Hamsters?! HELP

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

karenwrmdm

Hamsters?! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 23:17

Oke die titel schrikt bokkers waarschijnlijk een beetje af :+ :')

Ik liep vanavond met mijn vriend door het plaatselijke tuincentrum, waar ze uiteraard ook kleine knuffelige diertjes hadden. In een van die kooitjes lagen 5 Russische dwerghamsters tegen elkaar aan te slapen en m'n vriend was verliefd! :')

Hij is echt zon type die huisdieren fantastisch vindt, zolang ze maar niet van hem zijn en niet zoveel onderhoud hebben, en toch begon hij in de auto op de terugweg, zo van "liefjeeeee, zou jij geen hamsters willen?" (momentje dat mijn hart oversloeg :+ ). Ja leuk idee, maar HOE?

We wonen net een paar week samen, en hij werkt in de nachtdiensten. Overdag is het hier dus banketstaaf stil, en voor mij ook wel leuk gezelschap. Per 1 juli werk ik overdag ook fulltime, dus daarom zat ik te denken aan een koppel of 2 van hetzelfde geslacht.

Eigenlijk is ons plan om een terrarium aan te schaffen, en als bodembedekking vlas, omdat zijn ouders nog grote bulten vlas hebben liggen. Uiteraard snap ik dat die diertjes meer nodig hebben, en daarom mijn vraag aan de kenners op bokt, waar moet ik aan denken, wat is handig om te weten en wat zijn absolute dont's?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

mavantos

Re: Hamsters?! HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:19

Een hamster kan niet met z'n tweeën. Ze slapen overdag dus dan zijn ze niet gezellig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:21

Ik vind het vreselijk saaie dieren. Ik zou dan eerder ratjes nemen, makkelijker tam te maken, het zijn net kleine hondjes.

edit: Makkelijker tam te maken weet ik eigenlijk niet, maar ze zijn wel gezelliger. Passen zich aan jouw ritme aan.
Laatst bijgewerkt door Urbanus op 19-06-14 23:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:21

Ik wilde precies hetzelfde zeggen als Mavantos: overdag zijn ze niet gezellig en het zijn solitaire dieren.
Ratjes hebben wel veel aandacht en losloop-tijd nodig en dat zal dan weer niet overeenkomen met het feit dat TS vanaf 1 juli ook weer aan het werk gaat.

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar misschien kan je je verdiepen in (kleur)muisjes?
Laatst bijgewerkt door Jorinda op 19-06-14 23:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:22

Jorinda schreef:
Ik wilde precies hetzelfde zeggen als Mavantos: overdag zijn ze niet gezellig en het zijn solidaire dieren.
Ratjes hebben wel veel aandacht en losloop-tijd nodig en dat zal dan weer niet overeenkomen met het feit dat TS vanaf 1 juli ook weer aan het werk gaat.

Ik heb er niet zo veel verstand van, maar misschien kan je je verdiepen in (kleur)muisjes?

solitair, solidair betekent iets anders :P

edit: Ik ben ook fulltime weg, studie en stage, mijn ratjes slapen gewoon als ik weg ben en komen 's avonds tot leven als ik actief ben.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:24

Hahaha ja dat bedoelde ik natuurlijk :')
Mijn ratten precies hetzelfde hoor, maar in het begin is het wel handiger als je intensief met ze bezig kunt.

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 23:25

lieveli schreef:
Ik vind het vreselijk saaie dieren. Ik zou dan eerder ratjes nemen, makkelijker tam te maken, het zijn net kleine hondjes.

edit: Makkelijker tam te maken weet ik eigenlijk niet, maar ze zijn wel gezelliger. Passen zich aan jouw ritme aan.

Ik vind ratten verschrikkelijk eng :+

mavantos schreef:
Een hamster kan niet met z'n tweeën. Ze slapen overdag dus dan zijn ze niet gezellig.

Of ze overdag wel of niet gezellig zijn maakt me niet zo veel uit, meer om het feit dat hier wat meer leven in huis komt. Voor een kat/hond hebben we te weinig ruimte. Die heb ik vroeger zelf ook altijd gehad maar met een benedenwoning wordt dat hem niet, ook qua tijd. Van vissen wordt ik ook niet echt happy, en ratten en muizen vind ik eng :Y) hamsters daar in tegen zijn schattig!

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 23:26

Ik ga vanaf 7 juli echt fulltime aan de slag, van te voren zijn het eerst welkomstdagen. Dus welgeteld nog 2 weken om de nieuwe dieren te kunnen laten wennen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:26

Aw jammer dat je ze eng vindt, ze zijn echt enorm lief! Maar ik denk echt dat als je leven in huis zoekt, je bij hamsters aan het verkeerde adres bent. Enkel omdat ze er schattig uit zien zou ik ze niet nemen.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:28

Dan kan je net zo goed een lege bak zaagsel neerzetten.... die is dan net zo gezellig :')

Als je ze samen zet eten ze elkaar op, dus dat zou ik sowieso niet doen.

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:29

De mijne slaapt absoluut niet de hele dag en is niet saai. Ik heb ze ]bij een dierenspeciaalzaak gekocht die goed bekend staat, met betrokken eigenaren die zelf de hamstertjes fokken.
Ik heb daar 2 hamsters weg en t zijn de liefste diertjes: bijten nooit en vaak overdag wakker.

Niet teveel fruit en brood geven. als je brood geeft oud brood geven(brood dat hard is, natuurlijk geen verschimmeld brood). Daar zitten te veel suikers in.
Wat leuk is: parcourtjes maken voor je hamster :Y)

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 23:30

lieveli schreef:
Aw jammer dat je ze eng vindt, ze zijn echt enorm lief! Maar ik denk echt dat als je leven in huis zoekt, je bij hamsters aan het verkeerde adres bent. Enkel omdat ze er schattig uit zien zou ik ze niet nemen.

Dat is gewoon een goed excuus, maar niet de reden haha. Een vriendin van mij heeft ook altijd hamsters gehad, en ik kwam regelmatig bij haar. Die diertjes geven toch een hele andere (positieve) sfeer aan een huisje. Waarschijnlijk klinkt het nu net of ga ik ze aanschaffen als een stuk decoratie in huis, maar dat is absoluut niet zo, wil er sowieso eerst meer over weten :+

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:31

Kan je dan niet net zo goed een aquarium met vissen nemen? := Als je er bij wijze van spreken alleen naar wil kijken voor het leven in huis?
Voor hetzelfde geld tref je wel hamsters die overdag niet actief zijn, grote kans. Dan is het inderdaad nogal saai...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:34

Zijn een koppel cavia's misschien geen optie? Die hebben kwa aaibaarheidsfactor toch veel weg van hamsters en het zijn dagdieren. Ik heb ze wel zelf nooit gehad, weet niet wat hun 'saaiheidsfactor' werkelijk is :D .

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:35

Ik had jaren geleden ook hamsters, maar die waren overdag regelmatig wakker !
Ik had een hok met meerdere verdiepingen en een met allemaal buizen eraan vast waar ie doorheen kon lopen.

Super leuke beestjes zijn het.
Ik heb de mijne weleens mee in bad genomen, hij kon echt hard zwemmen :+

lovelanga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:37

nog wat dingetjes: ruime kooi kopen maar niet te groot. vooral voldoende oppervlakte is van belang (niet zozeer de hoogte/aantal verdiepingen). Pas ook op met de bodembedekking. Veel soorten bodembedekking zijn te stoffig voor hamstertjes.

Ik kan het je alleen maar aanraden. Ik had eerst eigenlijk niet zo veel met hamsters. vond t maar saaie bijtende beesten. maar toen ging ik op kamers...en koos ik toch voor een hamstertje. gelukkig dat ik die winkel kende :) want ik vind ze nu niet meer saai!

Dit is trouwens mijn hamster :Y)
http://i406.photobucket.com/albums/pp15 ... 0504fb.jpg

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:48

En een Roborovski dwerghamster? Kunnen per 2, hoeft niet, niet heel tam, maar leuk om naar t kijken. Die van mij was vaak wakker en bezig.
(Mijn gewone dwergjes overigens ook)

karenwrmdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 23:54

_Rianne_ schreef:
En een Roborovski dwerghamster? Kunnen per 2, hoeft niet, niet heel tam, maar leuk om naar t kijken. Die van mij was vaak wakker en bezig.

Die ga ik onthouden! Ik heb begrepen dat de Russische dwergjes niet samen kunnen, maar gewone dwerghamsters dan?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:55

Kwanyin schreef:
Zijn een koppel cavia's misschien geen optie? Die hebben kwa aaibaarheidsfactor toch veel weg van hamsters en het zijn dagdieren. Ik heb ze wel zelf nooit gehad, weet niet wat hun 'saaiheidsfactor' werkelijk is :D .

Cavia's zijn knuffelig, gezellig en niet saai máár ze kunnen een rotherrie maken :+ dus als ts ze dan eten geeft en de kamer waar haar vriend slaapt is een beetje gehorig zou het goed kunnen dat hij er last van heeft :=

Ik heb er nu 3 binnen en daarvan maken 2 er een wedstrijd van wie het hardst kan gillen als ze ook maar het idee hebben dat er eten komt, als je dan ligt te slapen word je daar niet vrolijk van :+

Maar ze zijn wel levendig :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:55

karenwrmdm schreef:
_Rianne_ schreef:

Die ga ik onthouden! Ik heb begrepen dat de Russische dwergjes niet samen kunnen, maar gewone dwerghamsters dan?

Gewone dwerghamsters zijn rusjes. Robo's kunnen wel samen. Maar kan ook fout gaan.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:48

Hamsters kunnen ook héél eng zijn, er zitten echte bijters tussen.
Ik raad je in iedergeval af ze bij een dierenwinkel te halen, want die beestjes komen vaak van broodfokkers en zijn dus niet zo gezond en zijn vaak niet tam gemaakt. Beter bij een hobby fokker die er veel mee bezig is.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:53

Ik vind hamsters géweldig. Ze zijn inderdaad pas in de avond wakker, maar ik vond het heerlijk om met het beesje op de bank te kruipen. En dan soms ook in de ochtend viel de uiteindelijk in m'n handen in slaap.

Ik zelf vind die kleintjes echt vréselijk, doe mij maar een goudhamster. Ik heb een behoorlijk aantal goudhamsters gehad en ooit 1 keer een rusje...de goudhamsters beten nóóit die rus hing regelmatig aan m'n vinger. Misschien toeval, maar voor mij een reden om altijd voor een goudhamster te gaan.

Overigens TS, mijn hamsters vonden het altijd leuk om te klauteren, dus ik zou gaan voor een kooi waarin ze dat ook kunnen doen. Ik liet ook regelmatig mijn hamster loslopen in een hamsterveilige ruimte. Dus niet in een bal, zo'n bal schijnt ook niet zo fijn te zijn voor ze? Maar pin me daar niet op vast.

Verder, ik zou het risico niet nemen ze samen te zetten, ook al zijn er soorten waar het wel bij zou kunnen. Die beestjes horen alleen, je doet ze er écht geen kwaad mee als je ze alleen houdt.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:55

Cavia is ook leuk.Hard piepen doen ze alleen als de koelkast open gaat.Geen cavia man nemen die kunnen nog wel eens stinken.En 2 natuurlijk.Ik had ze ook weleens los lopen.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 20-06-14 07:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 07:57

Britta31 schreef:
Cavia is ook leuk.Hard piepen doen ze alleen als de koelkast open gaat.Geen man nemen die kunnen nog wel eens stinken.En 2 natuurlijk.Ik had ze ook weleens los lopen.

ik moest hier heel even lachen... ik begreep het heel even verkeerd :') Ik dacht ''geen man nemen'' als in, een mensenman :)) nu neem ik die sowieso niet, zie onderschrift :+

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:09

Cavia's zijn idd gezellig! Lees hierboven dat mannen meer zouden stinken, die ervaring heb ik niet hoor (we fokken al jaren met cavia's). De een is wat viezer dan de andere, maar vind dat niet geslachtsgebonden. Ze piepen idd graag wanneer ze wat te eten krijgen en wat kleine andere geluidjes, maar echt herrie maken zoals hierboven doen ze hier zeker niet hoor.

Een hamstertje hebben de kids ook, maar veelal wel kijkdiertjes, ze zijn niet allemaal even tam, we hebben wel lieven gehad, maar ook wel eens krengetjes die je liever niet met je blote hand aanpakt.. Maar idd veelal 's nachts actief. Er zijn loopwieltjes die stil moeten zijn wanneer ze gebruikt worden, die hebben wij niet, wij zetten zijn hok 's nachts op een andere plek omdat wij ook beneden slapen en hij een gigantische herrie maakt met zijn loopwiel de hele nacht door. Ga je voor een hamster, zou ik zeggen, kijk naar zo'n geluidloos wieltje, haha.