omheind losloopgebied Groningen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lisafox

omheind losloopgebied Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:48

hallo hondenliefhebbers,

Ik heb zoveel gegoogled dat ik er gek van word.

Ik ben op zoek naar een omheind losloopgebied voor honden, eentje die ook officieel is. in de provincie Groningen.
Het gaat om een husky die we meegenomen hebben uit finland, het is een oude sledehond en is alleen gewend om los te lopen in de kennel zelf.

Maar nu begint hij steeds beter te letten op mijn vriendin(die ook de eigenaar is) alleen, is hij in het begin een keer uit de handen geglipt en een dag weggeweest.
Nu willen we dit natuurlijk voorkomen en het op een veilige manier uitzoeken.
We zijn echt opzoek naar een veld waar je gratis op mag, hondenschool begint ze niet meer aan. de hond is 11 en mag gewoon nog lekker genieten van zijn pensioen, alleen moet die soms gewoon kunnen rennen. Hij zit nu altijd aan een lange longeerlijn en trekt soms de armen bijna uit de kom( na 11 jaar trekken is dit moeilijk af te leren)

dankje voor het lezen!

Lisafox

Re: omheind losloopgebied Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 16:36

weet niemand wat? het zou ons heel erg helpen!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:38

Sorry, geen idee. Misschien kun je iemand met een geschikte weide vragen? Weet een paar hobbyschapenhouders die hun weide zo perfect omheind hebben..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 16:40

Husky.. he!? Hoe hoog kan die klimmen/springen?
Aangezien ik me zo kan voorstellen dat ze om een losloopgebied niet echt een 3 meter hoor heras hekwerk hebben staan.

En gewoon aan hele lange lijn?
Oke, los is leuker, maar niet als je hem dan kwijt bent.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 17:13

sjolvir: het is een husky van 11 die vroeger klom, nu heeft die zulke zwakke heupen dat die dat niet meer kan, springen denk ik ook niet. het is ook niet dat hij heel graag weg wil, hij heeft gewoon niet zo zin om bij je te komen.

hij loopt nu gewoon aan een longeerlijn, zoals je ook kunt lezen. maar we willen hem gewoon is de ruimte geven om gek te doen, hij begint steeds meer plezier te krijgen en wil gewoon graag heel hard rennen een keer.

maar iedergeval bedankt voor het meedenken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:31

Hond is nooit te oud om dingen af te leren, dus dat trekken kan ook wel afgeleerd worden ;)

Is het geen idee om ergens heen te gaan waar geen of weinig bebouwing en bebossing is? Een landweggetje ergens achteraf met alleen maar weiland om je heen?
Als de hond er dan vandoor gaat is hij niet meteen uit het oog en kun je even aankijken of hij terug komt. Als ze geen vrijheid gewend zijn gaan ze vaak eerst even los maar uiteindelijk komen ze dan toch wel terug bij de baas.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:32

Als je eens in Beilen bent, daar zit nu een hondenspeeltuin...

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 23:34

Misschien eens vragen of je bij een manege in de binnenbak de hond los mag laten?
Niet optimaal, maar dan weet je wel of hij weg rent of niet.

@Anneliesdj, en als ie niet terug komt? Wat dan...?

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 00:02

anneliesdj: dit is een geboren trekhond, ze worden daar op gefokt. het enige wat deze hond kent is rechtdoor lopen en rondjes lopen aan een ketting. wat je ook wel kunt merken met het lopen, als die niet verder kan dan loop ik een rondje. we denken ook niet echt dat hij niet echt weggaat lopen, hij is ook steeds meer gefocust op haar andere hond en op haar. Maaar toen hij weggelopen was is hij uit een rivier gevist, net op tijd. we gaan dit risico niet aan.

Har166: heel erg bedankt, wij kwamen niet verder dan apeldoorn. dit is al een stuk dichter bij.

kaus: manege is helaas geen optie, paarden lijken verdacht veel op rendieren. lekker snackje!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:05

Nadeel van die hondenspeeltuin is dat er ook andere honden zijn. Ik weet niet precies of je wil kijken of hij niet weg loopt of gewoon los wil laten?
Maar als je daar wil kijken of hij niet weg loopt is dat niet een geschikte plek, hij zal daar namelijk sowieso blijven.
Heeft je hond ook een stabiel hondenvriendje? Dan zou je ze samen ergens los kunnen laten.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 00:14

eigenlijk een beetje van beide, ze wil kijken of hij nou ook echt naar zijn naam luistert en ook echt naar haar toe komt. Dit doet hij wel aan de lijn, maar hij heeft altijd aan een lijn gezeten.
Haar andere hond is stabiel en hij volgt hem ook heel graag, maar hij is zo gewend om rechtdoor te lopen. Misschien kan hij gewoon doorlopen zonder het te merken, het is een beetje een speciale hond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:23

Kaus schreef:
Misschien eens vragen of je bij een manege in de binnenbak de hond los mag laten?
Niet optimaal, maar dan weet je wel of hij weg rent of niet.

@Anneliesdj, en als ie niet terug komt? Wat dan...?

Dan is het terrein overzichtelijk en kun je hem achterna met de auto.
Maar als hij al enige tijd bij ts in huis woont en er zijn meer honden bij die niet weglopen, lijkt het me niet aannemelijk dat hij er echt vandoor gaat.

Een binnenbak heb je niets aan in een geval als dit.

LisaYaeli schreef:
anneliesdj: dit is een geboren trekhond, ze worden daar op gefokt. het enige wat deze hond kent is rechtdoor lopen en rondjes lopen aan een ketting. wat je ook wel kunt merken met het lopen, als die niet verder kan dan loop ik een rondje.

Wat wil je daarmee zeggen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 00:24

Heeft ze al eens met hem gefietst?

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 01:06

hij heeft 11 jaar lang getrokken, hij heeft nooit aan een halsband gelopen.
het enige waar hij aan denkt met lopen is dat hij moet werken, hij trekt nu niet meer zo hard omdat hij oud is en hij snel moe word.
ik heb 3 jaar lang gewerkt met deze honden, sommige kun je heel goed leren dat ze niet mogen trekken als ze niet werken. omdat ze het als pup geleerd hebben. maar deze hond is opgegroeid op een kennel waar het is ingeslagen om te trekken, dit was niet de kennel waar we gewerkt hebben.
ze is bezig met hem, maar het is gewoon een husky die gewend is om altijd te werken. deze mentaliteit is moeilijk uit hem te krijgen.
Het fietsen wil ze proberen, maar op dit moment is hij snel afgeleid en kan hij je zo omtrekken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 01:08

Dat afgeleid zijn moet je aan werken en als hij graag wil werken, laat hem dan werken maar wel vóór je ipv tegen je ;)
Fietsen werkt erg goed bij dit soort honden, ze willen graag iets op snelheid doen, eenmaal geleerd mee te rennen aan de fiets kunnen ze dat los vaak ook goed.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 01:13

het probleem is dat hij met pensioen is en een schouder probleem heeft en waarschijnlijk versleten heupen. ben bang dat als ze gaat fietsen, hij steeds meer problemen krijgt.
Hij is wel gek op water, dus de bespiering bij de heupen word denk ik wel beter. maar de schouder is wel een groot probleem.

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:09

Ik probeer mee te denken, vaak kun je overal wel voor een jaar grond huren voor een volkstuintje, misschien dat je dat kan doen? Ipv sla en komkommer te kweken, gebruik je het om je hond te laten rennen. Heb je ook geen last van andere honden.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 07:34

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:32

Zijn er geen hondenscholen met een goed omheind terrein?
Daar eens naar informeren.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:34

In Wijnjewoude zit hondenschool Cosmo, die hebben een groot omheind terrein. Misschien kan ze daar eens heen met de hond.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 13:53

bridgetF schreef:
Ik probeer mee te denken, vaak kun je overal wel voor een jaar grond huren voor een volkstuintje, misschien dat je dat kan doen? Ipv sla en komkommer te kweken, gebruik je het om je hond te laten rennen. Heb je ook geen last van andere honden.

Dat vind ik wel een heel goed idee!
Ook voor mensen die honden hebben die niet met anderen overweg kunnen.
Volkstuin huren is ook niet duur dus dat kan nog wel, kost je dan alleen eenmalig een hekwerk.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 14:30

heel erg bedankt voor het meedenken,

het volkstuintje is een goed idee: alleen hier in de buurt is alles verboden voor honden.

in hoogezand had ik dus ook gezien, alleen heeft haar moeder laatst geïnformeerd. het hoort bij het gebouw wat er naast staat, maar daar gaan we ook is een keertje kijken.

Een paar hondenscholen geinformeerd, we mogen er alleen op als ze les neemt of geld betaald.

We gaan deze week naar beilen, is een half uur bij haar vandaan. mijn hond gaat mee, die kent hij nog van Finland. hij mag voor het eerst sinds 2 maanden dus even lekker los gaan, hij is ook niet geintreseerd in honden. dus andere hebben gelukkig geen last van ons.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 00:30

LisaYaeli schreef:
het volkstuintje is een goed idee: alleen hier in de buurt is alles verboden voor honden.

Je snapt het principe van een volkstuin niet zo goed?
Je huurt een stuk grond van de gemeente, daarmee mag je doen wat je wilt. Het is van jou, dus als jij daar je hond los wilt laten, moet je dat helemaal zelf weten, niemand die dat kan verbieden.
Je moet dan alleen wel een omheining plaatsen.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 04:49

anneliesdj schreef:
LisaYaeli schreef:

Je snapt het principe van een volkstuin niet zo goed?
Je huurt een stuk grond van de gemeente, daarmee mag je doen wat je wilt. Het is van jou, dus als jij daar je hond los wilt laten, moet je dat helemaal zelf weten, niemand die dat kan verbieden.
Je moet dan alleen wel een omheining plaatsen.

En dat principe gooien de gemeentes hier over boord.... De 'moestuin' heeft vaak nog niet eens de afmeting van een halve binnenbak. Hekwerken en andere bebouwing mag niet. Dus het is zeker niet zo dat ieder volkstuintje geschikt is.

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 13:41

de volktuinen die je hier kunt huren voor moestuin of iets dergelijks is een groot gebied, waar iedereen een stuk van kan huren. hier zit dan ook een hekwerk omheen, maar dat is verboden voor honden.
en ook net zo groot als de tuin die ze nu heeft.

We hebben gelukkig nu wat plekjes gevonden.
En we gaan kijken naar het grasveld in hoogezand, we zagen er laatst namelijk ook honden.