Pomp aquarium, hulp nodig!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tigress

Pomp aquarium, hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 18:45

hallo!

Ik weet niet of het hier goed staat, maar aangezien het wel met de beessies te maken heeft gok ik het maar op deze _O-

Wij hebben vanmiddag een prachtige 180 liter bak over kunnen nemen met vissen erbij. Helemaal super natuurlijk! Maar nu het grote probleem...onze pomp wil niet werken :')

Het gaat hier om een externe pomp, een Aqua Pro 3 (plaatje is van internet zodat je even een idee hebt wat we hier nu hebben staan :+ pomp in onderstaande foto is van iemand die lekkage eraan had, vandaar het rondje daar _O-)
Afbeelding

Hij blijft ''borrelen''. Druk bezig met lucht binnenin. De pomp is al deels door ons gevuld met water, maar hij wil het er niet uit persen en aan de andere kant al water aanzuigen.
Heeft iemand een tip hoe we dit op kunnen lossen? Gelukkig zitten de vissen in een ruime emmer, maar het zou fijn zijn als ze snel weer terug in de bak kunnen :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 18:51

Ik heb ook een AquaPro, een 1SP. Bij mijn recente verhuizing had ik ook even opstartproblemen met de pomp. Er mag geen lucht in de pomp zitten, daar kan hij echt niet tegen. Dus niet te lang laten 'borrelen'. :)
Op mijn pomp zit een mooie ronde knop. Als je die in drukt, begint hij met 'zuigen' (wel pomp uit zetten eerst). Je kan hem meerdere keren indrukken totdat de pomp goed aanzuigt en zichzelf vult (dan hoef je niet meer te drukken, je moet hem alleen even starten zeg maar). Als hij helemaal vol is (testen door op de knop te drukken en vast te stellen dat er uit de uitstroombuis inderdaad alleen water komt), kan je hem aanzetten.

Bij mij had hij er moeite mee om de lucht in de aanzuigslang te verwerken, aangezien ik de slangen had vervangen zaten deze vol met lucht. Het hielp om toen te zorgen dat in ieder geval de eerste 30cm wel water zat. Daarna redde hij het zelf wel.

Mocht je verder nog vragen hebben, ik heb al jaren aquaria en wel een beetje kennis in huis :)
Laatst bijgewerkt door Century op 09-07-14 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigress

Re: Pomp aquarium, hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 18:53

Okey dan, dan gaat hij nu meteen uit _O-
Ik ga even proberen de knop te zoeken :P

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:00

Afbeelding

Hier zie je de bovenkant van mijn pomp met de knop. Ik neem aan dat je wel beide kranen open hebt gezet en de instroombuis onder water staat?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:01

Door je berichtje maar weer eens gaan kijken...knop gezocht, kom ik erachter dat de bakken in een verkeerde volgorde erin zitten! Meteen bakken omgewisseld, water weer netjes laten lopen, geen lucht erin gelaten en hij werkt!

Die knop hebben wij er niet op zitten helaas, lijkt me wel makkelijk :P Ja, de uiteinden zaten goed en de kranen stonden open :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:04

Bedoel je de bakken binnenin het filter? Dat zou op zich niet uit moeten maken. Als je de in- en uitstroombuis verwisseld krijg je wel problemen :P.

Jammer dat je zo'n knop niet hebt. Je kan hem niet missen :P Dus als je hem niet hebt gevonden zal je hem wel niet hebben. Ik vind het heel praktisch. Als ik het filter een keer heb schoongemaakt kan ik hem zichzelf laten vullen zonder moeite van mijn kant, en nooit problemen met lucht in de pomp.

Fijn dat hij werkt in ieder geval! Heel veel plezier van je aquarium. Wat heb je erin zitten?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:31

Ja, de bakken binnenin :+
Toen ik ze in de goede volgorde legde, stroomde het ineens als een tierelier _O-

Wat zit erin...pffft, goeie vraag :')
Ik weet dat er sowieso zoenvissen, maanvissen, een clownbotia, pantsermeervallen, modderkruipers, cherrybarbelen, hockysticks, bijlzalmen en koperzalmen zitten.
Bij mijn vriendin thuis hebben we nog een juwel vision 180 met een paar vissen erin (waaronder bob, onze harnasmeerval die lekker aan de maat is :+) die hier ook heen komen :) Ik hoop dat de troebelheid straks even wat meer optrekt, wil zelf ook graag wel weten wat er precies in zit _O- Ik heb ze toen ik de pomp aan had meteen overgezet en niet de vissen geinspecteerd verder :P Die hebben al genoeg meegemaakt vandaag :(:)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:39

De volgorde van de bakken zou niet uit mogen maken. Wat wel mogelijk is, is dat je ze niet goed op elkaar hebt gezet. Er zit (bij mij tenminste) een uitsparing in waar het water doorloopt. Als je die niet goed op elkaar plaatst kan het heel goed dat het water niet wil lopen.

Poeh, wat een boel vissen uit verschillende streken! Als je advies wilt, ik zou het vissenbestand aanpakken want dit is niet een erg goede mix. Maar dat is aan jou natuurlijk. Zou wel even wachten tot alles tot rust is gekomen inderdaad :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:43

Ja, misschien was er toch nog ruimte tussen inderdaad waardoor het niet lekker pakte. Ach, nu gelukkig wel :P

Wij hebben deze vissen overgenomen van iemand die ze inmiddels al 3 jaar zo houdt, en alle vissen in een keer weg wilde (en de bak dus, echt alles erbij :+)
We gaan even kijken wanneer er goed rust is in de bak wat we ermee doen :j

Wat zou jij onder andere voorstellen? :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:46

Als je het zo krijgt is het ook niet anders nee :P
Je hoort vaak dat mensen van alles door elkaar heen houden en het wel goed gaat. Het kan ook wel, maar het lijkt me stressvol voor de vissen en ik vind het persoonlijk niet mooi.
Wat is het formaat van je bak? Wat zou je willen, een gezelschapsaquarium of bijv. een Zuid-Amerikaans aquarium, etc?
Laatst bijgewerkt door Century op 09-07-14 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:46

Oh jee, wat een vissenbestand... Fijn dat het filterprobleem opgelost is.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:51

Formaat zal ik zometeen even voor je opnemen :j zit in ieder geval dik 200 liter in _O- Dat weet ik wel :') Daar gingen flink wat emmers in.

Zou natuurlijk wel leuk zijn als het niet te stressvol is inderdaad :j Een aantal beessies hebben wij vroeger ook wel gehad (clownbotia's, de beide meervallen (dus harnas en pantser)), maanvissen en de ''gewone'' vissen. De zoenvissen zijn de eerste écht andere voor ons :+

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:52

Nou ik weet dat ik ook geen klopend bestand heb,
maar gaat goed :D dus heb allemaal mooie bij mekaar.
als je nieuwschierig bent mag je het vragen dan typ ik het haha

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:53

biancalaylo schreef:
Nou ik weet dat ik ook geen klopend bestand heb,
maar gaat goed :D dus heb allemaal mooie bij mekaar.
als je nieuwschierig bent mag je het vragen dan typ ik het haha

ghehe, nu ben ik nieuwsgierig ook :')

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:55

oke; 2 algeneters (meervallen)
4 cory panda
1 labeo
2 goud goerami
12 kardinaal tetra
2 soorten barbelen (totaal 4 van elk)
uhh nog 5 bruin/ rode kleine visjes.
en 2 garnalen nog als het goed is. en dat was het denk ik haha

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:00

Eén van de problemen die je snel krijgt bij zoveel verschillende soorten, is dat je óf teveel vissen in je bak hebt, of te weinig van één scholenvis.
Verder kunnen sommige vissen gewoon niet zo goed samen (clownbotia's en vissen met lange vinnen, zoals maanvissen). En de ene vis heeft ander soort water nodig dan de andere vis. Daarom is het verstandig om goed na te denken over wat voor vissenbestand je wilt. Het oogt vaak ook rustiger als het meer in evenwicht is en de vissen lekker in hun vel zitten :)

biancalaylo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:02

Bij mij gaat het tot nu toe helemaal goed. onze aquarium winkel stond zelfs verbaast dat de labeo het er zo goed bij deed :) maar das de goedzak zelf :D

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:04

Wij hebben bij onze oude bak inderdaad veel scholenvissen gehad :j
Dat is iets wat ik hoe dan ook nog wil aanpassen, ik wil de scholenvissen die we hebben een school kunnen geven :j

Clownbotia's en maanvissen hebben wij nog nooit problemen mee gehad, in deze bak zijn die ook niet eerder geweest...hebben wij dan zoveel geluk? :+

Het evenwicht vinden moet nog komen inderdaad :j Kan even overheen gaan, maar ze zitten hier in ieder geval nu goed. Lekker schone bak weer (was wel weer eens nodig namelijk als ik die lucht van het water vanmiddag rook :+) en eerst maar even rust vinden :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:07

Ik zou zelf niet voor de clownbotia's gaan. Ten eerste, scholenvis, dus je zult er sowieso meer van bij moeten plaatsen. Daarnaast worden ze echt huge (en lelijk :o).

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:11

Clownbotia's staan er om bekend dat ze graag aan vinnen van vissen knabbelen. Je zal niet de eerste zijn waarvan de vissen ineens vinloos zijn. Je kan natuurlijk ook geluk hebben dat jouw botia's wat rustiger zijn.
Afgezien daarvan komen beide soorten wel uit totaal verschillende werelddelen (Azië, Zuid-Amerika). Hun waterbehoeftes zijn (zo even uit mijn hoofd) wel redelijk gelijk, maar dat zou je na moeten zoeken.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:11

haha, ik ben gek op clownbotia's _O- Heb zojuist al ontdekt dat we daar meerdere van hebben zwemmen. Komt mooi uit, in de oude bak zit een nu nog eenzame :(:) Zijn maatje had het laatst begeven.
Langzaamaan wordt de bak helderder. Zie de vissen nog niet vreemd doen oid, maar dat houden we gewoon even in de gaten :P

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:13

Ik zou een paar weken wachten met het veranderen van je vissenbestand (zowel weghalen als nieuwe introduceren). Dan heb je heel wat meer garantie dat het goed gaat in je bak en het allemaal tot rust is gekomen.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:15

Jup, eerst het tot rust komen, dat is het meest belangrijke :j
De vissen bij mijn vriendin thuis worden daar verder nog gewoon onderhouden, dus het heeft nog geen haast :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:17

Je zegt in de OP dat je een 180 liter bak hebt, daarna dat er meer dan 200 liter in is gegaan... Wat voor bak heb je nu :+?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:24

Er werd ons verteld dat er 180 liter in zat. Ik had de bak niet volledig gevuld toen, dus leek me dat wel mogelijk :j
Echter nadat de pomp het deed ben ik hem dus verder gaan vullen, en zit ik nu al met 20 emmers inmiddels erin van 10 liter per emmer :+ Ik heb nu nog een klein randje over, dus er een ruime 200 liter in gaan :j