Papegaai in de tuin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anne_joy

Papegaai in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 20:58

Hallo allemaal,

Sinds een paar dagen zit er bij ons een papegaai in de tuin. We horen hem vooral 's ochtends krijsen. We zien hem alleen niet. Mijn zus en vader hadden hem dit weekend gezien en het leek erg op een papegaai. Nu zaten we net in de tuin en kwam hij langs gevlogen. Hij is helemaal groen met een rode buik.

Ik denk dat hij het hier wel redelijk red (veel fruitteelt in de buurt) aangezien hij hier al een paar dagen zit, maar het lijkt mij niet erg goed. Ik denk niet dat hij een winter zal overleven, of wel?

Ik zat er aan te denken om de dierenbescherming op te bellen, maar ik denk dat zij weinig kunnen doen. Aangezien hij zich haast niet laat zien.Wat zouden jullie doen? Iemand tips? :)

Anoniem

Re: Papegaai in de tuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:02

Waar woon je? Volgens mij was er vd week iemand z'n papegaai kwijt.. Maar ik weet niet meer hoe of wat.
Als het een volledig groene is dan kan het een wilde zijn, die zitten hier ook veel.
Een rood met blauwe (ara?) lijkt me niet wild hier in Nederland dus ik zou er wel een melding van maken bij de DB.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 21:03

Ik woon in 't Goy (provincie Utrecht). Ik kon zelf niet op internet een soort vinden die geheel groen is en een rode buik heeft.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:05

Is het geen halsbandparkiet? Helemaal groen met een kleine zwarte band om zijn nek. Die leven hier veel in het wild in Nederland.
Waarschijnlijk ooit lang geleden ontsnapt of los gelaten. En die zijn zich gaan voortplanten. In amsterdam zitten er ook veel!
Zal eens een foto zoeken :p

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:07

Klopt inderdaad, die bedoelde ik ook haha.
Maar als deze een hele rode buik heeft lijkt het me geen grasparkiet?
Ik zou gewoon bellen, dan weten ze iig waar die vogel ongeveer zit mocht er een melding van vermissing komen.

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:08

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:09

zelfde vraag hier...
Ziet hij er zo uit? (plaatje van google)

Afbeelding

De eerste keer dat ik ze zag jaren geleden dacht ik dat er ergens in de buurt een volière kapot was gewaaid (dag ervoor storm geweest nl), maar nee, die zitten in grote getale hier in de buurt, de halsbandparkiet, een exoot die zich hier thuis voelt... helaas

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 21:11

Ik heb ze inderdaad wel eens in Amsterdam gezien, maar deze lijkt er niet op. Deze heeft echt duidelijk een rode buik. Hij heeft verder wel ongeveer dat formaat.
Ik ga er morgen sowieso melding van maken :)

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:14

De Australische Koningsparkiet is groen met een rode buik,

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 21:16

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:30

dierenambulance bellen, amevedi al op gekeken ?

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 21:32

Amivedi ben ik nu op aan het kijken

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:35

Lijkt wel een beetje op een edelpapegaai?

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 21:44

Op Amivedi heb ik er een gevonden die er erg op lijkt. Ik heb daar meteen een mail naartoe gestuurd.

Ik denk niet dat het een edelpapegaai is. Voor zover ik kan vinden hebben die eerder rode vleugels en geen rode buik.

Edit: Ik heb net bericht terug gehad dat die parkiet al terecht is. Ik heb daarom bij Amivedi een melding gemaakt.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 10:33

anne_joy schreef:
Op Amivedi heb ik er een gevonden die er erg op lijkt. Ik heb daar meteen een mail naartoe gestuurd.

Ik denk niet dat het een edelpapegaai is. Voor zover ik kan vinden hebben die eerder rode vleugels en geen rode buik.

Edit: Ik heb net bericht terug gehad dat die parkiet al terecht is. Ik heb daarom bij Amivedi een melding gemaakt.

Een man is groen, en deze kop leek er wel op. Maar als ik me goed herinner hebben ze geen rode buik. De pop is blauw/rood.

Heb je de papegaai nog weer gezien?

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:30

Ik heb hem vandaag nog niet gehoord/gezien. Ik ben ook pas net thuis. Hij laat zich sowieso erg slecht zien. We horen hem vooral.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 14:33

Misschien een 'bonte boer' ? Die worden ook veel als huisdier gehouden. Kan ontsnapt zijn.

Afbeelding

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 14:40

Nee ik denk dan toch eerder een koningsparkiet. Voor zover ik kon zien had hij een groen hoofd.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 18:12

Helaas hebben we hem nog niet kunnen vangen en zijn het er inmiddels 3. De buurman heeft er één een keer met een net proberen te vangen, maar helaas is dat niet gelukt. Aangezien het er nu inmiddels 3 zijn lijkt het erop dat iemand (perongelukt/express?) een volière heeft laten openstaan. Nu vraag ik mij alleen af of deze vogels de winter zullen overleven. Ik lees wel op internet dat dit type vogel in principe tegen kou kan, maar in de winter is er natuurlijk minder eten te vinden.

Wat zouden jullie doen? Voer strooien achterin de tuin? Helaas lukt het dus niet om ze te vangen. We hadden gehoopt dat als er een baasje ze zocht, die ze kon vangen. Helaas is er niemand die er een mist. Ik heb vaak op marktplaats en amivedi gekeken en het staat ook gemeld op amivedi.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 18:17

Als het volierevogels zijn dan zijn ze wel "winterhard", maar voer vinden zal inderdaad moeilijk voor ze zijn. Mijn opa heeft ook ooit een papegaai/grote parkiet in de tuin gevangen door voer te strooien en op een dag op dezelfde plek simpel een doos en een stok met touwtje eronder neer te zetten en daar het voer onder te leggen. Zodra de vogel onder de doos zaten aan het touwtje trekken en ja hoor, is hem gelukt.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:00

haha leuke truc Pearlx maar daarna moet je ze nog vangen...... ik zou dus als je die truc uit haalt niet voeren op de tegels maar ze al eerder leren dat het voer op een blad ligt (bijv. dienblad) en dan uiteindelijk wennen aan doos in de buurt dan proberen op te zetten. Je hebt vaak maar 1 kans. Als er onder de doos niets is dat tegels dan is het heel moeilijk de vogel die niet gewond is te pakken als je de doos op tilt. Zeker deze schreeuwlelijkerds met zeer scherpe snavels (handschoenen aan). Als je de doos op een (dien)blad heb til je het zo naar binnen in een kleine ruimte en als de vogel ontsnapt kan hij in elk geval niet ver weg ;)

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:11

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:13

Weet dat de methode van Pearlx beter werkt dan die van jou. Zou ook een lorrie kunnen zijn.
Maar goed als je je eraan ergert, ga ze dan niet voeren. Bied ze idd aan bij verschillende organisatieties als gevonden en probeer er 1 te fotograveren.
Als het een edel zou zijn of lorries die eten vooral fruit/ stuifmeel/honing

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:16

Weet je zeker dat t niet gewoon wilde vogels zijn? Ik kom weleens in het wilhelminapark in Utrecht en daar zie ik regelmatig groene papagaai achtige vogels.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 19:23

In Amsterdam leven ook papagaaien, hele groepen zelfs. Dus wie weet zijn deze al helemaal aangepast aan leven in vrijheid.