Hond stopt niet met blaffen!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kaus

Hond stopt niet met blaffen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 19:31

Mijn vorige topic over mijn hond ging over een enorme angst voor vreemden. Die angst is nu redelijk voorbij, maar de waaksheid is er nog steeds, en niet zo'n beetje ook.
Het is ondertussen echt om gek van te worden.

De situatie: halverwege december hebben wij een, nu 1 jarige, hond geadopteerd uit Bulgrije. Het is een erg 'spraakzame hond' wat wil zeggen veel blaffen en grommen, ook op een leuke speelse manier. Tijdens een spel luistert hij erg goed naar het commando 'klaar', hoe enthousiast hij ook is. Zeg ik 'klaar' dan gaat hij zitten en is het over. Hij kent erg veel commando's en een waslijst aan trucjes, erg gehoorzaam dus.
Maar als hij aanslaat om wat voor reden dan ook is hij niet te stoppen. We hebben van alles geprobeerd.
In de zij tikken, op de grond leggen, ssst zeggen, bek dicht doen, naar buiten doen, in de bench doen (niet als straf maar als rustig plekje), belonen wanneer hij klaar was, negeren, pannendeksels laten vallen als schrik, afleiden met Kong of wat lekkers, heel blij reageren en nog wel meer dingen. Maar niks laat hem stoppen!
Hij mag best even blaffen als er iemand komt/aanbelt, als hij daarna maar klaar is.
Als hij aan het blaffen is en ik loop boos naar hem toe gaat hij op zijn rug liggen en kijkt hij me angstig aan. Loop ik weer weg, dan gaat hij weer als een gek te keer.
Op een gegeven moment zakt het blaffen af, maar hij moet en zal de laatste grom hebben, wat hem nooit lukt aangezien ik altijd 1 keer meer klaar zeg of ssht. Soms gaat dit wel 10 minuten door.

Hij is van een beschermend ras (waarschijnlijk kruising Karakachan) dus het zit wel in hem.
Hij heeft geen dominante positie, hij is gewoon erg beschermend.
Hij kan blaffen op commando en stil zijn, maar niet wanneer hij aanslaat.

Wie oh wie heeft de gouden tip?

Toothless

Re: Hond stopt niet met blaffen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:34

Nou, dat lekkere geven en blij doen moet je mee stoppen. Dan beloon je t alleen maar. Pas wanneer hij stopt met blaffen belonen.

Ik raad je aan een blafband te kopen met citroenspuitje. Eerste keer schrikken ze zich dood en gaan piepen, gewoon negeren. Is aanstellerij!

Veel succes!

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:36

ik heb een anti blaf band een tijd gebruikt maar dan een die je zelf moet bedienen dus niet van blaffen en de hond krijgt een opdonder...maar een waar je de keuze hebt van waarschuwing 1 een irritante pieptoon...waarschuwing 2 trilling...waarschuwing 3 een stroomschokje...
heb alleen waarschuwing 1 nodig gehad..nu hoef ik de afstandsbediening maat te pakken en mevrouw weet wat de bedoeling is...ben de band nl kwijt... *D

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:37

welshje68 schreef:
ik heb een anti blaf band een tijd gebruikt maar dan een die je zelf moet bedienen dus niet van blaffen en de hond krijgt een opdonder...maar een waar je de keuze hebt van waarschuwing 1 een irritante pieptoon...waarschuwing 2 trilling...waarschuwing 3 een stroomschokje...
heb alleen waarschuwing 1 nodig gehad..nu hoef ik de afstandsbediening maat te pakken en mevrouw weet wat de bedoeling is...ben de band nl kwijt... *D

Dat is heel goed! Honden reageren er best snel op hoor! Ze zijn lang niet zo gek :Y)

geerke

dacht ik ook net aan...een blafband met citroen.Maar dan blaft hij helemaal niet meer,dat was toch niet de bedoeling?

Qwillion

Probeer eens een plantenspuit met water en daarin een citroen. is wel handif dat je een in de kamer hebt staan en ook 1 in de keuken. Op t moment dat ze aanslaat, pakje de spuit en richt je het op de neus, de geur vinden ze vaak niet prettig en het is een aflijdende prikkel wat vaak even blijft hangen!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 19:40

Het blij doen doen we alleen wanneer er iemand binnenkomt en hij blaft. Dat is op een manier van 'he, wees blij dat er iemand is!' en dat werkt wel. Alleen met waken dus niet.

Een blafband tsja, zou een tik of een deksel als schrik niet hetzelfde effect hebben?
Blafband met citroen zou kunnen, maar we hebben ook kaarsjes met geur, verwart dat niet?
Hij hoeft niet te blaffen, liefst helemaal niet meer, maar het zit er duidelijk wel gewoon in.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:43

Je schrijft de hond kan op commando blaffen, en stil zijn.
Blijkbaar heb je de hond niet voldoende onder contole.
Want zoals "zit" zit is.
Moet "stil" stil zijn!

Maar ik denk dat in jou geval een anti blafband de beste oplossing is.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 19:46

Hij kan op momenten enorm door gaan ja, daar trainen we nog op. Zo kan hij ook enorm vervelend je arm vastpakken als hij iets wil. Dan ben ik soms wel een halfuur bezig voordat hij weer rustig is.
Ook met dat blaffen kan hij dus door drammen.

Het is wel een vrij angstige hond (snel schrikken, op de grond duiken als je boos bent al dan niet op hem), zou zo'n band dit juist versterken? Dat hij denkt, blaffen betekent angst.

welshje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:47

als je voor aan anti blaf band kiest kies er dan wel een die jij moet bedienen met meerdere honden in de omgeving kan bij bepaalde de typen het microfoontje wat opvangen en dan band doen afgaan terwijl jou hond niks doet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:47

Geen blafband met citroen gebruiken, als hij stopt met blaffen is de geur namelijk niet weg, dus je straft door als hij stil is.
Heb je al geprobeerd om hem aan te lijnen en weg te halen bij de plek waar hij staat te blaffen? Je kan dan bijvoorbeeld op de bank gaan zitten en hem naast jou af laten liggen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:49

De hond wil jullie iets duidelijk maken, het lijkt op negatief gedrag dat spuit je niet weg met een water straal. Ik heb je een Pb gestuurd.

leonie87

Ik heb een tijdje hetzelfde probleem gehad en heb het nu nog steeds soms.

Blafband heb ik hier geprobeerd. Dat werkte 2 of 3 x en daarna was dat schrikeffect ook over. Zowel met citroen, een piep als een trilling. Stroom begin ik niet aan.

Nu heb ik het opgelost door toch gewoon heel consequent te blijven. Streng aankijken en met mijn vinger naar hem wijzen zodra hij nog een onzinnig blafje geeft, direct mijn commando er overheen. Wat je zegt, dat kan 10 minuten duren in het begin, maar tegenwoordig duurt het nooit echt meer langer als een minuutje. Nog steeds langer dan ik wil, maar er zit nog steeds progressie in dus ik heb goede hoop dat het helemaal over gaat :D

Succes want het is een lastig probleem.

XxSultanxX

Wat een vervelend probleem .. hoelang is hij al in nl? Ik heb een hond uit spanje en het heeft tog wel heel lang geduurd voordat hij wat andere mensen vertrouwde buiten mij om . Als mensen bij ons op het erf kwamen bleef hij maar tegen ze blaffen. Zat ik hem hun te praten zat hij op een afstandje te blaffen . Als ze naar hem toe kwamen vloog hij er vandoor en ging weer op een ander plekje tegen ze baffen . Erg vervelend . En dit heeft hij wel ander half jaar gedaan .. van alles geprobeert , maar idd niks hielp . Tot ik de tip kreeg gewoon nergeren hoe vervelend en irritant het ook is . Dat heb ik gedaan . Ik deed net alsof hij niet aan het blaffen was en vroeg visite hem ook te nergeren . Dit heeft geholpen , hij slaat ng steeds aan als er.mensen op het erf komen. Maar als ze dan wat komen drinken of kletsen ofzo gaat hij naar paar minuten lekker ergens liggen en is hij stil :) ik weet niet of je er wat aan hbt ,maar je zou het altyd eens kunnen proberen ?

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:51

DewieDribbel schreef:
Nou, dat lekkere geven en blij doen moet je mee stoppen. Dan beloon je t alleen maar. Pas wanneer hij stopt met blaffen belonen.

Ik raad je aan een blafband te kopen met citroenspuitje. Eerste keer schrikken ze zich dood en gaan piepen, gewoon negeren. Is aanstellerij!

Veel succes!

Citroen is zo mogelijk nog erger dan een anti-blafband met stroom. Een hondenneus is veel beter ontwikkeld dan die van een mens en ze blijven die citronellageur heel lang ruiken. Dus een hele lange correctie.
Verder is het geen aanstellerij als ze piepen van schrik.
Ik heb een hekel aan dat soort banden, maar dan liever nog een band met stroom. Alleen moet je daar niet zonder begeleiding aan beginnen. Juiste timing is vreselijk belangrijk.

Wat mij niet helemaal duidelijk is, is wanneer de hond op tilt slaat qua blaffen. Is het ook te voorkomen?
Denk ook dat je het blaffen helemaal niet moet toestaan. Want blijkbaar kent de hond het verschil tussen een waarschuwingsblaf en lang door gaan niet.
Ben het ook eens met ThreeFingers: het commando stil is blijkbaar toch niet helemaal goed er in getraind.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 19:52

De hond heeft duidelijkheid nodig!
En ik heb het idee dat het een slimme rakker is, die weet hoe hij je bespeelt.

Je mist duidelijk overwicht. Misschien is een goede cursus een optie!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:03

Ja we hebben geprobeerd hem uit de situatie weg te halen, maar hij is dan eigenlijk nauwelijks te pakken. Hij vliegt weg uit angst.
Waterstraal heeft geen effect, een tik geven kijkt hij niet van op, dus een waterstraal ook niet. Als ik het echt zat ben duw ik hem soms op de grond en ga ik boven hem liggen (niet met mijn gewicht op hem, arme hond :') ) dan is hij stil maar zodra ik op sta gaat hij door.
Als hij eenmaal blaft lijkt het soms wel pesterig gedrag, dan kijkt hij je aan en gromt hij gewoon door, niet richting ons, maar in het algemeen.

Er lijkt juist meer achter te zitten dan alleen de waaksheid, maar ook daar kunnen we niet achter komen. Hij is niet onzeker. Staat gewoon stevig rechtop en durft ook wel te happen als er iemand onverwacht via de achterdeur komt.

Hij is nu 8 maanden in Nederland.
We zijn op een goede cursus geweest en hij is super gehoorzaam (oké, hij komt niet altijd even goed, maar hij werkt erg graag voor je)
Hij blaft alleen niet als ik met mijn hoofd naast zijn hoofd zit, maar dat kan natuurlijk niet altijd :')

Bij gewoon negeren kan hij wel een half uur na grommen, erg vervelend en dat helpt ook niet bij hem.
We hebben visite gevraagd hem te negeren maar helaas vinden ze dit alleen onmogelijk... Dan gaan ze op de grond zitten en zeggen dat er niks aan de hand is, of toch even een aai over de kop met als gevolg een hap. We hebben briefjes op de deur gehangen met de hond negeren maar ze snappen het gewoon niet. Wat bij ons dus wel redelijk helpt is heeeeel blij doen wanneer er iemand binnenkomt. Dan gaat hij over van een blaf, naar onzeker kwispelen naar weglopen en 'laat ze maar blij doen, die gekke mensen' en ploft hij met een zucht neer op zijn kussen.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:07

Mijn advies: stop met die fysieke correcties. Dat werkt niet en ik ben overtuigt dat dit tegen je gaat werken.
Als hij inderdaad gehoorzaam is, helpt een cursus weinig. Denk dat je hier beter met een gedragstherapeut aan de slag kan. Die kan meekijken en beoordelen wat de oorzaak van dit gedrag is en helpen met oplossen van dit specifieke ongewenste gedrag.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:11

leonie87 schreef:
Ik heb een tijdje hetzelfde probleem gehad en heb het nu nog steeds soms.

Blafband heb ik hier geprobeerd. Dat werkte 2 of 3 x en daarna was dat schrikeffect ook over. Zowel met citroen, een piep als een trilling. Stroom begin ik niet aan.

Nu heb ik het opgelost door toch gewoon heel consequent te blijven. Streng aankijken en met mijn vinger naar hem wijzen zodra hij nog een onzinnig blafje geeft, direct mijn commando er overheen. Wat je zegt, dat kan 10 minuten duren in het begin, maar tegenwoordig duurt het nooit echt meer langer als een minuutje. Nog steeds langer dan ik wil, maar er zit nog steeds progressie in dus ik heb goede hoop dat het helemaal over gaat :D

Succes want het is een lastig probleem.

Waarom geen stroom als ie gaat blaffen, maar wel een heel weiland afzetten met stroom zodat de paarden niet ontsnappen. Zelfde effect. Als je t stroom laag zet schrikt ie een beetje. Weet ie dat ie dat iig niet meer hoeft te doe. ;)

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 20:13

Zou je kunnen uitleggen waarom de fysieke correcties niet werken?
Stemcorrecties lijken ook niet te werken in dit geval, je kunt zo hard schreeuwen als je wilt of zo zacht fluisteren, maar hij stopt niet.

DewieDribbel, waarom denk je dat de schok wel werkt en de tik of de deksel niet? Lijkt mij hetzelfe effect hebben.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:13

Kaus schreef:
Ja we hebben geprobeerd hem uit de situatie weg te halen, maar hij is dan eigenlijk nauwelijks te pakken. Hij vliegt weg uit angst.
Waterstraal heeft geen effect, een tik geven kijkt hij niet van op, dus een waterstraal ook niet. Als ik het echt zat ben duw ik hem soms op de grond en ga ik boven hem liggen (niet met mijn gewicht op hem, arme hond :') ) dan is hij stil maar zodra ik op sta gaat hij door.
Als hij eenmaal blaft lijkt het soms wel pesterig gedrag, dan kijkt hij je aan en gromt hij gewoon door, niet richting ons, maar in het algemeen.

Er lijkt juist meer achter te zitten dan alleen de waaksheid, maar ook daar kunnen we niet achter komen. Hij is niet onzeker. Staat gewoon stevig rechtop en durft ook wel te happen als er iemand onverwacht via de achterdeur komt.

Hij is nu 8 maanden in Nederland.
We zijn op een goede cursus geweest en hij is super gehoorzaam (oké, hij komt niet altijd even goed, maar hij werkt erg graag voor je)
Hij blaft alleen niet als ik met mijn hoofd naast zijn hoofd zit, maar dat kan natuurlijk niet altijd :')

Bij gewoon negeren kan hij wel een half uur na grommen, erg vervelend en dat helpt ook niet bij hem.
We hebben visite gevraagd hem te negeren maar helaas vinden ze dit alleen onmogelijk... Dan gaan ze op de grond zitten en zeggen dat er niks aan de hand is, of toch even een aai over de kop met als gevolg een hap. We hebben briefjes op de deur gehangen met de hond negeren maar ze snappen het gewoon niet. Wat bij ons dus wel redelijk helpt is heeeeel blij doen wanneer er iemand binnenkomt. Dan gaat hij over van een blaf, naar onzeker kwispelen naar weglopen en 'laat ze maar blij doen, die gekke mensen' en ploft hij met een zucht neer op zijn kussen.

Sorry, maar rechtop stilstaan en happen betekend niet dat ie niet angstig is he. Misschien heeft ie in Bulgarije geleerd dat ie geen angst moet tonen, dit wel heeft, maar uitvalt als t nodig is

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:15

Kaus schreef:
Stemcorrecties lijken ook niet te werken in dit geval, je kunt zo hard schreeuwen als je wilt of zo zacht fluisteren, maar hij stopt niet.

DewieDribbel, waarom denk je dat de schok wel werkt en de tik of de deksel niet? Lijkt mij hetzelfe effect hebben.

Met een tik ziet hij t aankomen, dan kan hij er op anticiperen. Een schok ziet hij in t begin niet aankomen! Een deksel, tja, das alleen geluid, dat is ie na een seconde alweer vergeten

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:16

Hij is niet super gehoorzaam. Hij luistert wanneer het hem uitkomt! Als je zo doorgaat kom je in de problemen met hem.
Zoals hierboven al werd aangegeven.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:17

Kaus schreef:

Zodra je opstaat blaft de hond weer verder. Een goede correctie heeft effect, dat heeft dit dus niet of maar tijdelijk. Verder lijkt mij niet dat je het zo wil oplossen? Het klinkt als (probleem)gedrag waarvoor je tot nu toe geen enkele passende correctie voor hebt gevonden. Ook de oorzaak lijk je niet te hebben ontdekt. Daarom mijn advies om hier een gedragstherapeut bij te halen.

Toothless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 20:18

Vind ik ook een goeie BrankaZ! Bel desnoods Ceasar Milan :') ( sorry moest er ineens aan denken)