Kat veel te mager, hoe dikker krijgen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiVita

Kat veel te mager, hoe dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 19:16

Hallo,

Even een schets van de kat waarover het gaat:
Gecastreerde kater
Geschatte leeftijd +9 jaar

Wij hebben hem opgevangen nadat hij achtergelaten is bij de verkoop van een huis. Hij kreeg van zijn vroegere eigenaars brokjes van de aldi te eten en gewone melk te drinken.
Wij zijn met hem bij de dierenarts geweest en hij zat vol vlooien, wormen en had een fikse blaasontsteking. Uiteraard is hij voor dit alles behandelt.

Nu krijgt hij op aanraden van de dierenarts brokjes voor senior katten, maar deze eet hij absoluut niet goed (verschillende merken geprobeerd), en hij wordt nu wel erg mager.
Ik geef hem dagelijks nog een beetje melk te drinken, zodat hij toch nog wat binnenkrijgt, maar dit is dus zeker niet genoeg.
Vandaag geprobeerd met wat blikvoeding door zijn brokjes te mengen, at hij wel maar met lange tanden, en 10 min nadien alles terug overgegeven.

Iemand een idee wat ik nog kan proberen om hem wat dikker te krijgen? Of hem te doen eten?
Brokjes van de aldi eet hij schijnbaar wel graag, maar met zijn blaasproblemen is dit natuurlijk niet aan te raden.

SAKKIA

Re: Kat veel te mager, hoe dikker krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:21

Kun je niet proberen het voer van de Aldi te mengen met het voer van de DA? Lijkt me toch ook verstandig als hij wat gaat aansterken.
Je kunt dan de Aldi brokken steeds verder vervangen voor het speciale voer.

Ik heb er geen ervaring mee maar misschien zijn er ook nog wel andere voersoorten die goed zijn voor een kat met gevoelige blaas.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 19:29

Mengen hebben we in het begin gedaan, om niet te abrupt van voeding te veranderen, maar toen haalde hij de 'lekkere' brokjes er tussenuit en liet hij de rest staan. dus toen alleen de nieuwe gegeven met het idee dat hij wel zou eten als de honger groot genoeg was maar niet dus...

Ondertussen heb ik al 4 zakken staan met brokjes die hij niet lust, dus begin stilaan moedeloos te worden...

laddie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:37

Ik had hier een soortgelijk probleem met katten,maar ben nu heel tevreden, Ik geef ze dagelijks een bakje Sanabelle Urinary ,het houdt de blaas gezond en ze vinden het geweldig ,Sávonds verdeel ik een half blikje Porta 21 over de bakjes ,is 200 gram,over 5 katten en dan elk bakje aangelengd met lauwwarm water...Dit is feest ,vooral de smaak Tonijn met garnaal en het zijn echte stukken vis. Beiden zijn te koop bij Zooplus!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:37

MiVita schreef:
Mengen hebben we in het begin gedaan, om niet te abrupt van voeding te veranderen, maar toen haalde hij de 'lekkere' brokjes er tussenuit en liet hij de rest staan. dus toen alleen de nieuwe gegeven met het idee dat hij wel zou eten als de honger groot genoeg was maar niet dus...

Ondertussen heb ik al 4 zakken staan met brokjes die hij niet lust, dus begin stilaan moedeloos te worden...

Waarom overschakelen van voedsel? Ik raad altijd voedsel aan met een hoog percentage vlees, maar in dit geval is toch duidelijk dat de kat voedsel binnen moet krijgen. Of dat nou van de Aldi is, of van de dierenarts. Als hij die van de Aldi lekker vindt: lekker blijven voeren tot hij wat reserve heeft en dan kijken naar het gezondst haalbare alternatief. Beestje moet ook wennen aan de nieuwe situatie, wat een hele tijd(tot wel een jaar!) kan duren. Ik zou terug overstappen(wel geleidelijk) naar het Aldi voer en over een half jaartje opnieuw kijken naar alternatieven. Dat de dierenarts het aanraad betekend niet dat dat het beste is: dierenartsen krijgen bijna geen informatie over dierenvoeding in hun opleiding.

sax89Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:41

Hier ook een oudere kat die moeilijk eet. Op het moment doet ze het goed op junior brokken. Deze zijn kleiner en zachter. Ook al zakjes met gelei geprobeerd?? Hier zitten niet de beste voedingswaarden in maar alle beetjes helpen.
Succes!

Mijn eigen kat is ook een kilo afgevallen in een half 3/4 jaar tijd door stress van de verhuizingen. Rust en een stabiele omgeving moeten haar weer genoeg vet op de botten geven.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:44

Misschien Almo Nature (natvoer) proberen? Krijg je bij Pets Place en ook wel andere dierenzaken. Zit alleen 'echt' vlees in, niet de geperste troep. En is ook geschikt voor menselijke consumptie :j

Ik denk dat vrijwel iedere kat dit graag eet, ruikt heerlijk!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 19:52

- absoluut stoppen met de melk.. hierdoor kunnen ze fiks aan de dia gaan en wordt hij nog veel magerder.

oudere gecastreerde kater op basis hiervan 2 vragen:
1. is zijn gebit goed, want met een slecht gebit zal hij beslist minder graag harde brokjes te eten
2. hij heeft absoluut op zeer matig eten gestaan met een hoog zoutgehalte.. heeft hij geen blaasgruis?
heeft de DA dat gecheckt.. en zo niet, hou het in de gaten.. hij moet makkelijk en voldoende kunnen
plasssen. zo niet, dan moet hij echt naar de DA voor een controle en speciaal voer, eventueel spoeling.

Tenslotte

is er niets aan de hand medisch.. dan is hij gewoon een oude kat die meer nodig heeft.. niet iedere senior doet het goed op seniorenvoer, zit veel minder voedingswaarde in natuurlijk.. al zou hij wel gewoon moeten eten bij het mager worden.

aub als hij magerder wordt, stop met seniorenvoer en zet m gewoon op voer voor een actieve kat..

daarnaast kun je hem een beetje bijmesten met wat lekker blikvoer..

moet hij snel wat aankomen?

dan blikvoer halen voor zogende moeders... die hebben namelijk gemiddeld 5 van die parasieten aan de tiet hangen die zorgen dat ze heel hard kan afvallen.. dat voer is speciaal om op gewicht te komen en te blijven..

ik heb er zelf eentje van bijna 18 rondlopen.. als ik haar seniorenvoer geef dan begint ze gelijk af te vallen en na twee maanden ziet ze er niet meer uit... Die staat nog altijd gewoon op voer voor de actieve (buiten)kat.. en dan nog moet ik af en toe een blikje erbij geven zodat ze nog wat extra krijgt.

----------------

dat oudere kat soms eten weer braken kan te maken hebben met ziekten.. wellicht even bloed laten prikken nog voor een APK"tje?

kan ook te maken hebben met ouderdom.. door de ouderdom wordt de tong van een kat iets minder fleximbel.. de 'weerhaakjes' op de tong die hij gebruikt om de haren te wassen.. trekken vlak tegen de tong als een jongere kat zijn tong terugtrekt in zijn bek als ze jonger zijn.. hierdoor kunnen ze de haren grotendeels kwijtraken.. bij een oudere tong blijft de tong ruwer, hierdoor trekt hij veel meer haren naar binnen.. de kans op haarballen en braken (met en zonder resultaat) om de haren kwijt te raken na het eten komt dan vaker voor.

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-14 20:13

Bedankt voor de reacties! Ik zal zeker alle opties eens bekijken.

@cyella: van de dierenarts moest hij absoluut van die voeding af om blaasproblemen en problemen met zijn nieren te voorkomen. Zijn nieren doen het nu al niet super meer, en brokken van de aldi zouden hiervoor super slecht zijn.

@elenaMM77: de melk heb ik al heel erg vermindert bij in het begin, ik geef hem er enkel nog een beetje opdat hij toch iets zou binnenkrijgen. Hij krijgt dit wss ook al jaren en is hiervan gelukkig niet aan de diarree.
Hij is volledig door de DA onder narcose gebracht en volledig binnenste buiten gekeerd, ook bloed en urinestaal zijn naar het labo opgestuurd en hier is niets uitgekomen behalve een fikse blaasontsteking.
Gebit is nog in goede staat te verwachten volgens zijn leeftijd.

Ik zal eens kijken naar voeding voor actieve katten alsook de verschillende soorten blikvoer die hier aangehaald worden

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:19

Klopt. Maar wat is beter? Een kat die niet eet of voer wat hij jaren heeft gehad doorzetten? Melk kan je eventueel in zijn water doen, flink verdunnen. Verder zou ik Acana/Orijen/Taste of the Wild icm almo nature of ander hoogwaardig natvoer aanraden als je op zoek gaat naar ander voer. Daar zit ook geen toegevoegd zout in, of andere overbodige toevoegingen die slecht kunnen zijn.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:22

Wij hadden ook een magere kat.
Die wij ook gewoon brokken van de plus of aldi voerden.
Toen zijn we in overleg met DA overgegaan op Seniorvoeding.
Maar dit werkte net averechts!
Blijkbaar zit er in seniorvoeding net minder ''dikmakertjes'' omdat deze oudere katten niet meer zo actief zijn.
Toen zijn we overgestapt op kitten voer, toen is ze al snel aangekomen en nu blijft ze netjes op gewicht!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 20:50

Allereerst, stoppen met de koemelk. Wil je melk geven, haal dan Catmilk in de dierenwinkel.

Een goede dikmaker is AD blikvoeding, verkrijgbaar bij de DA. Is ook heel makkelijk te eten (wordt ook aan katten gegeven vlak nadat alle tanden zijn getrokken bv). Het is een paté met veel voedingsstoffen en calorieën. Dit wordt bij ons in de stichting ook gegeven aan sterk vermagerde en onderkomen katten.

Voor droogvoer zou ik gaan voor junior brokken, daar zit veel meer in dan in seniorvoeding.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 21:12

Cyella schreef:
MiVita schreef:

Waarom overschakelen van voedsel? Ik raad altijd voedsel aan met een hoog percentage vlees, maar in dit geval is toch duidelijk dat de kat voedsel binnen moet krijgen. Of dat nou van de Aldi is, of van de dierenarts. Als hij die van de Aldi lekker vindt: lekker blijven voeren tot hij wat reserve heeft en dan kijken naar het gezondst haalbare alternatief. Beestje moet ook wennen aan de nieuwe situatie, wat een hele tijd(tot wel een jaar!) kan duren. Ik zou terug overstappen(wel geleidelijk) naar het Aldi voer en over een half jaartje opnieuw kijken naar alternatieven. Dat de dierenarts het aanraad betekend niet dat dat het beste is: dierenartsen krijgen bijna geen informatie over dierenvoeding in hun opleiding.

Hier ben ik het ook mee eens hoor. Ik zou ook nu voeren wat hij lekker vindt, hem opgewicht laten komen en dan eens kijken of hij over wil op iets anders. Reserve heeft hij nu ook niet terwijl hij dat wel heel goed kan gebruiken.
De tip van junior voeding vind ik ook wel een goede. Wij hadden ook een oudere kat en de DA adviseerde mij ook om deze op junior brokjes te zetten.

Wat je eventueel ook nog kunt proberen is de brokjes een klein beetje nat te maken en dan even in de magnetron te zetten. Ze gaan dan namelijk veel sterker ruiken en dat maakt het aantrekkelijker voor de kat.
Ik denk dat het nu belangrijker is dat de kat weer gaat eten dan wat hij precies eet.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:11

ik zou een scala aan niet schadelijk zaken halen waar katten wezeloos gek van zijn, maar niet schadelijk voor kwetsbare nieren.. als hij Aldi voer wil eten, maar dat absoluut niet gewenst is, dan vind je echt wel iets binnen een dag wat hij wel te pruimen vind..

haal een paar soorten blikjes (goed op de inhoud letten dat ze niet hoog in de zouten zitten).. het eerste dat ie blieft is goed.. de rest ga je mee terug naar de winkel en ruil je om tegen de eerste variant die hij wel lust... dat is de snelste methode kwa blikvoer..

wijting is ook onweerstaanbaar.. lust hij het toch niet, dan zelf in een gerechtje verwerken.. misschien een soort vers vlees.

rauw eitje over de brokjes.. mijn katten zijn zelf helemaal wezeloos van een beetje ei.. en een van de twee is zeeeeeeeeeeeer kieskeurig.. kattensnoepjes kijkt ze je bij aan alsof je haar probeert te vermoorden bijvoorbeeld, blikvoer blieft ze niet etc.

in tegenstelling tot anderen heb ik liever een iets vermagerde kat tot ik voer vind waar hij van smult en ok is voor hem.. dan voer geven dat zijn nieren belast.. het dier is ouder, heeft een verminderde nierfunctie en is gecastreerd. door ervaringen daarmee wil ik daar zelf persoonlijk geen risico's mee nemen..

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 22:16

Ja maar wat is een iets vermagerde kat?
ik heb hier ook een poes lopen die iets aan de magere kant is, maar dat hoort bij haar in deze tijd van het jaar. Waarschijnlijk vangt ze kikkers e.d. In het najaar en winter komt ze dat wel weer aan.

En ik ben het met je eens dat ik ook liever een kat aan de magere kant heb dan 1 met overgewicht. Maar niet als een kat aan moet sterken e.d. Ik krijg namelijk het idee dat de kat niet ietwat vermagerd is maar gewoon mager.
Daarbij is niet eten heel erg slecht voor een kat ivm leververvetting.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:15

SAKKIA schreef:
Ja maar wat is een iets vermagerde kat?
ik heb hier ook een poes lopen die iets aan de magere kant is, maar dat hoort bij haar in deze tijd van het jaar. Waarschijnlijk vangt ze kikkers e.d. In het najaar en winter komt ze dat wel weer aan.

En ik ben het met je eens dat ik ook liever een kat aan de magere kant heb dan 1 met overgewicht. Maar niet als een kat aan moet sterken e.d. Ik krijg namelijk het idee dat de kat niet ietwat vermagerd is maar gewoon mager.
Daarbij is niet eten heel erg slecht voor een kat ivm leververvetting.

ik denk dat de kat nu magerder is dan gemiddeld en langzaam aan steeds verder vermagerd..

immers TS lijkt zeer verantwoord als het dier nu echt al heel mager zou zijn..
dan was hij toch wel opnieuw naar de DA geweest? joh hij vreet niet, wat nu

een topic openen hier is een stap voordat je opnieuw naar de DA gaat om een andere oplossing uit hem te rammelen..

--

maar goed het zijn aannames waar alleen TS het licht op kan schijnen natuurlijk..

--------

wij hadden vroeger ook zo'n kikker eter.. leek wel een zwerver aan het eind van de zomer..

moet mijn oudje ook in de gaten houden, die heeft ook sterk de neiging om zomers in een schriel beest te veranderen.. dus begin het verwennen altijd al in de lente om dr netjes op gewicht te houden.

wel met het gevolg dat ze halverwege de zomer een verwend nest is, dat bij iedere keer dat ik opsta denkt dat ze vlees of lekkers krijgt (wat absoluut niet het geval is 1x per week krijgt ze extra)

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-14 23:31

Jeetje dat is een vervelend probleem heeft hij last van struviet ? ik heb zelf ook zuur voer van merk Consult katblaas . wat ze hier wel lekker vinden maar zout dat vreten ze. ham lust die ene hier ook dan word het een roofdier.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 00:29

franka75 schreef:
Jeetje dat is een vervelend probleem heeft hij last van struviet ? ik heb zelf ook zuur voer van merk Consult katblaas . wat ze hier wel lekker vinden maar zout dat vreten ze. ham lust die ene hier ook dan word het een roofdier.

1 plak ham richting de hond mikken, dan is het oorlog hier
mijn 18 jarige springt op en over mijn 10 jarige kat, hierbij vuil kijkend zodat mijn 10-jarige twijfelend afremt .. mijn 18-jarige stiert door richting hond en mept m vierkant op haar neus als ze het plakje ham niet snel genoeg opeet..

staat hier dus altijd de ham te scheuren, mijn 18-jarige in de houtgreep, eerst een stukje naar mijn 10 jarige (mijn hond is respectvol).. als mijn 10 jarige bijna klaar is, dan het plakje goed voor mijn 18 jarige houden (anders gaat ze alsnog voor het plakje dat bijna op is in haar haast).. en dan vliegensvlug het laatste stukje naar de hond gooien voor mijn oude kat haar plak geïnhaleerd heeft (ja mijn oude besje inhaleert haar lekkers)..

altijd een hele planning.. andere optie is bonnetje naar buiten mikken (mijn oudje dus). deur dicht gooien, vals kijken negeren.. kat en hond geven en als ze mazzel hebben is het op voor bonbon weer door het raam naar binnenvliegt (niets van ouderdom te merken dan).. ze heet overigens bonnita, maar heeft legio kortere bijnamen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 01:39

elenaMM77 schreef:
franka75 schreef:

1 plak ham richting de hond mikken, dan is het oorlog hier
mijn 18 jarige springt op en over mijn 10 jarige kat, hierbij vuil kijkend zodat mijn 10-jarige twijfelend afremt .. mijn 18-jarige stiert door richting hond en mept m vierkant op haar neus als ze het plakje ham niet snel genoeg opeet..

staat hier dus altijd de ham te scheuren, mijn 18-jarige in de houtgreep, eerst een stukje naar mijn 10 jarige (mijn hond is respectvol).. als mijn 10 jarige bijna klaar is, dan het plakje goed voor mijn 18 jarige houden (anders gaat ze alsnog voor het plakje dat bijna op is in haar haast).. en dan vliegensvlug het laatste stukje naar de hond gooien voor mijn oude kat haar plak geïnhaleerd heeft (ja mijn oude besje inhaleert haar lekkers)..

altijd een hele planning.. andere optie is bonnetje naar buiten mikken (mijn oudje dus). deur dicht gooien, vals kijken negeren.. kat en hond geven en als ze mazzel hebben is het op voor bonbon weer door het raam naar binnenvliegt (niets van ouderdom te merken dan).. ze heet overigens bonnita, maar heeft legio kortere bijnamen.

Hahahahaha omg

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 06:08

Onze ene kat is ook erg kieskeurig, eerst een merk geprobeerd (weet niet meer welk merk, zij hebben R/C etc als voeding) kat at ook echt niets.
Nu yongh male van Royal Canin en dat eet hij wel met smaak op (en ook de andere soorten van Royal Canin gaan er goed in).

Overigens, als jouw DA Royal Canin verkoopt zal hij ook gratis samples hebben, vraag een paar zakjes van de benodigde brokken om te proberen. Dat scheelt een hoop geld.

Flowerbomb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 06:23

Ik ben op advies van mijn dierenarts een kitten met flink ondergewicht kattenbrokjes (in jouw geval omdat hij ze lekker vind aldi) gemengd met philadelphia roomkaas(goed vet) gaan voeren. Dat zit in kuipjes en heb je ook van het huismerk albert heijn. Hier werkte het geweldig! Ik was bang voor diaree maar de dierenarts zei dat de kans klein was omdat het geen puur melkproduct is. Mijn kitten was in no time op gewicht en is daarna langzaam over gegaan op gewone brokjes. Succes!!

MiVita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-14 06:42

De kat was al mager toen hij bij ons aankwam, wss door de stress van de verhuizing, de dierenarts (gok dat het beestje die nog nooit van dichtbij gezien had, hij had namelijk ook een gebroken pootje die verkeerd terug aan elkaar gegroeid is :( ), en het weinig eten gaat het nu helaas de verkeerde kant op. Hij is nog niet op sterven na dood, mocht het zo ver komen ga ik uiteraard opnieuw met hem naar de DA.
Mss even een fototje hoe hij er nu bij loopt, al is het moeilijk in te schatten op foto hoe mager hij precies is.

http://www.mijnalbum.nl/Album=BFWVQ74R

Ik heb alle tips en merken van voeding opgeschreven en ga straks naar de winkel kijken wat ze hebben.
Ik zal kijken voor een junior/kittenkorrel en verschillende blikjes natvoer om te kijken wat hij lust.
Even de collectie aan voer uitbreiden, heb er hier gelukkig nog een rondlopen die alles eet :D

Nog even een bijkomend vraagje, hij verliest ook echt extreem veel haar, als je hem aait heb je echt hele plukken in je hand (krijgt geen kale plekken of zo, is echt ruien). Dit is ook al weken aan een stuk, iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen?
Dacht zelf door verandering in temperatuur, zat namelijk eerst altijd buiten, nu al enkele weken constant binnen, maar het blijft precies maar duren.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 06:44

Katten vanaf 8 jaar hebben kans op een schildklierafwijking waarbij genoemde symptomen voorkomen. Ondanks eten vermageren, haaruitval enz. Mijn kat heeft dit nl. ook, is vorige week geconstateerd

Ik zou naar de DA gaan voor bloedonderzoek

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 06:50

Hij kan iets dikker inderdaad maar echt heel erg mager vind ik hem nog niet.

Mijn kat had het ook aan de schildklier, dit kwam door erg hoge leeftijd.
Madam was de 20 al gepasseerd.
Wij voerden haar uiteindelijk slagroom, ijs en jus van het avond eten.
Helaas viel er niet meer tegenop te vechten, zij was minstens de helft van jouw kat qua lichaams omvang.

Wel tof van je trouwens dat jij de zorg op je genomen hebt. _/-\o_
Je had ook de DB in kunnen lichten en er zo vanaf kunnen zijn.

Schilklier onderzoek kost wel even wat meer hoor.
En de pillen die je dan krijg zijn lastig geven is mijn ervaring.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-14 07:18

MiVita schreef:
De kat was al mager toen hij bij ons aankwam, wss door de stress van de verhuizing, de dierenarts (gok dat het beestje die nog nooit van dichtbij gezien had, hij had namelijk ook een gebroken pootje die verkeerd terug aan elkaar gegroeid is :( ), en het weinig eten gaat het nu helaas de verkeerde kant op. Hij is nog niet op sterven na dood, mocht het zo ver komen ga ik uiteraard opnieuw met hem naar de DA.
Mss even een fototje hoe hij er nu bij loopt, al is het moeilijk in te schatten op foto hoe mager hij precies is.

http://www.mijnalbum.nl/Album=BFWVQ74R

Ik heb alle tips en merken van voeding opgeschreven en ga straks naar de winkel kijken wat ze hebben.
Ik zal kijken voor een junior/kittenkorrel en verschillende blikjes natvoer om te kijken wat hij lust.
Even de collectie aan voer uitbreiden, heb er hier gelukkig nog een rondlopen die alles eet :D

Nog even een bijkomend vraagje, hij verliest ook echt extreem veel haar, als je hem aait heb je echt hele plukken in je hand (krijgt geen kale plekken of zo, is echt ruien). Dit is ook al weken aan een stuk, iemand een idee waardoor dit zou kunnen komen?
Dacht zelf door verandering in temperatuur, zat namelijk eerst altijd buiten, nu al enkele weken constant binnen, maar het blijft precies maar duren.

Misschien staat het al bij je verzameling uitgeprobeerd voer, maar ik heb erg goede ervaring met verschillende dieet voeders van Royal Canine. Alle katten willen het graag eten, zo graag zelfs dat het dieet voer van de kat die het nodig heeft wordt gejat...

Als de kat echt last heeft van de nieren dan is het mager worden daar wel een symptoom van. In dat geval zou ik voorzichtig zijn met ander voer en echt meer voedingsadvies aan de dierenarts vragen.