konijnen en de hitte

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisanne_M

konijnen en de hitte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 14:52

hoi bokkers,

omdat het nu heel heet is en ik konijnen heb zitten ben ik benieuwd hoe bokkers hun konijnen uit de hitte houden.

we hebben hier parasollen over de rennen en de binnenhokken staan eigenlijk al vanaf 10 uur uit de zon van de bomen. veder grote drinkbakken en huisjes waar ze onder gaan liggen.

ik ben benieuwd hoe jullie het doen :)

Afbeelding
Afbeelding

:')

lauralarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:54

Je kan er ook flessen met water in de vriezer doen. Als dat bevroren is in het ren leggen, kunnen de konijnen tegen de flessen aanliggen :) Goed dat je voor schaduw zorgt. Beesten hebben het zwaar met dit weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:56

Mijn konijn heeft hier de hele tuin om in te lopen. Ze zoekt zelf steeds gewoon een plekje op in de schaduw op de stenen, lekker koel. :)

emma525

Re: konijnen en de hitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:58

Die van mij hebben altijd schaduw ter beschikking en ik kijk extra vaak naar het water.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:58

hahaha die kat :')

Mijn cavia vond het vroeger als het zo heet was erg fijn om tegen een (ingepakt) vriesblok te gaan liggen. (zo een die je in een koelbox stopt)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 14:59

Mijn konijn is gister helaas bezweken aan de hitte. Heb ook een parasol op staan en zowel vorig jaar als dit jaar ging dat altijd prima. Languit liggen, oren beetje nat houden, veeeeel water en verder zo comfortabel mogelijk houden. Echter waren we op boodschap (kleine 2 uurtjes) en is de zon in die tijd net zo gedraaid dat de zon er vol op stond. Wilde snel heenlopen om de parasol te verplaatsen en de temperatuur te checken. Maar zag d'r al raar doen. Snel gepakt en in het zwembadje van de hond gehouden, maar daar was het al vrij snel over en na nog een paar happen adem was het over. Arm beestje :(

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:00

De mijne liggen lang uit op de stenen. Hebben zat schaduw. Idd flessen water uit de vriezer maar de mijne doen daar niks mee. Gewoon genoeg drinkwater geven.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 15:03

bedankt voor de tips!
lissisanne; gelukkig zat er gaas onder de parasol :')

leffroi sterkte, nooit leuk :(

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:04

Leffroi schreef:
Mijn konijn is gister helaas bezweken aan de hitte. Heb ook een parasol op staan en zowel vorig jaar als dit jaar ging dat altijd prima. Languit liggen, oren beetje nat houden, veeeeel water en verder zo comfortabel mogelijk houden. Echter waren we op boodschap (kleine 2 uurtjes) en is de zon in die tijd net zo gedraaid dat de zon er vol op stond. Wilde snel heenlopen om de parasol te verplaatsen en de temperatuur te checken. Maar zag d'r al raar doen. Snel gepakt en in het zwembadje van de hond gehouden, maar daar was het al vrij snel over en na nog een paar happen adem was het over. Arm beestje :(

mag ik zeggen dat jou hok dan niet voldoet. Een konijn moet qua schaduw niet afhankelijk moeten zijn van een parasol. Misschien je hok een andere plek geven zodat hij altijd schaduw heeft ?

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:06

wij passen op de konijntjes van de buren (en hun kippetjes). We hebben over het konijnen hok een natte witte doek gelegt

spookyskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:09

mijn konijnen graven een hol en gaan daarin liggen, verder extra plekken met water en de stenen nat houden. :)

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:12

Hier kunnen ze in het boven hok en beneden hok voor schaduw, in katten tunnels die er speciaal liggen en er liggen dingen over de ren heen die ook voor schaduw zorgen. Vanmorgen al hun flessen gevuld komt op 2/3 liter voor 3 volwassen dwergen en 2 van enkele maanden oud.

De tip van het ijs vind ik handig, straks een flesje in de vriezer leggen morgen handdoek er rond en in hun hok leggen :).

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:51

onze hokken staan vanaf 3 uur ongeveer in de zon over allebei de hokken hangen natte doeken die ik om het half uur opnieuw nat spuit. we hebben er ook een bevroren fles met water in liggen een bakje met water en in beide hokken een natte doek om op te liggen :)
ze liggen nu heerlijk languit op of de doeken of naast de flessen :)
gaat prima zo :) niet te warme oortjes en de ademhaling blijft rustig :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:00

Koekeroekus schreef:
Leffroi schreef:

mag ik zeggen dat jou hok dan niet voldoet. Een konijn moet qua schaduw niet afhankelijk moeten zijn van een parasol. Misschien je hok een andere plek geven zodat hij altijd schaduw heeft ?

Nouja, voordat je weet hoe mijn hok er uit ziet en je allemaal conclusies gaat trekken, heb ik er alles aan gedaan om mijn konijn te voorzien van schaduw. Enkel is er net in die 2 uurtjes dat ik weg was de zon dusdanig gedraaid dat hij even in de volle zon stond. Geloof me ik vind het heel erg, maar ben goed voor mijn dieren en dit was gewoon domme pech. Kan me niet voorstellen hoe dat beest zich gevoeld moet hebben...

Redneck1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:21

trottoirtegel in het koude water leggen ,en als hij goed volgezogen en koud is eruit halen en in het hok leggen ,dan gaat het konijn er op liggen en koelt zo af

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 17:53

Koekeroekus schreef:
Leffroi schreef:

Nouja, voordat je weet hoe mijn hok er uit ziet en je allemaal conclusies gaat trekken, heb ik er alles aan gedaan om mijn konijn te voorzien van schaduw. Enkel is er net in die 2 uurtjes dat ik weg was de zon dusdanig gedraaid dat hij even in de volle zon stond. Geloof me ik vind het heel erg, maar ben goed voor mijn dieren en dit was gewoon domme pech. Kan me niet voorstellen hoe dat beest zich gevoeld moet hebben...

ik trek geen conclusies en zeg ook niet dat je niet goed bent voor je beesten. Lijkt mij alleen dat als je konijn afhankelijk is van een parasol qua schaduw, dat je je hok niet helemaal strategisch heb staan. Bedoelde het goed. Meer als tip om misschien een ander plekje te zoeken waar hij altijd schaduw heeft. Vind wel sneu van je mijn.

Lisanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 21:01

Ik heb bevroren flessen gegeven maar ze gingen er mee spelen :')
Ik spuit het gras deels nat savonds dan gaan ze rollen en op de stenen liggen.

Koekeroekes, hier zijn er ook wel eens gestirven dior de hitte, dit jaar niet maar het is wel eens gebeurt, ookal staan ze tussen de bomen met een parasil en een bak water ect

iedereen bedankt voor de reacties :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 06:09

hier werk ik met dubbel kleed over de ren (en deels golfdekplaten dan wel donkere) omdat ik zwarte stalmatten als ondergrond heb dus er mag geen zon in de vaste ren komen. Daarnaast staat met dit weer de toegang tot het gras dag en nacht open en daar hebben ze schaduw van de bossen, een parasol en ook een deels een kleed over gespannen. Oftewel ze hebben overal en nergens schaduw en maken daar dankbaar gebruik van.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 09:03

Zelfs mijn konijnen hier binnen hebben er nu last van. Het is hier 'slechts' 23 graden in huis, maar ze drinken dubbel zoveel als normaal en liggen steeds languit. Heb zonet koelelementen in een theedoek bij ze gelegd en nu liggen ze daar heerlijk tegen aan. Zelfs de binnenkonijnen kunnen nu dus hulp gebruiken!

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:20

Bij koelelementen moet je wel ontzettend goed opletten dat ze er niet aan knagen, dat spul is ontzettend giftig. Die van mij hebben nu een fles met ijs in een handdoek in de ren liggen en het vrouwtje ligt er lekker tegenaan. En ook al hebben ze altijd schaduw, heb toch nog maar een extra laken gespannen. Ook heb ik extra bakjes water weg gezet ipv alleen de fles.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:22

Die van mij staan binnen en met de flessen uit een vriesvak doen ze dus ook niets dus enige wat overblijft is voldoende water beschikbaar. Gaan tegen elkaar aanliggen de gekken pffffffffffff als t vanavond wat afkoelt kunnen ze even naar buiten.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:24

Wij hebben het konijn in de schuur gezet. Ze is al ouder ontzettend veel haar (het ras) en ze had het stikheet in de schaduw nog. De schuur afgezet ongeveer 4 bij 2 meter met paar dozen en atributen. Die vermaakt zich wel het is daar heel koel en koude grond vanavobd als wat frisser is mag ze nog even los door de tuin zoals anders maar wel later savonds omdat de overgaan koud warm ander zo heftig is

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:34

Leuk om te zien hoe anderen het doen!

Hier staat het hok + zelfgebouwde ren gewoon in de schaduw, dus hij zoekt zelf het lekkerste plekje op zegmaar. Als ik zijn water ververs (nu vaker dan 1x per dag omdat het zo warm is) 'gooi' (ik giet het zegmaar) ik het oude water vaak op de stenen in z'n ren.

Verder, die met die flessen en dan als het bevroren is vind ik een super goede, ga ik proberen! (alleen niet vandaag, we hebben straks een bbq en we moeten en eindje rijden :'))

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 12:38

Inoterry schreef:
Bij koelelementen moet je wel ontzettend goed opletten dat ze er niet aan knagen, dat spul is ontzettend giftig. Die van mij hebben nu een fles met ijs in een handdoek in de ren liggen en het vrouwtje ligt er lekker tegenaan. En ook al hebben ze altijd schaduw, heb toch nog maar een extra laken gespannen. Ook heb ik extra bakjes water weg gezet ipv alleen de fles.

Klopt. Ik heb hele goede stevige, niet die prutcampingdingen. Krijgen ze niet zomaar kapot. Maar alsnog een grote theedoek er omheen gewikkeld en goed vastgebonden met ijzerdraad. En ik controleer sowieso elk uur.

matedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 13:04

Ons konijn vind bevroren waterflesjes niet super... ze ligt er niet tegen aan gaat er niet op zitten ook al zitten er theedoeken om of/en stro iemand idee hoe ze er tegen gaat liggen of zou ze het gewoon niet fijn vinden?