Kat is veel van nest kittens weg -> kitten drinkt niet genoe

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Liiszle

Kat is veel van nest kittens weg -> kitten drinkt niet genoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 17:28

Hoi allemaal,
ik zit met een uitdaging wat betreft moeder poes en kittens..

Mijn poes is vorige week donderdag nacht bevallen van 2 leuke poesjes.
de eerste dagen deed ze haar moeder taak goed en zorgde ze goed voor de kittys
echter is ze de laatste dagen érg veel van het nest af, vooral als ik thuis ben. ze achtervolgd me overal of gaat gewoon uitgebreid op de grond liggen.
als de kittens dan mouwen kijkt ze me aan van "doe jij het maar even.."

Als ik thuis ben is ze zeker 2/3e van de tijd niet bij de kittens. en ook in de nacht hoor ik haar geregeld door het huis spoken.

Ze heeft een mooi grote bench die onder de eet tafel staat, dus geen drukke plaats met veel door loop.
ze heeft daar eten en drinken en dit neemt ze ook goed.
De kittens worden wel gewassen en geholpen bij ontlasting maar ze geeft ze vrij weinig tijd om te drinken.
Zodra ze iets in de keuken hoort, een deur hoort of een vlieg ziet is ze de bench weer uit..

Ik merk nu dat de kleinste kitten niet meer goed groeit. tegen de tijd dat die kleine de tepel gevonden heeft is moeder poes al weer aanstalten aan het maken weg te gaan.
de grote kitten daar in tegen is wat sneller en kan wel wat melk meepakken...
Om het verschil aan te geven, kleine poes bij geboorte 73 is nu 172 na een week.
grote poes woog 80 bij geboorte en is nu 208! redelijk verschil..

Opsluiten in de bench levert echte gevangenis taferelen op. inclusief smekend miauwen, poten door de tralies en de boel afbreken. en dan krijgen de kittens écht geen aandacht.

Wat is de oplossing?
Is het zinvol de kleine bij te voeren? moet ik een andere plek zoeken? moede toch opsluiten? what to do!

Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:30

Wat een moeilijk probleem.
Wil de moederpoes wel graag aangehaald worden en aandacht van jou? Misschien kan je haar aaien terwijl de kittens drinken om te zorgen dat ze langer blijft liggen? En als dat lukt de kleinste ook emteen aanleggen bij de tepel
Laatst bijgewerkt door Eef_Bam op 13-06-14 17:38, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:31

Is er geen plek waar ze jou niet hoort, een slaapkamer of iets? Haar daar zetten met de kittens en de deur dicht, of breekt ze dan ook alles af?

Is namelijk echt niet goed als de kleine zo veel eten mist en zo klein blijft (zeker niet tegenover de andere kitten).

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 18:06

Ik heb een heel klein appartement met alleen een slaapkamer/huiskamer/badkamer.
Ik zou haar in de badkamer kunnen zetten, maar ik denk dat ze dan alsnog gewoon weg loopt..
Deuren dicht kan wel, maar dan blijft ze heerlijk tegen de deuren aan krabben. ze is een extreem sociaal dier die niet er niet van houd alleen te zijn..

Ze is héél aanhalig. komt liefst bij me in de buurt zitten en tegen me aan schurken.
ik kies er voor om veel bij de bench te zitten en tegen haar te praten, dan blijft ze inderdaad langer liggen.
maar of dat nou de oplossing is? :P hele dagen naast de bench zitten haha.

PussInBoots

Re: Kat is veel van nest kittens weg -> kitten drinkt niet genoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:11

Mijn kat had hetzelfde toen ze een nestje had. Ze leek geen idee te hebben, ik bleef haar bij de kittens leggen en idd lekker aaien en kroelen. Toen had ze door dat ze bij d'r kittens moest blijven en nam ze ze gewoon mee bij mij op schoot. Jeutje...wat heeft ze wat afgesleept met het kleine grut. Ze was niet tegen te houden (de kittens zijn alledrie groot geworden en er zonder kleerscheuren afgekomen overigens;)). Ze zijn trouwens ook bij mij op schoot geboren, als ik haar in de kist legde raakte ze in paniek.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:14

In de badkamer een kattenbak neerzetten en eten/drinken en een doos met de jonkies, gewoon opsluiten en zien wat ze doet. Juist omdat je haar zoveel aandacht(noodgedwongen) geeft kan dat maar zo de oorzaak zijn, ze ziet je en hups daar komt ze weer.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 18:31

Ik zal het morgen eens een dagje proberen, kijken wat er gebeurd.
Echter is de bench groot.. denk niet dat ik die kwijt kan in de badkamer. laat staan even makkelijk verplaatsen.

kiezen voor een doos?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:36

Zou de kittens niet in de badkamer zetten. Een vochtige plaats is niet echt geschikt en lijkt me niet fijn om steeds te moeten slepen met de kittens.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:41

Ik zou me er niet al teveel mee bemoeien. Kittens zien er goed uit, en bemoeienis van jouw kant kan ook negatief uitpakken. ;)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:41

Je kunt er ook voor kiezen om het kleinste bij te voeren met KMR melk.

En moederpoes te steriliseren hierna :o

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 18:49

waarom liggen de kittens in een bench??
ligt mama daar normaal ook altijd in??

Edit: wat ik daarmee wil zeggen...
misschien voelt ze dr eigen dus helemaal niet prettig in de bench

bij ons heeft de kat altijd in een doos geworpen en daar bleven de kittens ook altijd tot ze konden lopen
niks niet opsluiten dat werkt bij een kat toch niet
Laatst bijgewerkt door Mendy1984 op 13-06-14 18:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 18:52

Kittens in bench op aanraden van katten kenners.
Poes heeft geen duidelijke eigen plaats, ligt gewoon waar ik ben. Maar moest toch wel een eigen plaats voor kittens maken waar ze niet ''in de weg liggen" heb maar een klein appartement..

Het mooie aan dit verhaal is dat ik de kat gesteriliseerd gekocht heb.. althans, daar heb ik nadrukkelijk om gevraagd en dit was "sowieso gebeurd". Echter het dierenarts boekje nog bij ex liggen dus kon ik niet nu mee krijgen. Naief als ik ben gedacht dat het wel goed zou zijn.

Nou dat is gebleken :)

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 19:07

Kittens groeien rond de 100 gram per week. Dus wat dat betreft krijgen ze genoeg. Moederpoes dwingen werkt averechts. Zolang ze niet afvallen en elke dag iets groeien hoef je je geen zorgen te maken.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 19:12

kleine poes is nu in 32 u van 171 naar 168 naar 171 gegaan..

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 19:18

Maar op het katten forum zeggen ze dat kleine poes aardig op schema zit en grote poes gewoon te hard gaat, waardoor het contrast erg groot is..

ik wacht het even af hoe het morgen is, anders even informatie wat betreft bijvoeren zoeken

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 20:54

Mijn kitten was bij de geboorte 107 gram en nu drie weken oud 435. Zei is de enigste kitten.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:06

Hier kittens 2 dagen ouder. Vind ze er niet heel anders uitzien dan de jouwe. Moeder is er veel bij, maar aantal drinkmomenten vallen mee.
Wel is haar huisje verplaatst van de rustige hal naar de drukke woonkamer. Dit omdat ze eergister besloot de kittens in de gordijnen of in de hoek van woonkamer te leggen. Nu gaat het goed en praat ze regelmatig hele gesprekken mee.
Heb je een foto van het koppie? Hier hebben ze al wel oogjes open. Eentje zelfs al met 6 dagen.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 22:49

mijn dames hebben nog geen oogjes open, leuk dat de jouwe dat al wel hebben! denk wel dat het snel gaat gebeuren hoor..

Deze is van 8 juni, geen goede duidelijke foto nu bij de hand.

https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hph ... 0144_n.jpg

en dit was de grootste net, heerlijk genieten
(heb grootste weg gehaald toen kleine wilde drinken, dit ging goed! kleine is wat minder bijdehand, dus kan niet zo goed een tepel voor zich winnen denk ik hihi)

http://i59.tinypic.com/4vfzlx.jpg

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:52

Geeft de moederpoes wel echt melk?
Wij hadden wat jaren geleden hetzelfde. Bleek moederpoes geen melk te hebben. Uiteindelijk hebben 2 het van de 5 maar gered. Ouders hebben toen dag en nacht moeten voeren.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 22:53

Lijkt wel erg veel op de mijne... Zal ik er morgen een paar wegen?

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 23:03

Ik zou het knap vinden als moeder poes geen melk heeft en de grote kat al ruim 125 gram zwaarder in een week is geworden ;)

ja, beetje referentie is prettig! heb jij ook een foto?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:04

Je zou het voor de zekerheid evt kunnen checken natuurlijk bij een DA. Of wellicht is er iets met het kleine kittentje waardoor die niet aankomt?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:07

Dan zal dat idd wel niet :).

Zou persoonlijk wel de kleine bij gaan voeren als het zo door blijft gaan.

Liiszle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 23:09

ik kijk het aan tot morgen, mocht ze dan niet boven de 175 zitten ga ik even informatie inwinnen/bij voeren.

maar ik heb dr net zien drinken.. dus ik hoop dat dit werkt!

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 23:27

Liiszle schreef:
Het mooie aan dit verhaal is dat ik de kat gesteriliseerd gekocht heb.. althans, daar heb ik nadrukkelijk om gevraagd en dit was "sowieso gebeurd". Echter het dierenarts boekje nog bij ex liggen dus kon ik niet nu mee krijgen. Naief als ik ben gedacht dat het wel goed zou zijn.

Nou dat is gebleken :)

Dit zou toch echt niet mogen gebeuren. Mag ik weten waar je haar precies vandaan hebt? (Mag in pb)

Stom dat je nu de onvoorziene kosten hebt van haar zelf nog te laten steriliseren. En natuurlijk de onvoorziene kittens, die ook weer medische kosten meebrengen zoals ontwormingen en inenting voordat ze kunnen verhuizen. Als je nog vragen hieromtrent hebt of wilt weten welke producten hiervoor het beste zijn voor jonge kittens en wanneer je het het beste doet, mag je ook pb'en. Ik heb 3 jaar kittens opgevangen voor een kattenstichting en help anderen graag met kattenkwesties :)