Jonge kauw gevonden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hammeke

Jonge kauw gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 15:11

5 dagen geleden reed ik 's ochtends om half 6 naar mijn werk.
Ik draai de straat uit bij ons en ik zie naast de kant van de weg een vogel zitten, ik zag meteen dat het er niet juist uitzag want hij zat een beetje in een bolletje en hij bewoog niet.
Nu ja 's morgens kon ik hem onmogelijk meenemen ivm werk, dus ik ging ervanuit dat hij tegen 's avonds wel weg zou zijn.
Niets was minder waar, rond 20.30 's avonds kom ik daar terug voorbij gereden en tot mijn grote verbazing zat dat kleine zwarte bolletje er nog altijd!!
Dus auto langs de kant geparkeerd en naar vogel toe gewandeld, hij ging niet opzij, verroerde geen vin en ik kon hem zonder problemen oppakken. Ik voelde wel direct dat hij heel mager was, er zat geen grammetje vet rond zijn borstbeen.
Thuis gekomen in een oude hamsterkooi gezet met een kommetje water en drinken deed hij wel direct zelfstandig (het was die dag wel +- 25° geweest!).

Even nagedacht wat we hem konden geven en ik vond niets beter dan wat regenwormen in de mesthoop te zoeken, die hebben we erbij gelegd want in dwangvoeren had hij geen zin.

Mijn vriend zijn neef heeft bij de Antwerpse Zoo gewerkt en die vertelde ons dat we hem best geweekte kattenbrokken gaven (zij hebben ook een kauw en vlaamse gaai zitten momenteel).
Dus diezelfde dag nog aan de slag met de kattenbrokken en na 1 dwang voerbeurt had hij door dat er eten kwam als hij ons zag.

Ondertussen is hij hier dus 5 dagen en hij weet goed wanneer hij eten krijgt, opent zelf zijn bekje en dan kan je de korrel er gewoon induwen.
Ik heb voor de rest totaal geen verstand van vogels, maar het lijkt mij wel dat zijn ene vleugel niet zo groot is als zijn andere vleugel.
We proberen nu ook na elke voerbeurt hem in de tuin te laten hupsen en hem op onze hand wat vlieg-oefeningen te laten doen. Vliegen doet hij namelijk écht nog niet, hij wil wel, hij zet af maar dan loopt hij meestal tegen datgene waar hij op wou.
Ook zet hij zijn linkerpootje een beetje scheef als je hem net neerzet, als hij even stilstaan zet hij hem wel recht.

Hebben jullie enig idee hoe oud dit dutsje kan zijn?
Het is namelijk wel echt de bedoeling hem binnekort terug vrij te laten.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tyrzavm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:17

Wat een scheetje ! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:19

Kauwen die aan mensen zijn gewend worden lastig, gaan pikken vliegen je aan.
Beter voeren zonder dat ie je ziet. En zo snel mogelijk loslaten.
Tis nog een jonkie, vermoedelijk uit het nest gedonderd
Om heel eerlijk te zijn, bel een instantie die dit soort vogels opvangt.
http://www.natuurhulpcentrum.be/

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:22

Wij vonden ook eens een verzwakte, verlaten jonge kraai. Hij liet zich gewoon voeren. We hebben hem een paar dagen kattenvoer (blikvoer) gegeven. Hij sliep op de rand van het bed van mijn dochter. (dat was veiliger ivm de katten). Na een paar dagen was hij sterk genoeg om te vliegen en dat was ook onze bedoeling. Er zitten redelijk wat kraaien om ons huis, geen idee of hij daarbij is.

Afbeelding

Whoknows

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:27

Een kauw is leuk vind ik, kunnen bijzonder mak zijn. Had er ook ooit een. Zomaar aan komen vliegen.
Reed gewoon mee op de kinderwagen. Totaal niet bang. En als ik dan naar de paarden ging, zat ie op het stuur van mijn auto. Trok nogal bekijks, andere automobilisten wisten niet wat ze zagen :D en ik in het begin zelf ook niet.

En toen inene was ie gevlogen, letterlijk. Het zijn namelijk ook wel vogels die in groepen leven.

Hopelijk kun je hem een beetje blijven helpen. En waarschijnlijk zal ie dan een keer de wijde wereld in gaan.

Vind de kat op de achtergrond wel een beetje tricky. En een zitstokje is wellicht bevordelijk voor zijn pootjes.

Succes !

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:29

ze zijn beschermd.
afgeven op een vogelopvang..

nanett35

Re: Jonge kauw gevonden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:31

Hij is wel schattig zeg, maar ik zou hem idd naar een vogelopvang ofzo brengen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 15:31

Denk dat ie gewoon nog goed in zn veren moet komen.
Zal met een tijdje vanzelf wel gaan flapperen, of trek zn vleugel eens gestrekt dan zie je of het wel of niet klopt.

Maar tamme kauwen kunnen inderdaad voor veel overlast gaan zorgen.

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 15:52

Hij flappert ook met zijn vleugels hoor, we zetten hem soms ook op onze vinger en dan gaan we met onze hand omhoog en naar beneden en dan maakt hij echt wel de vliegbeweging. Maar je ziet dat hij er nog niet klaar voor is. Ik probeer hem ook niet te gewend te maken aan alledaagse dingen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:02

Het is in NL verboden kraai-achtigen in gevangenschap te houden. Beste is dus naar een vogelopvang te brengen. Daar kunnen ze hem ook optimaal voorbereiden op een leven in het wild.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:09

Ook in België is het verboden een wilde ongeringde kauw te houden, dus op naar de vogelopvang met het dier! :)
Je bent nu strafbaar.

Deze vogelsoort (kauw) is beschermd volgens de bepalingen van artikel 9 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 15 mei 2009 met betrekking tot soortenbescherming en soortenbeheer. De beschermingsbepalingen die van toepassing zijn op specimens van deze beschermde vogelsoort gelden ongeacht de levensfase waarin die specimens zich bevinden. Het onder zich hebben, het vervoeren, het verhandelen of ruilen of het te koop of in ruil aanbieden van specimens of eieren van deze vogelsoort zijn verboden.

Dus geldt ook voor dit jonge dier!

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 16:14

Maar waar halen jullie het dat ik hem ga houden? Bedoeling is om hem zo snel mogelijk vrij te laten en ik heb vernomen dat ze vrij goed terug verwilderen. Hij wordt hier ook niet in huis gehouden en hij zit meestal rustig op zijn gemak in de garage met zijn hoofd in zijn veren. (er ligt een handdoek op zijn kooi zodat hij rustig zit)
Ook neem ik aan dat ze in vogelopvangen niet zo scheutig zijn op een kauw (er zijn nu eenmaal kauwen met hopen en aangezien ze elk jaar voor een hoop overlast zorgen ben ik bang dat als hij weinig kans maakt, ze er ook niets voor gaan doen. Moest het nu een buizerd of een andere roofvogel zijn dan kan ik me voorstellen dat ze hem met open armen aannemen).
Ik heb trouwens meermaals vogels naar de vogelopvang gebracht en ze hebben het geen van allen overleefd. Dus dan probeer ik nu nog wel even thuis zolang het gaat en hoop ik dat ik binnenkort kan melden dat hij is vrij gelaten en zich heeft aangesloten bij een nieuwe 'kudde'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:15

Dat zeggen wij niet :=
Je mag het dier sowieso niet in je bezit hebben en dat heb je nu wel, dus besef wel dat je nu strafbaar bezit bent. Het is een beschermd diersoort.

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:20

Morganlefay schreef:
Kauwen die aan mensen zijn gewend worden lastig, gaan pikken vliegen je aan.
Beter voeren zonder dat ie je ziet. En zo snel mogelijk loslaten.
Tis nog een jonkie, vermoedelijk uit het nest gedonderd
Om heel eerlijk te zijn, bel een instantie die dit soort vogels opvangt.
http://www.natuurhulpcentrum.be/

Hmm nooit last van gehad.
Wij hadden een jonkie op stal gevonden.
We hebben hem mee naar huis genomen en hem natte kattenbrokjes gegeven. We namen hem elke dag mee naar stal op de schouder en zo leerde hij vliegen.
Hij heeft ons nooit wat gedaan en toen hij er aan toe was vloog hij van onze schouder en we hebben hem nooit meer terug gezien :)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:21

probeer toch echt zeker 1 stok te bevestigen in de kooi, zodat die daar op kan zitten, dat is veel beter voor de ontwikkeling van de poten.

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 16:21

Ik heb in het verleden ook eens een jonge kauw groot gebracht.
Wij kochten levende meelwormen voor hem. Daar was hij gek op!
Op een dag is hij weggevlogen. Ik ben wel benieuwd hoe het hem vergaan is.

Een kauw, beschermd? Ik zie er anders zat hanger aan touwtjes in moestuintjes... -:(-

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 17:36

Ik weet heus wel dat ik strafbaar ben, maar ik loop er nu ook niet mee te koop in het openbaar.
En ik ben ook niet van plan hem te houden/ermee te kweken/eender wat.

Ik probeer het beest erbovenop te helpen zodat hij kan losgelaten worden.
1 Van de dagen mag hij overdag in de kippenren (daar hebben ooit al duiven gezeten dus daar zijn ook zitstokken bevestigd.)

En ik denk dat er idd wel ergere dingen gebeuren dan ikzelf die het dier terug WIL vrijlaten en die niets liever zou hebben dan dat hij zich aansluit bij een andere generatie kauwen.

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 17:49

Bij een vogelopvang kunnen ze de juiste zorg en voeding geven en vervolgens weer vrij laten in de natuur. Ik zou hem dus naar een vogelopvang brengen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:15

Leuke foto, vooral nummer 4. Het is duidelijk te merken dat je je best doet om het dier in leven te houden en als hij niet blijkt te kunnen vliegen na 30 dagen, dan lijkt het me vroeg genoeg om hem naar een opvang te brengen. Gelukkig heb je een kippenren. En het komt vast goed met de kauw!
Ik heb er geen verstand van , maar een volwassen kauw weegt rond de 220 -270 gram. Hoogstwaarschijnlijk was hij/zij doodgegaan als je de kauw niet opgeraapt had, dus ik ben blij dat je zoveel moeite doet !

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 18:29

Echt schattig :D
Ik zou zeggen ga ervoor zorg dat hij erbovenop komt ;)
Ben benieuwd hoe het komende tijd zal gaan.
Succes !!!

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 12:44

Hier nog even een kleine update over onze kauw.

In tegenstelling tot wat iedereen hier beweerde is onze kauw ondertussen terug redelijk verwilderd.
Hij komt niet meer op je hand zitten en probeert te pikken als je hem wil pakken.

Ondertussen eet hij nog steeds geweekte kattenbrokken, maar ook maden en korrels speciaal voor gaai-achtigen.
Ook eet hij ondertussen zelfstandig, het heeft een tijdje geduurd en nu wil hij nog steeds 1 of 2 korrels gevoerd krijgen maar als we dan de korrels in zijn schoteltje doen dan gaat hij er zelf van eten.

Vliegen doet hij ook al beter, al zijn we er vrij snel achter gekomen dat er blijkbaar een stuk van zijn staart was geknipt :? Met als gevolg dat hij wel wil vliegen maar geen gevoel voor coördinatie heeft.
Als zijn staart terug bij gegroeid is word hij losgelaten en mag hij gaan waar hij wil, we gaan wel zorgen dat er altijd een potje eten staat, maar aangezien hij nu ook zelfstandig eet ben ik er vrij zeker van dat hij zijn plan gaat kunnen trekken.

Ik zal morgen nog een wat foto's proberen te maken :)

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:50

Hij lijkt me eerder een jonge kraai, ik heb er recent ook een gevonden die het helaas niet heeft overleefd... Al helemaal je verhaal over de staart, jonge kraaien hebben een hele korte staart, die groeit pas later. Hoe zien zijn vleugels eruit? Die ik gevonden had was namelijk wel gekortwiekt, misschien dat hij daarom nog niet zo goed vliegt?
Goed dat je hem hebt opgevangen hoor, ook al is het misschien strafbaar, je kunt dat beest niet aan zijn lot overlaten :)

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:48

Wel ik was ook een tijdje aan het denken dat het een kraai was, maar met zijn blauwe oogjes kan het bijna geen kraai zijn. En hij maakt ook echt een 'kauw' geluid, geen kraai.
En zijn vleugels zijn perfect in orde, hij is vorige week nog gaan vliegen, mams dacht dat hij zich wel kon redden maar toen at hij nog niet zelfstandig, 10 minuutjes zoeken en we hadden hem al terug, gelukkig riep hij nog enkele keren terug (hij zal wel honger hebben gehad :) )

Nu blijft ie iets meer in zen kooi zitten, omdat we niet willen dat hij wegvliegt voor hij echt goed vliegt en van alles eet. En daar blijft hij ook lekker wild tegenover altijd in de tuin te zitten (onze tuin is maar 12m² :P )

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 14:54

een jonge kraai heeft ook blauwe ogen :). Ik zou zelf wel oppassen dat die niet teveel went, want op je hand is geen vogel ding,maar mensen ding om zo maar te zeggen. Ik zou kijken naar een vogelopvang,dan kan die uitgezet worden met soortgenoten en neemt hij dingen van hun over en leert van hun

Hammeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-14 14:55

Als je 2 berichten terug zou lezen zou je zien dat hij ondertussen zelfs niet meer op de hand wilt zitten en naar je pikt... Hij is echt wel terug verwilderd, eet zelfstandig maden en meelwormen, volgens mij doen ze in een vogelopvang ook niet meer dan dat. En vanaf dat zijn staart een beetje deftig is bijgegroeid laten we hem los, zo kan hij altijd nog aansluiten met soortgenoten (die hier trouwens genoeg zitten)