Tweede kitten erbij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Tillie20

Tweede kitten erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 12:50

Hey Bokkers!

Even een vraagje wat het beste te doen in deze situatie. Heb zelf veel ervaring met katten(En dus ook kittens), maar wilde het toch nog even van alle kanten zien. Zoals sommige van jullie weten heb ik een Siamees kitten, nu 5 maanden(Een kater). Ik speel zeker een half uur per dag met hem, daarbij train ik hem nog(kunstjes) en ga ik vaak(niet iedere dag) met hem naar buiten. Wel probeer ik hem iedere dag over de galerijen te laten lopen zodat hij even gek kan doen en kan springen. Ik ben bijna altijd thuis, maar hij sloopt soms nog half het huis(appartement x)).

's Ochtends is hij de liefde zelf, dan komt hij lekker bij je knorren en krijg je allemaal kopjes van hem. Hij kan dan echt 3 uur achter elkaar lekker met je tutten. Tegen een uur of 1, 2 begint hij actief te worden. Hij gaat dan overal in klimmen, tegen de gloednieuwe TV opspringen, overal aan krabben, in je handen of voeten bijten(Die zijn niet veilig...). Hij is dan echt vervelend en je blijft opstaan om hem te 'corrigeren'(Lees: hem op de grond te zetten). Als hij bezig blijft zetten we hem meestal 10 minuutjes op de gang om af te koelen, maar dat helpt nauwelijks(De eerste 5 minuten). Uiteindelijk zijn we de hele avond bezig met hem, ik kan niet eens meer herinneren wanneer ik voor het laatst een film fatsoenlijk heb kunnen volgen! Hahaha. Als hij dan 's avonds wat moe is geworden en bij je komt, dan kan hij precies 2 aaien verdragen. Dan staan die tanden alweer in je hand.

Als we gaan slapen gaat het meestal in het begin goed, maar we worden altijd midden in de nacht wakker omdat hij heel hard aan het bed krabt. Dan zet ik hem naar buiten en doe de deur dicht omdat ik gewoon wil slapen. Toen ik vanochtend wakker werd had hij de halve woonkamer gesloopt. Vanalles lag om, hij had zelf het canvas wat we (hoog) op hebben hangen van de muur gekregen, daar zaten dus allemaal vlekken op die ik gelukkig met potloden heb kunnen bijwerken.

Verder is hij gewoon enorm spontaan, vrolijk en levendig zoals een Siamees hoort te zijn. Volgt je overal, wat enorm leuk is! Ik heb niet het gevoel dat dit gefrustreerd gedrag is, wat ik eerder denk is dat het deels kittengedrag is, en dat hij gewoon iets zoekt om mee te spelen, iets te doen, wanneer wij even klaar met hem zijn.

Ik zit nu te overwegen om een tweede kitten(Dat zou dan een poes worden) erbij te nemen. Dat is eerlijker tegenover hem, en tegenover ons. Echter ben ik bang dat dat het probleem alleen verschuift: dat ze dan met z'n tweeën de boel gaan slopen. We zijn pas net verhuist dus allemaal gloednieuwe spullen. Ik vind het niet erg dat hij iets kapot maakt, maar niet het hele huis.. Wat zouden jullie doen in deze situatie? 2de kat of niet?

Groetjes,
Claudia

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 12:53

Ik zou zeker voor een kitten erbij gaan!
M'n vriendin had precies hetzelfde met een kitten en nadat ze er een bijgenomen had, leefden ze zich overdag op elkaar uit (en niet op de spullen!) en kwamen ze 's avonds heerlijk bij haar liggen :)

Tillie20

Re: Tweede kitten erbij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:07

Super! We hebben een maand geleden nog overwogen het te doen, maar toen waren er geen kittens dus uiteindelijk vanaf gezien. Nu zie ik dat van alles beschikbaar is, wordt dan vanwege het geld geen siamees, maar dat maakt hem zeker niet minder leuk ^^

Vanavond even overleggen met mijn vriend, zal van het weekend wel een leuk frummeltje in huis hebben dan! Charlie is zelf heel sociaal, hebben hem vaker met katten(bezoek) laten omgaan. Hij is dan echt heel voorzichtig en onderdanig zelfs. Zullen we de nieuwe kitten dan in een keer zo laten wennen, of geleidelijk? Ik weet dat het laatste beter is, maar ik denk dat het goed zal gaan zo.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:13

'Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst'... :+ Ik weet natuurlijk niet zeker of het altijd goed gaat met het meubilair, maar daar was het echt de oplossing!

Zou het een mogelijkheid zijn om jullie kat mee te nemen bij het kijken naar een kitten? (uiteraard na overleg) Om gelijk te kijken of het klikt?!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:17

siamezen zijn erg bewerkelijk.
( ik weet niet of je je ingelezen hebt over het ras )
een 2e kitten is zeker een aanrader, dan kan ie een hoop energie kwijt.
en tuurlijk zal er in de wilde vliegpartijen weleens wat omvallen.
maar dat weet je met kittens, puppies en kinderen ;)
ander optie is een herplaatser.
kan ie toch mee spelen, en die zijn wat rustiger.
smezen blijven lang speels.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:18

spicegirl schreef:
siamezen zijn erg bewerkelijk.
( ik weet niet of je je ingelezen hebt over het ras )
een 2e kitten is zeker een aanrader, dan kan ie een hoop energie kwijt.
en tuurlijk zal er in de wilde vliegpartijen weleens wat omvallen.
maar dat weet je met kittens, puppies en kinderen ;)
ander optie is een herplaatser.
kan ie toch mee spelen, en die zijn wat rustiger.
smezen blijven lang speels.

Tuurlijk heb ik me ingelezen, hahaha! Snap dat er nog iets zal omvallen, dat is zeker geen probleem ;) Dat heb je als je dieren houdt! Is trouwens een goede tip om hem mee te nemen naar het nest! Bedankt!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:23

Waarom een poes? Poesjes kunnen ook baldadig zijn. Bovendien zal een kitten dat matcht met je siamees zelf ook wat pit moeten hebben. Dat lijkt me een belangrijker criterium dan geslacht.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:27

Ik heb me er eigenlijk niet echt bewust mee bezig gehouden. Over het algemeen gaan 2 verschillende geslachten beter samen, dus dat heb ik in de gauwigheid even getypt. Wat belangrijk is, is dat wij en Charlie een klik hebben met het nieuwe beestje. Denk dat we hem beter gewoon kunnen meenemen en kijken hoe het gaat (:

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:29

het heeft geen nut om hem mee te nemen naar het nest.
1- hij is dan de ïndringer ", en zal heel anders reageren, als wanneer er een poes in zijn territorium komt.
en 2- wss zal ie zo van slag zijn door de vreemde omgeving, dat ie sowieso al heel anders reageert..

persoonlijk heb ik de ervaring, dat 2 katertjes leuker samen zijn.
waarom geen jonge herplaatser ?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:30

Meenemen naar het nest lijkt me inderdaad niet heel slim.

Tussen mijn eerste kat (een poes) en mijn kater is het nooit wat geworden. Tussen mijn kater en huidige poes (een kruising Rus van net een jaar oud) gaat het beter. Maar ik denk dat een maatje met het zelfde soort temperament en dezelfde leeftijd een goede match zou zijn, en dat een katertje misschien geschikter zou zijn dan een poes. Het is toch net een andere manier van spellen wat poezen en katers hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:30

Kun je hem een eigen ruimte geven? Een kattenkamer maken zodat hij daar zijn ei kwijt kan en veilig dingen kan slopen? :P Als hij zo vervelend is snachts zou ik dat sowieso doen.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:32

Heeft hij wel speeltjes, een krabpaal, kattengras, bekertje wat ie moet rollen om zn brokjes uit te krijgen?
Hou hem bezig! Elke maand een nieuw/ander soort speeltje!

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:39

Jasmijn159 schreef:
Heeft hij wel speeltjes, een krabpaal, kattengras, bekertje wat ie moet rollen om zn brokjes uit te krijgen?
Hou hem bezig! Elke maand een nieuw/ander soort speeltje!

Tuurlijk heeft hij dat! Hij speelt alleen niet zo met die dingen. Krabpaal gebruikt hij niet, hebben we bijna voor niks gekocht. Bank waar de baasjes op zitten is ook veel leuker ;)
De hele grond ligt vol met speeltjes, het enige waar hij iets mee doet zijn balletjes, en zo'n riempje(Was van zijn kittentuigje) waar hij de hele dag mee sjouwt. Heeft hij ook bijna altijd in de buurt. Als ik 's ochtends opsta ligt het op de slaapkamer, als ik naar bed in de woonkamer. Ik denk dat ik hem zo veel als ik kan -als mens- bezig hou. Het is natuurlijk een kitten, dus hij gedraagt zich ook zo. Niks mis mee, maar ik denk dat het hem goed zou doen als hij een maatje zou krijgen.

Even ter bevestiging: twee katers zijn dus leuker samen om te spelen? Want dan ga ik daar gericht voor zoeken. Begrijp me niet verkeerd, ik wil het beste voor mijn dieren, en dat krijgen ze dan ook. Ik denk dat hij met een soortgenootje beter tot zijn recht komt.

Een aparte kamer hebben we niet, alleen de gang(Waar niks in staat, op schoenen na). Maar dat vind ik zo sneu, om hem daar op te sluiten. Daarom laten we hem in de woonkamer.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:43

Twee katers inderdaad, maar dan wel matchend qua karakter en energieniveau.

Als hij je krabpaal niet gebruikt staat die paal denk ik op de verkeerde plek. Heb je er een foto van? In wat voor ruimte staat die paal?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:45

Als je je kat mee mag nemen, zou je hem zelf uit kunnen laten zoeken. Bij honden zou ik wel liever voor man / vrouw gaan, maar weet niet of dat bij katten ook een issue is?! Een vriendin heeft 2 poesjes en dat klikt zó goed. Een ander heeft 2 katers en ook dat gaat super goed.

(misschien eens proberen om een propje van aluminiumfolie te maken. Veel katten zijn daar gek op :D )

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:48

katertjes gaat vaal beter samen ,en op tijd laten castreren voor ze elkaar verslinden ;)

voor je krabpaal zou ik valeriaan druppels adviseren te koop bij bijvoorbeeld kruidvat paar druppels op de paal doet wonderen :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:48

Een gang is niet sneu, zo lang je hem een eigen plekje geeft om te kunnen slapen, timmer een paar planken tegen de muur en klaar ben je. Je bent er straks wel zat van als je hele bank naar de hens is denk ik ;)

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:49

en een derde, en een vierde :D

Het verhaal is heel herkenbaar. Bij zwager en schoonzusje hadden één poesje en die was na enige tijd gewoonweg onvriendelijk. Aanvallen, bijten, rondracen, slopen... Die had zo'n energie overschot en geen vriendje om het mee te delen dat zich dat in allerlei wangedrag uitte. Nu hebben ze er een stoer katertje bij en beide katten zijn (weer) schatten van dieren. Het huis blijft heel, er wordt niet meer gevochten en de poezels zijn dikke vriendjes.

Wijzelf hebben vanaf het begin af aan twee katten genomen. waren twee kittens uit hetzelfde opvang gezin bij het asiel. Later hebben we er nog een derde poesje bijgenomen uit het asiel dat terug was gebracht: ze was te druk en niet lief. Eigenlijk heel unfair, want ze is helemaal niet zo verschrikkelijk druk en echt een ongelofelijke knuffelkont die het liefst de hele dag bij je op de arm rond hangt: maar wel zo lang ze ook gewoon poezevriendjes heeft en in het eerste huis was ze alleen...

dus ik zou zeggen: ga snel iets passends uitzoeken voor bij jullie katertje!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:50

katten in een vreemde omgeving "zoeken "geen kameraadje uit, die duiken weg..

op de krabpaal kattenkruid strooien ! :j

en opsluiten is niet echt diervriendelijk.
hij wil aandacht, en die moet ie bij jou zoeken.
je gaat al weg voor werk/school/boodschappen /socializen.
moet ie dan s nachts ook nog alleen opgesloten worden ?? :roll:

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:51

Ik heb momenteel geen foto ervan, maar denk an sich dat hij wel goed staat. Ik zal het even beschrijven:

We hebben een soort van L vormige kamer, hij staat bij wijze van op de hoek van de 'L'. Hij kan vanuit daar naar buiten uitkijken en naar de woonkamer en keuken. Zijn voer en water staat er naast. Dus an sich lijkt me het een goede plek, anders staat hij al snel in een hoekje weggeduwd. Denk ook niet dat als hij de krabpaal zou gebruiken, hij minder 'irritant' zou worden. Een soortgenootje is verder altijd een goede 'aanvulling', mits ze inderdaad bij elkaar passen.

Als ik op bezoek ga, moet ik dus voor de meest aanwezige en nieuwsgierige kater gaan? Ik pak natuurlijk niet de eerste beste, als het niks is kijk ik ook verder.

Ik heb wel catnip gekocht en op de krabpaal gespoten, maar dat hielp niet. Is er ook niet echt voor bedoeld, maar goed.

Propjes van aluminium heeft hij al genoeg onder de bank liggen, hahaha!

@M_I_R, bedankt voor je bemoedigende post! Vriend is over een uurtje klaar met werken, ik over 2,5 uur. Zal hem alvast een berichtje sturen over een uurtje, eens polshoogte nemen van zijn mood, hahaha!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:53

een gang is wel sneu, Jolien.
het is een dier, en die sluit je niet op.
hij is jong,vol energie en alleen.
dan hoef je m ook nog niet eens te isoleren.
daar word ie niet rustiger van, integendeel!!
zeker een smees, die gaan bleren, tot ze aandacht krijgen
beter een kapotte bank, als een gefrustreerd, zielig baby kat.
hangt er maar vanaf wat je belangrijker vind dan ..

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 13:57

catnip gespoten ?
als -in een flesje ?
echte catnip is kruid. daar zijn ze gek op.
ik denk dat uit een flesje kunstmatig is.
probeer de echte te vinden.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 13:59

@Spicegirl, dat vind ik dus ook =S
Ga hem niet opsluiten omdat hij niet gewenst is op dat moment(Tijdens het slapen). Ik denk dat dat bij Charlie wel meevalt. Hij is vaker mee weg geweest op bezoek, ook met andere katten. Daar was hij altijd open en nieuwsgierig. Ga ook vaker met hem buiten wandelen, daar is hij ook altijd leuk tegen andere katten(Die dan vervolgens natuurlijk niets van hem willen weten). Maar ik zie wel wat ik doe op dat moment.

Kan inderdaad kijken voor echte catnip, zal even kijken of ik de link vind.

EDIT:

Deze heb ik:
http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... unt/406826

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:11

Qua katers en poezen heb ik er verder geen verstand van. onze kater kende onze eerste poes al en die was daar heel lief en voorzichtig mee. Ons eerste poesje is een aardig ferme tante maar de kater is heel zachtaardig, eigenlijk een beetje een mietje. Toen er een derde kat bij mocht van ons hebben wij bewust voor een tweede ferme tante gekozen en niet voor een kater omdat we bang waren dat onze kater dan (weer) helemaal in zijn schulp zou kruipen. De poesjes zijn allebei maatjes met de kater en zijn 'gewoon' vriendjes met elkaar (waarbij af en toe even gevochten moet worden maar waarbij er nooit een duidelijke winnaar is). Ons 'pack' is zo mooi in balans vinden wij :)

Bij ons wat het effect van de vloeibare catnip ook aanmerkelijk minder dan de 'gewone'. Kater wordt er echt een beetje stoned van, eerste poesje gaat er van vechten en poes nummer twee maakt het allemaal niks uit. Die is net zo knuffelbaar en kletserig als anders :+

Succes met de zoektocht!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 14:13

Niet elke kat vindt kattenkruid (catnip) aantrekkelijk. Matatabi werkt wel voor alle katten en daar worden ze ook rustiger van.

Mbt het opsluiten in de gang: het ligt er maar net aan waarom je kat onrustig is. Als hij gewoon wil spelen en een jonge adonis vol energie en zelfbewustzijn is is opsluiten in de gang wel een beetje sneu. Bij mijn katje helpt het juist wél heel goed om haar even op een rustig plekje te zetten, zonder licht. Zij raakt snel overprikkeld en weet dan geen raad meer met zichzelf. In een prikkelarme omgeving komt ze tot rust. Ze is nog steeds hoogsensitief maar het gaat een stuk beter met d'r nu ze gewend is en ook een fijne speelmuis heeft (ze heeft veel meer speelgoed natuurlijk maar deze ene muis is favoriet. Ook tuigt ze de krabpaal af en toe af :D )