Info gevraagd groeiachterstand pupje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

em_papillon

Info gevraagd groeiachterstand pupje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 10:19

Hallo!

Na 1,5 jaar zoeken en oriënteren zijn dan eindelijk de pupjes geboren van het ras dat perfect bij mij past, de alpenhütehund. Dit ras is enkel nog in Duitsland :)
Aanstaande zondag gaan we een kijkje nemen en de fokker ontmoeten.

Nu heb ik een vraagje, het is een prachtig nestje, maar 1 hondje loopt ongeveer een week achter in groei vergeleken zijn broers en zusjes. Verder ziet hij er normaal uit en heeft hij rond dezelfde tijd zijn oogjes open. Toch maak ik mij een beetje zorgen of dit niet een ielig hondje zal blijven en misschien later problemen zal krijgen. Ik wil niet de 'zwakste' uit het nest kiezen.

Zijn er meer mensen met ervaringen met een klein geboren pup? Het is overigens een reutje.

Hier foto's van het nest :
1 week:
Afbeelding

Afbeelding

2 weken:

Afbeelding

Afbeelding

Ter vergelijking, het broertje:

Afbeelding

kohtje

Re: Info gevraagd groeiachterstand pupje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:21

Soms wordt de kleinste uiteindelijk de grootste. Ik zou het aan kijken tot ze een week of 7 zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:21

mijn Do was echt een ieniminie uit het nest,woog 2x zo licht als zijn zusjes en is een normale grote hond geworden..

op dit moment heb ik een teefje hier gehouden welke echt heel klein was,en ook zij is inmiddels net zo groot als de andere puppen,ze trekken wel bij hoor :) ,is mijn ervaring...

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:22

Het kleinste pup uit het nest kan later de grootste worden. Sommige pups doen het bijvoorbeeld veel beter op vast voer dan op moedermelk. In dit geval vind ik de pup wel érg klein in vergelijking met de rest. Die zal wel op de helft van het gewicht zitten?

Zelf hebben we eens een pup gehad die erg achter liep op haar zus (2 pups in een nestje), is de eerste dagen met sondevoeding in leven gehouden. Die is nog altijd wat smalletjes en klein gebleven maar niet overdreven, verder ook geen gezondheidsproblemen ofzo.

Maar dan nog vind ik deze pup wel erg klein zoals ik al zei. Durf daarom niet te zeggen hoe 'erg' dat zou kunnen zijn. Is het bij de geboorte ook kantje boord geweest?
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 20-06-14 10:24, in het totaal 2 keer bewerkt

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:23

Grappig ras. Wat maakt het dat je hier voor gaat en bv niet voor een sheltie?

xJolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:24

Onze hond was ook (een van) de kleinste van het nest :j
Is ook zo gebleven tot een week of 7... vanaf het moment dat ze op vast voer overgingen begon hij te groeien. toen kreeg hij een spurt en volgens mij is hij de grootste van het nest geworden uiteindelijk := Een beetje uit de kluiten gewassen gewoon... :Y)

Het zegt dus niet alles! Waarschijnlijkt trekt het wel bij.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 10:28

Ja hij is precies de helft lichter dan zijn broertjes en zusjes.
Hij woog met zijn geboorte 157 gram, na 1 week 348 gram. Dus hij groeit wel net zo hard bij.

zijn broertjes en zusjes wogen allemaal rond de 330 gram bij de geboorte en zijn nu rond de 600 gram.

Ik gok dat ik rond 4 weken moet kiezen welke het word, maar misschien dus aankomende zondag al, vandaar dat ik het eventjes vroeg hihi! Wil wel een gezond sterk hondje natuurlijk :)

Wel een geruststelling dat het waarschijnlijk bij gaat trekken :D

@kohtje : Deze hondjes hebben het karakter van een herdershond en werken graag, maar hebben het formaat van een hondje die ook op schoot kan. Verder vind ik ze gewoon erg stoer en leuk ogen en minder vachtonderhoud dan een sheltie :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 10:28

Mijn hond was een van de kleinsten van het nest. Met 9 weken leek hij wel 3 weken jonger dan zn broertje uit hetzelfde nest. Zoveel verschil was er in grote.
Hij heeft zn achterstand flink ingehaald. Ja hij is nog steeds kleiner dan zn broertje en vooral smaller, maar dat komt omdat hij meer de mechelse herder bouw heeft gekregen (gaat hier om een kruising mechelse herder + american stafford) terwijl zijn broer de brede, gespierde bouw van de stafford heeft overgenomen.
Toen ze een half jaar waren waren ze namelijk even groot.

De desbetreffende pup waar jij het over hebt, is waarschijnlijk minder brutaal dan de rest en tja de meeste melk gaat nu eenmaal naar de brutalen in het nest. Maar dit kan hij/zij wel degelijk weer inhalen zodra het nest verlaten word.

Mijn vorige hond komt uit een nest van 13 pups, ook daar waren kleine pups bij, want met zoveel competitie krijgen een aantal wat minder. Nu geloof me; alle 13 zijn het bakbeesten van honden geworden.

Zolang de achterstand maar niet met een slechte/zwakke gezondheid te maken heeft, halen ze die achterstand echt wel in.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:30

Ik weet niet of er dwerggoei voor kan komen bij dat nest? dan zou ik er niet voor kiezen. Achter lopen en kleiner is geen probleem maar dit is wel erg veel.

kamatz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:44

Ik zie er geen probleem in.
Aangezien de kleinste de grootste kan worden. Het zegt echt helemaal niets.
Wij hebben ooit een pup gehad van 297 gram bij de geboorte (Duitse herder), maar woog uiteindelijk 43 kilo schoon aan de haak.

Vaak wanneer het Dwerggroei zou kunnen zijn, hebben de hondjes toch ook een ander uiterlijk als de rest.
Als het hondje voor de rest goed meekomt net als de rest, zou ik m'n eigen niet zo druk maken. Groot worden doen ze echt wel ;)

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 13:04

Ik ben gisteren wezen kijken en heb ze allemaal even vastgehouden. De zwarte is een stuk kleiner maar wel helemaal netjes in verhouding en een echt vechtertje, maakt de eerste stapjes. Ik zag verder niets raars :)
De zwarte heeft toch stiekem mijn voorkeur hihi de fokster wacht tot ze 4 weken zijn zodat ze het karakter goed kan matchen met de geïnteresseerden. Dus wie weet komt dit mormeltje wel bij mij :D

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 23:16

Onze cane corso x Mastino reu was ook de kleinste uit het nest! Nu steekt hij ong 10 cm boven de rest uit :j

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 06:15

ik heb de kleinste (nu al 6 jaar) uit een nest van 11 pups genomen. Deze was op een leeftijd van 2 jaar de grootste in hoogte en de zwaarste (van de honden die normaal op gewicht waren) van het hele nest dus zal dat vast nog steeds zijn ;)

Maak je daar dus maar geen zorgen om in de meeste gevallen. De ene groeit sneller op moeder melk en de andere op brok of vers vlees (die van mij was als enigste van het nest op vers ook opgegroeid).

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 06:17

wij hadden een nestje van onze Cocker, 8 pups.
de laatste was zo klein dat zelfs de dierenarts verwachten dat zij het niet zou overleven.
ze is inmiddels een grote hond, nouja ze is wel slank, en heel hoog.
heel leuk dier geworden :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 06:36

Wij hadden vorig jaar een nest van 9 pups, Cane Corso's. Een daarvan wilde niet groeien. Zat na een week nog op zijn geboortegewicht, ook na dierenarts bezoekjes en bijvoeren. De dierenarts geloofde niet dat hij groter zou worden dan een Jack Russel. Ook de weken daarna bleef hij piepklein.
Omdat je een Cane Corso ter grootte van een Jack Russel niet kunt verkopen (en omdat we niet zeker waren wat betreft zijn gezondheid), besloten we dat hij maar bij ons moest blijven.
Ik weet niet of hij het gehoord heeft, maar vanaf dat moment begon hij te groeien.
Hij is nu 13 maanden, nog niet uit gegroeid en hij is nu al groter dan zijn ouders.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:24

ja dat was echt een heel kleintje inge :j ,haha maar die is goed aan het inhalen gegaan lees ik al :D :D

Do was echt pff geloof aan net 4 kilo toen we hem kregen,zijn broertjes zaten op de 8 kilo en zijn kleinste zusje woog 6 kilo,Do was echt heel klein,maar dat is gewoon een flinke hond geworden...

maar wel leuk TS dat je voor het zwarte hondje bent gevallen :+: ,ben benieuwd of deze het ook echt uiteindelijk gaat worden...

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 08:30

Ja, Do was een flinke jongen. Zo zie je maar dat de grootte als pup niets zegt.
Toen wij Kane kregen, namen mijn ouders zijn broertje. Die was veel kleiner, veel ieler dan Kane. Ze zijn nu drie en het kleine broertje is en stuk forser geworden dan onze Kane.

mcfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 13:34

Zo hebben wij ook het kleinste hondje (cane corso) uit het nest genomen. Van de reutjes is hij nu nog steeds de kleinste, maar wel binnen de standaard. De anderen zitten er boven.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 14:18

een normale pup is met 10 dagen verdubbeld in gewicht, dat was de kleine uk dan ook.
Grootte word bepaald door vooral erfelijke factoren. Maar normaal gezien word ook de kleine uk net zo groot als zijn broertjes en zusjes.

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-14 19:47

jaaaaaaa ik ben het aller gelukkigste meisje van de hele wereld!
Zojuist bericht gehad dat ik een naam mag gaan verzinnen.... want het ukje word van mij *\o/* *\o/* *\o/* :D :D :D <3

ben zwaar verliefd haha ! over iets minder dan 3 weken gaan we weer kijken. Tot nu toe is hij steeds netjes verdubbeld in gewicht en mankeert hij niks dus denk dat het helemaal goed gaat komen!

Toen hij op mijn schoot zat is hij zo bij mij me in slaap gevallen <3

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:38

Laten we even voorop stellen dat de kleinste de grootste kán worden maar dat meestal natuurlijk niet doet, vaak blijven ze toch gemiddeld of iets kleiner dan de rest.

Op zich hoeft er niets mis mee te zijn, maar ik vind dat deze wel erg ver achter loopt en zo jong al halen ze dat meestal niet meer in.
Ik zou op basis van deze foto's in elk geval die pup niet kiezen.
Misschien over een paar weken als je het karakter ook kunt beoordelen, dat je kunt zeggen ach er is niets mis mee, hij is alleen iets kleiner.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 20:57

Ik heb hetzelfde gevoel als anneliesdj. Er is vaak altijd wel een pup wat kleiner en dat zegt niks maar deze is wel heel extreem. Heb heel wat nesten gezien en nog nooit één die zo achterliep. Daar zou ik me zorgen maken of er niet wat mee is. Bij Duitse herders komt dwerggroei voor en dat zijn vaak geen gezonde hondjes maar weet niet of dat met andere rassen ook zo is. Ik zou de pup niet kiezen in elk geval of moet met 8 weken bijgetrokken zijn.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:08

Diablo schreef:
Wij hadden vorig jaar een nest van 9 pups, Cane Corso's. Een daarvan wilde niet groeien. Zat na een week nog op zijn geboortegewicht, ook na dierenarts bezoekjes en bijvoeren. De dierenarts geloofde niet dat hij groter zou worden dan een Jack Russel. Ook de weken daarna bleef hij piepklein.
Omdat je een Cane Corso ter grootte van een Jack Russel niet kunt verkopen (en omdat we niet zeker waren wat betreft zijn gezondheid), besloten we dat hij maar bij ons moest blijven.
Ik weet niet of hij het gehoord heeft, maar vanaf dat moment begon hij te groeien.
Hij is nu 13 maanden, nog niet uit gegroeid en hij is nu al groter dan zijn ouders.

haha die was dan lekker slim; gewoon wachten met groeien tot er besloten is dat je dan maar moet blijven +:)+ Doet die goed :P

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 21:14

Ik heb het weleens gezien maar dan ging het over een nest van meer dan 10, de grootste was dan ruim dubbel zo zwaar als de kleinste. Maar dat is dan verklaarbaar en na een paar weken zie je wel of ze gezond zijn of niet, ze leren wel van zich af bekken.
Maar in een nest van 4 zo'n enorm verschil doet mij wat huiveren, het zou zeker mijn voorkeur niet hebben maar zoals ik al zei; kijk over een paar weken nog eens en zie wat hij doet, hij zou het makkelijk in moeten kunnen halen gezien het geen groot nest is. Als hij alleen wat kleiner blijft maar verder goed meekomt hoeft het geen probleem te zijn.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:13

Zou het niet zo zijn omdat het een vrij nieuw ras is dat er ook nog veel type verschil is in maat?