Kleine kittens zelf eten geven, tips gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

k_m

Kleine kittens zelf eten geven, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 09:06

Hallo!

Wij hebben hier sinds gisteren door omstandigheden 4 kittens zitten. Ik heb ze nu 3 keer eten gegeven, melk verdund met water, ik weet dat dit niet goed is dus ben nu opzoek naar een dierenarts. Het is hier een feestdag dus hoop er snel een te vinden!

Momenteel doen de kittens het goed, ze plassen en poepen netjes. Toch zou ik graag nog wat tips krijgen, ze zijn ongeveer 4 a 5 dagen oud.

Hopelijk zijn er hier mensen met ervaring! Kan je bv lactosevrije melk geven? Want de volle melk is niet goed door de lactose dus..

Bedankt alvast!

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:12

Je moet wel speciale kittenmk halen en echt geen gewone melk geven. Ik heb mijn kittens destijds kmr gegeven. Duur maar wel fijn omdat het kant en klaar was

Je kunt misschien beter gaan zoeken naar een stichting die kittens opvangt in je buurt. Je moet ze om de 2 uur geven en dus ook s nachts, dat vergt dus nogal wat van je

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:13

Ik lees dat je ze 3x eten hebt gegeven sinds gisteren, dat is dus veel te weinig

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:14

Je zou voor nood verdunde koffiemelk kunnen geven. Ze moeten heel regelmatig drinken, het klokje rond elke twee a drie uur. Het is wel belangrijk om z.s.m. echt kittenmelk te halen.
En vergeet niet het buikje te wrijven met een nat watje om ze te stimuleren om te plassen/poepen (moeder doet dat door ze te likken).
Het is ook heel belangrijk om ze goed warm te houden, een warmwaterzak in een knuffel en een warmte lamp vond onze kitten erg fijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:16

Poe lastig als de winkels dicht zijn! Ik zou opvanginstellingen in de buurt bellen en anders de dierenarts. Er is er altijd 1 die dienst heeft en ze hebben vast een voorraadje kittenmelk ergens liggen. Tis niet gratis natuurlijk, maar dat is nergens zo.
Voor voorganger heeft wel gelijk, om de twee uur dus ook in de nacht en als jij naar school/ werk moet! Zie jij dat wel zitten? Je kunt ze naar het asiel/opvang brengen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:17

Nah ik denk dat ze het met 30 graden wel warm genoeg hebben ;)

skvetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:21

Je kan altijd de dienstdoende dierenarts bellen en kitten melk ophalen. Wel moeten de kittens elke 2 uur gevoed worden. Ook goed opletten dat ze niet uitdrogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:23

Jonge kittens moeten om de 2(?) uur ongeveer drinken, dus dat wordt snachts je bed uit! :P

Wij hadden ooit twee nestjes waarbij 1 mams overleden was, godzijdank accepteerde de andere poes de jonkies op een gegeven moment ook. Daarnaast hebben we kittenmelk gegeven, want 1 poes kan niet voor 7 kittens melk geven als ze maar 4 kittens gekregen had.
Voordat ze geaccepteerd werden hebben we ze 2x koffiemelk+water gegeven, op aanraden van mijn zus (dierenartsassistente geweest)

Misschien even een opvang in de buurt bellen?

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 09:24

Ik heb net een dierenarts aan de lijn gehad, nuja het was de man de dierenarts gaat me zo terug bellen. Ik heb normaal gezien dus snel kittenmelk.

De reden dat ik ze vannacht niet gevoed heb: omdat ik dus gewoon melk geef die hun nu zou ziekmaken, ze zijn springlevend en hebben vanmorgen goed gedronken, ik ga zo snel mogelijk kittenmelk halen en dan geef ik ze inderdaad mooi om de 2 uur eten. Ik heb examens en ben dus heel de namiddag thuis, mijn zus is 2 weken heel de dag thuis, en zij geeft dus in de voormiddag eten, ik snachts snamiddags en 's avonds.

Het wrijven met het doekje heb ik gedaan, twee van de vier hebben gepoept hierdoor, 1tje geplast. Is het echt noodzakelijk dat ze elke keer poepen? Want de andere twee deden namelijk niets.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 09:26

Ook nog even over de warmte, ze liggen in een doos met een een dekentje, twee knuffels en een krant. Ik durf ze niet meer geven want het is super warm buiten. Wil best een kruik er in leggen maar denk toch echt dat het veel te warm gaat worden dan!

Edit: kan het kwaad dat ze nu wat koemelk verdund hebben gehad met water?
Laatst bijgewerkt door k_m op 09-06-14 09:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Swift

Re: Kleine kittens zelf eten geven, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:28

Tip van het warm houden was ook meer voor als het weer kouder wordt, in de nacht bijvoorbeeld. Wij hadden ook maar 1 kitten, ze had dus geen broertjes en zusjes om tegenaan te kruipen.

Yom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:29

Ik denk ook niet dat ze iedere keer poepen

Zijn het raskittens of "gewone"?

Voor raskittens kan ik je een organisatie doorgeven die een moederpoes voor je zoekt waar ze bij kunnen
Voor gewone is dat ook een idee maar daar weet ik niks voor

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 09:31

Nee zijn gewoon boerderijkatjes, ze zijn ook echt wel springlevend! En kruipen idd lekker warm tegen elkaar aan. Verder zijn hun beentjes en staartjes soms wat nat, ik denk dat dit van het plassen is?

Hoop dat de dierenarts snel terugbelt, wil ze geen slechte melk meer geven! Heb ze rond half 8 eten gegeven..

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:36

Koffiemelk is voor nood wel een redelijk alternatief voor kittenmelk.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 09:40

Ik ga eens kijken, maar denk dat we dat ook niet in huis hebben.. Dan maar bij de buren gaan aankloppen :')

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:41

Doe je wel regelmatig hun buikjes wrijven om ontlasting op te wekken?

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:43

dan kun je nog beter geitenmelk gaan geven bij de AH verkrijgbaar.

Hoe oud denk je dat de kittens zijn heb je ze al gewogen ? (dat is namelijk wel zo belangrijk)
het is belangrijk dat ze in elk geval niet af gaan vallen

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:47

Wij voeren onze kittens altijd iedere 2,5 uur. (gemiddeld)
Als de beentjes nat zijn van het plas zou ik dat even in de gaten houden en af en toe schoonmaken met een vochtig doekje...
Wij hebben onze kittens altijd in een grote bak liggen (2x1) met daarin een fleecedeken en een stukje zonder fleecedeken.. maargoed die bij jou die zullen nog niet lopen :+
Ik heb onze katten ook wel eens gewone koeienmelk gegeven (kon op dat moment niet anders) en heb niet gemerkt dat ze daar iets van hebben overgehouden, overigens was dit wel 'echte' koeienmelk direct uit de koe dus niet fabrieksmelk. Ik weet niet wat dan beter is.
Veel succes met de kittens! Wij hebben op dit moment ook kittens van 4 weken zo lief zijn ze dan! :o

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:49

Koeienmelk is op welke manier dan ook veel te vet voor dieren. Nooit koeienmelk geven.

TS, doe jezelf en de kittens een plezier en zoek een kattenopvang. Kittens hebben behoorlijk wat zorg nodig van een ervaren iemand.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 09:50

Buikje wrijven doe ik!

Winkels zijn niet open want het is een feestdag, dus geitenmelk is ook geen optie!
Hang nu aan de lijn met een praktijk die aan het kijken is voor melk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:50

Super! Ben benieuwd!

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:52

k_m schreef:
Buikje wrijven doe ik!

Winkels zijn niet open want het is een feestdag, dus geitenmelk is ook geen optie!

heel belangrijk is dat je weet hoe zwaar de kittens op dit moment zijn, dan weet je hoe vaak en hoe veel ze moeten eten :j

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 09:52

k_m schreef:
Buikje wrijven doe ik!

Goed om te horen! Veel succes met ze.

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 09:55

Hop heb melk, vertrek nu pronto naar de dierenarts!

k_m

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 09:56

jiperdepip schreef:
k_m schreef:
Buikje wrijven doe ik!

heel belangrijk is dat je weet hoe zwaar de kittens op dit moment zijn, dan weet je hoe vaak en hoe veel ze moeten eten :j

Ik ga ze straks wegen, eerst even melk ophalen!