Cavia dwangvoeren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samiyah

Cavia dwangvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 21:44

Hallo!

Gisteravond was het me opgevallen dat mijn 3.5 jarige cavia Johnny niet zo enthousiast op zijn groente reageerde als normaal. Hij at het wel, met mini hapjes. Hem even uit z'n kooi gehaald en zag gelijk dat er iets mis was. Hij had een nat kinnetje en voelde wat slapjes. Na wat te zoeken op internet kwam ik op te lange tanden of kiezen.

Vanmorgen vroeg gelijk naar de DA geweest en die dacht ook gelijk aan tandproblemen. Ze hebben hem onder narcose gebracht en zijn onderste kiezen waren helemaal over zijn tong gegroeid waardoor eten niet meer lukte... dit is nu afgeslepen.

Maargoed, nu heb ik van de DA dwangvoer meegekregen voor als hij niet at. Hij heeft wel wat gegeten vanavond, maar naar mijn idee niet genoeg. Hij wilde heel graag maar het leek hem nog niet goed te lukken.

Om 21u heb ik hem ongeveer 10 ml. dwangvoer gegeven.
Nu is eigenlijk mijn vraag of ik hem straks voor de nacht nog wat moet geven? Om de hoeveel uur moet ik überhaupt geven (hij eet ernaast dus nog wel minimaal). En moet ik hem ook wat water geven?

Hoop op reacties, maak me zorgen om m'n arme vent :(:)

MiReRe

Re: Cavia dwangvoeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:47

Als het goed is dan maak je dat dwangvoeder in poedervorm aan met water, dus krijgt hij genoeg water binnen mits je genoeg dwangvoert. Cavia's eten normaal de hele dag door kleine beetjes, dus ik denk dat je beter te vaak een spuitje voer kan geven dan te weinig.
Problemen met de kiesjes zijn meestal heel hardnekkig helaas. Blijft wel een aandachtspuntje, ook als hij er deze keer weer gauw boven op komt.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 21:53

Ja het is inderdaad van dat poeder aangelengd met water. Oke, dan hoef ik dus niet nog apart water te geven. Zat wat de zoeken op internet en daar zag ik het soms staan, dat mensen dat ook apart nog extra gaven.

Dan geef ik hem zo om 11 uur nog een spuitje, en zet ik de wekker vannacht wel een paar keer.

Ja, ik heb het er even over gehad met de dierenartsassistente. Zij zei dat zijn kiesjes schuin stonden en dus niet goed afslijten. Bij konijnen groeit het soms binnen een paar maanden weer aan, bij cavia's ging dit volgens haar minder snel. Maar ik ga het zeker in de gaten houden.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:58

Kan echt binnen een paar weken, zelfs dagen, weer aangroeien helaas. Heb ik al een paar keer meegemaakt met een caviaatje, helaas spreek ik uit ervaring.
Hoeft niet zo te zijn hoor, maar zodra je merkt dat hij weer minder goed eet, niet twijfelen en meteen naar de DA.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 22:01

Hmm oke, dat zou heel vervelend zijn. Ik ga het zeker in de gaten houden, maar als dit weer gebeurt laat ik hem inslapen. Het levert erg veel stress voor hem op en om de paar weken een operatie als dit is gewoon niet te doen. :n (zowel financieel voor mezelf niet, maar zeker lichamelijk niet voor hem)

Maar voor nu ben ik positief en hoop ik dat hij nog een paar jaartjes verder bij mij en z'n broer mag leven. :)

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:05

Goed dat je daar zo over denkt. Ik vind dat ik beide keren dat me dit gebeurde nogveel te ver ben gegaan met het beestje. Eigenlijk heel zielig, maar steeds dacht ik...nog één keer proberen...
Heb me plechtig voorgenomen dat als ik weer een caafje heb met kiesproblemen het bij 2x proberen blijft.

Heel veel beterschap voor Johnny, ik duim met je mee dat het mee valt!!

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 22:15

Hopelijk is de kaakstand wel correct, want dan is er een optie dat het eenmalig geslepen moest worden.
Moet het vaker, dan zal dat met steeds kortere tussenpozen moeten.

Dwangvoer: afhankelijk van welk merk je hebt, lusten ze het wel of niet. Als je een korrel voer geeft (niet gemengd), kun je ook die brokjes weken in water, dan vallen ze uit elkaar en kun je het papje geven met een spuitje. Een volwassen cavia dwangvoer je om de twee tot drie uur. ('s nachts mag je dan overslaan). Een voeding is toch echt wel 15-30ml per voeding. Om de dwangvoeding lekkerder te maken kan je wat fruithap of wortelhap (zonder aardappel) van bv olvarit toevoegen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 22:32

@MiReRe ja, daar heb ik duidelijk een grens gesteld. Ik wil echt niet dat ze onnodig lang lijden omdat ik geen afscheid kan nemen. :( dankje, hoop ik ook!

@Mijati hmm, dat weet ik eigenlijk niet, heb de dierenarts zelf niet gesproken (alleen de assistente). Die heeft daar niks over gezegd.

Ik heb supreme science recovery van de dierenarts gekregen. Heb niet echt het idee dat hij het heel vies vindt, maar dat vind ik lastig te beoordelen. Want hij stribbelt sowieso tegen met het dwangvoeren, maar dat is denk ik meer omdat hij de spuit in z'n bek niet fijn vindt. Bedankt voor de tip van de fruithap/wortelhap, kan ik sowieso morgen wel even halen.

15-30 ml. oke... Dan heb ik niet genoeg gegeven. Geldt dat aantal ml. ook als de cavia daarnaast nog wat eet?

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 20:55

Hoe is het nou met Johnny, eet hij al weer wat zelf?

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 21:07

Lief dat je het vraagt!
Hij eet nu hele kleine beetjes groente en hooi uit zichzelf, maar nog niet genoeg dus ik voer nog steeds bij. Probeer wel een beetje af te bouwen in het aantal ml. om hem te stimuleren ook zelf te eten. Hij krijgt nu ong. 10ml. per keer en dat 4 keer per dag. Daarnaast geef ik hem ook na elke voeding nog een spuitje water want drinken doet hij helemaal (nog) niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:10

Je kan ook proberen of niet vloeibaar voedsel wilt oplikken van af een schoteltje. Vaak vinden ze dat geen probleem.
Of je laats ze van af de spuit op likken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:14

Bij mijn konijn hielp Olvarit met wortel heel goed! Ging er in als pap, hij had een hekel aan het spuitje maar als hij doorhad dat er een beetje Olvarit op zijn mondje gesmeerd werd dan was het bekkie open en eten maar!

Mijn konijn moest namelijk ook zijn tanden laten slijpen. Hij is ook een keer ernstig ziek geweest en heeft toen vrij dikke dwangvoer gehad, moest 1 theelepel poeder op 3 theelepels water geven. Dat vond ie minder lekker helaas...

Dus mocht je echt verdrietig worden dan kan je altijd nog Olvarit met wortel proberen! Mijn eerste hapjes heet het geloof ik.

Het kan wel kloppen dat hij niet zo veel drinkt als je vloeibaar dwangvoeder geeft, daar zit natuurlijk een hoop water in.

Zo te lezen doe je het erg goed! +:)+

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:24

Mijn cavia heeft enkele weken geleden precies hetzelfde gehad, ook onder narcose etc etc.
Wij kregen ook een pijnstiller mee, omdat hij door zijn tanden zijn tongetje open had gesneden, hierdoor deed het eten pijn.

Wij hebben hem naast dwangvoer ook appelmoes en smoothie gevoerd.

Helaas lagen zijn darmen al te lang stil, en toen hij eindelijk weer zelf at, konden zijn damen het voer niet meer aan. Wij hebben hem laten inslapen ;(

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 21:34

@Fjorj bedankt voor de tip, zal zo even een schoteltje neerzetten!

@Doanique olvarit wortel heb ik idd gehaald, kreeg de tip ergens anders ook. Daar geef ik hem tussendoor ook wat van, hij vind het inderdaad heerlijk! En in het dwangvoer zit natuurlijk ook water, heb je gelijk in. Maar geef hem toch voor de zekerheid een paar ml. Misschien meer voor m'n eigen gevoel := (dat kan geen kwaad toch? anders stop ik ermee) bedankt voor je compliment, doe m'n best :)

@Vanky ja, Johnny krijgt ook pijnstilling (carprofen drops) ik geef hem ook Olvarit wortel tussendoor. Had ook een fruithapje gekocht, zal zo eens kijken of hij daar misschien zin in heeft. Sneu dat het niet goed is afgelopen met jou cavia :(

Ik word hier wel erg gestrest van, soms zie ik hem zitten en heb ik het idee dat hij het al opgegeven heeft... andere momenten eet hij wel weer een stukje groente... maar ik hoop gewoon dat hij niet teveel pijn heeft :/

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:43

Samiyah schreef:
@Vanky ja, Johnny krijgt ook pijnstilling (carprofen drops) ik geef hem ook Olvarit wortel tussendoor. Had ook een fruithapje gekocht, zal zo eens kijken of hij daar misschien zin in heeft. Sneu dat het niet goed is afgelopen met jou cavia :(

Ik word hier wel erg gestrest van, soms zie ik hem zitten en heb ik het idee dat hij het al opgegeven heeft... andere momenten eet hij wel weer een stukje groente... maar ik hoop gewoon dat hij niet teveel pijn heeft :/

Mijn oude cavia (voor degene met gebitsproblemen) was na het overlijden van zijn broer 'depressief'
Wij gingen met hem naar de huisarts, die heeft hem doen op zijn zij gelegd.
Ze zei dat als hij bleef liggen, hij het had opgegeven, en als hij overeind kwam nog wou vechten.

Dus mocht je twijfelen of hij niet te veel pijn heeft, even op zijn zij leggen en kijken of hij nog overeind wil komen.
Als hij overeind komt, doorgaan. Anders voor de zekerheid even langs de da om te laten controleren en evt te overleggen.

Ik hoop dat Johnny snel opknapt! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:50

Dat kan vast geen kwaad, zolang je het bij een paar ml houdt! Ik deed het bij mijn konijn ook voor mijn eigen gemoedsrust :j

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 21:56

Wij hadden dit ook met onze cavia. Wij gaven (op advies van de da) olvarit.
Helaas waren wij te laat en had onze lieve cavia besloten om niet meer te eten.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 22:08

Net weer 6ml. gegeven, meer kreeg ik er niet in. Voelde niet goed om nog meer te forceren dus heb het erbij gelaten.

@Vanky, hij komt wel overeind als ik dat doe. Ik ga maar gewoon zo verder het weekend, maar als ik daarna nog geen verbetering zet ga ik bij de DA langs en overleggen of dit een caafwaardig bestaan is. Breekt mn hart om hem zo te zien zitten :(

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 22:12

je moet om de 2 uur dwangvoeding geven. wat je ook kan doen is brokken nat maken en goed laten weken fijn maken en dan heb je ook dwang voeding.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 22:15

Ik doe nu om de 4 uur om hem ook de kans te geven om zelf weer te gaan eten. Brokken natmaken kan idd ook, maar voor nu heb ik nog genoeg dwangvoeding liggen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 12:04

Hij zit nu weer wat hooi en hapjes groenten te eten. Heb hem vannacht om 3 uur voor het laatst dwangvoer gegeven, vandaag verder nog niet. Wil hem niet verstoren in z'n pogingen zelf te eten... Wat vinden jullie, straks toch nog dwangvoer geven?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:07

Samiyah schreef:
Hij zit nu weer wat hooi en hapjes groenten te eten. Heb hem vannacht om 3 uur voor het laatst dwangvoer gegeven, vandaag verder nog niet. Wil hem niet verstoren in z'n pogingen zelf te eten... Wat vinden jullie, straks toch nog dwangvoer geven?

ik vind het goed je helpt een cavia alleen het is ook een risico het hoeft maar verkeerd te komen en de cavia heeft het in de longen.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 12:14

Wat bedoel je, wel of niet geven?

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:16

alleen geven als het nodig is :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 12:19

Hmm, ja dat vind ik dus moeilijk inschatten (of het nodig is) ik zie hem dus wat eten, maar wel weinig.