 23:27

Thesserd schreef:
Interessant :D Hoe zou jij in het kort vertellen hoe de basis omgang/opvoeding van een hond dan zou moeten zijn?

Ik sta wel open voor nieuwe informatie :j

Het is moeilijk om het in het kort te vertellen, maar probeer allereerst gedragingen niet in het kader van dominantie te plaatsen. In de omgang staat vertrouwen en een goede band centraal en men kan over het algemeen stellen: doe je het bij je kinderen niet, doe het dan ook niet bij je hond. Met een sterke vertrouwensband, positive reinforcement en counter conditioneren kun je alles bereiken. Verdiep je in kalmerende signalen om de lichaamstaal van je hond te begrijpen. Voor specifieke problemen kun je de youtube channel 'kikopup' opzoeken op youtube. Ook dr. Sophia Yin is ijzersterk in gedragsmodificatie, met name counter conditioneren (voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=sI13v9JgJu0). Zak George geeft veel handig trainingsadvies op youtube, hij is trainingstechnisch iets minder sterk maar heel toegankelijk voor leken omdat hij vakjargon vermijdt.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:29

Interessant!

Maar sinds ik een hond die me wilde grijpen (en dit ook deed eigenlijk) aan zijn nekvel op de grond hebt gedrukt kan ik lezen en schrijven met dit dier. Traumatisch? Misschien. Maar laat me toch zeker niet grijpen. Ben er wel van overtuigd dat het grijpen in het nekvel en naar beneden brengen wel een vorm van dominantie is. (Onze jongere hond probeert het ook bij de oudere, die er niet zo van gediend is overigens)

Vraag me af hoe je dan uitlegd dat ik dit gedrag bij onze eigen honden wel zie en waarom het zo effectief is (het nekvel verhaal). En uiteraard hoe je wel met een hond om moet gaan die weinig respect voor je heeft? Omdat wat ik dacht dus niet blijkt te kloppen. Mis het gedeelte waarbij er word vertelt wat dan wel goed is om te doen. Want we weten allemaal dat er soms een moment is dat het toch iets minder lekker loopt als de bedoeling is met je hond.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:35

Erg interessant, herken veen van mijn eigen hond. Ik ga dit absoluut volgen.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 23:36

Saar88 schreef:
Je schrijft dat honden niet te vergelijken zijn met wolven, wat ik overigens een logisch verhaal vindt. Maar je schrijft ook dat de dominantie theorie, of die van pack leader is ontkracht door het observeren van wolven. Maar als deze twee dus niet te vergelijken zijn, waarom zou de dominantie theorie dan niet voor honden kunnen gelden? Honden worden telkens in een wisselende omgeving gebracht, waardoor eventuele natuurlijke hierarchieen (bij gebrek aan een beter woord) worden verstoord. De hond moet zich aanpassen. Zou dat dan niet iets kunnen zijn wat 'onnatuurlijk' gedrag triggert?

Ben erg benieuwd naar je antwoorden :)

Ik begrijp wat je bedoelt Saar88, maar met ontkracht bedoel ik: de oorspronkelijke reden van het ontstaan van de theorie is onderuitgehaald, en daarnaast stapelen de bewijzen tégen de theorie zich op. Wat betreft het plaatsen in een onnatuurlijke omgeving wat onnatuurlijk gedrag kan triggeren: het prachtige van honden is dat zij zijn aangepast aan de mens en zijn maatschappij (de hond heet niet voor niets 'canis familiaris'.) Na duizenden jaren fokken zijn de hersenen van honden aangepast om samen te leven met de mens. Ze begrijpen menselijke emoties en zoeken bij probleemoplossing van nature menselijk oogcontact (wolven doen dit niet). Kortom: onze dagelijkse situaties zíjn de natuurlijk situaties voor onze gefokte honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:36

Volgens mij moet ik de OP even aan mijn honden laten lezen want die houden er een behoorlijk dominantie- onderdaan spelletje op na, vooral wanneer het tijd is om een rauw dood beest te eten. Mijn oudste gedraagt zich dan tegenover de jongste als een soort superweerwolf die dreigt hem op te vreten wanneer hij alleen al het gore lef heeft om naar een voerbak te kijken (inclusief veel angstaanjagende horrorgeluiden).
Mischien snappen ze hier niet helemaal wat dat hond zijn nou precies inhoud ?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:41

Bedankt voor je reactie TS, ik de YT channel morgen bekijken.

Moet nu echt slapen :+

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 23:43

Anoniem schreef:
Volgens mij moet ik de OP even aan mijn honden laten lezen want die houden er een behoorlijk dominantie- onderdaan spelletje op na, vooral wanneer het tijd is om een rauw dood beest te eten. Mijn oudste gedraagt zich dan tegenover de jongste als een soort superweerwolf die dreigt hem op te vreten wanneer hij alleen al het gore lef heeft om naar een voerbak te kijken (inclusief veel angstaanjagende horrorgeluiden).

Haha dit dacht ik dus ook. Nu hebben wij geen last met eten maar er is toch eentje duidelijk de baas. De oudste drukt de jongste rustig naar de grond als het hem niet zint. Dus vraag me af hoe dat dan zit.

Interessant inderdaad dat honden niet op wolven lijken maar de theorie wel is ontkracht door onderzoek met wolven. Vind de uitleg daarvan helaas ook niet sterk.

Om eerlijk te zijn vind ik dat de 'mythes' niet echt zijn ontkracht en zie ik toch andere dingen. Of wij hebben allemaal verkeerd opgevoede rothonden of er zit toch een kern van waarheid in deze zogenaamde mythes.

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 23:45

ilaan schreef:
Interessant!

Maar sinds ik een hond die me wilde grijpen (en dit ook deed eigenlijk) aan zijn nekvel op de grond hebt gedrukt kan ik lezen en schrijven met dit dier. Traumatisch? Misschien. Maar laat me toch zeker niet grijpen. Ben er wel van overtuigd dat het grijpen in het nekvel en naar beneden brengen wel een vorm van dominantie is. (Onze jongere hond probeert het ook bij de oudere, die er niet zo van gediend is overigens)

Vraag me af hoe je dan uitlegd dat ik dit gedrag bij onze eigen honden wel zie en waarom het zo effectief is (het nekvel verhaal). En uiteraard hoe je wel met een hond om moet gaan die weinig respect voor je heeft? Omdat wat ik dacht dus niet blijkt te kloppen. Mis het gedeelte waarbij er word vertelt wat dan wel goed is om te doen. Want we weten allemaal dat er soms een moment is dat het toch iets minder lekker loopt als de bedoeling is met je hond.

Ik denk dat 90% van de mensen zal zeggen dat ze dominant gedrag zien bij hun hond, simpelweg omdat ze gewend zijn het op die manier te interpreteren :) Agressie heeft meestal angst of stress als oorzaak. Waarom de betreffende hond jou gegrepen heeft kan ik niet beoordelen omdat ik de situatie niet ken, maar meestal gaat er heel wat aan vooraf. Een hond laat meestal tig signalen zien om te laten zien dat hij zich niet fijn voelt. Subtiele signalen zoals om de bek likken en wegkijken, maar ook minder subtiele zoals grommen. De subtiele signalen mist de gemiddelde eigenaar en de duidelijke signalen zoals grommen worden vaak genadeloos afgestraft wat vervolgens de situatie escaleert. Dat je op het moment je hond moest grijpen om jezelf te verdedigen lijkt me noodzakelijk, maar let wel: dit is zelfverdediging en géén training. Agressie is een uiting van angst/stress/discomfort en dat train je niet door het te straffen en het op die manier te onderdrukken, want daarmee los je de oorzaak van het probleem niet op maar bestrijd je slechts symptomen. Het lijkt me te off-topic om heel diep in te gaan op trainingsmethodes :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 00:00

Nouja kon daarvoor prima met die hond. Totdat ik alleen met hem was. Sorry maar mij heb je niet overtuigd. En zeker niet nu er geen alternatieve trainingsmethodes worden gegeven.

Ik sta best open voor een andere manier. En zou dat ook graag willen overdenken. Maar met een tekstje dat er iets ontkracht word heeft mij niet ovetuigd. Dominantie is imo wel aanwezig bij honden. Maar dat ben ik. Ze doen het nog altijd prima bij ons en liggen ook uren bij ons om gekroeld te worden. Zo traumatisch zal het wel niet zijn allemaal.

Als je toch nog iets kwijt wilt over die trainingsmethodes wil ik wel graag een pb. Want ondanks dat ik er niet in geloof nu wil ik er best voor open staan en daar eens over denken. Ik bedoel maar, bokt heeft me ook al een deel de natuurlijke kant met paarden op geholpen. Beetje verandering bij de honden kan er ook nog wel bij haha

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 00:02

Anoniem schreef:

Resource guarding/voedselagressie kan voortkomen uit het feit dat de hond bang is dat zijn resource (in dit geval voedsel) niet veilig is en afgepakt kan worden, niet per se omdat hij hoog in rank wil zijn. Naar mensen komt het ook voor, en is zeer makkelijk af te leren (bv. zo: https://www.youtube.com/watch?v=IIt_yj893qU) En dus vooral NIET zo: https://www.youtube.com/watch?v=RDb-wsQzAeI

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 00:10

ilaan schreef:
Nouja kon daarvoor prima met die hond. Totdat ik alleen met hem was. Sorry maar mij heb je niet overtuigd. En zeker niet nu er geen alternatieve trainingsmethodes worden gegeven.

Ik sta best open voor een andere manier. En zou dat ook graag willen overdenken. Maar met een tekstje dat er iets ontkracht word heeft mij niet ovetuigd. Dominantie is imo wel aanwezig bij honden. Maar dat ben ik. Ze doen het nog altijd prima bij ons en liggen ook uren bij ons om gekroeld te worden. Zo traumatisch zal het wel niet zijn allemaal.

Als je toch nog iets kwijt wilt over die trainingsmethodes wil ik wel graag een pb. Want ondanks dat ik er niet in geloof nu wil ik er best voor open staan en daar eens over denken. Ik bedoel maar, bokt heeft me ook al een deel de natuurlijke kant met paarden op geholpen. Beetje verandering bij de honden kan er ook nog wel bij haha

Nogmaals, ik ken de situatie niet en om een specifiek trainingsadvies te geven moet ik weten wat er precies gebeurd is. Wat ik je wel kan vertellen is dat er bijna altijd counter conditioning wordt gebruikt voor agressie (voorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=sI13v9JgJu0). Wil je hier dieper op ingaan mag je me pb-en :) .

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 00:14

ilaan schreef:
Anoniem schreef:

Haha dit dacht ik dus ook. Nu hebben wij geen last met eten maar er is toch eentje duidelijk de baas. De oudste drukt de jongste rustig naar de grond als het hem niet zint. Dus vraag me af hoe dat dan zit.

Interessant inderdaad dat honden niet op wolven lijken maar de theorie wel is ontkracht door onderzoek met wolven. Vind de uitleg daarvan helaas ook niet sterk.

Om eerlijk te zijn vind ik dat de 'mythes' niet echt zijn ontkracht en zie ik toch andere dingen. Of wij hebben allemaal verkeerd opgevoede rothonden of er zit toch een kern van waarheid in deze zogenaamde mythes.

Maar ze schrijft in de op dat dit dominantie gedrag alleen bij een onnatuurlijk gevormde groep wolven zich laat zien. Zou het dan niet enigszins logisch kunnen zijn dat dit net zo goed gebeurd bij een onnatuurlijk gevormde groep honden? Om er even vanuit te gaan dat de honden uit verschillende nesten komen, dat weet ik verder niet en ik noem ook maar wat.. ;) :)

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 00:17

Maar de meeste honden die samen worden gezet zijn onnatuurlijk gevormde groepen. Ik denk dat bijna iedereen die meerdere honden heeft deze uit verschillende nestjes heeft. Dus dan gaat dat verhaal voor een hoop huishoudens toch alsnog op?

Even ervanuitgaande dat wat je zegt klopt uiteraard.

Edit
Ga nu wel echt slapen.. slaap lekker :)

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 00:27

Blacky94 schreef:

Maar ze schrijft in de op dat dit dominantie gedrag alleen bij een onnatuurlijk gevormde groep wolven zich laat zien. Zou het dan niet enigszins logisch kunnen zijn dat dit net zo goed gebeurd bij een onnatuurlijk gevormde groep honden? Om er even vanuit te gaan dat de honden uit verschillende nesten komen, dat weet ik verder niet en ik noem ook maar wat.. ;) :)[/quote]

Dat klopt dat dat zou kunnen. Even voor de duidelijkheid, ik bedoel niet te zeggen dat dominantie niet bestáát, het bestaat bij mensen ook. Een misvatting is echter om alledaagse (probleem)situaties met honden in het kader van dominantie te bekijken, gezien dit niet een veelvoorkomend specifiek hondenprobleem is. Wanneer een eigenaar zijn hond dominant noemt, is er 99% van de tijd iets heel anders aan de hand. Het is dus niet zo dat het concept dominantie niet bestaat, het bestaat alleen niet op de manier zoals de oude theorie pretendeert. Je kunt je wel voorstellen dat een hond zich zeer onprettig voelt wanneer hij zich genoodzaakt voelt zich hoger in rank te 'vechten'. Dit zien we zeer zelden bij honden, en leidt af van de daadwerkelijke oorzaak van het probleem.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-14 00:31

Ik wilde idd net zoiets voorstellen als optie maar zie dat je er zelf al uitleg over gegeven hebt :) blijft het imo interessant om uit te vinden waar de grens hond-hond en hond-mens ligt.. ;)

CanisVeka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-14 00:35

ilaan schreef:
Maar de meeste honden die samen worden gezet zijn onnatuurlijk gevormde groepen. Ik denk dat bijna iedereen die meerdere honden heeft deze uit verschillende nestjes heeft. Dus dan gaat dat verhaal voor een hoop huishoudens toch alsnog op?

Even ervanuitgaande dat wat je zegt klopt uiteraard.

Edit
Ga nu wel echt slapen.. slaap lekker :)

Het is niet zo dat honden niet kunnen samenleven met elkaar. Honden kunnen sociaal juist heel vaardig zijn. Vergelijk het met mensen: groepen mensen kunnen heel goed samen leven (bv. studenten/vrienden die samen wonen) maar bij een groep mensen die gedwongen zijn samen te leven en op elkaars lip zitten kunnen conflicten ontstaan, denk bv. aan Big Brother enz. (Al dan niet omdat de ene persoonlijkheid dominanter is). Hetzelfde geldt voor honden. Nogmaals, het is niet zo dat het concept dominantie niet bestaat, bij mensen bestaat het ook. Het bestaat echter niet op de manier zoals de oude theorie pretendeert. Het is niet specifiek voor honden en het is een zeldzaam voorkomend probleem in alledaagse situaties.