Een maagtorsie bij honden, hoe groot is de kans?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Een maagtorsie bij honden, hoe groot is de kans?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 22:01

Sinds ik weet wat een maagtorsie is en dat berners een vergrote kans daar op hebben, ben ik zo verschrikkelijk bang dat de onze dat krijgt. Ik word er zelf soms niet goed van.
Bij ieder wissewasje, bijvoorbeeld wat schuim aan dr bek ben ik gelijk in paniek en haast in staat gelijk de DA te bellen.
Op internet vind ik zóveel verontrustende berichten..

Daarom vroeg ik mij af wie er ervaring heeft met het preventief vastzetten van de maag bij grote honden rassen. Ook ben ik benieuwd naar verhalen waar wél op tijd is ingegrepen en waarbij de hond een maagtorsie dus wel overleefd heeft.

Ook ben ik benieuwd hoe de eigenaren van de grote hondenrassen een maagtorsie proberen te voorkomen?

Anoniem

Re: Een maagtorsie bij honden, hoe groot is de kans?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:07

Gelukkig geen ervaring met maagtorsie maar wel Berners gehad en nu een Rottweiler. Belangrijk is dat je meerdere kleine porties per dag voert en de hond zich minimaal een half uur voor het eten en een half uur na het eten niet teveel inspant. Dus niet spelen, naast de fiets of hele lange wandelingen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:19

Wij hebben doggen gehad, de Duitse variant. Bij ons was het gewoon na het eten een uur lang niks doen. Kregen 2x per dag eten, maar dan echt een vol uur uitbuiken. Niet wandelen, niet slenteren, liggen en niks doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:22

We hebben onze berner verloren aan een maagtorsie. Maar had nog geeneens voer gehad 's ochtends. Maar hij liep telkens zo snel vol met gas, dat de da vermoed dat er meer aan de hand is geweest.

Maar ken ook mensen die al jaren meerdere berners hebben en waar het nog maar 1 x voorgekomen is.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 06:17

Ik heb een duitse dog en heb zijn maag preventief laten vastzetten tegelijk met zijn castratie (ivm 1x onder narcose ) ,omdat ik veel verhalen om me heen heb gehoord over maagtorsie en vaak als het 1 keer is voorgekomen blijft de hond er zeer gevoelig voor. Preventief vastzetten geeft natuurlijk geen 100% zekerheid maar ik heb er voor gekozen en heb er nog nooit spijt van gehad.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 06:33

Nadat ik bij drie Duitse Doggen een maagtorsie had mee gemaakt ben ik de magen preventief vast gaan zetten en wat een rust heeft dat gegeven. Bij Deflin heeft het zelfs het doordraaien van zijn miltkanteling gestopt waardoor hij dit overleefd heeft. Voor mij nooit geen risico rassen meer zonder de maag preventief vast te zetten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:18

Hier al 35 jaar duitse doggen zonder enkel probleem. Je voerregime kan al veel invloed hebben. Wij voeren de doggen 2 keer daags na het wandelen, daarna gaan ze over het algemeen slapen/uitbuiken. Het water is ook niet altijd beschikbaar, maar staat in de schuur waar we eerst zelf wat deuren voor open moeten doen. Zo houden we dat ook in de gaten en het scheelt ook behoorlijk qua vieze ruiten.

Het is ook echt een kwestie van geluk hebben. De gemiddelde leeftijd van een dog is 8 jaar, de onze zijn allemaal 11-12 geworden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:20

Voer NA het wandelen, nooit er voor. Na het voeren echt minimaal een uur rust, dus laten slapen/uitbuiken. Vanaf een verhoging laten eten kan ook helpen, is niet echt bewezen maar doen we hier altijd wel. Als je hond erg schrokt kun je er een kopje tussen zetten zodat ze rustiger moeten eten. Hier al 10 jaar Berners en ook meerdere tegelijk ( grootste groep was 5/6 Berners ) en nooit maagtorsie etc.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:30

Hier een bouvier in huis. Na het eten laten we hem met rust zodat hij lekker kan uitbuiken. Normaal gesproken laten we hem 3 á 4 keer per dag uit waarna hij eten krijgt. Het komt regelmatig voor dat hij niet eet na het wandelen. Vaak heeft hij dan aan het eind van de dag heel erg honger waarbij hij dus ineens alles naar binnen wil schrokken. Hiervoor hebben we een bak met plastic koekuitstekers waar we de brokken over verdelen zodat hij de tijd moet nemen om de brokjes ertussenuit te pakken. Naast dat hij dit erg leuk vindt om te doen, voorkomt het ook nog eens dat hij te snel eet.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:07

De meeste dierenartsen raden het vastzetten af daar het maar een tijdelijke optie is. Naar gelang van tijd gaat dit weer los.
Voorkomen kan je het niet daar het ook spontaan kan ontstaan maar waar je op letten kan.
- Na het eten zeker 2 uur rust.
- Verdeel het eten over de dag ipv 1 maaltijd
- Doe iets water in de bak bij brokken om schrokken tegen te gaan.
- Gebruik geen verhoogde bakken maar gewoon van de grond.
- Pas op met veel koud water na inspanning. geef kleine beetjes.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 08:16

Laat naar verloop van tijd weer los? Waar haal je die wijsheid vandaan Wilawander? Dan had Deflin zijn gedraaide milt de maag los moeten scheuren. De boel gaat zodanig met elkaar verkleven dat dat juist onmogelijk is. Hier nadat de maag vast gezet was nog wel regelmatig dilatatie's gehad maar omdat de maag vast zat kon deze niet draaien.

Helaas is de gemiddelde leeftijd van de Duitse Dog geen acht jaar maar vier jaar, uitslag van Raad van Beheer na gezondheidsonderzoek die twee jaar heeft geduurd.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:06

Ik ken dierenartsen die juist wel voeren vanaf verhoging. Ook dat loslaten hwb ik nog nooit van gehoord.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:26

Bassenqua schreef:
Laat naar verloop van tijd weer los? Waar haal je die wijsheid vandaan Wilawander? Dan had Deflin zijn gedraaide milt de maag los moeten scheuren. De boel gaat zodanig met elkaar verkleven dat dat juist onmogelijk is. Hier nadat de maag vast gezet was nog wel regelmatig dilatatie's gehad maar omdat de maag vast zat kon deze niet draaien.

Helaas is de gemiddelde leeftijd van de Duitse Dog geen acht jaar maar vier jaar, uitslag van Raad van Beheer na gezondheidsonderzoek die twee jaar heeft geduurd.

Dat is wat hochmoor aangeeft als je vraagt om het vastzetten. Een goede bekende kliniek in Duitsland. Een kennis van ons heeft daar pas nog een hond met een maagdraaiing laten opereren.

Door het hoog laten eten werken ze lucht mee naar binnen. Hier is een dierenarts die zegt altijd "een wolf zoekt ook geen boomstam om zijn prooi te eten'" :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:34

Bassenqua schreef:

Zo, dan is het wel heel hard achteruit gegaan. Weet je ook hoe lang geleden dat onderzoek gedaan is?

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:37

Zorg dat ze niet onbedoeld iets kunnen eten. Onze hond had bijna een maagtorsie, het was volgens de dierenarts kantje boord. Wat hij gegeten had? Twee emmers met groente die in het ganzenhok stonden, helemaal leeg!

Een andere hond heeft een keer een frituurpan half leeg gedronken (geen torsie maar wel heel erg ziek en spugvlekken op het terras die na 25 jaar nog zichtbaar zijn) en een keer een 5 liter pan erwtensoep +varkensschenkel op een bodempje na. De hond was toen net zo breed als lang en voelde zich ook niet zo lekker meer.

Sommige honden kunnen zich gewoon doodeten, dus zorg dat ze nergens bij kunnen. Berg het voer goed op in een goed gesloten ton waar ze niet bij kunnen. En zorg dat ze niets kunnen pakken, hoe onwaarschijnlijk het misschien ook lijkt dat ze het zullen eten.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:46

Bij mijn duitse dog kruising teef is de maag vast gezet tijdens de castratie. De dierenarts vroeg tussen neus en lippen door of ze gelijk de maag vast moest zetten toen ik de teef bracht en vertelde dat dit maar een hele kleine ingreep is, het leek mij dus een goed idee om dat gelijk te doen. Was wel even schrikken toen er achteraf 300.- voor in rekening gebracht werdt.

De gevallen van een maagtorsie waar ik over heb gehoord was meestal door te veel eten ineens geven of door inspanning vlak na het eten. Ik zou in ieder geval geen aparte ingreep laten doen, als ze toch onder het mes gaan is het een fijne extra zekerheid maar met wat kleine aanpassingen kom je al een heel eind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:48

Maag vast laten zetten is geen garantie, heb hier wel eens gehoord dat een hond voor de 2e keer een maagtorsie kreeg, bij de eerste keer was het ook vastgezet.. Toch is die hond bij de 2e keer overleden.

TS als je zorgt dat je haar genoeg rust geeft na het eten (ik doe het zelf minimaal 2 uur voor de zekerheid) en kritisch naar je hond blijft kijken dan kan je verder niks doen.
Ik snap dat je bang bent voor een maagtorsie maar als je steeds in de stress schiet als er iets is dan is het ook niet leuk meer.
En misschien krijgt ze het nooit, misschien wel, maar als je kritisch blijft kijken dan zie je wel of er echt iets mis is.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 11:18

De tips om de kans op een maagtorsie te voorkomen zijn inderdaad al meerdere keren gegeven.
Het vastzetten van de maag, kan voor zover ik weet niet meer loskomen, als het goed is gebeurd natuurlijk. Heb wel al gehoord dat de maag kan draaien rond de vastgezette plek. Maar het is een goede preventie, maar ook een vrij heftige operatie. De buik moet toch volledig open om dit te doen.
Als een hond toch een maagtorsie krijgt zijn de overlevingskansen afhankelijk van vele factoren. Bij ons op de faculteit wordt er een overlevingskans gegeven van 33%,maar vaak worden er bij ons ook veel honden aangeboden waarbij het al langer bezig is en ze al doorgestuurd worden door een eigen dierenarts. Zelf is mijn ervaring dat van de honden die geopereerd worden op de faculteit het grootste deel het wel overleeft, maar sommige honden worden nog voor de operatie ingeslapen vanwege een erg slechte toestand dus die heb ik dan nog niet meegeteld.

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 15:41

@mcsjelle , maagvast zetten preventief heb ik via een kijkoperatie laten doen samen met zijn castratie. Was bij mijn hond gelukkig een kleine ingreep .dus geen buik openhalen als je dat bedoelde .

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 16:06

Na 7 duitse doggen gehad te hebben en 4 met torsie zijn we, met verdriet, overgestapt op een ander ras.
Achteraf kan ik zeggen dat het toch wel erg weinig uitmaakt hoe en wat je doet om het te voorkomen.
Sowieso gaven wij voer op hoogte, niet heel erg hoog en hoe hoog hing van de grootte van de hond af.
We gaven brok en wie weet zit/zat het daar in. Tegenwoordig voer ik mijn hond diepvriesvlees maar dat terzijde.
Ik ben een aantal jaar "keurmeester" geweest voor de doggenclub v.w.b. de nestkeuringen. Veel gesproken met fokkers en heel veel doggen gezien.
We hebben enkele torsies overleefd en lieten dan direct ook de maag vast zetten. Een keer bij een sterilisatie van een teef de maag preventief vast laten zetten.
Onze oudste dog is bijna 14 geworden.
Ik kan ook niet zeggen dat er verschil in zat uit welke lijn de hond kwam. We hebben zware en lichte doggen gehad, een aantal pups en een aantal opvanghonden. Het heeft bij ons niets uitgemaakt.
Wel deden wij er veel aan om het te voorkomen, inderdaad niet stoeien na het eten, maar ook zeker niet ervoor.
Niet laten springen, vooral niets kunnen jatten en altijd opletten dat de snackbar in de vorm van een nog niet gemeste stal dicht zat.
Geen rundervelbotten en al helemaal geen ander eten dan bedoeld voor honden.
Na al die jaren met de meest geweldige honden ons levens te hebben gedeeld toch gekozen om geen dog meer aan te schaffen.
Uit mijn praktijkervaring bij dierenklinieken kan ik wel zeggen dat alle grotere rassen een min of meerder mate gevoeligheid voor torsies bezitten.
Er zijn opvallende symptomen die een torsie melden maar onze laatste dog heeft geen enkel symptoom laten zien (en ik ken ze !) en is ons gewoonweg ontglipt.
De andere gevallen was ik op tijd bij en deze honden zijn aan ouderdom gestorven en dus niet aan de torsie.
Een van de honden had een onverteerde maiskorrel in zijn maag, gejat van een maisland waar we een wandeling deden. Die maiskorrel heeft er zeker enkele maanden in gezeten en kwam tevoorschijn bij de operatie van de torsie. Ook de DA kon niet zeggen of dat de boosdoener is geweest, voor mijn gevoel wel maar niet te traceren.
Inderdaad zoals gezegd, als je er op tijd bij bent en je dierenarts is er handig in dan is de overlevingskans best wel groot (zie onze andere 3 doggen :j ).
Mijn hart ligt bij de doggen en ondanks dat we nu een fantastisch ander ras hebben zou ik toch wel heel graag weer eens een dog willen hebben. Fantastische karakters en zo een eigen persoonlijkheid.
Wie weet...........

agnesbuijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:53

Ik heb ook een Duitse Dog gehad, hij is 12 3/4 jaar geworden en kreeg op zijn 9de zijn eerste torsie omdat hij ook al een hernia perinealis had besloten om hem niet te laten opereren, doggen zouden niet zo oud worden. In zijn verdere levensjaren heeft hij nog 2x een kanteling gehad, en gelukkig waren we er snel bij.

Vanaf die tijd gaven we hem een half uur voor het eten een meteoclopramide pil om te zorgen dat zijn maag direct geleegd werd dat heeft geholpen ik heb altijd angst gehad maar hij heeft het nimmer meer gehad, toeval of niet maar ik ben blij dat hij het niet meer heeft gehad.

Ook ik nam alle voorzorg die er maar kon zijn verhoogde voerbak, niet druk doen voor en na het eten, geweekte brokken voeren dat ze al uitgezet waren, maar het schijnt als de maag eenmaal gekanteld is dat hij makkelijker kan draaien. Maar ondanks de zorgen hebben we een superhond aan hem gehad, bij zijn vriendinnetje een bordeauxdog is wel haar maag wel meteen met de sterilisatie vastgezet.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 18:59

De hond (Samojeed) van mijn oom en tante heeft een (ik geloof zelfs 2e) maagtorsie niet overleefd. Echter, het nichtje van één van onze honden (Akita) heeft het wel overleefd.

Als je er heel snel bij bent is er volgens mij best een redelijke kans dat het goed komt en meestal laten ze de maag daarna meteen vastzetten.

Wij geven onze honden 's ochtends na het wandelen en 's avonds voor het slapen te eten. We weten dan zeker dat ze rustig zijn, dus is de kans op een maagtorsie minder groot. Ook al lees ik hier dat druk doen voor die tijd ook niet echt bevorderlijk is. Waarom eigenlijk? Nooit zo bij nagedacht.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:17

tja ik heb geen zeer grote honden maar er is vorig jaar een groot onderzoek geweest naar honden met een maagtorsie. En dan voornamelijk welke het kregen en welke niet en wat de honden voor en na het eten deden.

Hun eind conclusie was dat rust na het eten eerder een maag torsie kans vergroot dan verkleind (dit weet ik bijna zeker maarrrrrrrr ik heb geen link naar het onderzoek)

Oftewel ik voer mijn honden 2x per dag vers vlees (zet niet uit in de maag waardoor de kans op maag torsie al kleiner is daarnaast drinken ze er ook niet zoveel bij) en ik laat de honden gewoon doen. Ze krijgen hier eten nadat er een kleine ronden (15 minuten) mee gewandeld is. Wat ze na het eten gaan doen mogen ze zelf weten. Soms is het slapen en zeer regelmatig is het een hele partij speel en stoei werk wat 10 á 15 minuten aan houd. Dit laat ik overigens al jaren toe zonder problemen (met boxers en een labrador x rottweiler).

Ik denk dat een torsie altijd iets is wat je overvalt en de hond ook. Niet iets is wat je preventief kan voorkomen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:25

Ik heb dat ook gelezen dierenfan en wilde precies hetzelfde typen. Ik weet niet of het al helemaal afgerond en gepubliceerd is of dat het de tussen resultaten waren.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 19:46

Mochten jullie het vinden, zou het graag lezen dat onderzoek.