Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
LadyDaily schreef:Wij hebben een Beagle 8 jaar oud en is al zijn hele leven prooi agressief.
Wanneer onze hond een prooi heeft (egel, konijn, mol of bijv. een schoen wat niet mag) lijkt het of ze een kronkel in haar hoofd heeft.
Ze luistert dan nergens naar (wat ze met andere zaken ook al slecht kan). Maar ik vind agressief zijn iets anders.
Wij kunnen haar dan ook niet bij haar prooi weg krijgen en mw blaft er op los, probeert dan ook ons te bijten als we te dicht bij komen. Het enige wat we altijd deden was een soort lasso maken en deze om het hoofd proberen te doen en dan mee nemen. Na 2 meter liep ze dan gewoon en kon je haar weer rustig aaien.
Ik weet echt niet wat we moeten doen, af maken kan ik niet want het is verder wel een lieve hond.
) zelf proberen er iets aan te doen. Maar hier zou ik toch echt een gedrags therapeut voor vragen. Dit kan je niet zelf oplossen en is zéker geen rangorde probleem. Niet naar de onzin luisteren. Hoe je gereageerd hebt boeit ook niet, maar het is jaren toegestaan, en nu is het geëscaleerd. Daar heb je goede begeleiding voor nodig, en daar is alles behalve een stroomschokhalsband voor nodig, wat een onzin...
karuna schreef:Onze kleine heropvoedrat vertoond dit gedrag ook, al zijn we bij haar al een heel eind in het eruit krijgen. Heel soms schiet ze nog in dit gedrag maar over het algemeen laat ze netjes los als nodig.
Als je geen proffesional kunt vinden die je kan helpen is zeker bij een hond als een vreetgrage beatle het ruilspelletje een handige manier om de aandacht van de "prooi" af te leiden. Eerst moet je ervoor zorgen dat ze buiten geen prooi te pakken kan krijgen, desnoods aangelijnt of gemuilkorft.
Voor binnen moet je iets vinden dat ze heel erg aantrekkelijk of lekker vindt. Heeft ze eenmaal iets dat ze niet af wil staan maar wel moet afstaan houdt het aantrekkelijke iets voor haar neus en maak het zo belangrijk dat ze er wel naar moet kijken. Lok haar daarmee een klein stukje weg bij de buit en geef dit haat zodat je de buit kunt afpakken.
) mee bezig moet gaan. Deze hond is vanaf dat ze daar is jarenlang geconditioneerd om dat wél te doen. Met een snoepje zal je haar niet weg kunnen lokken. Daar heb je consequentie, timing en het goede lokmiddel voor nodig. Bovendien zal een GT ook meer helikoptervisie hebben dan wij nu, misschien is er intern ook iets niet goed(Dan heb ik het niet over rangorde..). De meeste dingen kan men zelf wel aanpakken, maar dit moet goed gebeuren. LadyDaily schreef:hij wil soms niet eens een eind lopen
joyce2 schreef:Ik ga met Cyella mee! Wij hebben een Dobermann en ik heb serieus met haar getraind (tot mijn grote verdriet moeten stoppen ivm een ongeneeslijke blessure). Wij hebben gelukkig geen problemen met haar, maar toen we als pup met haar naar reguliere puppycursus gingen, werd haar gedrag niet goed geïnterpreteerd. De trainers waren geen Dobers gewend, die dragen hun staart hoog, dus kreeg ze het label "dominant". Daarbij zijn het honden die graag willen werken en wij moesten veel wachten, dus onze hond ging zichzelf vermaken tijdens het wachten (springen, piepen, etc.), waardoor ze ook het label "neurotisch" kreeg en ik zou geen goede begeleider zijn.
Na het afronden van de puppycursus, waarbij we overigens de hoogste punten hadden gehaald met onze "onhandelbare pup", zijn we naar een vereniging gegaan met alleen maar Dobers. Wat een wereld van verschil was dit! Onze hond is er zo erg van opgeknapt en we leerden ook goed met al haar "eigenaardigheden" omgaan, omdat er zo ontzettend veel ervaring met dit ras aanwezig was. We konden het beste uit haar halen, het was heerlijk om zo als team samen te werken!
Hier heb ik dan ook met eigen ogen gezien dat als een hond met zijn of haar taak bezig is, in het geval van de Beagle het jagen, dat een simpel snoepje (of zelfs een hele biefstuk) die hond niet van zijn taak af brengt. Die hond is geboren om dit te doen, zit dan helemaal in zijn eigen wereldje. Waarom zou hij zijn lust en zijn leven, zijn mooiste beloning, dan ruilen voor een voertje? Dat wint het in zo'n geval nooit!
Vissy schreef:Ik denk dat een GT handig is in dit geval! Wat hiervoor gezegd werd over ruilen.. Ik denk niet dat dit werkt. Als ze eenmaal die kronkel hebben is eten in welke vorm dan ook niet meer interessant weet ik uit ervaring met onze beagle...