Plassende gecastreerde kater

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hhilde

Plassende gecastreerde kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 11:45

-O-

Mijn gecastreerde kater van elf plast al een aantal jaren in huis. Eerst was het alleen op de mat bij de voordeur, maar langzaam is het uit gaan breiden naar heel veel plekken. Van plekken op mijn slaapkamer tot het bureau tot achter de gordijnen in de huiskamer en zelfs op de badkamer. Sinds anderhalf jaar is er nog een jonge gecastreerde poes bij gekomen en ook zij heeft de neiging te plassen, maar we weten natuurlijk nooit zeker wie wat gedaan heeft. Het is niet zo dat we elke dag plas vinden, maar toch wel regelmatig. Vaak is dat op de mat bij de voordeur, maar dus ook op andere plekken. Dat de kater plast weten we honderd procent zeker, vanochtend nog een heterdaadje. We hebben naast de plaskater en de poes nog een gecastreerde kater van elf. Die hebben we nooit verdacht van het plassen. In totaal dus 3 katten.

We worden inmiddels een beetje wanhopig. Herplaatsen om deze reden doen we niet, we zijn gek op ze alle drie, ook op de grootste plasser. We maken het altijd schoon met heet water. We hebben ook al biotex geprobeerd, allerlei geursprays, een spray in de hoek die bij beweging sprayt om zo de kat weg te jagen, aluminiumfolie.. We hebben drie kattenbakken in huis die allemaal een keer in de twee dagen schoongemaakt worden. Plek voor een extra kattenbak is er niet. Op elke verdieping staat er één. Overdag komen de katten niet op plekken waar wij niet zijn, behalve op de gangen en overlopen. Daar is dus ook wel eens geplast.

De poes en de plaskater zijn getest op blaasgruis, de poes heeft dat en de plaskater zat er dicht tegen aan maar had het niet. Ze krijgen nu blaasgruisvoer en het leek daarop een tijdje beter te gaan, maar nu is dat niet meer.

Vanochtend betrapten we de plaskat weer en hij ging door zijn hurken zegmaar, niet het sproeien. We hebben hem ook wel eens betrapt op sproeien dus dat doet hij ook. Nogmaals, we zijn echt gek op dat dier, hij is een bolletje liefde <3 Dus dit is echt geen ik-haat-mijn-kat-topic. Wel hoop ik dat er misschien iemand een oplossing heeft die we nog niet geprobeerd hebben? :D

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:53

Heb je al feliway geprobeerd?
Hoe zijn de katten onderling? Is er recent iets veranderd (stress)?
Zijn er genoeg plekjes voor de katten om elkaar te kunnen ontlopen?

Wordt er wel gebruik gemaakt van de bakken, of wordt er meer naast dan in geplast?

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:54

Heel vervelend, wij hebben helaas hetzelfde probleem en eerlijk gezegd weet ik ook niet meer wat ik moet doen. Medisch niets met hem aan de hand, dat is uitgesloten. Die van ons doet het op handdoeken die je even de grond laat liggen in de badkamer. Vijf minuten liggen, deur even open laten staan en het is weer prijs. Hij gebruikt helaas ook het kussen van de hond met regelmaat. In een jaar tijd al zeker nieuwe 6 nieuwe kussens kunnen kopen omdat ze te groot zijn voor de wasmachine. Ik heb een tijdje een feliway verstuiver in het stopcontact gedaan boven de hondenmand maar ook daarmee gebeurde het. Die is nu een week weg en deze week heeft al twee keer op het kussen van de hond geplast (inmiddels een waterdicht kussen :D). Ik heb die feliway navulling dus maar weer besteld, want daarmee gebeurde het minder frequent...hoewel het zo nu en dan alsnog gebeurde. Verder ligt er heel af en toe een plasje elders in huis, niet altijd op dezelfde plek dus wij controleren alles heel vaak.

Hij is nu bijna twee jaar en we hebben als kitten van een week of 15 in huis genomen. We hebben ook nog een poes van 8 jaar oud en een vrij grote hond. Hij is gek op de hond, slaapt bij haar, wast haar kop et cetetra. De hond vind hem ook erg lief. De poes vindt hem wat minder geschikt maar ze spelen wel samen en slapen ook tegen elkaar aan. We hebben niet het idee dat hij plast uit stress. Echt een super lieve en leuke kat en ook ik wil hem absoluut niet kwijt maar ben zo onderhand wel door opties qua oplossingen heen. Ben dus benieuwd wat hier voorbij gaat komen!

[edit] wij hebben twee (grote) kattenbakken staan en voldoende ruimte in huis voor de katten om elkaar te ontlopen. En hij is op tijd gecastreerd :).
Laatst bijgewerkt door Lennox op 27-06-14 12:02, in het totaal 1 keer bewerkt

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:57

toch nog vaker schoonmaken.
1 x daags, of 2 x daags (ikzelf doe 3 x daags )
en probeer eens andere kattenbak steentjes.
van die hele fijne klompvormende.
dat is net zand, en daar zijn ze gek op.
je moet niet alleen de plas-plekjes onaantrekkelijk maken,
maar het alternatief -de kattenbak- aantrekkelijk.

fijn om te lezen, dat er eens iemand is, die niet gelijk aan wegdoen denkt _/-\o_ +:)+

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 11:59

En tip die ik trouwens gekregen heb is om zachte doekjes in de kattenbakken te doen omdat het kan zijn dat hij op iets zachts wil plassen (klauwen voor het plassen). En we hebben diverse soorten kattenbakvulling geprobeerd. Heeft bij ons niet geholpen maar wellicht werkt de tip voor jou. Hij gaat ook gewoon keurig op de bak maar plast dus ook echt op andere plekken, het is geen sproeien. En de kappen van de kattenbakken halen hebben wij ook gedaan. Kappen vinden veel katten niet fijn omdat ze dan terwijl ze op de bak zitten de omgeving niet goed in de gaten kunnen houden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:01

Hier hetzelfde. Wij hebben twee katten, waarvan één elke nacht voor de deur plast en geregeld ook poept. Heel leuk is dat.... Je weet het niet en hij doet het echt pal voor de deur. Om binnen te komen moet je dus echt eerst de deur open doen, waar een drol achter ligt, lekker dan....
Wij hebben ook meerdere kattenbakken staan, dat helpt niet.
Het is een main coon, die zijn erg groot, dus we denken dat hij de bak misschien te klein vindt. We hebben nu een xxl bak besteld, speciaal
voor dit ras, kijken of dat gaat helpen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 12:01

jorretje schreef:
Heb je al feliway geprobeerd?
Hoe zijn de katten onderling? Is er recent iets veranderd (stress)?
Zijn er genoeg plekjes voor de katten om elkaar te kunnen ontlopen?

Wordt er wel gebruik gemaakt van de bakken, of wordt er meer naast dan in geplast?

Ja, feliway heeft hier in de stopcontacten gehangen en we hebben ook een spray gehad. Anderhalf jaar terug is de poes er bij gekomen en zij en de plaskater liggen elkaar totaal niet. Er is genoeg ruimte om elkaar te kunnen ontwijken. Het plassen was al lang voordat zij er bij kwam dus dit lijkt me geen reden. Het is dus al een aantal jaren aan de gang.. De katten lopen ook los buiten (geen commentaar hierover ajb, die beslissing ligt niet bij mij). Van de kattenbakken wordt goed gebruik gemaakt, we zien zowel de poes als de plaskater daarop. De andere kater (die niet in huis plast) zie ik er zelden op.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:02

poepzand is zacht , daarom hebben ze het graag :j
er zijn een aantal dingen, die je zo hebt opgelost.
de mat bij de voordeur : neem een met rubberen noppen/ " stekels ".
ten 1e staan ze daar niet graag op,
en ten tweede heb je die zo afgespoelt.
als een kat graag op handdoeken plast , laat dan gewoon nooit ! geen handdoeken liggen. altijd gelijk ophangen/wegbergen.
kost ff wat moeite,maar dan doorbreek je het wel.

Hhilde

Re: Plassende gecastreerde kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 12:06

Die mat is lastig, mijn hond moet daar ook overheen en dat moet voor hem ook oké blijven. En we hebben al verschillende matten geprobeerd.. En dan plast hij alsnog op andere plekken :=

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:07

Soms heb je dat niet helemaal in de hand, wij poberen zoveel mogelijk de deur van de badkamer dicht te houden en inderdaad handdoeken over de stang van het douchegordijn. Echter kan onze pleegzoon daar niet bij en die vergeet ook nog wel eens een deur te sluiten. Echt hij heeft nog geen vijf minuten nodig :D.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:16

een hond heeft weinig problemen om daar overheen te lopen..

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 12:18

spicegirl schreef:
een hond heeft weinig problemen om daar overheen te lopen..

Je kent mijn hond? :') Daar ga ik geen discussie over voeren.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 12:52

ik zei dan ook "een ", en niet "jouw " .. ;)

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 13:24

Hier het zelfde probleem, de deurmatten heb ik om die reden maar afgeschaft.
Bij mij gebeurt het dus ook op het aanrecht,walgelijk gewoon.
Nu op aanraden van de dierenarts de plaskater buiten de tuin gelaten(wat ze hier dus eigelijk niet mogen omdat ik niet wil dat andere last hebben van mijn dieren).
Het gebeurd nu echt veel minder.
Het is wel echt sproeien wat hij doet
Helaas laatst ook 1 van de poezen betrapt op sproeien.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 14:09

mat bij de voordeur is ook echt een plek om het territorium af te bakenen lijkt mij.. Je hebt niet toevallig ruimte om daar heel dichtbij een bak te zetten?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 14:12

Ja, er staat er daar al één :j

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:52

Die van deed (en helaas soms doet) het ook. Daar hielp ander voer, andere korrels en blaasontstekingstest bij (was positief). Maar die heeft dus gewoon 's nachts naast mn hoofd in mn bed gepiest... Verder nu soms klein plasje naast de bak of op de deurmat. En die kan zo in de wasmachine.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:03

Onze gecastreerde kater doet het als hij vindt dat ie aandacht tekort komt, of als ie op zijn kop krijgt omdat ie een van de poezen aanvalt, hij is dan zo kwaad dat ie zelfs uit protest in de tuin tegen de stoelen sproeit zodat we het precies kunnen zien! Geef hem zoveel mogelijk het extra aaitje wat ie af en toe wil en een snoepje en dan blijft het vaak langere tijd goed gaan!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:05

hebben ze wel allemaal hun eigen kattenbak?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:11

In huis plassen is vaak toch een stress reactie.
Katten zijn solitair levende dieren en als katten te weinig ruimte hebben is plassen of poepen naast de bak al snel een reactie daarop.
Ken aardig wat katten die na verhuizen naar een andere baas waar ze dan alleen waren plots weer netjes zindelijk waren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:13

Er zijn héél wat katten(koppels) die je niet uit elkaar moet halen, want dan heb je dus een groter probleem. Het is maar net hoe het karakter is en hoe ze zijn opgegroeid.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:36

Sammie schreef:
Er zijn héél wat katten(koppels) die je niet uit elkaar moet halen, want dan heb je dus een groter probleem. Het is maar net hoe het karakter is en hoe ze zijn opgegroeid.

Er zijn zat paarden die prima alleen kunnen leven, net als dat er zat katten zijn die prima in een groep(je) leven.
Maar net als dat paarden kudden dieren zijn, zijn katten ( behalve de leeuw :D ) solitair levende dieren.
En bij problemen is het niet goed om kunnen gaan met andere katten vaak de oorzaak.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:44

En die laatste uitspraak is gebaseerd op een gedegen onderzoek of op jouw vermoedens?

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:49

Ik heb jaren in een groot dierenasiel gewerkt en daarnaast ook nog katten gefokt.
Heb dus heel veel katten en heel veel problemen met katten voorbij zien komen.
Het meest voorkomende probleem bij katten was onzindelijkheid en de meeste katten waren na het plaatsen in een huis zonder andere katten zindelijk.

Weet niet of dat onderzoek genoeg is voor je :D
Maar voor mij is het duidelijk.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:51

Je zegt in de OP dat hij tegen blaasgruis aan zat in de test? Wanneer is hij voor het laatst getest? Kan het niet zijn dat hij nu echt last heeft van gruis??