Brokken hond, welk merk!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CK88

Brokken hond, welk merk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 11:43

Wij krijgen eind Juli een 4e hands labrador die we overnemen van vrienden. Deze vrienden hebben de hond gered en heropgevoed, maar ze hebben geen tuin en net een kleintje die veel zorg nodig heeft vanwege allergieën.

Mijn vriend neemt de hond al een aantal maanden dagelijks mee naar de zaak, waar hij het super naar zijn zin heeft en al zijn energie kwijt kan in de vijver dichtbij, en de ruimte die hij heeft op het garage terrein, maar de huidige eigenaren vinden het eigenlijk eerlijker voor de hond dat hij maar helemaal bij ons blijft, omdat we een tuin hebben en de tijd, het beestje is echt een buitenhond.

Maar goed aangezien ik altijd het beste wil voor alle dieren wat ik heb ben ik me een beetje aan het verdiepen in voer. De hond krijgt nu brok van Kenner, en heeft regelmatig dunne ontlasting.

Volledig over op KVV of BARF kan niet vanwege ruimtegebrek in de vriezer, maar hoe ik het voedingspatroon nu wil laten verlopen is als volgt:

Hond is een labrador van 3 jaar oud, nog iets te dik (al heeel veel afgevallen sinds hij met mijn vriend mee gaat) en nu ongeveer 40 kg.

-Ochtend 7.30 100 gram brok
-Tussendoor een kauwstaaf, gewoon zo'n harde of een oor. Deze heeft hij zo op.
-Avond na het werk 18.00 100 gram brok
-Rond 22.00 na de laatste wandeling 100 gram brok gemengd met 200 gram DARF, met supplement erdoor op natuurlijke basis voor teken en vlooien. Soms een rauw ei, en wat zalmolie.

Is dit een goed patroon of teveel?

Daarbij nog mijn vraag welke brokken goed zijn, ik twijfel tussen deze soorten, die zijn prijstechnisch gezien goed, graanvrij en veel vlees:

http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... f_the_wild
Reviews zijn niet allemaal top, ook veel dunne ontlasting. 4,04 KG (bestel dan dubbelpakken van 2x 12/13 kg)

http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... g/nutrivet
Hier neig ik nog het meest na, goede prijs/kwaliteit 80% vlees. 3,95 KG

Deze lijkt mij ook prima:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... og/purizon
3,85 KG

En deze, hier kan ik niet zoveel info over vinden, maar is het goedkoopste:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/honde ... 97992#more

Wat zijn jullie ervaringen? Orijen en Acana zijn met ruim 5 euro de KG te duur.

Tillie20

Re: Brokken hond, welk merk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:44

Ik denk dat het niet veel uitmaakt wat je pakt van die merken, gaat erom dat je hond het er goed op doet, kwestie van uitproberen dus :j

Goed dat je je zo verdiept in goed voer!

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:47

Gewoon verschillende blijven uit proberen. De ene hond doet het beter op C1000 eigen merk ende ander beter op Royal Canin (ik noem maar wat)

Super dat jullie de hond in huis nemen en de nieuwe baasjes worden!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:53

Zoieso geen vers vlees met brokken mengen. Dat vergt namelijk een andere zuurtegraad van de maag.
En vooral niet te veel gaan wisselen van brok.
kenmer is geen super merk voer.
van die merken die je aangeeft heb ik helaas geen ervaring. Welke je kiest eerst mengen met oude voer een weeknhalf half en dan overstappen. Voer minimaal een maand geven.
sterkte met het hondje en als de diarree blijft desnoods tijdelijk een hupoallergeen voer halen bij de da. Om de darmen rust te geven en dan overstappen op ander voer.
als de hond gevoelig is op de darmen zou ik voor een sensitive voer gaan. Of een lam en rijst voer.

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:57

Check eens de site www.alsa-nature.nl of Jarco, heb ik met mijn labradors goede ervaringen mee.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:57

Je moet inderdaad iets uitzoeken waar de hond het goed op doet.
Maar staar jezelf niet te blind op de prijs per kilogram.

Van het ene merk brok die per kg misschien goedkoper is, moeten ze wellicht meer gevoerd krijgen dan een duurdere merk brok. Met als resultaat dat het per dag helemaal niets uitmaakt wat je ze nu precies voert. Beter kan je dus kijken wat voor het gewicht van de hond de richtlijnen per merk zijn om te voeren per dag en dat te verrekenen.

Zo ben ik een keer een hele middag aan het rekenen geweest om tot de conclusie te komen dat de prijzen voor een goede brok per dag erg dicht bij elkaar liggen. Scheelde maar een paar cent. Alleen de echt goedkope brokken (kenner) waren in verhouding ook echt goedkoper.

En wat betreft het mengen van brok en vlees. In de ochtend krijgen ze hier brok en 's avonds vlees en ze doen het er helemaal prima op. Net zo goed als toen ze alleen vlees kregen.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 11:59

Inderdaad, geen vers met brokken op dezelfde dag geven.
Geef het liefst twee dagen vers en twee dagen brok.

En blijf uitproberen qua voer.
Sowieso minstens 2 weken op hetzelfde voer blijven totdat de darmen zich gestabiliseerd hebben.

Ohja, voer op het oog, niet op de grammen.
Laatst bijgewerkt door Puchje op 08-07-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:00

callum schreef:
Zoieso geen vers vlees met brokken mengen. Dat vergt namelijk een andere zuurtegraad van de maag.
En vooral niet te veel gaan wisselen van brok.
kenmer is geen super merk voer.
van die merken die je aangeeft heb ik helaas geen ervaring. Welke je kiest eerst mengen met oude voer een weeknhalf half en dan overstappen. Voer minimaal een maand geven.
sterkte met het hondje en als de diarree blijft desnoods tijdelijk een hupoallergeen voer halen bij de da. Om de darmen rust te geven en dan overstappen op ander voer.
als de hond gevoelig is op de darmen zou ik voor een sensitive voer gaan. Of een lam en rijst voer.

Hoi callum,
De leverancier waar ik vers vlees voer van af wil nemen, zei dat brokken met vers vlees mengen prima kan ( http://www.vitalidad.nl/ ) Maar jij zegt dus dat ik beter in de avond dat alleen maar vers moet geven? Niet gemengd met brokken?

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:02

Je kunt je voorstellen als een maag net lekker veel zuur heeft aangemaakt om het vlees te verteren dat het op dezelfde dag brok krijgt, dan blijft er zuur achter in de maag, nadat het de brokken heeft verteerd. Dit kan zorgen voor maaginfecties.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:05

Welke brok voer jij dan NAIWHL?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:05

Is afhankelijk van het soort brok(Bijvoorbeeld geperste brok, daar maakt het veel minder bij uit). Vuistregel is om in ieder geval ongeveer 8 uur tussen rauw en brok te laten (:

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:05

Puchje schreef:
Je kunt je voorstellen als een maag net lekker veel zuur heeft aangemaakt om het vlees te verteren dat het op dezelfde dag brok krijgt, dan blijft er zuur achter in de maag, nadat het de brokken heeft verteerd. Dit kan zorgen voor maaginfecties.

Klinkt logisch ja, of toch maar alleen brok voeren?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:06

Een oprechte vraag.

Blijft er als je alleen vlees voert niet sowieso zuur achter in de maag?
Want mijn reu moet altijd gal spuwen als zijn maag leeg is. Of dit nu is als ik hem alleen op vlees heb (ruim 3 jaar) of nu met brokken in de ochtend en vlees in de avond. Vandaar de overstap naar brokken in de ochtend. Kan ik het makkelijker reguleren dat hij iets in zijn maag krijgt.

En ik voer applaws (bestel ik via zooplus en krijg vandaag weer 2 zakken binnen als het goed is)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:07

Idd vlees niet mengen met brok. Heb ik hier 1 keer gehad toen iemand voor me voerde. Had 3 hondjes met buikpijn.

ik voer zelf barca. Dit is een persbrok. Bevalt prima. Op kvv had ik 1 magere hond 1 doffe hond en 1 blije hond.
dus kijk goed naar je hond.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:09

Ik denk dat deze hond het ook prima zal doen op alleen brok, aangezien hij nu gewoon 'goedkope' brokken krijgt. En in de avond een blikje van een goed merk met alleen vlees om het tekenpoeder te mengen, kan dat ook niet?

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:09

Gal is niet hetzelfde als maagzuur. Mijn ene hond spuugde ook gal op vlees. Waarschijnlijk omdat hij te snel verteerde en dus te lang met honger gevoel liep. Of gewoonweg op vlees teveel gal aanmaakte.
Op de persbrok doet hij het niet.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:10

Welk merk blikje heb je. Is namelijk vaak 80% water en voor de rest zout en zooi.
En welk poeder is dat. Heb nog nooit gehoord van tekenpoeder dat door voer moet

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:11

wij voerden vroeger wel eens pens, in van die hamburgers, geen idee hoe het heet. Wel uit de vriezer, dus iets minder vers xD

Dat voeren we in combinatie met Cavom, prima brokken voor onze lab. Maar het hangt wel echt van je hond af, kijk hoe je hond erop reageert. Bij sommige kan hetzelfde voer een heel verschillende uitwerking hebben.

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:11

ik dacht dat je wel vers vlees met een "pers"brok kan mengen. Zo doe ik het met het voer van Naturis. Staat ook op hun site. Maar met de niet persbrok raden ze het af om te mengen met vers vlees.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:12

Mij is het volledig afgeraden en ging hier ook echt niet goed ondanks de persbrok. Had hondjes met behoorlijk buikpijn.

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 12:13

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:15

Ik heb voor mijn Labradors Large breed van planet pet.
Hier den ze het ontzettend goed op. poepen lang zoveel niet meer en hebben altjd perfecte ontlasting!

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:17

Waarom geef je de hond niet gewoon de bravecto dat is een tablet tegen vlooien en teken ben je voor 3 maand klaar. Hoef je ook geen blik te geven. Daar krijgen ze toch vaak diarree van.

ik zou proberen haar op 1 soort voer te zetten. Dus of brok of vlees en verder niet teveel erbij te geven qua blik etc.
en laat de kauwstaaf eens even weg dan kan je ook uitsluiten dat ze daar last vannheeft

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:18

Ik denk dat het per hond wel enorm kan verschillen hoe hij/zij er op reageert.

Ik denk dat je voor jezelf moet kijken wat je wil en wat mogelijk is. En ook kijken naar je hond wat mogelijk is. Voor hetzelfde geld doet jou hond het heel veel beter op een simpele dan een dure brok.

Ik ben voorstander van KVV. Ik vind dat persoonlijk een hele goede basis voor mijn honden.
(gek genoeg moest ik mijn dierenarts nog eens overtuigen dat vlees voeren echt wel een goede voeding is voor mijn honden. Die zag ze liever op Hills (maar dat verkopen ze daar natuurlijk ook))

En ik ben ook van mening dat als je je goed verdiept in de brokken je vast een goede brok voor je hond kan vinden. Belangrijk is echt hoe de ontlasting is. Mooie stevige ontlasting drukt namelijk ook de anaalklieren leeg. En wat ook prettig is met een goede brok/vlees. Ze poepen ook gewoon een stuk minder.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 12:19

Idd kijk vooral naar je hond. Ik heb hier 2 honden lopen die het gewoon ronduit slecht doen op kvv. Ondanks dat ik ze daar graag op had gehouden.
die staan dus op brok.