Kat van buren springt op tegen volliere...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hikarii

Kat van buren springt op tegen volliere...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 21:22

Sinds ong. 3 weken hebben wij een volliere in de tuin staan, en sinds ongeveer 7 maanden nieuwe buren, met een dikke vette zwarte kat.
Tot vorige week dinsdag zat er niks in de volliere, omdat hij eigenlijk nog niet klaar was. Maar dinsdags kregen we een telefoontje of we 5 graspietjes over wilde nemen omdat ze anders ( net zoals een stuk of 15 andere ) opgevreten zouden worden door een hermelijn. Dus zo gezegd zo gedaan.. Alles klaargemaakt, nest kastje erin, moeder erbij (twee jongen eigen nest + 1 jong ander nest (word volledig geaccepteerd, 1 van haar eigen is eergister uitgevlogen) en één zit binnen ) takken erin, zand onderin, even een zeil als dak gebruiken zodat ze niet zeikes nat worden..
Maar helaas, kat van de buren liep sowieso al rond in onze tuin (Loeren naar de koikarpers) of de hond nou in de tuin loopt of niet, komt gewoon langs. (Hond doet geen reet, is echt een waakhond van niks :') )
Kat zat af en toe te luren naar de vogels, ging erbij liggen, ookal liep de hond gewoon door de tuin. (We willen hem trouwens niet opjutten of achter die kat aansturen, voor 't geval dat hij elke andere kat aan gaat vliegen)

Vannacht hoorde ik dus best wat kabaal, getril van volliere etc.
Zat die verdomde kat er tegenaan te springen! was rond een uur of drie.. als de wiedeweer tuinslang gepakt en op dat beest gespoten, maar vanmiddag zat hij er weer.

Mijn vader is nu van plan die kat iets aan te doen, naja dat zegt hij.. maar. Weet iemand een ''dier'' vriendelijke oplossing?
Met buren praten gaat moeilijk worden.. 1 alleenstaande moeder, 3 zonen, allemaal laagbegaafd.. hun hond (klein wit kefding) blaft de hele dag door, als wij bijvoorbeeld het minste geluid maken.. ze zeggen ook niet eens tegen dat beest dat ie z'n klep eens moet houden. Verder heeft één van de zonen onze conifeer in de fik gezet met oud en nieuw door grondbloemen uit het raam te gooien in een droge conifeer.. dus we liggen niet echt goed met elkaar.

Wie komt met dé oplossing? Voordat die kat een van de vogels grijpt..

Sammie

Re: Kat van buren springt op tegen volliere...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:25

Eerst met de buren praten. Misschien kunnen zij hun tuin zodanig afzetten dat die kat daar niet meer uit kan. Die kat volgt gewoon zijn instinct dus ik vind het een beetje raar dat je vader dat dier iets aan wil doen.

Als je er echt niet met de buren valt te praten iets creëren zodat de kat echt niet meer bij de volière kan komen. En daar zijn verschillende mogelijkheden voor. Zonder dat dier ernstig pijn te laten lijden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:26

schrikdraad langs je schutting, of een sproeier op bewegingsmelder.

En anders gewoon afschieten, moeten ze hem maar in hun eigen tuin houden, ik laat mijn paard ook niet bij de buren in de tuin lopen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:30

Zou zo'n waterpistoolmet een flink krachtige straal in de aanslag houden misschien dat hij dan leert.

Lisette0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:35

x
Laatst bijgewerkt door Lisette0 op 15-12-24 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:43

chanicha schreef:
Zou zo'n waterpistoolmet een flink krachtige straal in de aanslag houden misschien dat hij dan leert.

Dat hoeft niet, want die heb je ook die gewoon automatisch reageert op beweging :)

Die heb je nl. ook voor vijvers.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:50

Cattapult?
En dan bv een steentje op zijn kont schieten. Belangrijk is het schrikeffect.
Met een bucks schieten vind ik nogal asociaal.
Ben dierenartsass en heb vaak zat, een kat gezien met een kogeltje in het lijf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:51

Stroomdraad raster voor je volière zodat kat een oplawaai krijgt als die tegen de volière aankomt/springt. Simpelste oplossing en minste oppervlak om te beschermen. Hele tuin echt kat dicht afzetten is een stuk lastiger en je prio is de veiligheid van je vogels lijkt me.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 21:56

ik sluit me aan bij wat er boven me staat, maar een grote emmer water wil ook wel helpen *wedereom de vader die het deed*

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:04

Ik zou eerst het gesprek aan gaan. Daarna zou ik de kat opvangen en naar het asiel brengen. Mijn dieren hieven niet te lijden onder de kat van een ander. Eerst de kans geven aan de buren er iets aan te doen en daarna zelf actie ondernemen. Ik ga toch zeker niet mijn tuin verbouwen vanwege een beest dat de buren niet bij zich houden.
Bah, ik blijf zo'n hekel houden aan katten sie bij iedereen in de tuin mogen banjeren...

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:09

Een kat vangen of water overheen gooien lukt vaak niet. Kat is al weg voordat jij buiten bent...
Catapult kun je vanuit bv slaapkamer raam schieten.
Idee met stroom zal ook zeker werken. Vraag me wel af wat dat gaat kosten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:10

kat naar het asiel brengen? Waarom? Bovendien moet je daar bij de meeste asielen ook nog voor betalen ook.

Water zal in dit geval ook niet echt werken, je bent zeker te laat. Je kan er niet altijd bij zijn. De associatie is er niet meteen en de vogels hebben er ook stress van.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:12

secricible schreef:
Ik zou eerst het gesprek aan gaan. Daarna zou ik de kat opvangen en naar het asiel brengen. Mijn dieren hieven niet te lijden onder de kat van een ander. Eerst de kans geven aan de buren er iets aan te doen en daarna zelf actie ondernemen. Ik ga toch zeker niet mijn tuin verbouwen vanwege een beest dat de buren niet bij zich houden.
Bah, ik blijf zo'n hekel houden aan katten sie bij iedereen in de tuin mogen banjeren...

Als eigenaar ben je verantwoordelijk voor je dieren. Niet alleen de buurkat heeft interesse in je volière. Er zijn ook roofdieren zonder eigenaar die wel een vogeltje lusten. Buurkat verwijderen maakt niet automatisch dat je vogels veilig zijn, volière beveiligen dus.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:14

Ik zou een stroomdraadje spannen, en dan gaan kijken en genieten. *D

Die mensen moeten hun kat gewoon binnen houden als hij anderen lastig valt. Als onze hond de hele dag buiten zou lopen dan zou iedereen bezwaar hebben. Maar katten mogen het wel. :roll:

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 22:58

Wel uitkijken dan dat de vogeltjes niet tegen dat stroomdraat aan kunnen komen, wil straks geen geroosterde vogeltjes zien

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:02

weidestroomklok erbij zetten een randje gaas voor de voliere ophangen en dat aansluiten op de klok

kat springt er een x tegen aan dan laat ie het echt verder wel

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:05

Wauw wat een dierenvrienden zijn jullie...

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:10

Wat een gemene antwoorden hier zeg... een kat volgt zijn instinct, als jouw paard een instinctieve vluchtreactie vertoont, ga je hem dan ook keihard afstraffen daarvoor? Of als hij een keer uitbreekt en een keer bij andere mensen in de voortuin of achtertuin staat, waar hij de bloemen vertrappelt, mogen ze hem dan ook afschieten? Of zou je zelfs maar willen dat anderen hem eens flink bang maken zodat ie het nooit meer doet?

Als je een volière hebt, tja, dan is het toch echt jouw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de vogels veilig zijn. Er zijn namelijk nog meer roofdieren dan katten. Verder zijn er ook nog katten zonder eigenaar.

Kijk, ik vind ook dat mensen hun kat best binnen of in een afgesloten tuin houden, voor de veiligheid van de kat dan. Maar een kat die nu eenmaal al gewend is om buiten te komen, die kun je niet ineens binnen houden. En een kattenren maken of je tuin afzetten is, jammer maar waar, onbetaalbaar voor veel mensen (mijn moeder heeft ook járen moeten sparen voor een kattenren, en veel tuinen kun je gewoon niet afzetten, dus kom je op een dure ren uit).
Maar dit is niet de kat zijn schuld, daar kan hij ook niks aan doen. Denk je echt dat een kat kan denken "nou, hier is een willekeurige grens met een andere tuin van andere mensen, en die vinden het niet prettig als ik hierover ga"?

Maak je volière veilig en roofdier-proof en er is geen probleem meer. Succes met je vogeltjes! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:13

knetterhard schreef:

Oh dus het is niet zielig dat de vogels zich dood kunnen vliegen van de schrik? Of dood door de stress?

Gewoon stroom draadje omheen spannen. Zullen wij straks ook helaas moeten. Maar dan alleen voor eigen katten. Omdat achter tuin katproof word gemaakt. Zodat niemand last heeft van onze katten.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:15

Ik heb een keer onze kat 3 meter hoog zien springen.Toen ze tegen het pas gespannen stroomdraad van de geiten aansprong.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:26

knetterhard schreef:

Ja want het is ook zo logisch dat je in je eigen tuin geen vogels mag houden zonder er een bunker om heen te bouwen omdat de buren te lamlendig zijn om kun kat bij zich te houden.

Wanneer je niet achteraf woont, of in het bos dan vind ik dat men hun eigen beesten bij zich moeten houden.

Milo2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:34

Bak water of de tuinslang er even op doet meestal al wonderen! Succes hiermee TS!!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:39

ThreeFingers schreef:
Cattapult?
En dan bv een steentje op zijn kont schieten. Belangrijk is het schrikeffect.
Met een bucks schieten vind ik nogal asociaal.
Ben dierenartsass en heb vaak zat, een kat gezien met een kogeltje in het lijf.

Ik weet niet wat ik asocialer vind, een katteneigenaar die zijn dier niet binnen of in eigen tuin wil houden; of de volière-eigenaar die terecht de kat van zijn vogels weg houd. Ik vind het eerste het ergste. Ik ga mijn katten toch ook niet hier in de woonwijk laten rondbanjeren?!

Ook ik zou een strategisch stroomdraden spannen, uiteraard zo, zodat de vogeltjes er niet tegenaan kunnen. Water, hardhandig vastpakken etc. gaat niet lukken, die kat is of al weg, óf het boeit hem niet. Terwijl een volledig onverwachte stevige klap stroom vaak wel een belletje laat rinkelen. (zowel bij hond als kat als paard)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 23:42

MarlindeRooz schreef:
knetterhard schreef:

Ja want het is ook zo logisch dat je in je eigen tuin geen vogels mag houden zonder er een bunker om heen te bouwen omdat de buren te lamlendig zijn om kun kat bij zich te houden.

Wanneer je niet achteraf woont, of in het bos dan vind ik dat men hun eigen beesten bij zich moeten houden.

xBerber schreef:
Maar dinsdags kregen we een telefoontje of we 5 graspietjes over wilde nemen omdat ze anders ( net zoals een stuk of 15 andere ) opgevreten zouden worden door een hermelijn.
Nogmaals het is niet alleen de buurkat waar je je vogels tegen moet beschermen. Aan die bunker zit je dus al snel vast ongeacht de (on)vrijheden van de lokale huiskatten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 03:23

MarlindeRooz schreef:
knetterhard schreef:

Ik ben het hier mee eens. Dit is zelf ook mijn grootste angst. De bodem voor onze voliëre zal volgende week gestort worden en dan verwacht ik dat de constructie ook binnen een paar weken staat. Katten zijn echt not done bij een voliëre. We hebben zelf ook een kat trouwens, maar die heeft absoluut geen interesse in onze eigen vogels omdat hij het geluid te fel vind. Maar een kat die in een voliëre hangt kan je je vogels kosten. Het komt heel veel voor dat de vogels zich stuk vliegen van schrik of een hartklap krijgen.
Als ze dan ook nog eens een nestje hadden is het helemaal zuur.
Gewoon je katten op eigen terrein houden, dan heeft niemand er last van. Ja, vogels trekken katten aan, maar dat wil niet zeggen dat je dat dan maar moet accepteren, zeker op eigen terrein.