Kat wordt dik van blaasgruisdieet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Kat wordt dik van blaasgruisdieet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-14 19:10

Hallo Bokkers!

Na 2 blaasontstekingen dicht op elkaar te hebben gehad, zijn we erachter gekomen dat Nida heel veel struviet in haar urine had. Hierop zijn we per direct overgegaan op blaasgruis dieet. We voeren nu Sanimed Anti-Struvite.

Ze heeft sindsdien geen last meer gehad van blaasontsteking maar ze is wel weer enorm aangekomen. Sinds we haar hebben is het al een gevecht tegen de kilo's. Ze had eerst Royal Canin Sensible 33, omdat ze gevoelige darmen zou hebben. Dit was niet het geval dus zijn we overgestapt op Light, ook van RC. Dit leek wel beter te gaan qua gewicht. Ze zat netjes rond de 4,5kg. Iets te zwaar, maar niet heel erg dat ze af zou moeten vallen.

Nu met dit Sanimed dieet lijkt ze toch wel weer erg dik te worden. Ze krijgt minder voer dan op de verpakking aangegeven staat, maar het lijkt niet te helpen. Ze is wel een luie kat, heeft soms een gekke 5 minuten maar slaapt over het algemeen veel. Ontlasting etc is gewoon goed :)

Hebben meer mensen ervaring met katten die van een struviet dieet dik worden? Hebben jullie misschien wat tips voor wat we kunnen doen??

Goof

Re: Kat wordt dik van blaasgruisdieet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-14 19:14

Die van mij werd inderdaad ook dikker met dit voer. Ik ben gewoon heel karig gaan voeren. Hij heeft er genoeg aan en ziet er weer top uit.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:03

Heel simpel, nog minder voer geven :Y)

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:05

Die van mij werd op zijn blaasgruisdieet ook moddervet. Ik ben overgestapt op 2x op een dag vers vlees. Hij is nu wel mooi op gewicht en geen last meer van blaasgruis, maar het was wel echt een gevecht om hem het vlees te laten eten.

Verder denk ik dat een poes lui is, omdat hij dik is en niet andersom. Die van mij zijn nu ook een stuk actiever en leniger dan ik dacht.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:13

Heel simpel...als een dier te dik is krijgt hij teveel eten. Wat op de zak staat aan gegeven is een richtlijn en die zit vaak aan de hoge kant, als het diertje weinig verbrand heeft het ook minder voedsel nodig. Het ligt dus niet aan het voer maar aan jou hand die het bakje vult.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 09:14

Mijn kater vroeger kreeg het dieet van Hills en werd daar niet dikker op. Hij heeft het jaren gehad.

Zou je haar kunnen stimuleren om meer te spelen? Dus uitdagen naast de gekke 5 minuutjes?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-14 10:59

Ja maar ze krijgt al echt heel weinig voer hoor ;) We zijn al telkens aan het minderen maar hebben nog niet echt het idee dat het hielp. Was vooral op zoek of er meer waren die merkte dat de kat aankomt met zo'n dieet :P .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:01

Wij hadden ook blaasgruis voer en dan speciaal voor katten met overgewicht.

Sinds we een drinkfontuin hebben ben ik gestopt met dieetvoer om te kijken wat het zou doen. Poeslief heeft nergens meer last van.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:01

Ik had ook het zelfde probleem. Voer nu de struvite variant van Prins, daar kan ik redelijk van voeren zonder dat hij te dik wordt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:04

Hier ook een kat die dik werd van het blaasgruisdieet :j
Toen de struviet verdwenen was, ben ik overgestapt op Acana. Dat werkte prima. Geen struviet meer, hoog vleespercentage en geen dikmaker.
Inmiddels staan al mijn katten weer op vers. Door het vocht dat er in zit, heeft hij ook geen last meer van struviet en al mijn katten hebben een gezond gewicht.
Van KVV kon ik Carnibest overigens niet voeren, daar kreeg hij weer struviet van, maar met Tinlo en Haaksbarf gaat het heel goed. Nergens last van.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:05

Die van ons hadden alle drie blaasgruis. Sinds we zijn overgestapt op vers vlees van carnibest hebben ze er geen last meer van terwijl het steeds terugkwam, zit veel meer vocht in en dat is goed tegen struviet. De gevoeligste poes had het deze maand ineens weer, na 5 jaar klachtenvrij te zijn geweest. Waarschijnlijk te vaak wat brokjes tussendoor gegeven ivm drukte dor verbouwing. Dan doen we wat ongezoet cranberrysap over het voer et voilá het is na 3 dagen weer weg!

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-14 11:06

Van blaasdieeten kunnen ze zeker dikker worden. Van sani-med weet ik de samenstelling niet, maar je zou eventueel c/d kunnen proberen van Hills prescription Diet. Alleen bij dierenarts verkrijgbaar. Ze hebben van die C/D namelijk ook nog een reduced calorie variant.
Probeer ze ook wat meer te laten drinken (natvoer / waterfontijn) om zo net als bij mensn, wat minder te eten. En meer plassen met blaasgruis is een echte aanrader! Zo wordt de blaas namelijk schoner en kan het niet haan kristaliseren.

Succes!

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 14:00

Marjoow schreef:
Ja maar ze krijgt al echt heel weinig voer hoor ;) We zijn al telkens aan het minderen maar hebben nog niet echt het idee dat het hielp. Was vooral op zoek of er meer waren die merkte dat de kat aankomt met zo'n dieet :P .

En wat is heel weinig in jouw ogen? :D

Mijn kat krijgt een handje brokjes per dag

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-14 14:17

40 gram per dag nu geloof ik. 25 sochtends en 15 savonds

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 15:12

Hier ook een kat over op vers na blaasgruis. Inderdaad geen Carnibest, daar kreeg hij het toch van. (Vanwege de rijst vermoed ik)

Met vlees kun je mager vlees voeren zodat je kat wel alles binnen krijgt, maar minder vet. En daarnaast: lui gedragen maakt lui. Dus hup naar buiten met die kat en loop samen eens een rondje!

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-14 23:55

Veel ervaring mee. De onze kreeg maar de helft van de aanbevolen hoeveelheid, nadat we merkten dat hij veel aan kwam. Maar toen bleef zijn gewicht stabiel, en viel hij nog niet af.

Toen overgestapt op de moderate calorie variant van RC urinary. Hij viel toen iets af, maar dat voer vulde niet, waardoor hij steeds de hele dag om eten liep te schreeuwen.

Op aanraden van de dierenarts zijn we nu aan het overstappen op vers vlees. Zijn blaasgruis was weg, dus als we dat goed in de gaten houden, kan hij gewoon van het dieetvoer af. Vers vlees zou meer moeten vullen waardoor hij niet meer schreeuwt om eten en ook eerder voldoende heeft aan een relatief kleine portie. Hoe dat uitpakt, is nog even afwachten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:04

lang te maken gehad met dieet,

de hoeveelheden zijn inderdaad aan de hoge kant..

daarnaast valt het dieetvoer bij alle katten heel erg in de smaak..

vooral in het begin lijkt het alsof ze continue honger hebben..

maar ze willen gewoon 'lekkers'

gewoon wat minder voeren hoor..

en door het 'zeuren' heenbijten.

ze moeten gewoon leren dat e niet meer krijgen.

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:17

Mijn katten kregen (ze zijn niet meer) 2 handjes per dag. Miauwen mag, gezellig, maar daar krijgen ze bij mij geen voer mee. Wel een aai. Kwestie van "africhten"

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:33

Hier ook 1 die de pan uitgroeide van dat voer. Hij kreeg echt heel weinig per dag en bleef toch maar aankomen. Nu een heel dieet plan van de dierenarts, met dieetvoer wat ook voor blaasgruis is. Hij mag nu 60 gram van die brokjes per dag, en je ziet hem steeds slanker worden!
Helpt ontzettend goed, hij is nu al 1 kg afgevallen in 1,5 maand.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 00:39

Arantes schreef:
, hij is nu al 1 kg afgevallen in 1,5 maand.

dan zou ik oppassen hoor, dat is echt veel te snel...

zelfs als hij tien kilo weegt, nog steeds 10% van zijn lichaamsgewicht in anderhalve maand maand, dat is crashdieten..
en mag hopen dat hij geen tien kilo was, dus het is een nog (mogelijk veel) groter percentage..

Het beste is om een kat niet meer dan 1% te laten afvallen per week.

dit zou bij tien kilo dus ongeveer 450 gram zijn.

Arantes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 01:48

Hij staat onder strikt toezicht van de dierenarts, dus er wordt goed op hem gelet. Vond het ook erg snel gaan maar hij was dan ook echt extreem dik.
Hij was helaas wel bijna 10 kg, maar goed het is ook een erg grote kat qua bouw (neemt niet weg dat hij veel te dik was). Het gaat zo snel omdat hij zoveel beter in zijn vel zit, hij is veel actiever dan eerst en beweegt veel meer (uit zichzelf).

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:23

Specific chrystal protection light. Echte aanrader! Werkt ook fantastisch. :-)

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-14 06:41

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-14 15:57

Dat RC Urinary moderate calory zouden we kunnen proberen. Gelukkig is Nida heel makkelijk en eet ze alles wel :')

Nadeel is alleen dat onze DA alleen Sanimed en RC verkoopt dus Hills of andere merken moeten we eerst een DA zien te vinden die ons dat kan verkopen :P

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-14 12:23

Van Hill's C/D is in de gewone variant ook via zooplus te bestellen en de reduced calorie ben ik ook ergens op internet tegen gekomen. Ah ja, bij dierapotheker.nl. Ik heb 2 ex-katers, waarvan 1 nu zowel struvietgruis problemen heeft gehad als recentelijk calciumoxalaatstenen.

De andere heeft vanwege een auto-imuun aandoening om de dag prednison en het daarbij passende 'ik wil eten en wel nu'- gedrag. Ze hebben voor het oxalaatstenen probleem een tijd samen op Hill's W/D gezeten, dat zowel geschikt is bij struviet als voor katten met verhoogde kans op diabetes. Daarop bleven ze mooi op gewicht.

Nu zitten ze toch weer op C/D en ben ik weer aan het stoeien met de hoeveelheden, want ze zijn inderdaad toch weer wat gegroeid. Vanwege het stenengedoe, krijgen ze nu allebei trouwens wel een flinke scheut water over de brokken. Helemaal over op natvoer werd me wat prijzig en KVV blieven de heren niet.