Wij wisten dat bij onze paarden een bunzing rondloopt, zelf gespot dus dat is zeker. Ook vossen lopen hier rond, ook meermaals gezien. We wonen aan de rand van een dorp.
De paarden staan ongeveer 200 meter van ons huis en het wemelt er van de konijnen. Genoeg voedsel zou je zeggen voor zowel bunzing als vos.
Nu hebben, of liever hadden
, wij in onze tuin 11 cavia's in een riant buitenverblijf. De tuin is volledig omheind dus het is lastig voor bv een vos om in onze tuin te komen. Katten komen in onze tuin nooit. Wij hebben 2 honden en 2 eigen katten die daar niet van gediend zijn. Mensen ongemerkt in onze tuin is ook geen optie.Het caviaverblijf is omheind door aan de ene kant de garage (steen dus), aan de andere kant een stenen muur van 1.80 hoog, aan de derde kant een houten schutting van 1.80 hoog en aan de voorkant een hekwerkje van gaas van pakweg een meter hoog.
Gisternacht zijn dus in 1x alle cavia's verdwenen. Het enige dat nog rest zijn een paar kleine stukjes wit haar. Geen bloed of niks verder, ook geen sporen van andere ellende. Gewoon ineens weg. Dit heb ik in ruim 15 jaar knaagdieren hier in de tuin nog nooit meegemaakt.
De sterke verdenking gaat uit naar de bunzing. Met name omdat de cavia's allerlei schuilmogelijkheden hebben waar eigenlijk geen ander dier in/onder past. Een vos zou zeker niet alle cavia's hebben kunnen meenemen. Een bunzing kan natuurlijk zo'n beetje overal in/onder. Er is een kleine opening op grondhoogte gevonden in de schutting die langs het verblijf staat. We nemen dus maar aan dat de dader daar doorheen gekomen is. We gaan langs die schutting dus nu maar gaas zetten, zodat een gat maken in de schutting dus niet meer helpt, want dan stuit de dader op gaas daarna.
Goed, heel verhaal, maar heb even een vraag voor kenners van bunzing(achtigen).
Zijn het ook goede klimmers en wagen zich daaraan of zijn dit dieren die vooral via de grond hun acties doen? Er komen namelijk geen nieuwe dieren (cavia's danwel konijnen) voordat ik zeker weet dat dit niet nog een keer gebeurt.
Ik heb het wel eens eerder gehoord dan een bunzing dit kan doen. Diegenen hebben toentertijd het hele hok dicht gemaakt. Dus een dak van stevig gaas, dubbel gaas om de zijkant en goed controleren op gaten.
.
. Stevig gaas helpt. Niet van dat zeshoekige kippengaas, daar kunnen ze inderdaad doorheen bijten. Maar dat kun je zelf met de hand ook al buigen, dus dat is niet zo gek. Gewoon een maatje dikker. Ik adviseer voor buiten-frettenhokken dat vierkante gaas van 16 mm of groter. Dat is net wat steviger en houdt bunzingen ook buiten.
Dat was ook altijd mijn grootste nachtmerrie bij de konijnen.. Hier zijn vooral veel roofvogels en vossen in de buurt. Ik had de ren van mijn konijnen daarom helemaal dicht gemaakt met volière gaas, ook bovenlangs en onder het zand, en de naden helemaal dichtgemaakt met ijzerdraad. Gelukkig nooit iets gebeurd hier.
kippen. Enige dat nog restte waren wat veren onder de schutting.