Ook een nieuw huisje voor m'n konijnen.. iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Maaaarije

Ook een nieuw huisje voor m'n konijnen.. iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:27

Volgende maand krijgen we de sleutel van ons nieuwe huis!
Wat betekend dat het konijn van m'n broer en mij ook bij ons komen wonen.

Ze zitten nu nog in een ren bij m'n vader in de tuin.
Aangezien onze tuin straks toch nog op de kop moet, vind ik dat hun ook een nieuw huis verdienen.
Ik wil een grotere ren voor ze, en zit met het dilemma, gaas in de grond ingraven, of gewoon net als nu gaas op de grond van de ren.

De nieuwe ren gaan we zelf maken en moet dus kat-proof worden met 2 katten in de tuin.

Heeft iemand tips en ideeen of eventueel foto's voor een ren?

Het ingraven van gaas zou wel mogelijk zijn, aangezien er een garage stond in de tuin en deze is er afgegaan, wat betekend dat dit nu gewoon allemaal zwart zand is.
Als het ware worden het 2 gelijke rennen aan elkaar vast omdat we 2 mannetjes konijnen hebben.
In de midden komt gaas zodat ze aan elkaar kunnen snuffelen, ruiken en likken maar niet kunnen vechten.

Dit is hun ren nu:
Afbeelding
Afbeelding

Maaaarije

Re: Ook een nieuw huisje voor m'n konijnen.. iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 12:30

Niemand met een idee?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:36

Ik heb bij Agradi een ren gekocht, kippengaas op de bodem ingegraven daar overheen een soort knaagdier snippers. En er zit een uitgang aan de ren en daar achter staat een kunstof hondenhok met daar in hooi.

CaVaLaPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:41

Ik ben zelf ook bezig de ren hier op te knappen. Ik ben van plan om stoeptegels enkele cm onder de grond te leggen. Zijn vaak gratis af te halen en kunnen ze zeker niet door heen graven of knagen. Heb dan nog wat renhekjes staan, wat je in iedere dierenwinkel kunt kopen, voor er om heen. Is wel wat meer werk dan gaas leggen, maar geeft voor mijn gevoel iets meer zekerheid. Al heb ik dan ook 3 gravers die ook heel graag knagen. Dus dan moet ik haast wel :P

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:44

Mijn man heeft aantal jaren geleden dit hok gemaakt..
Afbeelding

Geen ingegraven gaas maar bestrating.. en gaas aan de binnenkant van het hout. Binnenhokje te bereiken met kattenluikje (en dat hadden de konijnen sneller door dan de katten hoe dat werkt)
Enige nadeel is dat we eigenlijk iets te diep bovenkant hebben gemaakt waardoor onder het nachthok schoonmaken lastiger is... maar daar ligt nu een grote plastic bak (lekbak voor wasmachines) en dat gaat wel super.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 12:44

via google en konijnenopvangcentra kun je vaak hele mooie ideeën tegenkomen. Bijv: http://members.chello.nl/g.stegenman/mo ... esting.htm

Wat je voor beide konijnen kunt overwegen is om ze te koppelen aan een vrouwtje. Evt. kun je dan 4 konijnen houden of ervoor kiezen om 1 van de mannetjes weg te doen. Zo voorkom je gescheiden rennen en krijgen ze de ruimte die ze nodig hebben, want ondanks dat je hokken ruimer zijn dan wat je in de dierenwinkel koopt zijn ze eigenlijk nog steeds te klein en ook iets te laag.

Je gaas zou ik sowieso ondergraven. Konijnen graven graag en dat kan niet met het gaas bovengronds.
Kijk ook eens op http://www.konijneninjetuin.nl/ Hier staan veel ideeën en ook tips over hoe je een konijn goed kunt houden. Je hebt nu de kans om aanpassingen te doen, als je weet wat het dier nodig heeft ben je ook in staat om het echt goed te doen en dat is alleen maar fijn voor jezelf en het dier. Succes!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 14:06

Bedankt voor alle reacties alvast!

Fjordnina, ik ga je link zo even bekijken!
en inderdaad de rennen die ze nu hebben zijn wel aan de kleine kant, vandaar dat ik deze gewoon weg doe en compleet een nieuwe wil.
Ze hebben ook nog niet heel lang in deze ren gezeten.
Ik wil eigenlijk niet meer konijnen erbij, vind 2 eigenlijk wel genoeg.

De tuin is groot genoeg, dus het is geen probleem dat ik 2 "dezelfde" rennen moet maken.

En inderdaad tegels onder de grond leggen is ook een goed idee.
En wat is anders goed gaas om te gebruiken onder de grond?
Laatst bijgewerkt door Maaaarije op 14-07-14 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:13

Het is wel leuk om bijvoorbeeld struikjes in hun ren te hebben waar ze zich kunnen onder verstoppen en stukken gras waar ze kunnen grazen en iets waar ze onder kunnen liggen. Moet je echt bang zijn dat de katten ze killen? Bij mij heeft nog nooit een kat een konijn te grazen genomen. Geef ze een berg zand zodat ie daar in kan graven.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 14:16

Dinopino schreef:
Het is wel leuk om bijvoorbeeld struikjes in hun ren te hebben waar ze zich kunnen onder verstoppen en stukken gras waar ze kunnen grazen en iets waar ze onder kunnen liggen. Moet je echt bang zijn dat de katten ze killen? Bij mij heeft nog nooit een kat een konijn te grazen genomen. Geef ze een berg zand zodat ie daar in kan graven.

Inderdaad stukjes gras/bosjes had ik ook al aan gedacht!
Dat mijn katten het doen denk ik niet, zeker 1 niet, dat is al een wonder dat die op de krabpaal klimt :+
M'n andere is nog vrij jong en redelijk druk.. De cavia's van mn moeder die hier wel eens logeren zijn ook ontzettend interessant.
Mijn katten zijn ook alleen buiten als we er bij zijn, maar zit straks in een buurt met veel katten..
Straks komt er een kat van de buren die m'n konijnen opvreet haha

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:17

Dinopino schreef:

Er zijn katten die inderdaad geen konijnen doodmaken, sterker nog, soms rennen de konijnen dan keihard achter de kat aan...
Maar er zijn ook katten die doorhebben hoe ze een konijn kunnen doden... ook grote konijnen.
Wij zitten in een buurt met veel katten en soms kun je zien dat onze dieren zich echt bedreigd voelen door een bepaalde kat... geen risico dus mee nemen.

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:24

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 14:26

Hoe gaat dat bij jullie konijnen eigenlijk met gras?
Die van ons zaten in het begin ook op het gras maar dit heeft maar heel kort geduurd voordat het allemaal zand was..

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:32

Ja hier hetzelfde. Het gras is allang op. Dus ik gooi er nu af en toe graspollen in. Hier kunnen ze trouwens wel graven. Ongeveer een halve meter tot een meter diep zitten stenen zodat ze er niet uit kunnen. Ook vanaf het gaas naar beneden.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 14:40

Sann_ schreef:
Ja hier hetzelfde. Het gras is allang op. Dus ik gooi er nu af en toe graspollen in. Hier kunnen ze trouwens wel graven. Ongeveer een halve meter tot een meter diep zitten stenen zodat ze er niet uit kunnen. Ook vanaf het gaas naar beneden.

Heb het andere topic ook even bekeken!
Maar vind het toch lastig omdat ik eigenlijk 2 rennen moet hebben haha..
dus zal het al gauw gewoon een vierkant/rechthoek moeten worden.
Ik dacht zelf een een deel gewoon met bestrating en een stuk met gras/zand waar dan gaas onder komt zodat ze daar kunnen graven.

Hoe hoog springt een konijn eigenlijk?
We hebben een "tweeling" buitenhok..
Als ik hier de poten een beetje van afzaag, heb ik in elk geval al een begin met nachthok.

Dit idee, maar iets groter.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Maaaarije op 14-07-14 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:43

Voor katten zou ik niet bang zijn, een konijn is veel te groot! Roofvogels of vossen zijn een ander verhaal, dus een dicht konijnenhok blijft belangrijk. Verder zijn konijnen groepsdieren dus voor hen is het wel het leukste om een vriendje te krijgen. Het beste is dan een mannentje en een vrouwtje (omdat die makkelijker samen gaan). Je moet de mannetjes dan wel laten helpen natuurlijk. De betere opvangplekken helpen je graag met koppelen!

Qua hok minimaal 1m2 per konijn, maar natuurlijk geld hoe groter hoe beter. En zoals eerder gezegt: konijnen zijn gravers. Als je de mogelijkheid hebt om ze te laten graven zou ik dat zeker doen! Verder zijn buizen of takken een leuke verrijking van het hok.

Gras eten ze vrij snel kort en gaat dan kapot (zeker met kleine stukjes) Dus ik zou dan eerder voor een losse extra ren kiezen waarin ze een paar uurtjes mogen grazen en die je kan verplaatsen als het gras op is.
Succes!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:46

lissisanne schreef:
Voor katten zou ik niet bang zijn, een konijn is veel te groot! Roofvogels of vossen zijn een ander verhaal, dus een dicht konijnenhok blijft belangrijk. Verder zijn konijnen groepsdieren dus voor hen is het wel het leukste om een vriendje te krijgen. Het beste is dan een mannentje en een vrouwtje (omdat die makkelijker samen gaan). Je moet de mannetjes dan wel laten helpen natuurlijk. De betere opvangplekken helpen je graag met koppelen!

Qua hok minimaal 1m2 per konijn, maar natuurlijk geld hoe groter hoe beter. En zoals eerder gezegt: konijnen zijn gravers. Als je de mogelijkheid hebt om ze te laten graven zou ik dat zeker doen! Verder zijn buizen of takken een leuke verrijking van het hok.

Gras eten ze vrij snel kort en gaat dan kapot (zeker met kleine stukjes) Dus ik zou dan eerder voor een losse extra ren kiezen waarin ze een paar uurtjes mogen grazen en die je kan verplaatsen als het gras op is.
Succes!

Mijn man had een kat die zelfs vlaamse reuzen zó doodbeet... en meesleepte. Als een kat het trucje kent, is het zó gebeurd.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:49

Zoolgangster: Echt? Zo he! Dat heb ik nog nooit gehoord, meestal houden ze het bij muizen (en soms een eekhoorn of vogeltje).

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 14:49

lissisanne schreef:

Succes!

Dankje voor je info!
Over m'n eigen katten ben ik ook niet zo bang maar wel die van de buurt.

+ mijn konijn heeft al een beetje een open neusje omdat hij ooit eens is gepakt door een steenmarter.
In die tijd hebben we ze in de nacht dus in een nachthok gedaan, die marter is inmiddels doodgereden hier in de buurt maar ik wil niet dat het nog eens gebeurt!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:57

lissisanne schreef:
Zoolgangster: Echt? Zo he! Dat heb ik nog nooit gehoord, meestal houden ze het bij muizen (en soms een eekhoorn of vogeltje).

Lang niet iedere kat zal zich eraan wagen, maar in een buurt met veel katten zit er altijd wel eentje tussen die het probeert...
Zo zijn er ook katten die ratten niet durven te vangen, en andere katten durven het wel.

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 14:57

Hoog kunnen ze in ieder geval wel springen, als ik zag hoe hoog het eerste konijn van mij sprong toen ie gewoon los liep. Zeker wel een meter de lucht in. Ik heb alles ook rondom dicht, maar dat komt ook omdat er kippen en vogels bij in lopen/vliegen :)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 15:05

Ik ben er inmiddels ongeveer uit hoe ik het wil gaan doen, het nachtverblijf als begin punt.
Hier een stukje van de poten afzagen zodat ze er wat makkelijker in kunnen maar er ook nog steeds onder kunnen.
een stuk met tegels en een stuk met gaas zodat ze ook kunnen graven

maar dan? Hoe ga ik dat dan doen met een opening zodat ik hun ren schoon kan gaan maken...?
ff snel een tekening gemaakt:

Afbeelding

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 16:06

Iemand die daar nog een goed idee voor heeft?

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:11

Afbeelding

Dit is mijn ren,gewoon een strook van de tuin afgezet, dak erop een hokken erin.
Heel simpel en makkelijk schoon te houden omdat je er gewoon in kan staan.
Ren is 7,5 bij 1,5 meter,zitten 3 konijnen en 4 kippen in.
De gehele boden bestaan uit tegen met daarop bodem bedekking.

Sann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:30

Een deurtje erin maken? Had ik voorheen ook, toen ik nog geen volière had. Zal zo eens een foto opzoeken.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-14 18:34

Sann_ schreef:
Een deurtje erin maken? Had ik voorheen ook, toen ik nog geen volière had. Zal zo eens een foto opzoeken.

Ja maar ik wil hem niet zo hoog dat ik er in kan staan maar om er nou op m'n knieeen door heen te moeten kruipen is ook wel weer wat haha