Poes van 6 mnd wss zwanger, kittens weghalen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Autumnn

Poes van 6 mnd wss zwanger, kittens weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 15:14

Hoi Bokkers,

Sinds December hebben wij een nieuwe kitten in huis, een poes welteverstaan. Nu vinden wij haar een beetje dikker worden, volgens ons idee krijgt ze een buikje en eet meer dan voorheen.
Nu krijgen wij het idee dat ze zwanger is. Dierenarts net gebeld en tja, het zou kunnen, is niet schadelijk zo vroeg, maar beter is een ander verhaal.
Van krolsheid hebben wij nooit wat gemerkt, aanhankelijk? Ja, maar dat is ze altijd, overdreven miauwen? Ook niet echt..
Maar... 6 maanden en dan al zwanger? Liever niet. Ook zijn er al te veel htk katten in bijvoorbeeld asiels.
Nu las ik dat er een 'poezen abortus'. Heeft hier iemand ervaring mee? Zo ja, wat moet ik verwachten qua kosten, op welke leeftijd kan dit?

(Een nestje willen we wel, maar dan van een ras kat. (Ook besproken met eventuele kennissen welke wel een kitten willen over een x aantal maanden. Ik ga bijvoorbeeld uit huis, mijn broer en nog vrienden. Dat zit wel goed dus. Tot die tijd willen we haar de poezen pil geven)

Alvast bedankt!

Anoniem

Re: Poes van 6 mnd wss zwanger, kittens weghalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:15

Mag ik vragen waarom je haar niet hebt laten steriliseren voor ze in contact kwam met katers? :o
Ik vind dit zo jammer voor het katje...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:17

Poezenpil is niet alles, abortusspuit ook niet. Overleg met je DA of die niet wil castreren nu (dus alles er uit) aangezien je toch geen kittens van deze poes wil?

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:19

Snelste is sterilisatie waarbij alles (ook baarmoeder) wordt weggehaald. Ben je meteen klaar en van alles af. kan best op 6 mnd. Maar overleg met DA zou ik zeggen. (in consult als ie haar gezien heeft). tot op zekere hoogte doen ze dat, maar vanaf een bepaalde termijn niet meer. Heb meerdere malen in zeer jonge termijn dit gezien, dat ging (emotioneel gezien) nog als DA en assistente. 1 maal op erg late termijn. Dat was niet prettig... Maar helaas was er al geknipt voor we erachter kwamen. (zaten 2 kittens in het tweede deel van de baarmoeder en de eerste hadden we dus al gedaan) dat was een K-dag op de praktijk. Eigenaar had het ons ook niet verteld en biechtte later bij halen op dat ze het wist....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:19

Zoals ik het lees wil de TS wél een nestje met deze poes, maar dan als dekkater een raskat in plaats van een HTK kat.

Tja, TS, ik moet het wel eens zijn met tamary, poezenpil/abortusspuit is ook niet zaligmakend en lost het probleem ook niet echt op, het probleem is dat er katers zijn die toegang hebben tot de poes, letterlijk en figuurlijk :+

Voor wat betreft de zwangerschap van de poes.. Ik zou er eerst mee naar de DA gaan en vast laten stellen of er uberhaupt kittens in zitten. Straks heb je stress om niks :+

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:27

Is een redelijke routine operatie. Ik heb ervaring met 2 poezen, waarvan 1 al zwanger was, die was namelijk aan komen lopen. Toen we haar in huis namen gelijk met de gezondheidscheck geopereerd en alles eruit gehaald. Kostenplaatje valt wel mee, niet meer dan 100 euro.

Poes nummer twee had ik van stal meegenomen, die is gewoon in huis gebleven of buiten onder toezicht totdat ze geopereerd is, daarna pas mocht ze naar buiten toe. Dat is wel de beste manier om dit soort ellende te voorkomen. Ik zou het er hoe dan ook nog uit laten halen al is het alleen al vanwege het overschot aan katten.
Als je nog een kitten wil kan je beter in het asiel kijken, daar zit genoeg.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:29

ik zou eerst maar eens naar de da gaan om de evt zwangerschap te bevestigen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 15:34

Van een eerste krolsheid hoef je helemaal niks te merken. Niet elke poes gaat er van brullen. En ja, met een maand of 5 kunnen ze al krols worden. Helemaal in het voorjaar/zomer.

Denk dat je het beste even kunt overleggen met de dierenarts of het überhaupt nog een optie is om de vruchtjes weg te halen.

En wat ik echt niet snap: waarom wel een raskater? Tenzij je een poes hebt van hetzelfde ras natuurlijk. Maar als je een HTK-poes hebt zou ik niet doelbewust aan een nestje beginnen.
Begrijp me niet verkeerd... mijn poes is een ongelukje, en haar vader is een raskat. En ik ben heel blij met d'r. Maar kruisingen voegen niet meer toe dan welke andere HTK dan ook.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:22

Yom schreef:
ik zou eerst maar eens naar de da gaan om de evt zwangerschap te bevestigen

Dat is pas over drie weken te zien volgens de DA, dus daar heb ik niks aan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:26

KoudbloedKim schreef:
Mag ik vragen waarom je haar niet hebt laten steriliseren voor ze in contact kwam met katers? :o

Mijn idee. :7

jackyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:29

??? dan zou ze nu nog geen buikje kunnen hebben.
Beetje dierenarts kan het voelen.
Misschien kan je het ook al aan de tepels zien die zijn dan rozer/rood.
Normaal is huidkleur.
Maar dierenarts is de eerste optie vanavond al en dan steriliseren.
Er zijn teveel TEveel katten kittens op de wereld en in dit land.

Als je kittens wil meld je dan aan als gastgezin Wel de leut maar niet de lasten

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 16:30

gekvanfleur schreef:
KoudbloedKim schreef:

Wij hebben haar gekocht in een winkel, daar zeiden ze dat het het verstandigst was om vanaf 5 maanden haar te steriliseren. (Vraag me ook niet waarom) Daar hebben wij ons aan gehouden, maar dat hadden we dus maar beter niet kunnen doen. :n

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:34

Wij hebben onze poes en kater ook pas vanaf 6 maanden laten helpen, dit raden ze vaak aan.

Je zou kunnen overleggen met je DA, wat hij de beste keuze vindt. Maar ik zou kijken naar de mogelijkheid om het weg te laten halen. Er zijn al genoeg kittens en deze zijn niet gewenst omdat het een onbekende kater is.

En sinds wanneer koop je katten in een winkel? :o?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:38

Inderdaad, pas vanaf 6 maand maar daarvoor laat je ze niet bij een kater. Hop naar de dierenarts ermee en alles eruit.

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:48

Ach gut, daar gaan we weer! Ik snap niet dat je een jonge poes bij een kater laat! Ik zou het weg laten halen. Ik ben tegen nutteloze nestjes! Ik zelf heb konijnen en mijn ram is toch echt net gecastreerd voor hij kennis mag maken met zijn vriendin!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:54

Ik vind het zo jammer dat als deze poes zwanger zou zijn je het weg laat halen en als je een raskater hebt je het zou houden. Maargoed dat is mijn mening. Dat geeft me een beetje een gevoel dat je HTK katers te min vind.
Maar ik zou haar niet buiten laten zolang ze of nog niet geholpen is of een nestje heeft. Of kijk anders even bij cattery's. Daar hebben ze vaak raskatjes in de aanbieding.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:56

Ahh zou ook naar de dierenarts gaan Hoe weet de dierenarts nou wanneer hij kan voelen als hij niet eens weet of ze een nestje krijgt en wanneer?
ik heb een kater maar heb hem binnen gehouden tot 6 maanden en toen gecastreerd zodat hij dus geen elke poes zwanger kan maken

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 16:59

purny schreef:
Ik vind het zo jammer dat als deze poes zwanger zou zijn je het weg laat halen en als je een raskater hebt je het zou houden. Maargoed dat is mijn mening. Dat geeft me een beetje een gevoel dat je HTK katers te min vind.
Maar ik zou haar niet buiten laten zolang ze of nog niet geholpen is of een nestje heeft. Of kijk anders even bij cattery's. Daar hebben ze vaak raskatjes in de aanbieding.

Als deze poes een nestje zou krijgen van een raskater zouden mannelijke kittens ook HTK-katers zijn. Dus dan zou TS ook nog zelf verantwoordelijk zijn voor het bestaan van zulke "minne" wezens.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 05:46

bij mij in het verleden een 6 maanden oude zwangere poes in een doos uit een auto gegooid voor mn paarden weiland, diertje gelijk door naar de da gebracht, gecastreerd en gelijk de kittens die gelukkg pas 2 weken ong waren eruit laten halen.

poes heeft daarna mooi leven bij me gehad, dus gewoon hop met poes naar de da en laten helpen, en kan ze daarna veilig met de heren in contact komen, asielen zitten al vol zat.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:07

ERUIT halen halen en wel z.s.m. op mijn werk in asiel maak ik diverse zeer jonge katten mee die hoogdrachtig binnen komen of zelfs al met kittens. Maar zeer, zeer zelden gaat dit goed. Niet qua het bevallen zelf maar het is een kitten dat kittens krijgt. Ze snappen vaak niet wat er gebeurd en verstoten ze door de pijn, gaan gillen of vermoorden ze gelijk (en geloof me geen prettig zicht dat al wat eruit komt ook weer er in gaat....dan wil je wel naar DA vliegen). Ook vele die veel te ruw spelen met hun kittens waardoor die in problemen komen en alsnog overlijden.

Soms gaat het overigens ook goed maar die verhalen heb ik bij dit soort jonge katten gewoon niet veel helaas :( Vandaar dat wij alle kittens in de opvang met 10 weken leeftijd al laten helpen. Inmiddels al weer enkele jaren en alleen maar zeer positief!

Overigens zoek je iets met een ras erin? Wij hebben diverse leuke langhaar katten in het asiel zitten (nee nog geen langhaar kittens maar die gaan vast en zeker ook komen) allen op straat gevonden en vervilt binnen gekomen. Mensen denken niet na die nemen een langhaar want dat ziet er zo mooi, lief en leuk uit.... Totdat ze jaar in en jaar uit die vacht uit moeten borstelen wat vele katten niet zo leuk vinden (soms is dit nog zachtjes gezegd) en wat men beu raakt. Of men neemt een leuke siamees om vervolgens gek te worden van het gemauw (oosterse kortharen kunnen hier ook wat van).

Wat ik maar wil zeggen denk maar niet te makkelijk over het feit dat je raskat kittens zo kwijt kan en ze zo weg zijn en een geweldig leven tegemoed gaan en dat er 6 mensen (wie weet hoeveel kittens) speciaal wachten op die ene kat van jou af. Er is namelijk gewoon een giga overschot aan kittens wij krijgen alle soorten, maten, geuren en kleuren wel binnen op jaarbasis (oftewel van bengaal achtig tot britse korthaar en europese korthaar tot pers) Uiteraard komt het 1 vaker en meer voor dan het ander maar alles zit er eigenlijk wel tussen. Gewoon omdat men te beroert is ook als men een (ras)kater heeft deze te laten castreren want hij geeft zelf toch geen nestjes in huis en dat hij al die poezen dekt zal de eigenaar een zorg zijn......

Overigens ook al eens nagedacht over katten aids? Dit komt de laatste jaren veel en veel en veel meer voor en bij dekking (door de beet in de nek bijv.) brengen ze dat over..... Fijn als je niet weet door welke en hoeveel katers je poes gedekt is misschien straks besmet.........

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:24

Is jouw kat een raskat met papier? Heb je er show mee gelopen, is ze volgens de regels van het stamboek beoordeeld? Zo nee, laat dan alles weg halen. De asielen zitten vol met katten, leuke katten, lieve katten en mooie katten die wel een thuis kunnen gebruiken, die hoef je niet te vermeerderen.

En een zwangerschap voor een poes van zes maanden, is alsof je een kind van twaalf een kind laat krijgen. Hartstikke zielig en stom dat je niet beter hebt nagedacht.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:25

Lizzyy schreef:
gekvanfleur schreef:

Wij hebben haar gekocht in een winkel, daar zeiden ze dat het het verstandigst was om vanaf 5 maanden haar te steriliseren. (Vraag me ook niet waarom) Daar hebben wij ons aan gehouden, maar dat hadden we dus maar beter niet kunnen doen. :n

Gekocht in een winkel? Serieus?

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:27

Maar de kittens kunnen toch al levensvatbaar zijn.Dan dood je ze toch.Onze dierenarts zij dat de poesen eerst 1 keer krols moesten zijn geweest.Hondje ook,loops dan.
Laatst bijgewerkt door Britta31 op 13-06-14 06:31, in het totaal 2 keer bewerkt

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:28

Pas op dag 59 en dan zit je al tegen het einde van de dracht. Dus nee, die zijn niet nu al levensvatbaar.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 06:35

Ik ben nu een zeurpiet,maar hoe weet ts dat dan hoelang de poes zwanger is.Sorry.