Ik open dit topic omdat er genoeg hondenliefhebbers en kenners op bokt zitten. Die mij wellicht wat tips en adviezen of gewoon leuke ervaringen kunnen geven.
Inmiddels ben ik alweer een jaar in het bezit van een leuk hondje, een reutje van inmiddels bijna 3 (denken we) Deze heeft niet zo'n prettige jeugd gehad. Hij heeft gewoond in een gang in een bench waarbij hij niet buiten kwam. Niet zo'n hele lekkere basis dus. Ik heb hem geadopteerd, en de eerste weken heeft hij onder de bank gewoond. Als hij mee naar buiten ging hing hij in je broekspijpen als er een blaadje voorbij kwam zo bang was hij. Vreemden en vreemde honden beet hij meteen. Vol in de aanval. Inmiddels gaat het super met hem. Bekenden zijn helemaal ok. Gaat ie zo bij op schoot zitten. En buiten gaat het ook super. Hij gaat mee zwemmen, mee varen, mee alles. Hij is dus echt opgebloeid maar het blijft altijd een hondje met een gebruiksaanwijzing. Geeft helemaal niet. Beetje aanpassingen maken en rekening met hem houden en het gaat prima.
Nu woont hij alleen bij ons, en merken we dat hij toch wel een maatje mist. We vinden het voor onszelf, maar ook voor hem leuk om er een hondje bij te nemen. Een maatje waarmee hij kan spelen en samen kan zijn als er een paar uur niemand thuis is.
Omdat reu-teef combinaties vaak het veiligst zijn gaat de voorkeur uit naar een teefje. Een klein hondje.
Natuurlijk moet je net het geluk hebben dat het klikt tussen 2 honden, maar een hond van 3 koppen groter lijkt me gewoon niet handig. Hij zet dan een grote mond op omdat hij bang is. Pittbulls staan hier met de staart tussen de benen door zijn grote waffel, even voor de beeldvorming

Ik ben benieuwd waar jullie een beetje naar zullen zoeken. Ik wil sowieso een asiel hond, omdat ik het onzin vind een hond te kopen. Ik heb alle tijd en ruimte voor een hond dus ik wil een ''probleem''hond een kans geven in plaats van naar een fokker te gaan. Wat ik me afvraag is waar ik een beetje op moet letten. Juist een dominant teefje die boven hem gaat staan? of juist een onderdanige die hem de baas laat zijn of anders?
Ik heb inmiddels contact met verschillende stichtingen en ook wel een paar potentiele leuke hondjes gezien. Natuurlijk heb je altijd een uitgebreidde kennismaking. Waar moet ik op letten bij die kennismaking? Hoe kan ik zien dat het echt klikt tussen de 2?
Zijn er verder nog dingen goed om te weten?
Ik neem ruim de tijd en ga helemaal niet over 1 nacht ijs. Ik wil voorkomen dat het uiteindelijk helemaal niet gaat en zoek dus echt rustig rond naar wat bij ons past. Het hoeft dus niet snel snel

Alvast bedankt!
Daarom best een asiel kiezen dat je hierin kan begeleiden, of waarbij je (desnoods) de hond kan terugbrengen.

(en stiekem hoop ik hem zelf ook weer snel te zien dan hihi