Allereerst: gefeliciteerd met jullie nieuw gezinslid! Super dat jullie een witte herder hebben gekozen, dit was mijn eerste eigen hond en heb ik héél veel van geleerd! Zijn écht super leuke honden, mits goede opvoeding. Helaas was die van ons al 1,5 toen we hem kregen, dus daar konden we niks meer aan veranderen..
Ik denk dat de witte herder vooral 'slecht' scoort op gevoeligheid. Dat kan iets positiefs zijn, maar het kan zich ook negatief uiten naar bijvoorbeeld angst of agressie. Daarom denk ik dat het belangrijk is dat je de pup goed leert omgaan met prikkels. Omdat de witte herder zo gevoelig is zou ik proberen correcties zoveel mogelijk uit te sluiten, en als je wilt corrigeren even met de stem(diep en hard) of even een trekje aan de lijn. Witte herders zijn honden die enorm snel leren, maak daar gebruik van en stimuleer dat! Een hond die met je meedenkt is onbetaalbaar! Als je terugkijkt naar deze punten is aandacht voor de baas héél belangrijk. Dus vóórdat je zit, lig of andere onzin gaat aanleren, leer aandacht voor de baas aan!
Wanneer een hond even iets niet meer weet, zullen ze sneller geneigd zijn hun allereerste 'trucje' te vertonen. Dit vooral in het begin natuurlijk, want als hij al 20 commando's kent, zal hij ze alleen op dat commando uitvoeren. Maar in het begin, wanneer hij onzeker is en zekerheid zoekt, moet hij aandacht van de baas opzoeken! Even oogcontact, oortjes naar de baas gericht, maar belangrijker: de gedachte op de baas gericht. Zonder aandacht voor de baas kan je op je kop gaan staan: je hond zal nooit datgene uitvoeren wat jij wilt.
Ik werk zelf met de clicker, dit is niets engs ofzo! Het is een soort kastje wat een geluidje maakt als je er op duwt. Je kan dus ook het klikken van je tong gebruiken. De theorie erachter is heel simpel:
Met 'normaal' trainen doet de hond iets goed, je moet de beloning echter nog uit je broekzak pakken, nog naar zijn snuit brengen etc. etc. Dat kost tijd, en tijd is verwarring. Want in de tussentijd heeft hij al 20 andere dingen gedaan. Voor hem is het dan gokken voor wat hij de beloning heeft gekregen.
Als je met de clicker werkt, maak je eerst duidelijk dat het geluid gelijk staat aan het krijgen van een snoepje. Wanneer je hond dus braaf gaat zitten, click je op het moment dat zijn kont de grond raakt. Voor de hond is nu duidelijk: Dít vraagt de baas dus! Dat de beloning later volgt is dan niet meer erg. Zo kan je veel sneller en preciezer iets aanleren.
Waar je verder tegenop zal lopen bij een puppy: het bijten. Bijten komt meestal voort uit overprikkeling. Dus voorkom dit! Zorg dat je puppy voldoende en systematisch rust krijgt. Liever te veel dan te weinig! Als de pup bijt, geef dit verder geen aandacht. Negeer het, als hij door blijft gaan geef je hem een alternatief om in te bijten(Een speeltje oid).
Ik ben echt enorme fan van Kikopup op Youtube. Zij gebruikt een vorm van clicker training waarbij geen een vorm van correctie wordt gebruikt: volledig positief dus! Ze heeft enorm veel filmpjes over het opvoeden van puppy's, dit is een playlist met alleen puppy tutorials:
http://www.youtube.com/playlist?list=PLF26FD559887E7EA4Ik denk dat je daar enorm veel informatie al uit kunt halen! Zij heeft nu ook een nieuwe pup, hier is hij 10 weken oud. Ongelooflijk wat je een pup kunt leren in een paar weken!
http://www.youtube.com/watch?v=_PEt3vPX ... s3UZuue6IQNaast dan je puppy positief stimuleren, is het vooral belangrijk dat hij allerlei prikkels krijgt. Probeer dus vooral hem om te laten gaan met vriendelijke honden en belangrijker: HERKEN DE SIGNALEN VAN EEN HOND DIE GAAT UITVALLEN! Bescherm je puppy en haal hem uit zo'n situatie weg. Honden kun je over het algemeen alles zelf laten uitzoeken, maar een puppy die nog gevormd moet worden zou ik zeker niet aan zijn lot overlaten in zo'n situatie! Een slechte ervaring kan ervoor zorgen dat hij angst-agressief wordt tegenover (een bepaald soort) honden. Lees je in over zogenaamde 'kalmerende signalen' en hondentaal. Honden hebben vanzelfsprekend een bepaalde rangorde onderling, maar over dominantie tegen mensen moet je alles vergeten. (Dominantie/roedeltheorie) Ook zogenaamd welbedoeld advies van andere mensen! Dit is allang achterhaald!
Verder is dit een persoonlijke voorkeur, maar kijk eens naar écht goed voer voor honden. Het verschil tussen supermarktvoer, en het voer wat ik voer is écht énorm! Honden hebben (vrijwel) niks aan granen, laat dat nou net het hoofdbestanddeel zijn in veel supermarkt voeders. Veel additieven, weinig vlees, kan allemaal niet gezond zijn! Kijk eens naar voer zoals Orijen, Acana, Taste of the Wild etc. etc. Als je helemaal gezond wilt voeren kan je (deels) voor vers vlees(KVV heet dat) of een zelfgemaakt dieet(BARF heet dat) kiezen. Ik ben ervan overtuigd dat gezondheid van binnenuit komt! Ik heb nu een siamees die alleen Acana krijgt, en Almo Nature als natvoer. Het verschil in vacht tussen hem en zijn nestgenootjes is enorm! Heb er helaas geen foto van, maar goed voer maakt écht verschil! Dit wil niet zeggen dat je niet oud kunt worden met supermarktvoer, maar zie het als dit:
Als je iedere dag Mcdonalds eet kan je even oud worden als iemand die op een gezond dieet zit. Echter weet je ook dat het ongezond is om iedere dag op hamburger te leven, en zal je ook klachten hiervan krijgen. Bijvoorbeeld hart en vaat ziektes, iets wat niet direct gerelateerd is. Helaas weten nog maar te weinig mensen hoe slecht supermarkt voer écht is!
Nogmaals om het te benadrukken: de eerste weken zijn KEY! Dus overal de pup mee naar toe slepen, laat hem wat beleven. Maar kijk goed naar hem of hij niet overprikkeld raakt(Dat werkt namelijk averechts). Op internet is hier al enorm veel over geschreven.
Ik ga niet uitleggen hoe je alles precies moet doen, daar is Google voor. Maar ik hoop dat je nu toch wat handvaten hebt om mee aan de slag te gaan. Vergeet het belangrijkste niet: veel plezier maken met je puppy! Lekker de stad in, lekker knuffelen! Maar probeer hem altijd te beschermen, zodat hij het niet (eventueel negatief) hoeft op te lossen!