Pup heeft weer diarree.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

willemlover

Pup heeft weer diarree.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 15:40

Hoi bokkers,

Ik plaats een topic omdat ik mij toch wat zorgen maak. Misschien doe ik dat ook wel wat te snel doordat dit is voor gevallen: [BB] Boomer pup erg ziek, advies nodig?

Wij hebben sinds 28 juli een bordercollie x labrador x boerenfox pup. Een super lieve en leuke hond. Hij was gezond en erg speels.
Afgelopen week werd hij in de nacht van dinsdag op woensdag ziek. Hij had water dunne diarree en begon te braken. Toevallig hadden we woensdagochtend al een afspraak staan bij de DA voor zijn enting. Dus daar naar toe gegaan maar niet voor de enting. Hij werd nagekeken, had geen koorts en kreeg een prikje tegen de misselijkheid. Ook kregen we makkelijk verteerbaar voer mee en pilletjes tegen de diarree waarvan hij 2x daags een halve krijgt. Gedurende de dag vorderde zag je hem opknappen en was er niks meer aan de hand. Hij braakte niet meer en zijn ontlasting was ook weer goed..
Echter heeft hij sinds vanmiddag weer diarree.. Terwijl we nog steeds de tabletjes geven tegen diarree. Verder is er niks aan hem te merken en is hij nog steeds vrolijk en speels.
We zijn vanaf gister het licht verteerbare voer weer aan het mengen met zijn "normale" voer, zou het hierdoor kunnen komen?

Sorry voor het lange verhaal en alvast bedankt voor het lezen.

Groetjes Jasmijn :)

Mizora

Re: Pup heeft weer diarree.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 18:01

Dat zou kunnen, is hij getest op giardia?

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 18:04

Nee is hij niet op getest.. Waarom weet ik eigenlijk niet..

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:00

Heb net even gegoogled op Giardia, veel symptomen komen inderdaad overeen. Heb dinsdag weer een afspraak bij de DA (als hij vrolijk en speels blijft, anders eerder) zal de ontlasting even opvangen en meenemen.
Bedankt voor de tip!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:10

hoe ruikt zijn ontlasting? giardia heeft echt een sterke vieze lucht

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 19:40

Yom schreef:
hoe ruikt zijn ontlasting? giardia heeft echt een sterke vieze lucht

Zijn ontlasting ruikt wel maar volgens mij niet anders dan de ontlasting van gezonde honden.. Al durf ik dat niet helemaal met zekerheid te zeggen..

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:41

Een parasiet misschien? Je kan wat brood geven om zijn ontlasting harder te maken.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 19:55

Ik zal hem zeker geen brood geven, houd hem gewoon op het oude voer en geef hem niks anders.
pups zijn heel erg vatbaar voor veranderingen. is het echt water of nog wel poep?
Let wel op dat die niet uitdroogt en wacht zeker niet te lang.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 20:32

Ik ben idd ook wat huiverig met hem ander voedsel geven.. Ook omdat hij al tabletten krijgt om zijn ontlasting steviger te maken..
Het is echt waterdun maar heeft nog wel de kleur van poep..
Het probleem met zijn voer op dit moment is dat hij de afgelopen dagen ID voer kreeg, dit was vlees wat licht verteerbaar is. Echter is dat nu op en moest hij weer over op zijn "oude" brok wat hij een stuk minder lekker vind. Maar zijn eetlust is wel gewoon goed, hij eet lekkere dingen zoals kluifjes enzo wel gewoon..

Hoe kom ik er achter als hij begint uit te drogen? Hij drinkt wel maar niet veel.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:34

Rijstewater en wit brood stopt.
Misschien een beetje nat voer vermengen met witbrood???
En het dan zo rustig aan weer op bouwen naar gewoon voer??

ok misschien niet de manier volgens het boekje maar wie weet helpt het je wel.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:35

Rideltje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:41

Komt dit hondje bij de zelfde fokker weg als dat andere hondje ?
Miss heeft tie dan het zelfde?

Aan de andere kant lijkt het erg veel op wat mijn hond heeft, alleen dat is wisselvallig, dan weer een tijd goed dan weer mis. Mijn da denkt aan een allergie bij mij hond. Zou dat nog kunnen?

Igg sterkte!

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 21:58

willemlover schreef:
Ik ben idd ook wat huiverig met hem ander voedsel geven.. Ook omdat hij al tabletten krijgt om zijn ontlasting steviger te maken..
Het is echt waterdun maar heeft nog wel de kleur van poep..
Het probleem met zijn voer op dit moment is dat hij de afgelopen dagen ID voer kreeg, dit was vlees wat licht verteerbaar is. Echter is dat nu op en moest hij weer over op zijn "oude" brok wat hij een stuk minder lekker vind. Maar zijn eetlust is wel gewoon goed, hij eet lekkere dingen zoals kluifjes enzo wel gewoon..

Hoe kom ik er achter als hij begint uit te drogen? Hij drinkt wel maar niet veel.

nu typ ik dit verhaal voor de 3de keer, waarom plaats die hem steeds niet.

uitdrogen test je door de huid op te tillen, als die snel terugspringt is er niks aan de hand. gebeurt dit niet en blijft het staan of gaat het langzaam terug dan is die uitgedroogd.

ontlasting wat zo waterig is, is gevaarlijk. een pup droogt snel uit.
ik zou gewoon de spoedlijn bellen van de dierenarts, dit kost niks en je hebt een gerust hart.
vooral niet wachten dat die echt ziek word.
Hoop dat die snel beter word.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:00

NIet tot dinsdag gaan wachten. Morgen naar een dienstdoende dierenarts gaan. Waterdunne ontlastig bij een pup is echt niet goed. Giardia zou idd maar zo kunnen.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:37

Bedankt voor alle reacties! "Huidtest" heb ik gedaan en huid springt gewoon meteen terug. Ga nu zo toch de spoedlijn fe bellen, hopelijk kan ik dan met een gerust hart naar bed..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:39

Heel verstandig dat je toch nog even de DA belt. Beter een keer teveel gebeld dan net die ene keer te weinig.

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:40

Ik krijg een 06 nummer wat ik moet bellen, straks bel ik hem uit bed..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:43

Jammer dan, dat is zijn werk. Hoe langer je wacht met bellen hoe groter de kans dat je hem idd uit bed belt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:43

Als je pup nu nog een beetje vlot is, zou ik tot morgenochtend wachten. Het 06 nummer is van een dienstdoende DA voor spoedgevallen en die slaapt niet al te veel in zo'n nacht.....

Maar als je het echt niet vertrouwd .... nu bellen !!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:45

Nogmaals, een pup kan zomaar overlijden als je niet op tijd hebt ingegrepen. Een dienstdoend arts krijgt ervoor betaald om telefonisch advies te geven of om klaar te staan in echte noodgevallen. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat de dienstdoende arts idd slaapt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:48

Gelijk bellen
Zeker als hij er vaker of langer last van heeft

Als de dierenarts niet wakker gebelt wilt worden moet hij een ander beroep kiezen
Hij zal vast genoeg verdienen z'n nacht dus gewoon bellen meid

En zeker niet beginnen met ander voedsel omdat ze al in behandeling is

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:49

Cassidy schreef:
Een dienstdoend arts krijgt ervoor betaald om telefonisch advies te geven of om klaar te staan in echte noodgevallen. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat de dienstdoende arts idd slaapt.

Ja, hij wordt inderdaad door de beller betaald. En de dienstdoende DA maakt er doorgaans geen probleem van dat ie wakker gebeld wordt. Hij wordt nl. GOED betaald ......

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-14 22:51

Heb hem net aan de lijn gehad, het was nogal een stugge arts.. Hij liet mij de keus: of nu komen en hem een infuus geven of de nacht nog afwachten..
Infuus leek mij wat overbodig omdat ik hem net nog wel heb zien drinken.. En omdat de huidplooi wel mooi terugvalt..
Maar pff wat is het moeilijk inschatten zeg bij zo'n pup..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:54

slimmerik schreef:
Cassidy schreef:
Een dienstdoend arts krijgt ervoor betaald om telefonisch advies te geven of om klaar te staan in echte noodgevallen. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat de dienstdoende arts idd slaapt.

Ja, hij wordt inderdaad door de beller betaald. En de dienstdoende DA maakt er doorgaans geen probleem van dat ie wakker gebeld wordt. Hij wordt nl. GOED betaald ......

Waarom krijg ik nu de indruk dat je het cynisch bedoelt? Dat goede salaris valt namelijk wel mee. Echter valt er in mijn ogen geen prijskaartje te plakken op het leven, maakt niet uit van mens of dier. Kan natuurlijk dat jij daar anders over denkt.

Een DA heeft zijn vak idealiter gekozen omdat hij daar zijn voldoening uit haalt en niet zo zeer voor de centen. Als daar iets niet helemaal snor zit is dat de keuze van de DA om daar iets aan te gaan doen. Genoeg mensen die staan te trappelen om zijn functie over te nemen, mocht hij beslissen dat het beroep waar hij voor gekozen heeft uiteindelijk toch niet iets is waar hij de rest van zijn leven blij van gaat worden.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 22:57

lekkere dierenarts, ik zou dan iedergeval wel om de paar uur bij de pup kijken.
Succes en als je denkt dat het echt spoed is, gewoon doorzetten.