Ik ben toch op zoek naar tips en zocht op Bokt, maar kon er geen topic over vinden

Mijn vriend is zee varend en werkt dus veel op zee. Nu heeft hij vakantie al een tijd en volgende week gaat hij weer voor een week of wat op zee.
Nu hebben wij 2 honden, waaronder Luna een 12 jarig trouw teefje. Zij is echt gek op mij en mijn vriend, echt een hele lieve trouwe hond. Een hond uit de boekjes.
Maar altijd als mijn vriend op zee is, en hij is meer op zee dan thuis, gaat zij wachten. Zij ligt bij de voordeur of tussendoor en gaat daar niet meer weg. Ja om te eten of te drinken, wat ze gelukkig gewoon goed blijft doen. Ook als ze even alleen thuis zijn geweest en ik loop de deur binnen, loopt zij langs mij als of zij wilt kijken of mijn vriend weer mee is.
Aan de ene kant natuurlijk erg lief en trouw ( stiekem moet ik altijd aan Hachi denken wanneer ik het zie) maar aan de andere kant vind ik het vreselijk sneu.. Want het duurt soms wel 6 weken voor hij weer thuis is. ( dan slaapt zij dus echt 6 weken hele dagen alleen bij de deur).
Vrienden zeiden dat ik iets met zijn lucht ( trui oid) bij haar kon leggen. Hier reageert zij niet op en ik wil dit gedrag ook niet "voeden" maar ook niet echt afstraffen. Want nogmaals zij eet en drinkt wel en is gewoon vrolijk. Ik vind het alleen ontzettend sneu om het te zien, omdat hij soms écht lang weg is.
Haar afleiden met speeltjes enzo kan wel, maar nogmaals zij is al 12 dus slaapt ook veel. Wanneer ik haar roep komt ze wel bij mij zitten, maar wanneer ik opsta om wat te pakken oid ligt ze alweer bij de deur.
Heeft iemand misschien tips om een hond te laten stoppen met wachten? Of denken jullie dat het geen kwaad kan..
Alvast bedankt, Agnes

En ja volgens mij geeft hij haar inderdaad stiekem biefstuk haha!