steriliseren Chihuahua teefje, wel of niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Snorkel8

steriliseren Chihuahua teefje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 18:16

Hoi allemaal,

ik heb een 5 jarige chihuahua teeftje, ze is nu nog niet gestereliseerd maar de dierenarts rade mij dit wel aan omdat de kans op baarmoederontsteking bij ontgestriliseerde teefjes groot is.

Wat zijn jullie ideeen hier over?

ik zal mijn Twijfel uitleggen:

Vaya is maar 1,5 kilo gram, ik vind het een behoorlijke ingreep voor zon klein hondje. De Narcose vind ik zelf eng omdat ik bang ben dat ze er niet uit komt. Daarbij zijn de kosten 400 euro wat ik nogal behoorlijk vind om zo maar op te hoesten (begrijp me niet verkeerd want ik zou alles voor haar over hebben).

Waarom ik het wel zou willen is dus die kans op baarmoederontsteking wat mijn dierenarts zei, en ik zou toch nooit meer met haar fokken omdat ze gewoon veelste klein is.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

MyHu

Re: steriliseren Chihuahua teefje, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:21

Als je niet meer haar gaat fokken, zal ik het risico op baarmoederontsteking verkleinen. En dan loop je niet steeds met een loopse teef.

Kosten zijn natuurlijk hoog, maar als je verder geen nadelen ziet (op narcose na, maar dat is altijd een risico, gaat bijna nooit fout) , zou ik het gewoon doen.

NoName126

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:23

In een gezonde hond zou ik niet snijden. Sterilisatie brengt ook allerlei gevaren met zich mee, google daar maar eens op. Ik geef na de loopsheid een homeopathisch middel tegen schijndrachtigheid en dat werkt hier prima. Verder je hondje goed in de gaten houden.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:25

Ik ben absoluut voor het castreren van honden, dus ik zeg doen.
Risico's loop je natuurlijk altijd bij operaties.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:26

Ze kunnen ratjes en fretjes ook veilig onder narcose brengen, waarom dan een hondje van 1,5 kg niet?

Ik zou het doen :j

Overigens worden dieren vrijwel altijd gecastreerd, er blijft niks zitten namelijk.
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 28-06-14 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:26

NoName126 schreef:
In een gezonde hond zou ik niet snijden.

Ik juist wel! Juist een gezonde hond laten steriliseren als je toch niet gaat fokken :) De kansen op complicaties bij de narcose blijven zo het kleinst. Mocht ze namelijk een baarmoederontsteking krijgen en dan onder narcose moeten, breng je een ziek (zwakker!) dier onder narcose. De risico's zijn dan stukken groter.

Om de nadelen zoals incontinentie tgv een sterilisatie te voorkomen zou ik haar laparoscopisch steriliseren :) Is een hele mooie manier van opereren, en ze herstellen ontzettend snel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:27

Verder zou ik trouwens ook als de dood zijn dat ze een keertje besprongen wordt door een hitsige ongecastreerde reu die niet onder appèl staat....

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 18:38

Als het geld op mijn bank staat ga ik het wel echt overwegen. Aan de ene kant vind ik ook het ''waarom snijden in een gezond dier'' iets wat me tegen houd maar als ik daarmee voor haar een hoop ellende voorkom is het het wel waard.

Gedekt zal ze alleen kunnen worden door een hele kleine chihuahua reu, ze laat zich echt niet dekken namelijk. ze heeft ooit 1 puppy gehad en daarna hebben die mensen (voordat ze van mij was) weer geprobeerd te laten dekken maar het doet teveel pijn. dus hoe graag ze ook wilt, ze rent altijd weg als het erop aankomt.

Het is denk ik ook meer mijn emotie hoor die zo twijfelt, als ze uit die narcose komt vind ik het zo zielig.

is er nog een best moment om het te laten doen? ze is nu loops.

Valuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:46

Vind 400 wel veel voor kleine hond, je kunt ook met kijk operatie doen nog duurder maar sneller klaar en maar kleine wondjes, misschien de plek waar je woont

3 maanden na loopsheid

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:47

3 maanden na loopsheid gaat alleen maar op met de 'normale' manier. Met een kijkoperatie is een week na loopsheid al voldoende omdat er in de buik niet gehecht wordt, maar gebrand :)

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 18:48

ja ik schrok er ook een beetje van. Ze zeiden ook dat het bij alle maten honden hetzelfde was, ik heb natuurlijk wel gevraagd of het niet voor zon kleintje goedkoper is. Maar goed als het echt moet en daadwerkelijk beter is voor haar dan moet het gewoon.

Ik heb wel begrepen dat teefjes die onder het mes zijn geweest snel dikker worden en ook luier, klopt dit?

Edit: oke dus als ik het op de normale manier zou willen kan ik nog 3 maanden twijfelen :=
Laatst bijgewerkt door Snorkel8 op 28-06-14 18:49, in het totaal 1 keer bewerkt

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:49

Kost het werkelijk €400,=?
Wij hebben een paar maand geleden onze kat laten steriliseren en dat kostte nog niet de helft. Nou is mijn kat denk ik minstens twee keer zo groot als een chihuahua..

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 18:50

moelly schreef:
Kost het werkelijk €400,=?
Wij hebben een paar maand geleden onze kat laten steriliseren en dat kostte nog niet de helft. Nou is mijn kat denk ik minstens twee keer zo groot als een chihuahua..

Ja dat is mij door de dierenarts verteld. Dit is een dierenarts uit Hilversum (kom ik al met alle beesten van kleins af aan), ik ga nu in Haarlem wonen dus moet ik ook op zoek naar een nieuwe arts hoewel ik liever in Hilversum blijf. Maar wie weet is het hier goedkoper

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:53

Ik zou ook gaan voor castratie.
Maar ik zou eens rond bellen bij meerdere DA. Ik vind €400 ook best veel.
Weet dat narcose vloeistof duur is, en voor een kleine hond heb je minder nodig. Dus ik denk dat het loont om eens bij andere DA te informeren.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:54

Ik heb maandag ons teefje laten helpen.
Was de helft er van kwijt, en daar zat medicatie, ontworming en nog wat bij in.
Hond van 20kg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:55

Een sterilisatie is toch wel een ingreep en idd kostbaar. Je hond heeft er op de lange duur alleen maar profijt van (en jij uiteindelijk het gemak). Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar zelf zou ik laten steriliseren.

charissa90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:58

onze hond is ook gesteriliseerd, maar die had daarna dat ze soms haar plas gewoon liet lopen. bijvoorbeeld als ze sliep dan lag er een plasje plas. Bij onze anderen hond niet meer gedaan.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 19:02

CarinaR schreef:
Ik heb maandag ons teefje laten helpen.
Was de helft er van kwijt, en daar zat medicatie, ontworming en nog wat bij in.
Hond van 20kg.

ik ging snel googlen naar een dierenarts in Haarlem en bij de eerste koste het al weer 333 euro. Ik ga wel rustig zoeken en misschien nog een keer overleggen met mijn eigen dierenarts.

Bizar trouwens het verschil tussen katten en honden, scheelt meer dan de helft!

ik wil overigens niet overkomen alsof ik geen geld aan haar wil uitgeven hoor. Ze verdien en krijgt echt het beste maar ik wil wel goed nadenken voor ik iets doe.

Vervelend Charissa dat jou hond haar plas liet lopen. Die van mij is nu sinds een jaar eindelijk helemaal zindelijk :Y)

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:10

Ik zou het doen.
aangezien je toch niet met haar wilt fokken zou ik alle risico's op baarmoederontsteking verkleinen. Daarnaast kunnen ze ook mammatumoren ontwikkelen omdat de hormonen gewoon werken. dit risico neem je ook gelijk weg bij een sterilisatie..

En 400 euro voor een 1.5 kg hondje?!? mag ik weten bij welke dierenarts dit is? mag ook via bp..

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:13

Lisaterburg schreef:
Daarnaast kunnen ze ook mammatumoren ontwikkelen omdat de hormonen gewoon werken. dit risico neem je ook gelijk weg bij een sterilisatie..

Helaas niet meer op deze leeftijd.. Als je het voor of na de eerste loopsheid doet geldt dit inderdaad wel, maar als ze al meerdere keren loops geworden zijn is er na sterilisatie nog steeds kans op mammatumoren.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:14

Laatst bijgewerkt door cam op 28-06-14 19:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 19:16

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:18

Xpinoxx schreef:
cam schreef:
http://www.dierenkliniek-strijkviertel. ... e-etc.html

Hier kost het €165
Dat is toch echt een stuk goedkoper.

dat scheelt nogal en is in de buurt ook!

hoe kan dat zo verschillen? is toch raar?

Misschien is dat castreren via laparoscopie dat is meestal wel duurder.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:18

Als je voor een goedkopere gaat, vraag dan wel na hoe de operatie verder in z'n werk gaat.. Ik vind 165 euro namelijk echt belachelijk weinig. Ik kan me niet voorstellen dat ze dan netjes narcose via een infuusje krijgen, hartbewaking, een tube en gasnarcose! Er zijn echt nog praktijken die de narcose in de spier prikken, vervolgens de hond op tafel leggen zonder enige bewaking en zo opereren. Maar dat zou ik echt niet kiezen.

Liever wat meer geld kwijt aan een kwalitatief goede operatie, dan weinig en je hond loopt onnodig grotere risico's!

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:19

MalaQ schreef:
Lisaterburg schreef:
Daarnaast kunnen ze ook mammatumoren ontwikkelen omdat de hormonen gewoon werken. dit risico neem je ook gelijk weg bij een sterilisatie..

Helaas niet meer op deze leeftijd.. Als je het voor of na de eerste loopsheid doet geldt dit inderdaad wel, maar als ze al meerdere keren loops geworden zijn is er na sterilisatie nog steeds kans op mammatumoren.

oke, dit wist ik nog niet.. heb het gezien bij oudere honden die niet gesteriliseerd waren. bedankt voor de info :D