Wat kan ik doen tegen de hitte voor mijn katten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

x_Nadia

Wat kan ik doen tegen de hitte voor mijn katten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 16:09

Hallo

Ik maak mij een beetje zorgen over mijn 2 katten met deze hitte.
Het zijn twee echt binnenshuis katten, we hebben voor hun wel een grote ren in de tuin waar hun op elk moment van de dag en nacht in kunnen.

Maar omdat het nu zo vreselijk warm is en de zon bijna de hele dag in onze tuin schijnt en dus ook op de ren is het erg warm.
Ze hebben wel genoeg schaduw en er staan binnen en buiten 2 bakjes vers water.

Ik heb ook al een grote bak met water neer gezet waar ze in kunnen lopen voor verkoeling (ja mijn katten houden wel van water en vinden het eerlijk om in bad te gaan :j )
Maar net met dit warme weer niet...

Nu vraag ik mij af of ik nog wat voor hun kan doen tegen deze hitte?

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door x_Nadia op 18-07-14 16:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:11

Voor je het weet is de hitte weer over. Vergeet niet ze hoeven niet te werken :D
Vers water en evt een extra schaduwplek maken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:12

Heb je een ventilator? Mijn hond vind het heerlijk om daarvoor te liggen met dit weer, misschien je kat ook wel!

luffwinny

Re: Wat kan ik doen tegen de hitte voor mijn katten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 16:13

Een natte handdoek , maken ze hier dankbaar gebruik van .

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 16:19

EskeGirl schreef:
Heb je een ventilator? Mijn hond vind het heerlijk om daarvoor te liggen met dit weer, misschien je kat ook wel!

Die heeft dus net eergisteren zijn leven besloten op te geven, een kopen kan helaas ook niet nu ;(

luffwinny schreef:
Een natte handdoek , maken ze hier dankbaar gebruik van .

Ga het even proberen!
Is het dan beter dat ik de handdoek binnen of buiten neer leg of een binnen en buiten?

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:10

Je zou alle twee kunnen doen, wel uitwringen tenminste heel nat vinden ze hier niet fijn. Af en toe op nieuw als de handdoek weer warm is.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 18:25

luffwinny schreef:
Je zou alle twee kunnen doen, wel uitwringen tenminste heel nat vinden ze hier niet fijn. Af en toe op nieuw als de handdoek weer warm is.

Heb ze er al een tijdje in liggen maar ze moeten er helaas niks van hebben -O-

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:27

Katten overleven het wel als het warm is. Die zoeken de schaduw op en liggen de hele dag op apegapen. Niet druk om maken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:32

Vooral niks doen, behalve wat je nu doet: opties geven. Ventilator vinden sommigen lekker, sommigen houden van een beetje water....maar de meesten gaan gewoon languit liggen pitten en wachten rustig tot het weer afkoelt. Het enige wat ze nog wel eens te weinig doen is drinken. Dus meerdere bakjes neerzetten op verschillende plekken is wel aan te raden. Katten zijn verder heel goed in voor zichzelf zorgen dus zolang ze niet verplicht in de zon moeten zitten, kan je ze gerust laten. Tenzij je een zieke of zeer oude kat hebt, die hebben soms wat verplichte afkoeling nodig, maar een gezonde kat red zichzelf wel.
Ik heb hier vier katten, met drie die binnen kunnen. Alleen degene die altijd al gezellig bij mij binnen blijft is hier, de rest ligt ergens buiten in de schaduw te pitten. Binnen is het koeler maar ze liggen zelfs nu liever buiten.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:34

Ken je die lickid snacks voor katten en honden? Hier zijn de katten er dol op. Ik kreeg ee tip om ze in de diepvries te doen. Nu krijgen ze ieder de helft van die dingen als ijsje. Vinden ze heerlijke. Ook doe ik ijsblokjes in een bak met water. Vinden ze helemaal ruig.
En ik heb van de dierenwinkel een gelpad gekregen om uit te proberen als ze daar op gaan liggen wordt die pad koud. Werkt super.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 18:37

Mijn luie kat ligt al de hele dag op de snikhete hooizolder :') t beest kan drinken wanneer die wil, buiten staan er een paar schoteltjes water en voor de zekerheid krijgt ie 3 à 4 x per dag een schoteltje melk, zodat we zeker weten dat ie iets drinkt :) maar, het is en blijft een kat, dus hij ligt gewoon heerlijk te pitten :Y)

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 18:58

Bedankt allemaal! +:)+
Nu maak ik mij al minder druk, wij hebben altijd een bakje met water binnen en buiten maar nu hebben er 2 binnen en 2 buiten.

Beide katten zijn 5 jaar en kern gezond.

Die snoepjes kende ik nog niet maar ik zal morgen meteen even naar de dierenwinkel gaan en ze kopen en misschien is zo'n gelpad kopen ook geen slecht idee.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 19:01

Hier zitten ze buiten in de ren, deken er over zodat ze veel schaduw hebben. Doen het er prima op hoor!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 19:01

Het leuke aan katten is ook dat ze enorme dramaqueens kunnen zijn. Ze kunnen prima tegen allerlei weersomstandigheden, maar doen soms graag alsof ze van suiker zijn. Ik vind het heel slim hoe ze zich nu gedragen: na elke paar passen weer als een slappe pop neervallen, uitgestrekt op de grond. "Ooohh baas het is echt te warm, ik moet echt even bijkomen hoor!"
Juist omdat ze zich qua gedrag zo goed aanpassen, lijkt het alsof ze er vreselijk veel last van hebben!

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:00

Zwerte schreef:
Het leuke aan katten is ook dat ze enorme dramaqueens kunnen zijn. Ze kunnen prima tegen allerlei weersomstandigheden

Dat laatste ben ik niet met je eens....
mijn kat smelt als het regent... heus!

Omdat mijn huis aanmerkelijk koeler is dan buiten, heb ik de halve dag de ramen dicht gehad en kat binnengehouden. Vanmorgen tot 11.00 kon ze naar buiten... deed ze niet maar dat is niet mijn probleem lol, en ik heb nu net de ramen weer open gegooid en madame is ook gelijk de hort op.
Mijn kat is zwart en komt regelmatig hijgend van warmte en inspanning binnen na muizenjacht, ik vrees dat ik niet het meest slimme exemplaar heb op dat gebied vandaar deze oplossing nu.
Meer water geef ik haar wel, gewoon een zakje nat vlees, eetlepel ervan met scheut water erbij en dat een paar keer per dag, weet ik iig dat ze voldoende drinkt.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 20:32

Zwerte schreef:
Het leuke aan katten is ook dat ze enorme dramaqueens kunnen zijn. Ze kunnen prima tegen allerlei weersomstandigheden, maar doen soms graag alsof ze van suiker zijn. Ik vind het heel slim hoe ze zich nu gedragen: na elke paar passen weer als een slappe pop neervallen, uitgestrekt op de grond. "Ooohh baas het is echt te warm, ik moet echt even bijkomen hoor!"
Juist omdat ze zich qua gedrag zo goed aanpassen, lijkt het alsof ze er vreselijk veel last van hebben!

je vergat het gedeelte dat met een klagelijke miaaauuwwwrrrrr gepaard gaat :D

en als baasje even op bed gaat liggen in de koele slaapkamer dan komen ze 5 man sterk lekker tegen je aan liggen :')

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 17:53

Annemiek80 schreef:
Dat laatste ben ik niet met je eens....
mijn kat smelt als het regent... heus!

Omdat mijn huis aanmerkelijk koeler is dan buiten, heb ik de halve dag de ramen dicht gehad en kat binnengehouden. Vanmorgen tot 11.00 kon ze naar buiten... deed ze niet maar dat is niet mijn probleem lol, en ik heb nu net de ramen weer open gegooid en madame is ook gelijk de hort op.
Mijn kat is zwart en komt regelmatig hijgend van warmte en inspanning binnen na muizenjacht, ik vrees dat ik niet het meest slimme exemplaar heb op dat gebied vandaar deze oplossing nu.
Meer water geef ik haar wel, gewoon een zakje nat vlees, eetlepel ervan met scheut water erbij en dat een paar keer per dag, weet ik iig dat ze voldoende drinkt.

och, hoe zal ik het zeggen, jouw kat spoort gewoon niet.. of passen ze zich aan je aan? je schuift het wel leuk op dat het broertje en zusje waren..

maar de een smelt in de regen, en de ander was allergisch voor wind (voor meelezers, beest ging volledig in een krabbegang zijwaards door de wind)..

volgens mij is dat niet erfelijk, maar ligt het gewoon aan het baasje ;)..

--------------

maar goed, dat even terzijde..

mijn jonge kat (10) laat ik gewoon met rust, die ligt buiten in de bosjes..
mijn oudje (nog een maandje en dan is ze 18) zet ik gewoon in de schelpbak (die had ik voor de hond gekocht, maar mijn hond weigert om in schoon water te gaan liggen).. die blijft rustig staan tot ik haar 'gewassen' heb met koel water. Daarna is het wel even een wedstrijdje.. soms is madam eerder binnen dan ik.. de andere keer kan ik nog net de deuren en ramen sluiten voor ze drijfnat naar binnen komt stuiven.

x_Nadia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-14 19:41

Ik heb nu ook weer een ventilator gekocht en ze nemen er dankbaar gebruik van.
Van de natte handdoeken wouden ze niks weten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:44

Mist schreef:
Zwerte schreef:

je vergat het gedeelte dat met een klagelijke miaaauuwwwrrrrr gepaard gaat :D

en als baasje even op bed gaat liggen in de koele slaapkamer dan komen ze 5 man sterk lekker tegen je aan liggen :')

_/-\o_ :') Yep, lekker plakken samen met het vrouwtje...... pfffff

Talida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 19:50

Ik had die liquid snacks aangemengd met water, voor wat extra vocht. Heb ook nog aan invriezen zitten denken maar niet gedaan.

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:09

Zodra ze die hier zien vliegen ze in de houding en gaan klaar zitten bij de bakjes. Heerlijk vinden ze die ingevroren. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 20:19

Handig topic. De mijne (inmiddels ook alweer een jaar of twaalf) is een echte vensterbankhanger. Ligt het liefst in de volle zon, maar nu het in huis al een paar dagen 25+ is, is zijn favoriete plek de hal. Buik op de koele vloer, lichaam tegen de koele muur. :+

Natte handdoek vindt-ie niks, ventilator heb ik niet. Drinken doet-ie gelukkig voldoende. In de slaapkamer ligt hij momenteel ook graag, maar daar is het niet veel koeler dan in de woonkamer. Zal eens kijken of hij invriesijsjes lust :D - heb nog wel een paar van die liquid snacks liggen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 00:20

mijn oude kat doet het overigens beter dan het wild hier in de buurt..
de laatste twee jaar jaagde ze eigenlijk niet meer.. maar een week of drie terug heeft ze denk ik met haar bek open onder een nestje mereltjes staan wachten, want toen kwam ze binnen een uur drie keer triomfantelijk krijsend (met volle bek) binnen met een jonge vogel..

gisterenavond (ja echt, met nog 27 graden). begon ze ineens te gillen buiten.. dus wij naar buiten stuiven met zaklamp. dacht echt dat ze een aanval van warmtestuwing had en ergens rondzwalkte niet wetend waar ze was (zo klonk het. Heel anders dan haar gebruikelijke 'baas, baas, baas ik kom eraan en kijk eens wat ik meebreng). na tien minuten leek het geluid ineens van binnen te komen.. dus ik op mijn knieeen op zoek.. ja hoor onder de keukenbank.. een dood veldmuisje (nog warm, ogen helder, dus echte zelf kill) heen en weer meppend om het daarna vrolijk op te gooien en weer op te vangen O.o. Anderhalf uur later kwam ze met nummer 2 aanschreeuwen
ze is echt niet oud te krijgen blijkbaar.. 01-09-2014 is haar verjaardag en wordt ze 18

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 00:38

Ik doe niet veel bijzonders, het liefst ligt die van mij volgens mij buiten in de zon, jammer voor haar dat alles overdag dicht zit om het een klein beetje koel te houden. Natte handdoek waardeert ze soms wel, en ik gooi een bakje vlees in de vriezer

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 01:17

Mijn oudje heeft een ventilator in de kamer! Ook wel een beetje voor ons hoor als wij er zitten. Maar ik heb dat ding de hele dag aan!