Help - logeerguppy dood

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Help - logeerguppy dood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 11:14

Hallo!

Het zit zo, ik heb twee guppy's te logeren. Nou ja, nu nog maar een, ik zie net dat er eentje dood is gegaan :( ik geloof niet dat ik ze teveel te eten heb gegeven (2x sinds ik ze heb, dat was maandag, bij de eigenaar krijgen ze 3x per week te eten). Goed, gup er net uit gehaald, maar het water ziet wel een beetje viezig eruit. Ik weet dat je niet ineens het water moet veranderen, dus ik heb al wat water klaargezet om op temperatuur te komen om in elk geval een deel te kunnen verversen. Maar geldt dat ook als er eentje dood is? Is het dan niet toch beter om al het water ineens te verversen? Het is namelijk een kom zonder filter...
Het andere visje ziet er nog prima uit, zwemt lekker rond. Het plantje staat er wel een beetje zielig bij dus ik ben eraan aan het denken om een nieuwe te halen. Sowieso zal ik wel een nieuwe gup halen, zijn groepsdiertjes enzo en ik zou het erg zielig vinden als ie alleen moet blijven tot de eigenaar terug komt (over 3 weken). Ik kan haar trouwens ook niet bereiken, lekker handig :P

Okee dus even wat concrete vragen:
- Hoe erg moet ik in paniek raken vanwege het dode visje?
- Wat kan ik het beste doen mbt schoonmaken?
- Hoeveel haast moet ik erachter zetten om een nieuwe gup te halen?

Alvast bedankt!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:16

Ik zou haar pas vertellen dat de gup dood is als ze terug is van vakantie. Dit kan haar vakantie bederven. Nieuwe gup zou ik niet gaan halen, je weet niet of die niet misschien ziek is en de overblijver aansteekt. Ook geen nieuwe plantjes halen. Water voor een gedeelte wel verversen, helemaal als het niet meer zo schoon lijkt, en als er geen pomp inzit en de plant ook niet zo best meer is, zul je toch wat met dat zuurstof moeten doen. Je wilt toch echt niet nog drie weken zo door? Dan is de andere vis over drie weken ook geheid dood.

Kaus

Re: Help - logeerguppy dood

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:19

Ik las eerst logeerPuppy!
Ik zou het inderdaad ook pas na de vakantie vertellen en geen nieuwe kopen.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:22

Wij hebben ook gups en andere vissen in de aguarium en er sterft regelmatig eentje ik zou water op temperatuur laten komen en alles verversen en nieuwe gaan halen en niet nieuwe gaan halen en dan verversen zou kunnen dat hij het niet overleeft ik zou een guppy nemen die vrolijk rond zwemt en heldere ogen en vacht heeft en als er een gup dood ligt in de aquarium zou ik naar een andere winkel gaan voor vragen vraag maar

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:23

- Hoe erg moet ik in paniek raken vanwege het dode visje?
Niet. Dat soort dingen kunnen gebeuren, jij hebt gedaan wat je moest doen. Misschien was er wel iets met het visje aan de hand, wat niemand wist.

- Wat kan ik het beste doen mbt schoonmaken?
Ik zou geen onnodig risico nemen door het water nu te verschonen. Het lijkt me dat ze voordat ze de visjes naar jou heeft gebracht ook het water ververst heeft? Dat zou wel zo netjes zijn. En anders kun je misschien inderdaad de helft van het water eerst verversen als het schone water op kamertemperatuur is.

- Hoeveel haast moet ik erachter zetten om een nieuwe gup te halen?
Je hebt in principe drie weken, toch? Dus binnen die tijd, denk ik dan. Ik zou zo niet weten waar je guppy's kunt kopen, maar dan zou je even op internet moeten zoeken voor zo'n winkel bij jou in de buurt.

En wat betreft het contacteren van de eigenaar, blijf het maar gewoon proberen en voel je niet schuldig. Zoals ik al zei; dit soort dingen kunnen gebeuren. Wel netjes én lief van je dat je bereid bent een nieuwe voor haar te kopen, dat zou ik in ieder geval op prijs stellen. :) Ik hoop dat je de eigenaar te pakken kunt krijgen!

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:24

Een guppy sterft regelmatig dus als er een dood is voelt het niet alsof er een hond dodd is en de andere kan van eenzaamheid ook sterven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:25

Ik las ook Puppy!!

Maar wel sneu. :j
Ze zijn ook wel kwetsbaar.

goeroe

Wat je ook doet, neem geen guppy met een vacht. :')

dito

view ik las eerst ook pup toen dacht ik paniek!! maar het is een guppy. Sja ik denk niet dat je heel erg in paniek moet raken, en ook het haar niet moet melden. je kan na de vakantie aangeven dat je wilde wachten tot na haar vakantie omdat ze er daar toch niets mee kon en je haar vakantie niet wilde verpesten gok dat ze dat echt wel snapt hoor

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:26

goeroe schreef:

Slim van mij ;(

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:27

goeroe schreef:

+1
Ik begreep het eerst niet, maar nu snap ik 'm. :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 11:27

Kaus schreef:
Ik las eerst logeerPuppy!
Ik zou het inderdaad ook pas na de vakantie vertellen en geen nieuwe kopen.

Haha, oeps := nee, geen pup inderdaad.

Ik heb vroeger zelf guppies gehad en mij staat juist bij dat ze dood konden gaan van eenzaamheid. Dat lijkt me behoorlijk zielig dus dat wil ik voorkomen.

Overblijvende gup ziet er echt prima uit. Ik kijk het in elk geval een paar dagen aan, maar kan me haast niet voorstellen dat die ook ziek is. Kan niks speciaals aan hem ontdekken in elk geval.

Ik kán haar niet eens bereiken, dus dat is makkelijk geregeld :=

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:29

Wow tot de helft van je verhaal zat ik ook met LogeerPuppy in mijn hoofd, ik dacht... WTF? :')

Maar, wel balen als je andermans diertje logeren hebt en dan dood gaat... Ik heb alleen geen verstand van vissen. Dus ik kan je niet echt verder helpen denk ik.

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:30

Ik zou het wel gewoon vertellen. Sorry, dat ik nu hard klink maar het is een vis... Ik zou wel even schrikken natuurlijk, maar het zou mijn vakantie niet kunnen bederven. Ik denk dat je het haar best kunt vertellen, want dat hoort er bij. Als iemand op mijn ratten zou passen, zou ik het absoluut direct willen weten wanneer er iets aan de hand zou zijn. Dan maar mijn vakantie naar de knoppen. Begrijp me niet verkeerd.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:31

Aha, ik wist niet dat de andere gup nu alleen zat.
In dat geval zou je misschien een paar guppen van hetzelfde soort kunnen kopen en die er bij zetten (geen idee hoe dat zit met introduceren?).
Als guppen niet te duur zijn zou je dat als 'goedmaker' kunnen doen voor het overlijden van de andere gup.
Hoewel jij er natuurlijk niks aan kan doen hoor!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:31

Noukie123 schreef:
goeroe schreef:

Slim van mij ;(

Joh, dat geeft niet, iedereen vergist zich wel eens. Je probeert TS zo goed mogelijk te helpen toch? Dat is lief van je. Iedereen begrijpt wel wat je bedoelde, je schreef het gewoon op een grappige manier! :D

Sanguine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:32

Magrathea schreef:
Ik kán haar niet eens bereiken, dus dat is makkelijk geregeld :=

Oh, dan heb ik niets gezegd. :') Vind ik wel slordig, ik zou bereikbaar willen zijn als iemand op mijn dieren past.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:32

Sterkte! Ik zou wat water verversen en even in de gaten houden of de temperatuur van het water niet te hoog oploopt met deze buitentemperaturen. Gupjes houden niet van te warm water.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 11:34

Ik zie net dat het loodje nog om het plantje heen zit >;) dasniegoednie! Even eruit halen dan maar...

Hoe lang moet leidingwater "staan" tot je het in de bak kan gooien?

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:36

Toen onze goudvis doodging kregen wij een berichtje van de buurman met de boodschap: James is dood. Waarop wij allemaal geen idee hadden waar het over ging, en toen bleek het de goudvis te zijn. We hebben er smakelijk om gelachen en nog een prachtige vakantie gehad.
Het lijkt mij niet zo'n probleem het gewoon te vertellen. Het is toch wel iets anders dan een hond of kat denk ik zo. :)

stofvlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:36

De guppen zitten in een kom zonder pomp (en verwarming?)?

Guppen, en trouwens geen enkele vis, horen niet thuis in een kom maar in een aquarium die groot genoeg is met genoeg andere vissen, een pomp en een verwarmingselement.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 11:39

stofvlieg schreef:
De guppen zitten in een kom zonder pomp (en verwarming?)?

Guppen, en trouwens geen enkele vis, horen niet thuis in een kom maar in een aquarium die groot genoeg is met genoeg andere vissen, een pomp en een verwarmingselement.

Dat is allemaal leuk en aardig maar ze zijn niet van mij
Overigens heb ik als kind jaren guppen gehad zonder pomp en/of verwarming, en die werden allemaal 1,5-2 jaar :j (ik zou het niet weer zo aanpakken, maar guppen zijn daar redelijk robuust in op zich)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:46

Gelukkig, ik ben niet de enige die dacht dat het over een puppy ging.

Tja, guppies gaan wel eens dood. Hoef je niet over in paniek te raken. Verder ben ik niet zo thuis in het verzorgen van vissen, dus geen handige tips wat te doen van mij.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 11:46

Ik las eerst longeerguppy , ik dacht dat het over Shetlanders ging :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-14 11:50

Menschen, aan de constateringen dat ik blijkbaar een heel moeilijk woord heb gebruikt heb ik weinig aan...

Ik ben er nou nog steeds niet over uit of een nieuwe halen wel of geen goed idee is. Drie weken alleen, dat kan toch nooit goed zijn?