Teef accepteert dekreu niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

NZ92

Teef accepteert dekreu niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 17:41

Hoi Bokkers!

Inmiddels al heel wat topics geopend over mijn loopse teef hihi.
Om eerst discussie te voorkomen ik loop bij een dierenarts die mij ook
advies geeft maar graag heb ik ook het advies van anderen.

Mijn teef zit momenteel op haar 10e dag qua loopsheid vanochtend liep ik
met een gecastreerde reu die haar begon uit te dagen en toen toonde ze al het sta reflex.
dus staart opzij, kont naar achter en hij mocht haar dekken. Die middag ben ik naar de dekreu gegaan maar deze bleef ze afsnauwen, en hij mocht neit aan haar kont ruiken. Reu is wel onervaren
en druk dus misschien kan het daar mee te maken hebben?

Wat zegt bokt afwachten en morgen weer proberen? Of op zoek naar een andere dekreu.

Wendy_Komen

Re: Teef accepteert dekreu niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 17:53

Teef haar progesteron waarde laten bepalen zodat je zeker weet dat je niet te vroeg/ laat zit. Heb je een tweede reu achter de hand? (Heb zelf een jaar nodig gehad om tot 1 perfecte reu te komen.)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:02

Doorgaans weet de teef precies wanneer het tijd is. Als zij de reu niet accepteert is het gewoon nog niet zo ver. Morgen nog eens proberen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:05

heb het weg gehaald . Niet van toepassing .
Laatst bijgewerkt door kohtje op 24-06-14 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:08

Een dekmeester achter de hand houden die je kant bellen als het morgen niet lukt?
En vanavond nog bloed naar lab sturen om progesteron te laten bepalen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 18:31

wat is een dekmeester? Heb net even bij een andere reu geprobeerd (geen labrador maar wel ballen) en deze liet ze wel toe. Ging hem uitdagen en klaar staan... denk dus wel dat haar datum goed zit.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:39

Misschien vind ze die hond gewoon niet leuk. Te druk, ze heeft er niks mee.
hoelang zijn ze bij elkaar geweest? Misschien eerst samen wat wandelen met de honden zodat ze zelf een momentje kunnen kiezen.... en die dekreu wat rustiger is

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:46

Eerst progesteron prikken
Je hebt net even een andere reu die niet gecastreerd is geprobeerd?... Waarom?!
Goede voorbereiding is het halve werk! Als de progesteron waarde goed is en ze wil nog niet gedekt worden kan je zeggen dat ze de reu gewoon niks vind, dat kan gebeuren ja maar niet zomaar roepen zonder dat je weet hoe ver ze is

primera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:47

Gebeurd wel vaker dat een teef de dekreu niet accepteert, gewoon een handje helpen met minimaal twee, je kan je teef zelf vast houden en iemand die bij de reu blijft. Het zou dan wel handig zijn als je zeker de juiste dekdagen hebt dmv de bloedtesten. Zou zonde zijn als je laat dekken terwijl de bloedwaarde nog niet goed zijn. En sommige teven accepteren wel gecastreerde reuen maar ervaren dekreuen weer niet ;) ik zou niet teveel proberen met dekkingen door gecastreerde reuen in elk geval.

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 18:51

Een dekmeester is iemand, een ervaren persoon die komt helpen met de dekking. Indien het niet lukt, om verschillende redenen (onervaren honden, niet accepteren van elkaar, onervaren eigenaars, ..)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 18:53

ik laat ze niet dekken, maar alleen snuffelen en kijken hoe ze hierop reageerd. Aangezien ze de dekreu gelijk afsnauwde, maar bij deze andere reuen gecastreerd en ongecastreerd gaat ze wel echt staan met haar staart op zij. Ik denk dat haar dagen wel goed zijn.. maar alleen moeilijkheden met de reu. ik denk dat de reu te onzeker is om te dekken als de teef wordt vastgehouden.. daarin toonde hij vanmiddag geen interesse namelijk.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:01

En de teef en reu loslaten in een afgesloten ruimte?

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:06

Even gewoon samen gaan wandelen, of spelen met balletje,... Niet verwachten dat hij er binnen 5 min. opzit, maar even tijd geven.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:09

Ik ben niet voor dekmeesters, als een teef een reu niet wil, dat is dat zo. Dan op natuurlijke wijze door willen zetten komt neer op verkrachting. Mijn advies is dan ook, progesteron prikken, lukt het niet op natuurlijke wijze, dan kun je KI doen, veel diervriendelijker.

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:11

Een dekreu heeft niets met dwingen te maken, en is er puur ter ondersteuning. Wij zijn wel eens bij een dekmeester geweest met een reu en die heeft uiteindelijk niet gedekt. In sommige gevallen is het juist de eigenaar (zowel reu als teef) die de hond zenuwachtig/gespannen maakt waardoor het niet lukt. Dan is een dekmeester ideaal.

Zeker bij een onervaren reu zou ik toch even kijken of je er een dekmeester bij kunt halen. Dat is voor de reu (neem aan dat het een beginnende dekreu is?) ook wel zo prettig, zodat hij zijn 'carrière' rustig kan beginnen.

Anders is het soms handig de reu en teef in een omheinde tuin samen even los te laten ter kennismaking. Teven kunnen er een heel spel van maken (inclusief gesnauw) maar toch dek-rijp zijn. Bij twijfel even progesteron laten prikken, het zou jammer zijn als je nu te lang wacht/ te vroeg dekt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 19:17

Mijati schreef:
Ik ben niet voor dekmeesters, als een teef een reu niet wil, dat is dat zo. Dan op natuurlijke wijze door willen zetten komt neer op verkrachting. Mijn advies is dan ook, progesteron prikken, lukt het niet op natuurlijke wijze, dan kun je KI doen, veel diervriendelijker.

Want KI is geen verkrachting :D?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:45

Alleen klaar gaan staan voor een gecastreerde reu zegt niets, die kan ze ook afsnauwen mocht hij te ver gaan.
Sommige teven nemen er echt de tijd voor, die accepteren geen onbeschoft gedrag van een reu die te graag wil. Dan moet er eerst een half uur gespeeld worden bijvoorbeeld.
Ik zou het gewoon later nog eens proberen, helemaal omdat de dekreu niet echt interesse toonde. Wellicht dat het morgen of overmorgen raak is.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:50

Mijn teef ging al vanaf dag 6 staan maar was pas op dag 14 dekrijp.....
Gewoon even laten prikken, dat scheelt zoveel stress

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 06:04

Hoe oud is de reu?

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 06:11

Al is je teef nog zo loops als ze de reu niet ziet zitten als vader van haar nakomelingen dan wordt helemaal niets.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 09:43

Dat gebeurt wel vaker en als de teef zover is dan kan je met 2 ervaren mensen vaak wel een handje helpen en de teef onder controle houden. Progesteron zegt helaas ook niet alles want een teef van ons was dan nooit dragend geworden. Want volgens de progesteron stond ze met 13 dagen en teef zelf wilde absoluut niet en was eerst met dag 17 dekbereid en daarna ook dragend.
Er zijn ook homeopathische middelen die kunnen helpen dat de teef de reu meer accepteert.
Dekken vergt ook een goede voorbereiding, je goed inlezen, zorgen voor ervaren mensen erbij enz.

edit: ik zou nooit voor de combi onervaren teef x onervaren reu kiezen.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 12:48

Inmiddels vandaag weer geprobeerd. Teef liet reu nu wel toe en hebben samen gespeeld. Reu heeft alleen nog niet de drang om erop te gaan.. likt en piept wel. Spring niet. Afwachten dus??

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:12

Ja, de meeste reuen weten precies hoe het werkt hoor. Als ze zo ver is, wil hij echt wel ;) .

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:09

Diablo schreef:
Ja, de meeste reuen weten precies hoe het werkt hoor. Als ze zo ver is, wil hij echt wel ;) .

Daar ben ik het dus niet mee eens. De meeste reuen moeten leren dekken. Als de eerste dekking niet goed gaat bv omdat de teef weg loopt als ze bv gekoppeld zitten dan kan het zo zijn dat de reu nooit meer dekt.
Meeste oudere reuen die nooit hebben gedekt kunnen het dan ook niet.

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:15

Progesteron prikken... Dat is mijn antwoord.
Wellicht is ze nog niet op haar punt of er al overheen. En heb je een 2e dekreu achter de hand? (Is volgens mij ook verplicht bij de meeste rasverenigingen voor je goedkeuring krijgt)

Mijn mening is dat een goede dekreu niet hoeft leren dekken.
Ik ken talloze voorbeelden van reuen van nog geen jaar oud die al loopse teven wilden dekken.
Als een reu niet wil dekken moet je naar mijn mening hier ook niet mee door mosteren. Dekmeester, tja, dat is naar mijn inzien idd verkrachting (ja KI dus ook) helemaal als de teef niet wil.