Hoe stoelgang van de hond verbeteren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Hoe stoelgang van de hond verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 09:03

Hallo!
De topictitel zegt het eigenlijk al
Hoe verbeter ik de stoelgang van mijn hond?
De hond in kwestie is al wat ouder
Hij krijgt 's ochtend brokken
'S middags een dentastick
'S avonds warm eten, of een half blik.
Ook wil hij zijn brokken niet meer opeten.
Wat kan ik doen om mijn lieve hond te helpen?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:04

Brokken zijn droog dus die zou ik weg laten, en wat is dat warme eten?

fleurtjeuh

Re: Hoe stoelgang van de hond verbeteren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 09:09

Warm eten is wat de pot schaft..
Maar als ik zijn brokken weg moet laten, wat moet hij dan als ontbijt krijgen?
Het voer regime ligt helaas niet in mijn handen, het is de hond van mijn ouders.
Zelf zou ik hem graag op vers vlees willen proberen, maar dat vinden mijn ouders te duur.
En eigenlijk heeft hij het altijd goed gedaan op brokken.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:09

Scheutje olie over/ door het eten. De kans is groot dat je hond de brokken laat staan omdat het avond eten lekkerder is ;)
Brokken met een beetje blikvoer mengen doet vaak wonderen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:10

Heeft de hond geen last van zijn gebit?
Want als hij alleen zijn brokken laat staan lijkt het daar wel op

Borisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:11

Dentastick en warm eten(??) en de brokken vervangen voor vers vlees.
Wat is er precies mis met de stoelgang van je hond? Ik kan me voorstellen dat ie 10 keer per dag poept met dit eetschema, daar niet van, maar poept ie te veel of te weinig etc?

En eten wat de pot schaft is natuurlijk erg slecht voor je hond, dat lijkt me aardig voor zich spreken. Een hond is geen mens en zeker niet kwa eetstelsel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:15

Dat warme eten en de dentastick eerst weglaten, dikke kans dat het dan al een stuk beter gaat.
Geef haar ipv van dat warme eten ook gewoon brokken en als je in de avond iets wil geven als snack dan kan je kiezen voor een koekje of iets anders 'natuurlijks' waar niet zoveel troep in zit.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 09:15

Dentastick voor zn tanden, hij heeft een goed gebit voor een hond op leeftijd.
Zoals ik net al zei, voer regime ligt niet in mijn handen maar die van mn ouders.

Normaal poepte hij altijd netjes tijdens het wandelen.
Maar tegenwoordig doet hij dat niet meer, en doet het dan op een moment dat hij bijvoorbeeld een tijdje alleen is.

Ik weet dat het eten wat de pot schaft niet goed is voor een hond, maar wat ik ook tegen mn ouders zeg, het wil er niet echt in.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:17

fleurtjeuh schreef:
Zoals ik net al zei, voer regime ligt niet in mijn handen maar die van mn ouders.

Maar tegenwoordig doet hij dat niet meer, en doet het dan op een moment dat hij bijvoorbeeld een tijdje alleen is.

Ik weet dat het eten wat de pot schaft niet goed is voor een hond, maar wat ik ook tegen mn ouders zeg, het wil er niet echt in.....

Als ze niks willen veranderen aan de voeding dan kunnen we je ook geen goede tips geven, die warme maaltijd is gewoon niet gezond, geef ipv die maaltijd brokken en het zal al een stuk schelen, maar als ze dat niet willen houd het op..

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:22

Iedereen zit altijd te klagen over het warme eten..
Vroeger op de boerderie kregen de honden ook wat de pot schaft. En menigeen hond werd ouder dan nu.

Onze honden krijgen gewoon als basis de brok of vlees en na het avondeten wat groente of rijst/aardappel. Niet veel, omdat ze al hun eten ophebben.

Maar 2 zijn er al 13 en de 2 andere 11.
Dus zo slecht zal het niet zijn;)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:23

Dentasticks zijn echt de grootste onzin die ik tot nog toe in de voeding van de hond gehoord heb. Hier was hij binnen 2 happen op, is veel te zacht om überhaupt schoon te maken. Plus bestaat het voor het grootste deel uit graan, wat juist tandplak bevorderd bij de hond. Pak iets van kippennekken als je dan toch een vervanging wilt, maar laat de Dentasticks weg.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:28

Als een hond al zijn hele leven ( en ik lees hier dat het een oudere hond is) op wat de pot schaft staat, plus hondenvoer is dat helemaal niet erg.. Gezeur altijd over vers vlees.. Dat is goed ja, maar heus niet het enige goede hoor. Sterker nog een hond met wat minder werkende darmen kan vers vlees funest voor zijn! Onze husky die ziek is mag dan ook absoluut geen vers vlees.. Ik vind het dan ook een slecht advies om een oude hond over te gooien op totáál ander voer wat de darmen en maag helemaal niet gewend zijn..

Zeg je eerlijk de honden van mijn oma en mijn moeder zijn allemaal oud geworden op "eten wat de pot schaft" en natuurlijk is er beter voer etc etc.. maar elk topic hier op Bokt wordt zo onderhand gestuurd op vers vlees en het liefst nog 100x herhaald dat dat toch echt moet..

TS is je hond ontwormd? Of heeft hij misschien iets raars gegeten? Misschien toch even langs de DA gaan, soms is er een kleine verstopping bij honden wat de stoelgang veranderd en krijgen zij bijvoorbeeld een laxeer kuur mee :) Succes elk geval! En laat je niet gek maken door Bokt hoor, de hond is van je ouders en die bepalen :)

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 09:39

fleurtjeuh schreef:

Dit is eerder een gedrag probleem dan lichamelijk ;) Kan het zijn dat de hond begint te dementeren?

Wat de pot schaft hoeft niet erg te zijn. Zolang je oppast met zout, kruiden en sausjes die bij het menseneten horen. Een hond is slim en weet wanneer het de lekkerste hapjes kan verwachten. Wees creatief en verdeel het 'warme' over/ door de brokken. Dan eet je hond weer 2x per dag. Of stoppen met 's ochtends brokken geven, als hij het toch niet eet. Simpel zat die keuze.

En dentastix? Leuk verkooppraatje, maar het werkt niet om de reden die hierboven al is aangestipt. Je kan beter een kauwbot kopen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 10:22

Vers zou ik bij een oudere hond die al problemen heeft niet aan beginnen. Dentastix helpen niks voor de tanden maar is ook niet direct slecht voor de hond. En bij een hond op leeftijd moet je je afvragen of het zin heeft de hond op iets anders te zetten. Vaak reageren ze er heftig op.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 10:56

Dat hij wat begint te dementeren zou misschien kunnen, maar verder is hij nog erg pienter(zeg ik terwijl hij onder de tafel ligt te snurken)

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 11:13

Ik ken een hond die een soort vergroeiing had op haar poepgat, daardoor ging ze ook steeds als ze moest poepen ver het bos in, zonderde zich af, deed er lang over om een goed plekje te vinden etc.
Nadat ze er aan geopereerd is doet ze dat niet meer. Het hoeft dus niet alleen veranderd gedrag te zijn!
wbt warm eten; er zullen honden zijn die het beter kunnen hebben dan andere, persoonlijk zou ik het weglaten. Al zou het geen kwaad kunnen doet het ook niet veel goed, de maag is er niet op gemaakt voor menseneten, met al dat extra zout, smaakversterkers etc. Gebakken vlees is volgens mij voor een hond ook moeilijker te verteren. Een beetje koolhydraten (brood, aardappel, rijst, pasta) is goed maar te veel zorgt al snel voor problemen.
Scheutje olie kan inderdaad wonderen doen! Die van ons (11 jaar) krijgt 's avonds blikvoer, oud brood aangemaakt met een beetje water en een scheutje olie, en da's echt een geoliede poepmachine ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-14 21:14

Je kunt de hond probiotica bijgeven, dat is goed voor het maag-darmstelsel.

Dentastix zou ik weglaten en vervangen voor een simpele runderhuid kauwstaaf oid.
Warm eten is geen probleem zolang de hond het ongekruid krijgt. Alleen geen ui of prei (in grote hoeveelheden). Blikvoer is ook niet gezond, dus dat zou je eens kunnen vervangen door een bakje Renske (gestoomd vlees) of blikzalm/blikvis (in water of olie).

Als hij voorheen wel z'n brokken at en nu niet meer, zou ik in ieder geval de tanden laten checken.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-14 21:51

Een aantal dingen kan ik (voorlopig) niet veranderen
Zoals de brokken die hij krijgt(net nieuwe zak) het blikvoer(ook net nieuwe tree gekocht)
Denta sticks zijn ook net weer ingekocht...
Ik zou wel iets anders kunnen halen om voor hem op te kauwen.
Ik ga nu proberen het blikvoer en de brokjes mengen, hopelijk blijft hij dan genoeg eten.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 08:37

Tja ik moet eerlijk zeggen dat deze reactie niet overkomt alsof je echt wilt werken aan een verbeterde stoelgang.

Je kunt namelijk nog steeds naar de DA voor een tandencheck, heel belangrijk. En je kunt ook een ondersteunend supplement geven (bijv. probiotica). Maar vervolgens komt er alleen iets nieuws te kauwen bij? (Wat weinig zin heeft als je wel de rest blijft geven)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 09:13

fleurtjeuh schreef:

Dat ligt dit niet aan de stoelgang, maar aan de zindelijkheid (in huis poepen). Lijkt er eerder op dat - ie boos is dat hij alleen gelaten wordt ;)

Qua eten: mijn hond krijgt van alles, dus ook wel eens een dentastick maar vooral veel van de gedroogde runderhuiden of pens. Maar vooral gedroogde runderhuiden verminderd tandplak en tandsteen. Juist omdat de hond goed moet 'kauwen' en ook lang bezig is voordat het op is, werkt het vele malen beter dan een dentastick omdat deze binnen no-time op is. Maar mijn hond vindt ze wel lekker dus dat krijgt ze af en toe wel ;)

Mijn hond krijgt brokken en vers, bij mij thuis lekker vers vlees en bij mijn vader brokken.

Wat voor brokken voer je trouwens? Dat je net een nieuwe zak hebt gehaald is toch geen probleem, dan maak je die eerst op en kun je in de tussentijd zoeken naar evt. een nieuwe brokkenmerk of naar vers vlees. Je kunt trouwens ook om de dag b.v. geven, ene dag brokken en andere dag vers vlees.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 09:39

Mijn ouders willen geem vers vlees..
Is een varkensoor ook goed?
Die vond hij altijd erg lekker.
En volgens mij kan ik die in de buurt wel halen.
Runderhuid weet ik niet

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:04

Je kunt plakken kopen (KVV: kant en klaar vers vlees), kost misschien 80 cent per pakje (vier stuks).

Waarom willen je ouders geen vers vlees? Ze hoeven nu niet compleet over te gaan, maar gewoon eens proberen om te kijken wat je hond ervan vindt: mijn hond doet echt een moord voor vers vlees :mrgreen: zoiets zou ik haar niet willen ontnemen omdat ze brokken niet boeiend genoeg vindt. We zijn ook gewoon begonnen met brokken en hebben na een tijdje eens wat verschillende soorten vers vlees geprobeerd om te kijken welke ze lekker vond. Mijn vader wilt er nog steeds niet aan, dus koop ik zelf een paar pakjes en krijgt ze die 2x in de week ofzo (tenzij ze bij mij is, dan krijgt ze gewoon elke dag vers).

Voor gedroogd runderhuid moet je deze nemen: http://www.broekhuizens.nl/2765-3742-th ... ll-wit.jpg
deze zijn echt goed voor de tanden, kan je bij elke dierenwinkel wel krijgen. Mijn hond krijgt deze standaard, voor de tanden, overige snacks zijn gewoon snacks maar niet voor de tanden zeg maar. Varkensoren, dentastick, pensstaafjes, zijn gewoon lekkernijen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 10:14

Ja, die witten vind hij dus niet lekker.
Er ligt er al een tijd 1 in het huis, maar hij doet er verder niks mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 10:21

Bij een oudere hond zou ik ook niet snel kiezen om over te schakelen op vlees, als hij het altijd goed gedaan heeft op brokken kan je hem prima op brok laten staan.
Die warme maaltijd echter zou ik wel weghalen, wil je hem wel iets lekkers geven in de avond dan kan je kiezen voor bijvoorbeeld yoghurt, maar warm eten is toch vaak gekruid, er zit zout in en honden zijn niet gemaakt om alles wat wij eten ook te eten.
Bijvoorbeeld in de ochtend gewoon brok, en in de avond brok met wat yoghurt en als je echt blik bij wil blijven geven (wat niet mijn keuze zou zijn) dan niet te veel. En niet elke dag.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 10:33

Warm eten krijgt hij aankomende tijd zowiezo niet, gezien mijn ouders op vakantie zijn, en ik op het huis pas.
yoghurt ga ik hem zowiezo niet geven, honden kunnen lactose niet afbreken en kunnen ze diarree van krijgen, en hij is al best wat afgevallen, dus dat wil ik vooral voorkomen.
Ik ga nu proberen hem 2 keer per dag brok te geven, met een beetje blikvoer, zodat het lekkerder is.