overbezorgd

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Davinia_

overbezorgd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 09:08

Ik zal vast niet de enige zijn die overbezorgd is als haar dier wat mankeert. Het liefste zet ik mijn hond direct in de auto naar de dierenarts als ik zie dat er iets is. Herkenbaar?

Vanmorgen toen ik beneden kwam merkte ik gelijk dat er iets niet goed was met onze hond. Hij kwam langzaam overeind, langzaam naar me toe gelopen en ging naast me staan. Normaal komt ie als een malle op me af gerend en gaat ie tegen me aan springen. Ben ik hem aan het afleren, maar werkt nog niet echt zolang ieder ander persoon roept dat het wel mag..
Tijdens het wandelen wilde ie niet echt lopen en sinds ie thuis is ligt ie al hele tijd. Zelfs als ik hem roep voor een koekje komt hij niet overeind.
Hij heeft geen koorts en eet nog gewoon.
Natuurlijk gelijk de dierenarts gebeld, maar die zei dat ik het maar een dagje aan moest kijken. Het kon zijn dat ie een verkeerde sprong had gemaakt en gewoon eventjes last van zijn rug had.
Dus nu zit ik hier, overbezorgd te wezen en stiekem te balen dat ik niet gelijk langs mocht komen.
Als mijn hondje toch wat mankeert...

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:12

Vind het nog steeds knap dat dierenartsen een soort van diagnose kunnen maken via de telefoon zonder het dier gezien te hebben.
Kun je nergens anders terecht?

Beterschap voor je hond!
Laatst bijgewerkt door nientje78 op 14-08-14 09:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Mioux

Re: overbezorgd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:16

Vaak zeggen dierenartsen al snel "zolang hij eet en drinkt en nog loopt zonder klagen wachten we een dagje". Ene kant snap ik t wel, soms is het gewoon een spier verrekt of even ergens last van. aan de andere kant snap ik t ook weer niet, als je dier drastisch veranderd in zijn doen en laten lijkt t me niet overbodig het na te laten kijken. Als voorbeeld de Teek en de ziekte van lyme wat je vaak hoort tegenwoordig. Als je t niet vertrouwt zou ik gewoon nog eens bellen of langsgaan met t spreekuur...

2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:17

Als je er echt langs wilt gaan dan gewoon doen. Je betaald ze toch genoeg ervoor?

Zelf zou ik niet gaan. Ook een hond kan zich wel eens even niet zo lekker voelen. En om nou voor iedere scheet die dwars zit langs te gaan? Maar jij kent je hond het beste en soms heb je gewoon zo een onderbuik gevoel toch?

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:23

De omslag is idd zo drastisch dat ik persoonlijk ook niet een dag zou wachten. Bovendien is het gewoon doordeweeks en overdag; nu niet bepaald dat die da speciaal voor jou naar de kliniek moet zoals in het weekend wel vaak het geval is. Dus raar dat je da zo reageert; lijkt soms wel of da zelf de rekeningen van hun patienten moeten betalen of anders niet naar hun werk hoeven.
Gewoon aandringen dat je toch een afspraak wil maken en anders een andere da?

Heb je het idee dan dat het idd een simpele spierverrekking kan zijn? Je kent tenslotte zelf je hond het beste dus heb je zelf het gevoel dat zijn gedrag daar vandaan komt? Of is het voor jou gevoel (in combinatie met je kennis van gedrag van je hond) iets anders? In laatste geval gewoon aandringen of een andere.

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:28

nientje78 schreef:
Vind het nog steeds knap dat dierenartsen een soort van diagnose kunnen maken via de telefoon zonder het dier gezien te hebben.
Kun je nergens anders terecht?

Beterschap voor je hond!

Ik vind dat ook altijd bijzonder, maar de assistenten van de huisarts doen het niet anders. Triage en volgen van bepaalde protocollen.
Als ik er niet gerust op zou zijn dan zou ik gewoon nog een keer bellen en aangeven dat ik niet af wil wachten maar wil komen. Klant is koning denk ik dan, dan vind ik een dierenarts toch weer wat anders dan de huisarts. Een dierenartsenpraktijk is gewoon een commerciele instelling die eigen tarieven mag bepalen.
Laatst bijgewerkt door Lennox op 14-08-14 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:28

Je zegt geen koorts(heb je getemperatuurd) en hij eet en drinkt nog goed, houd hij zijn hoofd ook laag?? Zoals jij het beschrijft kan het best zo zijn dat hij ergens een verkeerde beweging heeft gemaakt.
Ik heb laatst een hond met een nekhernia gehad, duurde vier weken en toen was het over, daar doe je niets aan behalve rust geven.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:30

@TS bij twijfel gewoon naar de dierenarts gaan, nadeel is wij zijn geen dierenarts, en ook al waren sommige dit dit kunnen wij niet via een scherm beoordelen. Jij kent je hond t best, als je twijfelt gewoon gaan ! Ik zeg altijd, liever voor niks gaan als te laat gaan. Als je zelf denkt het kan nog even wachten, let wel op dat t weekend ertussen zit en vaak andere tijden en tarieven gelden en zondag vaak alleen noodnummer, dan kan ook alleen jij dit beoordelen.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 09:32

Ja ik heb hem getemperatuurd. Wilde sowieso hem in de gaten houden vandaag en anders vanmiddag weer bellen, ze zijn vanavond ook open.
Wel heeft hij gisteren heel raar lopen rennen en springen en toen op de terugweg wilde hij ook niet echt meer mee lopen.
Verder is hij wel alert, toen ie net iets hoorde ging ie gelijk blaffen en ook toen mijn man thuis kwam.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:33

Heb je eventueel al eens geprobeerd om te zien wat je hond doet als je de poten probeert te strekken en buigen? Als hij hier evt last van heeft hoor en merk je dat wel snel

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:35

Ik vind dat "overbezorgd" alleen maar goed. Een keer voor "niks" naar de dierenarts kan geen kwaad ( behalve voor je portemonnee ) maar een keer te laat wel.

Ik ga liever 10 keer voor niks naar de dierenarts dan 1 keer te laat.. Maar ik zie zoveel mensen waarbij de hond duidelijke klachten heeft ( of welk huisdier dan ook) en toch nog even aankijken. Belachelijk vind ik dat, als je een dier neemt hoor je je verantwoordelijkheid daarvoor te nemen.. En ja, een dierenarts kost geld. Maar dat weet je als je een dier aanschaft.

Hoeveel topics ik zelfs niet op Bokt zie.. Met klachten waarbij ik al lang bij de dierenarts had gestaan. Zelfs met hoge koorts etc toch nog een dagje aankijken.. Ik kan daar echt nijdig om worden.

Dus ik zou zeggen TS, lekker bezorgd blijven om je dieren :) Veel beter.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 09:40

Mioux schreef:
Heb je eventueel al eens geprobeerd om te zien wat je hond doet als je de poten probeert te strekken en buigen? Als hij hier evt last van heeft hoor en merk je dat wel snel

Eventjes gedaan en hij staat me alleen maar raar aan te kijken van ' wat doe je?' En meer niet. Geeft geen kik. Kan beide achterpoten naar achteren strekken en buigen en ook een voor een.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:41

Even voor duidelijkheid ben geen dierenarts ! Maar als hij geen krimp erom geeft denk ik dat t niet de spieren zijn of zo, dan hoor je ze vaak wel piepen of hard terugtrekken, nogmaals als je twijfelt zou ik gewoon de DA langsgaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:43

Dat is niet overbezorgd, maar gewoon zorgzaam. Jij kent je dier het best, als jij denkt/voelt dat er iets niet klopt is dat zo. En wat er niet klopt is aan de DA om uit te zoeken. Ik luister hierin altijd naar mijn gevoel. Ik vlieg niet a la minute voor alles naar de DA, maar best wel snel, sneller dan de meesten zouden doen denk ik. Better safe than sorry is mijn motto. Gelukkig maken mijn dierenartsen zich net zo druk om de gemoedsrust van de baasjes als om de gezondheid van de beestjes.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:46

Davinia_ schreef:
Ja ik heb hem getemperatuurd. Wilde sowieso hem in de gaten houden vandaag en anders vanmiddag weer bellen, ze zijn vanavond ook open.
Wel heeft hij gisteren heel raar lopen rennen en springen en toen op de terugweg wilde hij ook niet echt meer mee lopen.
Verder is hij wel alert, toen ie net iets hoorde ging ie gelijk blaffen en ook toen mijn man thuis kwam.

Die arme hond heeft natuurlijk spierpijn hahaha.

Zolang hij eet en drinkt, temp. Normaal is, zou ik ook niet direct naar de DA springen. Lyme heeft dacht ik een lange incubatietijd, dus als hij gister gebeten zou zijn, zou hij vandaag nog niet ziek kunnen zijn daarvan. Dan is hij een tijd geleden al gebeten. Weet niet of je de datum toen op hebt geschreven?

Ik zou het inderdaad ook even afwachten tot morgen, tenzij hij verslechterd in de loop van de dag.

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 09:53

Ik heb nooit een teek gezien bij hem dus weet niet of hij gebeten is. Hij heeft ook zo'n dikke vacht om het te controleren.

Hij heeft wel dinsdag zijn inenting gehad. Zou ie daar niet gewoon wat last van kunnen hebben?

Ik ben overigens wel een beetje iemand die om iedere scheet die dwars zit de dierenarts wilt bellen en vaak ga terwijl het niet nodig is. Ook gedaan toen hij als pup zo ziek was ineens en de dierenarts zei dat het vast een darminfectie was. Paar uur later weer terug gegaan omdat ik het niet vertrouwde (en dat terwijl ie pas dezelfde dag ziek was geworden) en toen bleek het parvo te zijn. Nog altijd blij dat ik naar mijn eigen gevoel geluisterd heb :)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:54

Van de entingen kunnen ze best last hebben hoor. Hier zijn mijn katten ook 2 dagen ongeveer beetje suf en spierpijn door de entingen, en normaal zijn er 2 van de 3 ADHD katjes (1 kitten). Je kan t beetje vergelijken met griepprikken. Of met baby's die prikjes krijgen. Soms worden ze dan juist even ziek omdat ze bepaalde stoffen binnen krijgen met enten.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 09:56

Kijk en dan krijgen we het hele verhaal niet mee, haha. Ze kunnen best last hebben van hun enting. Ik zou het aankijken tot morgen sowieso (mits hij niet verslechterd) en dan kun je altijd nog gaan. Ik schiet ook niet voor elk iets naar de huisarts :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:00

Davinia_ schreef:
Ik ben overigens wel een beetje iemand die om iedere scheet die dwars zit de dierenarts wilt bellen en vaak ga terwijl het niet nodig is. Ook gedaan toen hij als pup zo ziek was ineens en de dierenarts zei dat het vast een darminfectie was. Paar uur later weer terug gegaan omdat ik het niet vertrouwde (en dat terwijl ie pas dezelfde dag ziek was geworden) en toen bleek het parvo te zijn. Nog altijd blij dat ik naar mijn eigen gevoel geluisterd heb :)

Zo zie je maar. Er is niks mis mee om met "kleine" dingen ook naar een dierenarts te gaan. Is alleen maar goed, want vaak klopt je eigen gevoel echt wel als je denkt dat er iets mis is.. En zo niet, ja zonde voor het geld maar goed voor je eigen bloeddruk :+

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:03

Mijn Jackie is ook wel eens een dagje niet lekker, ik kijk het dan eventjes aan en als het de dag daarna nog niet lekker gaat bel ik de dierenarts op. Laatst was ze helemaal niet fit van de enting, ik had het alleen nog nooit meegemaakt dat ze zo was en toen heb ik wel even gebeld. Maar vaak als ik bel zeggen ze al kom maar langs.

Waarschijnlijk is het de enting geweest.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 10:30

Je hebt eigenlijk alle antwoorden al in huis, gisteren raar gesprongen, wel alert, enting gehad, nergens ernstig letsel of beperkingen, kan gewoon lopen, geen koorts, zou toch echt een dag afwachten of twee.
Als het een mens was lag hij nu languit in een warm bad.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 11:14

Luister gewoon naar je gevoelen en handel daar dan naar ;) Ik heb er eigenlijk nog nooit naast gezeten en ik heb al heel wat meegemaakt bij mijn kat.

Maar idd zoals Bigone ook zegt, je hebt veel antwoorden al en dat zou voor mij dan wel weer een reden zijn om het aan te kijken. Hij eet en drinkt goed en heeft geen koorts, maar er zijn wel allerlei factoren waardoor hij even wat minder kan zijn ;)

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-14 11:22

Ja inmiddels loopt ie al wat meer rond, probeerde ie net al ergens op te klimmen (hij ligt in de tuin heel graag op een laag tafeltje) en liep al met mij mee naar buiten. Zal wel goed komen dus. Vandaag maar lekker een dagje met rust laten en dan zal het vast morgen wel weer wat beter zijn :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 16:50

Dierenartsen kunnen het ook nooit goed doen...

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-14 17:10

Kuggur schreef:
Dierenartsen kunnen het ook nooit goed doen...

Waar haal je dat ineens vandaan?
Ik ben het er namelijk helemaal niet mee eens hoor.