Hond blijft maar krabben?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Hond blijft maar krabben?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:17

Ik hoop dat bokt mij een beetje met dit probleem kan helpen, ookal is het geen hondenforum oid.
Onze hond, een grote malamuteXlabrador kruising stopt de laatste tijd maar niet met krabben. Hij laat zich zelfs als hij achter een stok aan rent (onze manier om hem een beetje af te leiden tussen het krabben) plotseling vallen en begint als een gek te krabben. In het begin dachten we, ach, dat is gewoon het wisselen van winter naar zomervacht, maar hij heeft nu al een kalende plek op zijn borst, onder zijn oksels wordt het ook steeds kaler en hij heeft zich al een bult op zijn buik opengekrabd. We weten niet of deze bult een vetknobbeltje is of een tepel, het is in ieder geval geen teek oid.

We hebben al verschillende dingen geprobeerd, kijken of hij vlooien/teken heeft, ander voedsel, geen snoepjes meer geven, vijf nieuwe borstels gekocht omdat deze allemaal beweerden dat ze de ondervacht zo goed weg zouden krijgen, het helpt niet echt.

Naar de dierenarts gaan vinden mijn ouders op dit moment nog niet nodig. Ook pakt hij de angst/stress van andere honden heel erg op en raakt in paniek bij de dierenarts. Wie kan ons helpen?!

dancertje

Re: Hond blijft maar krabben?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:20

hoe lang heb je andere voeding geprobeerd?
hoevaak en waarmee ontvlooi je hem?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:22

Wat vervelend! Niets zo erg als jeuk -O-
Heb je met een vlooienkammetje gekamt, om te kijken of er echt niets in de vacht zit?
Heeft hij gezwommen/gedronken uit buiten water?
Geen last van wormen?
Mand/bed met ander wasmiddel gewassen?
Die van ons heeft zich ook letterlijk kapot gekrabt en bleek uiteindelijk een bacterie te hebben.... Van binnenuit aangepakt en het was snel weer onder controle!
Succes in het ieder geval!

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:25

Is dit begonnen na een ontvlooiings/ ontwormingsmiddel? Het kan een reactie zijn op de pollen, parfum, waspoeder gewisseld?, Al een keer gewassen met een kalmerende tee tree schampoo?

Edith

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:28

Idd wassen met tea tree of berkenteer shampoo. Mijn labrador heeft ook een gevoelige huid en dit helpt goed!!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:29

Andere voeding hebben we maar een zak geprobeerd, omdat de andere soort sowieso uitverkocht was.

Nu komt het leuke: Het is echt een schat van een hond maar zodra hij merkt dat je echt iets aan het onderzoeken bent wil hij nog wel eens wegspringen of in het ergste geval happen.

Hij is allergisch voor een stofje dat in werkelijk alle anti-vlooi/teken/etc. medicijnen zit, volgens de dierenarts. Van die soort medicijnen/zalfjes/etc. krijgt hij dan alleen maar nog ergere jeuk...

Zijn bed hebben we niet echt gewassen de laatste tijd, altijd gewoon met de stofzuiger eroverheen. Hij heeft die mat wel nog niet zo lang.

Hij drinkt het liefste regenwater en staat dan ook dagelijks te drinken aan het water dat in de tuin ergens is blijven staan.

Wormen zou ik eerlijk gezegd niet weten en vlooienkammetje ook niet gebruikt.

Zoals al gezegd, van ontworming weet ik zo gauw niks en ontvlooien doen we door gewoon tijdens het aaien zijn vacht te checken.

Hij heeft nooit op pollen gereageerd en er is ook niks van waspoeder ofzo in aanraking met hem of iets van hem gekomen.

We wassen hem eigenlijk nooit (natuurlijke huidvetten behouden enzo)

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:30

Het is verstandig om de dierenarts even te laten kijken. Desnoods plan je een afspraak bij jullie thuis in als de hond niet naar de praktijk kan komen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:31

Hij kan er wel heen, het is alleen echt hele erge stress voor hem. We weten ook niet of dit veroorzaakt wordt door stress.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:34

misschien toch vlooien? het is er het weer voor en vlooien hoeven niet altijd op de hond zichtbaar te zijn, vaak zitten ze in de mand/omgeving. als hij er allergisch voor is is 1 beet al genoeg om deze ellende te veroorzaken.
probeer eens een pipetje stronghold, dat behandeld een deel van de jeuk als het door de vlo komt
(dermatitis), behandeld vlooien en pakt ook levende vlooien aan. vaak werken vlooienmiddelen preventief, maar worden de aanwezige vlooien niet gedood.
dat is voor nu even de goedkoopste oplossing, kijken of dit hem iets helpt.

check de vacht ook even op kale plekjes, vooral boven de staart en op de buik.

om voedsel problemen uit te sluiten kun je overgaan op voeding waar geen rund of kip inzit, eigelijk alles behalve wat je normaal aan een hond voert, bv eend, vis, lam dat soort dingen ( wij voerde een opvanghond met voedselallergie met bosch, vind ik erg fijn voer )

zie je na die stappen nog geen verbetering na zeg 14 dagen, dan toch even dierenarts denk ik voor een afkrabsel van de huid. zolang met jeuk lopen zorgt ook voor veel stress wat averechts werkt natuurlijk.

edit, een dierenarts kun je ook thuis laten komen, scheelt een hoop gedoe en stress misschien ? alleen iets meer kosten.
Laatst bijgewerkt door matasja op 09-07-14 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:34

Wat herkenbaar, dat als je echt gaat onderzoeken hij daar niet zo blij mee is :P Wij hebben daar een snuitje voor aangeschaft! Lijkt net hannibal lector dan, maar het scheelt voor beide partijen zoveel stress en dan kun je ze gewoon goed onderzoeken/behandelen!
Een vlooienkammetje zou ik zeker even proberen (en dan een wit blaadje eronder), want dat is zo absoluut niet altijd zichtbaar!
Regenwater drinken is geen probleem, bedoelde echt uit een sloot!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:35

Wat voor voer heb je gevoerd, zowel nu als wat je toen uitgeprobeerd hebt?

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:37

en wat mizora vraagt, wat heb je gevoerd, maar vooral hoelang?

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 15:44

Hoor net dat hij inderdaad al 5 jaar niks meer aan ontworming ofzo heeft gehad omdat hij zo idioot doet bij de DA (wat dus volgens mijn moeder erger is dan ik me kan herinneren).

Dat stronghold doe ik liever niet aangezien hij zo heftig reageert op die dingen. Ook zou ik het zelf moeten betalen aangezien het 'mijn' hond is.

Dus ook met voer... als het heel duur is kan ik het waarschijnlijk niet betalen.

Wij hebben meestal een voer dat heel hoog in vlees is, omdat hij heftig reageert op maïs en rode kleurstof. Wat we toen gevoerd hebben weet ik niet meer, voor twee of drie weken.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:46

oke om te kijken of het aan de voeding ligt moet je minimaal 6 tot 8 weken geven en dan iets wat die nog nooit gehad heeft.
maar ontworming kun je ook zonder hond ophalen dus dat zou ik zo wie zo doen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:49

Eventueel kan je wormen laten testen bij http://www.wormbestrijding.nl/hond_index.html

Maar ik vind het niet heel wormachtig klinken eigenlijk. Die van ons kan ook heel slecht tegen chemische middelen en wordt dus ook niet meer preventief behandeld.

Om te kijken wat voor voer het is en in welke prijsklasse het valt en wat mogelijke allergenen zijn, heb ik echt een merk en soort nodig. Pas dan is er een vergelijk te maken.

Ik zou overigens juist niet onnodig ontwormen, zeker niet bij een hond die niet goed tegen verschillende middelen kan. Ik zou wel testen als hij al zo lang niet ontwormt is.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 15:54

Wat heeft ontworming met de dierenarts te maken? De mijne krijgt een pilletje in een speciaal prutje wat ik bij de d.a koop en de katten krijgen het via een pipet in de nek. Anti-vlo krijgen ze allemaal maandelijks met een pipet.

Springt je hond ook ineens op om te gaan krabben/bijten??

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:02

Ontvlooien en ontwormen is denk ik de eerste stap. Dit netjes elke iig iedere 6 weken vol houden, huis vlo vrij krijgen.
Als de jeuk dan nog niet weg is toch de rit naar de da maken en kijken wat het is. Zijn zoveel dingen die het zijn, maar het meest voor de hand liggend lijkt me hier vlooien, daar is het heerlijk weer voor.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:26

Dat ontvlooien gaat dus vrij moeilijk bij een hond die nergens tegen kan...

ik ben net gaan kijken maar ik vind de zak van het voer(wij doen het voer in een bak) niet en mijn moeder weet de naam niet uit haar hoofd.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:30

Tegen welk stofje is hij precies allergisch? Probeer anders Bravecto eens met het werkzame bestanddeel fluralaner. Dit is een nieuw product tegen vlooien en teken en is een soort snoepje en dus geen pipetjes. Ook werkt het 3 maanden lang.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:38

We weten niet waar het precies voor is, maar we zijn bij alle dierenzaken in de buurt geweest en hebben verteld voor welke producten hij allergisch is, dus frontline, flevox, effipro, fiprospot, advantix, pulvex, beaphar en nog een bekende waar ik de naam van kwijt ben. En bij iedere winkel kregen we te horen "oh, dan zal hij hier (een van de enige dingen die nog wel over waren) ook wel allergisch voor zijn".

Hoe duur is dat bravecto en waar is het te krijgen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:42

Als je al uberhaupt ander voer probeert, neem dan een hypoallergeen dieet. Dit moet!!! je zes weken volhouden en in de tussentijd mag de hond NIKS maar dan ook NIKS anders. Geen kruimeltje nog, want anders heeft het nul komma nul effect.

Bel met je DA, als het goed is heeft die geregistreerd staan welke middelen je hond voor ziek is. DA kan dan een ander merk/middel opzoeken met andere bestanddelen. De meeste middelen die jij opnoemt daar boven zijn ook echt prut middelen, op de advantix na. Het allerbeste zou nog een DA bezoek zijn met de hond, maar ik kan mij voorstellen als hij dat absoluut niet fijn vindt dat je dat niet zomaar doet.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:44

Je kunt het bij de dierenarts kopen en de prijs zal tussen de 30 en 40 euro liggen. (Dit is dan wel voor 3 maanden)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:50

NIKS anders wordt een GROOT probleem... Ik heb namelijk een opa die de hond werkelijk iedere keer als hij hem ziet wat geeft... We hebben al eens geprobeerd te zeggen dat het niet mag maar dan zie ik vanuit mijn ooghoek toch nog een botje/snoepje uit zn achterzak snel naar de hond (die al om hem heen aant dansen is) gaan. Ik heb het zo vaak geprobeerd hem te overtuigen maar "de dierenzaak zegt dat het geen probleem is" "het is heel gezond hoor" "hij heeft lekker veel buik, hij is niet dik" "Dit snoepje kan best wel, opa moet hem toch iets geven" "het is toch opa's lieve jongen, die krijgt toch altijd wat". Als wij de hond thuislaten (we gaan meestal drie keer in de week naar mn opa en oma als traditie met avondeten), dan komt hij gewoon diezelfde dag nog even langs, meestal "omdat hij dacht dat we iets vergeten waren", en dan komt er weer snoep tevoorschijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 16:51

@Amandavd, we zijn dus echt al 5 jaar niet meer naar de dierenarts geweest. De dierenarts weet niet waar hij allergisch voor is... Dit merkten we gewoon zelf omdat hij verschrikkelijke jeuk kreeg.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 16:53

Je kan opa de brokjes laten geven die hij normaal ook krijgt. Onze hond belonen we ook met een brok. In ons geval dan nutro choice lam en rijst, als voer krijgt hij renske vers, omdat hij alleen zo jeukvrij blijft. Dan kan je opa hem toch wat geven zonder dat het slecht voor hem is.