Door de bomen het bos niet meer zien! Vlooien!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Salama

Door de bomen het bos niet meer zien! Vlooien!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 18:35

Hi,

Ondanks dat ik mijn 2 kittens en moederpoes preventief behandeld had met van die Frontline pipetjes, ongeveer 4 weken geleden, kwam ik er vanmiddag achter dat op beide kittens (12weken) en moeders een dikke vlo, zo niet 2 á 3 zag rondwandelen, incl. een aantal vlooienpoepjes. Wat kan ik hier tegen doen, en welke bestrijdingsmiddelen kan ik hiervoor gebruiken? Alle 3 komen ze buiten in de tuin, en ik denk dat ze ze daar ook opgelopen hebben.

Ik heb verschillende internet fora's uitgeplozen, maar je wordt echt doodgegooid met honderden verschillende middeltjes, en waarschuwingen..
Aangezien het ook om 2 kittens gaat van 12 weken, ben ik een beetje huiverig met allerlei heftige en chemische bestrijdingsmiddelen. Heeft iemand de gouden tip? Ohja, en sinds ik ze ontdek heb wordt ik zelf ook helemaal kriegelig, brrr :+

Groetjes!

DonCamillo

Re: Door de bomen het bos niet meer zien! Vlooien!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:40

Tja, Frontline is nu eenmaal weggegooid geld als het om vlooienbestrijding gaat, en is nog duur ook. Daar zijn ze allang resistent voor. Dat geldt trouwens voor vrijwel alle middelen die je bij de dierenwinkel of drogist haalt. De werkzame stof is dusdanig verouderd dat die vlooien er om lachen. Als je daar dan toch iets koopt, neemt dan het goedkoopste: ben je tenminste niet zoveel geld kwijt...
Koop ze bij je dierenarts, die heeft de nieuwste preparaten.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:42

Heeel veel kammen. Dat spul doodt alleen levende vlooien, niet de eitjes dacht ik. Die moet je dus kammen, en vooral op plekken waar de katten liggen goed stofzuigen. Want waarschijnlijk zullen daar ook eitjes te vinden zijn die vroeg of laat uit zullen komen.
Als je met de kam een vlo vangt in een bakje met heet water doen, en goed naspoelen als je ze door de gootsteen gooit. Als je ze namelijk tussen je vingers knijpt gaan ze niet dood, zijn taaie beesten die dingen :\

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 18:42

DonCamillo schreef:
Tja, Frontline is nu eenmaal weggegooid geld als het om vlooienbestrijding gaat, en is nog duur ook. Daar zijn ze allang resistent voor. Dat geldt trouwens voor vrijwel alle middelen die je bij de dierenwinkel of drogist haalt. De werkzame stof is dusdanig verouderd dat die vlooien er om lachen. Als je daar dan toch iets koopt, neemt dan het goedkoopste: ben je tenminste niet zoveel geld kwijt...
Koop ze bij je dierenarts, die heeft de nieuwste preparaten.

Dankje, en heb je ook een indicatie van de prijs?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:42

Het beste is inderdaad om anti-vlooienmiddel bij de dierenarts te bestellen. Het bleek bij onze dierenarts ook nog dat ze (advantix voor onze honden) ook nog het goedkoopste aanboden van allemaal. Zelfs niet goedkoper op internet :+

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 18:44

Springs schreef:
Heeel veel kammen. Dat spul doodt alleen levende vlooien, niet de eitjes dacht ik. Die moet je dus kammen, en vooral op plekken waar de katten liggen goed stofzuigen. Want waarschijnlijk zullen daar ook eitjes te vinden zijn die vroeg of laat uit zullen komen.
Als je met de kam een vlo vangt in een bakje met heet water doen, en goed naspoelen als je ze door de gootsteen gooit. Als je ze namelijk tussen je vingers knijpt gaan ze niet dood, zijn taaie beesten die dingen :\

brr, rotbeesten inderdaad..
Punt is alleen, dat ik dus het héle huis mag gaan ontvlooien, dat wordt echt een rotklus :+

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 18:45

Thesserd schreef:
Het beste is inderdaad om anti-vlooienmiddel bij de dierenarts te bestellen. Het bleek bij onze dierenarts ook nog dat ze (advantix voor onze honden) ook nog het goedkoopste aanboden van allemaal. Zelfs niet goedkoper op internet :+

En hoe duur was dat?

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:45

Advantage: 4 pipetten voor plm 20 euro. Een stuk goedkoper nog dan 3 pipetten Frontline...

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 18:46

DonCamillo schreef:
Advantage: 4 pipetten voor plm 20 euro. Een stuk goedkoper nog dan 3 pipetten Frontline...

Ja inderdaad, valt me hartstikke mee! En die zijn niet alleen om te zorgen dat de vlooien niet op de kat springen, maar ze ook doden? Of heb ik daar overheen gelezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:48

Ik gebruik stronghold, is iets van 30 euro voor 6 pipetten. Haal ik ook bij de DA, een stuk effectiever dan Frontline :j

Stronghold doodt ook de eitjes geloof ik, en pakt meteen de omgeving rondom de kat ook mee.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:48

Doodt ze en via de vlooienpoep (waar de larven van leven) doodt het ook de vlooienlarven in de omgeving.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:50

30 euro voor 6x Stronghold is wel ERG goedkoop. Weet je zeker dat je niet de verpakking van 3 bedoelt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:51

Nope heb altijd de 6 :j

Tis wel even geleden dat ik ze voor het laatst gehaald heb, kan best zijn dat ze nu duurder zijn, maar ik haalde altijd een megavoorraad voor die prijs :+

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:54

Frontline helpt inderdaad voor geen meter, maar goed met kittens mag je ook niet veel anti-vlooien middelen gebruiken. Volgens mij zijn pipetjes sowieso niet geschikt voor kittens omdat ze daar te licht voor zijn. Helaas is het anti-vlooien middel wat wij hebben niet geschikt voor kittens.

Vergeet niet dat je naast je katten ook je huis moet ontvlooien. Bij de DA hebben ze sprays die je op textiel kan gebruiken. Verder wat azijn bij het sopje om te dweilen gooien en een gebruikt pipetje opzuigen zodat de vlooien ook niet in de stofzuigerzak blijven zitten.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:54

Advantage is wat anders dan Advantix maar Advantage is volgens mij ook goed spul.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 18:57

Jans schreef:
Ik gebruik stronghold, is iets van 30 euro voor 6 pipetten. Haal ik ook bij de DA, een stuk effectiever dan Frontline :j

Stronghold doodt ook de eitjes geloof ik, en pakt meteen de omgeving rondom de kat ook mee.

Dankjewel voor de tip, dus als we er nog een omgevingsspray bij gebruiken zouden we dus klaar zijn denk je?

cassini schreef:
Frontline helpt inderdaad voor geen meter, maar goed met kittens mag je ook niet veel anti-vlooien middelen gebruiken. Volgens mij zijn pipetjes sowieso niet geschikt voor kittens omdat ze daar te licht voor zijn. Helaas is het anti-vlooien middel wat wij hebben niet geschikt voor kittens.

Vergeet niet dat je naast je katten ook je huis moet ontvlooien. Bij de DA hebben ze sprays die je op textiel kan gebruiken. Verder wat azijn bij het sopje om te dweilen gooien en een gebruikt pipetje opzuigen zodat de vlooien ook niet in de stofzuigerzak blijven zitten.

Dankjewel voor de tips, en inderdaad, daarom ben ik een beetje huiverig met die kittens, terwijl ik ook een volwassende dikkerd erbij heb lopen.. dus de 2 kleinen krijgen een andere dan moeders :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 18:59

Ik gebruik zelf wel omgevingsspray van HG als ik vlooien zie bij onze katten. Vooral in alle naden en kieren en in de krabpaal. Van azijn gingen ze hier niet dood.. van zeep wel :j dus heb onze kleding toen in het bad gemikt met een hoop zeep erin _O-

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:01

Advantix, neem wel de juiste dit ivm het gewicht vd kat....
En dan eventueel omgevings spray even inlaten werken en dan luchten.....let op naden en kieren....
Succes.....
Laatst bijgewerkt door kally op 13-08-14 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

cassini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:01

Ik zou ook opletten met het behandelen van de moeder. Ik neem aan dat de kittens nog bij de moeder drinken en op die manier kunnen ze ook 'vergiftigd' worden met anti-vlooienmiddel. Ik denk dat de DA het beste advies hierover kan geven. En geef hier ook duidelijk aan dat je spul wil dat echt helpt, dus laat je geen frontline aansmeren.

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 19:01

Jans schreef:
Ik gebruik zelf wel omgevingsspray van HG als ik vlooien zie bij onze katten. Vooral in alle naden en kieren en in de krabpaal. Van azijn gingen ze hier niet dood.. van zeep wel :j dus heb onze kleding toen in het bad gemikt met een hoop zeep erin _O-

Ah, en die HG spray is als het goed is toch in de supermarkt te verkrijgen? Och jeu.. alle kleding inderdaad.. en beddengoed.. man, er staat een hele schoonmaakklus te wachten! :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:03

Ja ik ben twee dagen bezig geweest :') en de schoonmaker ook nog een dag _O-

HG is gewoon bij de supermarkt inderdaad :j kleding en beddengoed heb ik een kwartiertje laten weken in goed soppig heet (uit de kraan) water en daarna in de wasmachine. Kleedjes buiten uitgeslagen en ook even met zeepwater ingespoten (met een plantenspuit). :+

Huis was wel lekker schoon daarna :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:04

Als je mazzel hebt wel. Ik was een paar weken verder en 3 bussen spray en alles uitwassen op 60 graden en heel veel zenuwen.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:04

Dan zal ik mijn verhaal maar niet vertellen zeg...
Wat een *beesten...
Toen onze poes ze had hebben we alle slaapkamers dicht gehouden, zeker met beddengoed en kleding enzo. Mevrouw ligt ook erg graag in de wasmand met schone kleding erin >;)
Dus dat weg houden, al loop je ze nog wel eens naar binnen als het er echt veel zijn. En dan weer goed stofzuigen :O

Salama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-14 19:04

cassini schreef:
Ik zou ook opletten met het behandelen van de moeder. Ik neem aan dat de kittens nog bij de moeder drinken en op die manier kunnen ze ook 'vergiftigd' worden met anti-vlooienmiddel. Ik denk dat de DA het beste advies hierover kan geven. En geef hier ook duidelijk aan dat je spul wil dat echt helpt, dus laat je geen frontline aansmeren.

Nee, die Frontline zooi ga ik zeker niet meer gebruiken!
Trouwens over die Frontline, bij de katten van mijn ouders, die veel in het bos komen, (5 katten overigens), werkt die Frontline al jaren wél goed, hoe zou dat kunnen? Iemand enig idee?

En de kittens mogen van moederpoes eigenlijk zo goed als niet meer drinken bij haar, waar ze vroeger elke minuut vd dag bij de melkbar zaten, betrap ik ze eigenlijk nooit meer drinkend bij haar.. Dus ik denk dat ik moeder wel kan behandelen met een 'volwassen' middel, toch?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 19:06

advantage is voor katten advantix is voor honden (advantix is er niet voor katten advantage misschien wel een honden variant?)
http://www.medpets.nl/teken+vlooien+kat/

Verder vele middelen van de kruidvat, action enz. zijn wel super goedkoop maar werken gewoon NIET.

Frontline werkt wel maar moet je heel goed doseren. Zeker als je de spuitbus hebt dan moet je ze zo ongeveer erin wassen (echt zeiknat spuiten en wrijven en niets vergeten) Frontline kan al bij kittens vanaf 2 dagen leeftijd maar advantage kan je zonder problemen al geven aan kittens van 12 weken. Wij geven in principe in de opvang bij kittens van 12 weken altijd stronghold omdat het ook wormen e.d. aan pakt. Echter een advantage pipet voor katten onder de 4 kg is gewoon mogelijk.

Advantage en advantix (de honden dan dus) heb ik zelf hele goede ervaringen mee! Omgevingsspray zeker gebruiken (van HG) als het nodig is maar als je niet meer vlooien ziet dan 2 á 3 en minimale hoeveelheid vlooien poepjes dan zou ik daar nog mee wachten tenzij je zelf panisch bent. Een kleine populatie krijg je vaak met een goed middel op het dier zelf al dood en weg.