Ik werk nu ongeveer 6 jaar fanatiek met honden. Ben hulpinstucteur geweest op een Martin Gaus hondenschool. Krijg op school les over rassen, fokken en gedrag van honden. Heb stage gelopen bij Jeroen Oomen de hondencoach van Kynologisch Nederland (komt per februari op tv met zijn eigen tv programma over probleemhonden). En ik durf hiermee best te zeggen dat ik een behoorlijke kennis heb van honden en trainen.
Ik heb in deze periode met veel probleemhonden gewerkt en deze ook weer de goede kant op geholpen. Echter heb ik tussen deze probleemhonden zelden een keer een stafford gezien. Of dit nu is omdat ze daadwerkelijk zo ontzettend lief zijn of omdat de eigenaren er het nut niet van inzien om ermee te gaan trainen in het geval van een probleem weet ik niet. Maar ook op straat zie ik zelden agressieve staffords. Mijn ervaring met deze honden is dan ook tot nog toe altijd positief geweest.
Toch weet ik dat ongeveer half Nederland liever een blokje omloopt bij het tegenkomen van staffords. En niet alleen staffords, ook pitbuls en bulldoggen zijn vaak niet zo geliefd.
Op dit moment heb ik twee staffords op logé. Ze zijn nu twee dagen bij mij en ik wou dit toch graag even van mij afschrijven. Het zijn twee onwijs lieve honden maar opvoeding hebben ze geloof ik niet echt gehad. Als je ze vraagt om te gaan liggen vertonen ze een hoop oversprong gedrag en ze begrijpen echt niet wat je bedoelt. Ze kunnen het wel maar het staat gewoon niet onder commando. Ze kunnen wel los maar trokken altijd erg aan de lijn. Ik vind dit zelf niet prettig en ben hier dan ook meteen mee aan de slag gegaan. Een soort duo training met de honden.
Op dit moment (twee dagen later) lopen ze keurig mee en kijken ze mij beide continu aan. Als ik stop weten ze dat ze moeten gaan zitten en ze krijgen dan ook een lekkere beloning. Gisteren was ik hier hard mee aan het trainen op straat en ik kreeg van verschillende mensen complimenten dat het mooie honden waren. Even later stopte ik en wachte ik tot ze gingen zitten om ze vervolgens te belonen. Aan de overkant fietste er een man voorbij die vrij hard riep; Goed bezig! en zijn duim naar mij opstak. Dat gaf een fijn gevoel en ik vervolgde mijn route. `s avonds tijdens de wandeling ook wat complimenten van voorbijgangers gehad. Vanochtend was ik weer flink aan het trainen en de honden doen het werkelijkwaar super! ik stopte voor ik de straat ging oversteken en naast mij stond een automobilist die af wou slaan te wachten op zijn beurt. Toen ik stopte keken de honden direct naar mij en gingen meteen zitten. De automobilist tikte op zijn raam en stak zijn duim op en maakte daarbij een knikkend gebaar. En even later ook weer een andere voorbijganger die mij aansprak op hoe goed ze meeliepen.
Dit heeft mij natuurlijk meteen aan het denken gezet waarom mensen dit zo doen. Ik bedoel, als ik zo met een golden retriever over straat loop dan krijg ik echt niet zoveel complimenten naar mijn hoofd gegooid. Zou dit echt zijn omdat de stafford nog zo`n verkeerd beeld heeft bij mensen?
Ik zou hier graag jullie mening over horen
Is het normaal dat ik hier complimenten over hoor te krijgen omdat ik dit doe met Staffords. En wat vinden jullie van staffords in het algemeen, hebben ze volgens jullie ook nog het vecht en bijthonden imago?
Ik train overigens met positieve bekrachtiging. Goed gedrag wordt beloont met een click en lekkers, en verkeerd gedrag wordt genegeerd. Ze reageren hier super goed op dus ik ben benieuwd hoe ze er over een paar dagen bijlopen!
Ik heb hier ook een stafford kruising naast mij liggen op het moment, ook een logé, beest is de braafste goedsul van de wereld, die bijt nog geen vlieg dood. 

maar met wat moeite kreeg ik hem er wel vandaan. Natuurlijk heb je liever een hond die geen problemen heeft met andere dieren, een zorg minder en een last van je schouders.