Een (asiel)hondje erbij nemen. tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PenP2014

Een (asiel)hondje erbij nemen. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 14:56

Hoi bokkers,
Ik open dit topic omdat er genoeg hondenliefhebbers en kenners op bokt zitten. Die mij wellicht wat tips en adviezen of gewoon leuke ervaringen kunnen geven.

Inmiddels ben ik alweer een jaar in het bezit van een leuk hondje, een reutje van inmiddels bijna 3 (denken we) Deze heeft niet zo'n prettige jeugd gehad. Hij heeft gewoond in een gang in een bench waarbij hij niet buiten kwam. Niet zo'n hele lekkere basis dus. Ik heb hem geadopteerd, en de eerste weken heeft hij onder de bank gewoond. Als hij mee naar buiten ging hing hij in je broekspijpen als er een blaadje voorbij kwam zo bang was hij. Vreemden en vreemde honden beet hij meteen. Vol in de aanval. Inmiddels gaat het super met hem. Bekenden zijn helemaal ok. Gaat ie zo bij op schoot zitten. En buiten gaat het ook super. Hij gaat mee zwemmen, mee varen, mee alles. Hij is dus echt opgebloeid maar het blijft altijd een hondje met een gebruiksaanwijzing. Geeft helemaal niet. Beetje aanpassingen maken en rekening met hem houden en het gaat prima.

Nu woont hij alleen bij ons, en merken we dat hij toch wel een maatje mist. We vinden het voor onszelf, maar ook voor hem leuk om er een hondje bij te nemen. Een maatje waarmee hij kan spelen en samen kan zijn als er een paar uur niemand thuis is.
Omdat reu-teef combinaties vaak het veiligst zijn gaat de voorkeur uit naar een teefje. Een klein hondje.
Natuurlijk moet je net het geluk hebben dat het klikt tussen 2 honden, maar een hond van 3 koppen groter lijkt me gewoon niet handig. Hij zet dan een grote mond op omdat hij bang is. Pittbulls staan hier met de staart tussen de benen door zijn grote waffel, even voor de beeldvorming :')

Ik ben benieuwd waar jullie een beetje naar zullen zoeken. Ik wil sowieso een asiel hond, omdat ik het onzin vind een hond te kopen. Ik heb alle tijd en ruimte voor een hond dus ik wil een ''probleem''hond een kans geven in plaats van naar een fokker te gaan. Wat ik me afvraag is waar ik een beetje op moet letten. Juist een dominant teefje die boven hem gaat staan? of juist een onderdanige die hem de baas laat zijn of anders?

Ik heb inmiddels contact met verschillende stichtingen en ook wel een paar potentiele leuke hondjes gezien. Natuurlijk heb je altijd een uitgebreidde kennismaking. Waar moet ik op letten bij die kennismaking? Hoe kan ik zien dat het echt klikt tussen de 2?
Zijn er verder nog dingen goed om te weten?
Ik neem ruim de tijd en ga helemaal niet over 1 nacht ijs. Ik wil voorkomen dat het uiteindelijk helemaal niet gaat en zoek dus echt rustig rond naar wat bij ons past. Het hoeft dus niet snel snel :)

Alvast bedankt!

PenP2014

Re: Een (asiel)hondje erbij nemen. tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 18:47

Niemand met ideeen?

_Silke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:53

Je kunt proberen om je hond eerst mee te nemen op een hele lange wandeling zodat hij niet teveel fut heeft om dat hondje direct aan te vallen.
Zorg dat de ontmoeting van de honden op een ruime plaats gebeurd met een ontspannen sfeer (misschien een grote hondenweide die dan even leeg is?)
Zie ook dat ze samen achter stokken kunnen aanhollen en samen kunnen rondlopen.

Veel succes en ik hoop dat deze tips een beetje helpen? :D

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 18:53

Wat voor ervaring heb je met honden uit de buurt? Wat vind hij leuk om mee te spelen? Zijn er hondjes die hij echt niet mag? Wat doet hij als hij hoger in rang is? en wat als hij lager in rang is?

Het nieuwe hondje moet ook bij jou passen, enigszins luisteren, gesteriliseerd zijn?
Mag het kort, lang of ruwhaar hebben?
Misschien is het handig als de bewegingsbehoefte een beetje op elkaar aansluit.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-14 19:03

Dank beide!! Mijn ervaring is dat hij altijd eerst een hele grote mond opzet. Als de andere hond dat gewoon negeert zijn ze 5 minuten later leuk aan het spelen. Grote honden vind hij echt niks. Met kleine hondjes wil hij wel spelen.
Buiten is hij heel anders als thuis. Buiten is echt nog de grote boze wereld voor hem. En binnen is hij veel pittiger. Nou kan ik persoonlijk alles met hem. Nagels knippen borstelen kan hem op zn rug leggen en hij blijft nog liggen.
Voor mij is hij dus de makkelijkste ever.. Maar tegen vreemden is het echt een kreng. Ik denk dan ook dat hij gaat proberen "zijn" huis te verdedigen.

Natuurlijk gaan we eerst en zonodig een paar keer kennis maken. Maar ik vraag me meer af hoe kan ik zien of ze echt vriendjes kunnen worden of dat ze elkaar gedogen? Dat verschil..

Qua karakter.. Ik heb best wel ervaring omdat ik met mijn eigen hondje ook het nodige te stellen heb gehad en ook hulp bij heb gehad. Het uiterlijk maakt me dan weer werkelijk niks uit. Het is vooral een klik wat je moet hebben denk ik.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:23

Ik denk dat je vooral een stabiele teef nodig hebt. Eentje waar je vuurwerk naast kan afschieten, bij wijze van spreken. Een voorbeeld-hond.
Ga eens langs een asiel (of twee) en kijk wat ze hebben. De medewerkers kennen hun honden vaak erg goed en kunnen je verschillende honden laten zien die eventueel passen.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:27

Ik zou voor een hond kiezen, die even groot is en een stabieler karakter heeft. eentje waar je de achtergrond van kan achterhalen, die een vrij goede sociale opvoeding heeft gehad. ik zou meer in de richting van particuliere herplaatser zoeken.

Zo kan je hond er een goed voorbeel aan nemen!

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:31

Ik zou sowieso kiezen voor een asiel waarbij ze je goed begeleiden, bijvoorbeeld het dierenbeschermingscemtrum in Born.

Denk er wel goed over na, want de insteek dat de hondjes "leuk gaan spelen" draait helaas zeker niet altijd even goed uit. Een hond waarvan je de voorgeschiedenis kent is heel handig. Zien of ze echt vriendjes worden is erg moeilijk.
Wij hebben pas een hondje uit het asiel, en hebben onze hond 2 keer meegenomen. Ze hebben toen 2 keer heel fijn gespeeld en waren gewoon leuk en verdraagzaam naar elkaar toe. Na 4 dagen thuis sloeg dat volledig om en heeft de asielhond geprobeerd onze hond zowat in stukken te scheuren. Dus helemaal zeker ben je nooit ;) Daarom best een asiel kiezen dat je hierin kan begeleiden, of waarbij je (desnoods) de hond kan terugbrengen.

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:41

Ik raad een hondje uit het buitenland zeker aan, ook ik heb een hondje uit het buitenland.
Heb er van een aantal mensen negatieve reacties op gehad o.a. dat hier bijvoorbeeld de asielen vol zaten.
Ok, dat zou kunnen maar hier worden zij over het algemeen goed verzorgd, zitten warm en krijgen liefde.
In het buitenland kunnen zij in een strenge winter geboren worden zo als mijn hondje, leven zij op straat, worden geschopt/geslagen, zijn niet voorzien van schoon drink water en zo kan ik nog wel even door gaan, worden zij evt. wel op gevangen kunnen zij al snel een spuitje verwachten.
Dit zijn ook hondjes en die kunnen wij ook helpen. Natuurlijk is het in beide situaties schrijnend, een hond hoort gewoon bij een fijn baasje te zitten.
Maar qua situatie heeft een hondje uit het buitenland net wat meer nodig naar mijn idee.

En als ik dan naar mijn hondje kijk, de eerste dag zo zielig hoopje maar al gelijk vriendelijk naar ons.
De liefde is zo sterk en je merkt echt dat zo hondje alles van jouw waardeert. Ik heb nog 2 hondjes maar daar is mijn klik lang niet zo sterk mee, natuurlijk zijn het wel alle 3 schatten van hondjes.

Als jij eenmaal een hondje ergens hebt gevonden dan zou ik jou aanraden om een aantal keer met haar te gaan wandelen en jouw eigen hondje, en daar zeker de tijd voor nemen misschien ergens even lekker gaan zitten met ze?

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-14 21:53

Wat Rudina zegt, kijk inderdaad ook eens over de grens :)

Ik ben net terug van een 10 weekse stage in een hondenasiel in zuid Spanje (http://www.ace-charity.org) Zij hebben sinds de oprichting in 1999 al ruim 13.000 honden herplaatst, mijn ervaring is dat daar echt vanálles zit aan karakters, soorten, maten en leeftijden waar er in Nederland vaak dezelfde honden(rassen) met toch hier en daar flinke gedragsproblemen zitten.

In Nederland worden honden echt gezien als huisdieren, en worden ze niet zomaar (uitzonderingen daargelaten) in een asiel gedumpt. In Spanje worden honden helaas nog vaak als leuk tijdelijk wegwerpproduct gezien. Is het hondje puppy-af? hup, naar het dodingstation. Emigreren en het te veel rompslomp vinden omdat de hond 6 weken in quarantaine moet? Hup, gooi maar over de poort bij het asiel..

Als je interesse hebt kan ik je een heleboel vertellen over de individuele persoonlijkheden en karakters van de hondjes die er momenteel zitten. :)

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 09:58

Bedankt allemaal voor de reacties.
@Raveniris ik ben me er zeker van bewust dat het niet zomaar "leuk spelen" hoeft te worden. Daarom zoek ik ook heel rustig aan en wil ik het liefst een aantal keer kennismaken. Om te voorkomen dat ze toch niet bij elkaar passen. Natuurlijk kan het zelfs na een paar maanden nog omslaan. En dan neem ik mijn verantwoordelijkheid ook. Door ze wel apart te zetten zolang ze verder wel happy zijn. Maar ik probeer het wel te voorkomen.

en dan over buitenlandse hondjes
@carr friesje bedankt voor de link! Ik moet zulke dingen helemaal niet lezen krijg dr tranen in mn ogen van. Het is schrijnend en idd daarbij vergeleken zitten de asielhonden hier nog "goed." Mijn angst is alleen daarin dat er geen kennismaking is. Zoals ik hierboven uitlegde kan je dan dus niet even een paar keer gaan wandelen. Je laat zo'n hondje overkomen en dat is toch een hele grote gok want wat als mijn reutje haar totaal niet duldt? Dat is dan een beetje mijn angst daarmee.. Dan is het voor zo'n teefje alleen maar heel stressvol. Eerst daar hebben gezeten weet ik niet wat meegemaakt, een vliegreis en dan in huis bij een vreemde hond worden gezet die niet leuk tegen je is :=

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 10:53

Als ik je 1 tip mag geven, doe onderzoek naar het asiel/stichting waar je uiteindelijk een hond gaat vinden. Als wij dit hadden gedaan, was er een hoop ellende gespaard gebleven.

Zelf heb ik mijn oudste hond mee genomen uit Spanje waar ik vrijwilligerswerk deed. het was via stichting SOS Strays, ben daar erg tevreden over! Je kan altijd op hun site kijken er zijn ook honden die al in Nederland zijn en in een opvang gezin zitten.

Succes!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 11:02

Ik ben inderdaad de asiels en stichtingen een beetje aan het onderzoeken om het ''kaf van het koren''te scheidden. Zo kom je dingen tegen over bepaalde asiels waar je niet perse heel blij van wordt :)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 20:48

ik weet niet waar je vandaan komt? maar mijn hondje komt uit BE

Hier doen ze goed werk, de honden zelf lopen buiten met hokken :j

http://www.dierenzonderdak.be/

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 09:51

Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren! We zijn inmiddels bezig met een hondje van een stichting! Duimen maar! :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 09:56

Succes er mee!

Ik vind de geschiedenis belangrijk, als hij een goede opvoeding heeft gehad en sociaal is is het prima.
Aangezien die van jou nogal beschermend is naar jou en huis, moet je geen hond hebben die gelijk in de verdediging schiet, dan komen er klappen.

Maak je een foto als dat mag :)?

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:34

kirri schreef:

Daar komt mijn hond ook vandaan en is zwaar ziek, vervalst boekje etc. ( kijk eens op hondenforum, meer dan 40 mensen die slechte ervaringen hebben.)

@TS: leuk! Ik ben erg benieuwd!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:42

dubbelpost verwijdert
Laatst bijgewerkt door betadine op 25-07-14 10:49, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 10:49

Denk dat je het beste naar het asiel gaat en hem meteen meebrengt. Je zult waarschijnlijk zelf wel zien met welke hond het het beste klikt. Ze hebben een heel aanbod van kleine honden en er zal vast wel eentje tussenzitten die bij jullie past. Ben wel benieuwd met welk hondje je naar huis gaat, hopelijk vinden jullie de perfect match :)
Ik raad je wel aan van een hond te nemen van min of meer dezelfde maat. Ik heb zelf een hele grote tjech en een kleine jack russel en aan de leiband is het niet altijd handig omdat je ze dan moeilijk met één hand kunt vasthouden bvb. Ook bij het spelen is het veiliger als zijn maatje hem niet per ongeluk pijn kan doen wat bij mij wel eens voorvalt ondanks ze helemaal onafscheidelijk zijn en hij zijn best doet om haar geen pijn te doen loopt ze nog wel eens op de verkeerde plek op het verkeerde moment :(:)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:06

Nessah schreef:
kirri schreef:

Daar komt mijn hond ook vandaan en is zwaar ziek, vervalst boekje etc. ( kijk eens op hondenforum, meer dan 40 mensen die slechte ervaringen hebben.)

@TS: leuk! Ik ben erg benieuwd!

jeetjuh echt waar : :oo

die van mij is zo gezond als een vis dan zal ik wel verdomd veel geluk hebben gehad, welk honden forum is dat?

TS super dat je bezig bent met een leuk hondje, ik duim voor je dat alles goed gaat :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 11:26

Waarom een dier uit het buitenland halen als hier in NL de asiels ook overvol zitten?

Persoonlijk zou ik dus een hond uit een NL's asiel halen. Meestal heb je 2 weken of een maand proef of een andere regeling waarbij je (een gedeelte van) je geld terug krijgt. Op die manier kun je thuis uitgebreid zien of het goed gaat en zit je niet met een probleem als het een hond uit Spanje betreft en het gaat niet.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:45

Jibbel schreef:
Waarom een dier uit het buitenland halen als hier in NL de asiels ook overvol zitten?

Persoonlijk zou ik dus een hond uit een NL's asiel halen. Meestal heb je 2 weken of een maand proef of een andere regeling waarbij je (een gedeelte van) je geld terug krijgt. Op die manier kun je thuis uitgebreid zien of het goed gaat en zit je niet met een probleem als het een hond uit Spanje betreft en het gaat niet.

Hier wil ik toch even op reageren.
NL'se asiels zitten inderdaad ook vol, maar feit is dat honden in Nederland echt als lid van het gezin worden gezien of als maatje, dus de honden die hier in NL in het asiel belanden zitten daar echt niet zonder reden (denk aan gedragsproblemen, dure (huid) aandoeningen waar men geen geld,tijd,zin meer in heeft, etc.)
In Spanje ziet men honden nog steeds als "erbij voor de leuk". Vinden de kinderen hem niet meer leuk, wordt ie te groot, etc. Hup, naar het dodingstation ermee...

Daarnaast heeft Spanje (nog) geen dierenwelzijnswet dus kan men daar doen en laten wat ze willen met de honden. Dag en nacht aan de ketting? Geen probleem. Jachthonden een hele week geen eten geven zodat ze aan het eind van de week goed presteren op de jacht? Mag allemaal.. De jachthonden aan het eind van het jachtseizoen massaal ophangen in de bossen? Kan eigenlijk niet, maarja.. chip uit de nek snijden en geen haan die er naar kraait.
Ach gut, weer niet opgelet en de hond weer drachtig.. ach, dan gooien we de pups toch gewoon in de vuilcontainter? Normaalste zaak van de wereld en niet illegaal, honden zijn immers "maar" producten daar...

Mijn ervaring is dus dat het dierenleed daar vele malen groter is dan hier in NL. Ik was ook nooit een voorstander van dieren uit het buitenland, maar nu ik het met eigen ogen gezien heb, met de honden gewerkt heb en een 30 pagina's dik verslag getikt heb over de werkwijze van deze stichting kan ik zeggen dat ik mijn mening daarover ernstig heb bijgesteld. In mijn ogen verdienen vóóral deze honden een 2e kans. Ze hebben allemaal zo'n ellendig verleden of een gigantisch valse start.

Ik ben net zelf bijna 3 maanden in Spanje geweest om op een dergelijk asiel stage te lopen en ken deze hondjes en hun gedrag erg goed. Heb heel veel pb contact gehad met TS over haar hondje en heb haar toen een paar hondjes gestuurd die wel een goede match zouden kunnen zijn.

Daarnaast krijgt TS eerst een huisbezoek en uitgebreid gesprek met iemand van de stichting voor men accoord gaat met de adoptie. Deze mensen doen dit al bijna 15 jaar en hebben inmiddels ruim 16.000 honden herplaatst waarvan er zelden eentje terugkomt.

Nadat de hond in NL is gearriveerd blijft de verantwoordelijke van de stichting hier in NL de eerste tijd contact houden met de adoptant over hoe het gaat. Zijn er problemen dan wordt hier in goed overleg een oplossing voor gezocht. Mocht het dan echt, echt, echt niet gaan dan zijn er hier in NL redelijk veel fostergezinnen die de hond dan eventueel op kunnen vangen. Kan dit niet dan neemt het asiel in Spanje de hond ten alle tijden zelf terug.

Maar zoals ik al zei gaat er een goede screening van adoptant en eventuele andere honden aan vooraf voordat met tot plaatsing overgaat. Hondje waar TS haar zinnen op gezet heeft zit er al 3 jaar en zat op de sectie waar ik altijd werkte in het asiel, ken dit hondje dus erg goed. Heb hem niet voor niks voorgeschoteld aan TS O:) :))

TS, hoop dat het allemaal spoedig verloopt en dat hij snel naar NL mag komen *\o/* (en stiekem hoop ik hem zelf ook weer snel te zien dan hihi O:) )

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 14:58

Dankjewel voor je uitgebreidde antwoord Carr.

En inderdaad kiezen wij uiteindelijk toch voor een spaans hondje. Na vele gesprekken met Carolien, de stichting ACE-SHIN en mijn vriend hebben wij voor een hondje gekozen die al 3 (!!) jaar in het asiel zit. Niet omdat die zo vervelend is of zoveel problemen geeft. Puur omdat het geen opvallend hondje is en er dus overheen gekeken wordt. Ik zal voor degene die het leuk vinden blijven updaten, wij zitten pas in het voortraject. Eerst krijgen we nog een huisbezoek zoals carr_friesje al aangaf. Waarbij wij. ons huis en ons hondje worden beoordeeld. Een hele spannende tijd dus!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:03

Wat leuk om te horen dat het toch een buitenlandertje word!
Ik zou het erg leuk vinden als jij ons op de hoogte zou houden! :)

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 19:18

Ik ben trouwens helemaal verlieft op Cora!
We hebben alleen al 3 honden, maar toevallig zijn we afgelopen weken druk bezig met het regelen van een hypotheek we hebben een huis op het oog net over de grens en daar zit alleen al een tuin achter van 696m2.
Als het allemaal door gaat gaan wij het denk ik wel serieus overwegen, hoe is het met haar heupen gesteld?
Gezien wij vorig jaar helaas onze duitse herder hebben moeten laten inslapen wegens extreme HD, ben ik daar wel wat bang voor geworden.