Chocola

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Zazoutjee

Chocola

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 16:08

Hoii
Mijn hond (labrador 1 jaar, ong 28 kilo)heeft net een stukje chocolade op. Het was niet erg veel. Sowieso veel minder dan 75 gram. Maar wat nu? Hij heeft wel eens eerder chocola gepakt (100 gram) en hebben we de DA gebeld. Maar we hoefden niet te komen, maar hij mocht niks meer eten die dag. Wat nu?

Captain

Re: Chocola

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:12

Gewoon rustig afwachten.. Het zal best meevallen.

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 16:13

Maat mag ik hem nog wel zijn brokken geven? Want de vorige keer mocht ik echt niks meer geven!

pepermunt14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:14

De da bellen, dan weet je het.

Bij bio heb ik ooit geleerd dat in chocola een stof zit waar je gelukkig van word. Voor een hond is dat dodelijk

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:16

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 16:41

Er staat dat het niet giftig is. Maar ik weet niet of ik hem eten moet geven

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:43

Even bellen naar de da kost niets :)* .

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:44

Inderdaad gewoon even een telefoontje naar de DA?

Zazoutjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 16:55

Ik heb net naar de DA gebeld, er is gelukkig niet veel aan de hand. Ik mocht hem gewoon zijn brokken geven maar als hij apart gedrag vertoond, dan moeten we toch nog even bellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 16:59

Moonfight schreef:
Op deze site staat een rekenmachine om te kijken of het een gevaarlijke hoeveelheid is
http://www.huisdierenziekenhuis.nl/dier ... olade.html

Dat is dus niet waterdicht, als je hond allergisch is voor chocolade kan je van een klein stukje al flinke problemen krijgen. En als je de problemen ziet dan is het al te laat.
Wij hebben het hier met EHBO over gehad, wat doe je als iemand belt en die zegt dat de hond chocolade op heeft? --> doorsturen naar de DA, altijd.. Laat die maar beoordelen of ze langs moeten komen of niet.

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:03

Hmm.. Onze honden hebben al vaker chocola gehad. Ook wel eens een half broodje hagelslag enzo. En ze leven allemaal nog.. :').

Ik zou gewoon afwachten. Geef hem gewoon eten, en doe wat je altijd doet met hem. Als hij raar gaat doen, da bellen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:07

xPearl schreef:
Hmm.. Onze honden hebben al vaker chocola gehad. Ook wel eens een half broodje hagelslag enzo. En ze leven allemaal nog.. :').

Ik zou gewoon afwachten. Geef hem gewoon eten, en doe wat je altijd doet met hem. Als hij raar gaat doen, da bellen :)

Geef alsjeblieft geen tips als je geen idee hebt waar je het over hebt.. Dat jou honden nog leven is fijn (tot het wel fout gaat) en afwachten tot hij raar gaat doen? Dan ben je dus al te laat want de maag leeg pompen heeft dan geen nut meer en dan ben je je hond dus kwijt.
Ik neem aan dat de DA waar wij EHBO van hebben gehad niet voor niks met haar eigen hond naar de praktijk gegaan is om zijn maag leeg te pompen toen hij een chocoladeletter gejat had.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:11

Ons hondje heeft een keer een choco sinterklaas gejat.Ze heeft er niets van gekregen hoor.Was niet een massief stuk choco.Mijn dochter was wel overstuur omdat haar sinterklaas in fiene haar buik zat.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 17:12

Ik vind dat jullie wel heel erg luchtig erover doen.

Mijn labrador heeft jaren geleden eens een halve reep chocola op.
Ik was niet thuis en mijn vriend heeft er verder geen aandacht aan geschonken.
Tot dat na een paar weken hij zwaar aan de diarree was en bloed poepte.
Foute boel dus. Gelijk met spoed naar de kliniek en daar heeft hij toch wel een paar uur door gebracht.
Gelukkig heeft hij het overleefd. Maar moest ie wel aan de zware medicatie eerst om de 2 weken terug toen om de maand terug en speciaal voer voor zijn lever die aangetast is. Ben echt honderden euro's lichter en zijn weerstand is een heel stuk slechter. Maar na 2 jaar kon hij eindelijk zonder medicijnen en gewoon voer.
En me mannetje leeft nog steeds gelukkig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:02

felicity schreef:

Foute boel dus. Gelijk met spoed naar de kliniek en daar heeft hij toch wel een paar uur door gebracht.
Gelukkig heeft hij het overleefd. Maar moest ie wel aan de zware medicatie eerst om de 2 weken terug toen om de maand terug en speciaal voer voor zijn lever die aangetast is. Ben echt honderden euro's lichter en zijn weerstand is een heel stuk slechter. Maar na 2 jaar kon hij eindelijk zonder medicijnen en gewoon voer.

Een paar weken nadat hij een halve reep heeft gegeten?
Dat had niets met die chocolade te maken.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:07

Dees_Daan: Ik heb zelf de opleiding dierenartsassisten gevolg. Dierenartsen en assistenten die je dus aan de lijn krijgt gebruiken zelf ook regelmatig die site die ik poste. Het is een kwestie van je gezond verstand gebruiken. Merk je afwijkingen aan je hond na het eten van chocola, ga dan direct naar de DA. Een allergische reactie kan voorkomen bij alle buitengewonde dingen die een hond eet, maar ik mag hopen dat jij niet elke keer naar de dierenarts rent als dat gebeurt. Een dierenarts kan bij een symptoomloze hond ook niet in een glazen bol kijken om te checken of het dier niet allergisch is.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:09

Kuggur schreef:
felicity schreef:

Een paar weken nadat hij een halve reep heeft gegeten?
Dat had niets met die chocolade te maken.

Mijn idee.
Hier is ook wel eens een boterham hgelslag gejat door de boeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:17

Moonfight schreef:
Dees_Daan: Ik heb zelf de opleiding dierenartsassisten gevolg. Dierenartsen en assistenten die je dus aan de lijn krijgt gebruiken zelf ook regelmatig die site die ik poste. Het is een kwestie van je gezond verstand gebruiken. Merk je afwijkingen aan je hond na het eten van chocola, ga dan direct naar de DA. Een allergische reactie kan voorkomen bij alle buitengewonde dingen die een hond eet, maar ik mag hopen dat jij niet elke keer naar de dierenarts rent als dat gebeurt. Een dierenarts kan bij een symptoomloze hond ook niet in een glazen bol kijken om te checken of het dier niet allergisch is.

Als mijn hond chocolade zou eten dan zou ik niet wachten tot er problemen komen en of hij wel of niet allergisch is. Dan moet het er uit en zo snel mogelijk.
Ik ga geen risico's met mijn honden nemen, natuurlijk kunnen ze iets anders eten waar ze allergisch voor zijn maar met chocolade weet dat je de kans groot is dat het mis gaat, afwachten tot je symptomen gaat zien vind ik dan het domste wat je kan doen.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:18

Mijn hond heeft een keer ander half reep melk chocola en een hele reep pure chocola van Verkade opgegeten. Van die lekkere grote repen weet je wel

Ik zag het pas een aantal uur nadat ik thuis was gekomen, de hond was in onze afwezigheid boven geweest.

Meteen DA gebeld, moesten met spoed heen
3 uur bij de DA geweest, en 2 infusen en braakmiddel verder
Hij heeft op het randje gestaan, raakte bijna in shock
Begon te trillen en vreselijk te hijgen, en heeft door het chocola schrokken ook bijna een maagruptuur gehad.

Het is kantje boord goed gegaan, als ik niet naar de DA was geweest, zou hij dood zijn geweest.
Dus BEL aub de dierenarts. Als hun zeggen dat je langs moet komen moet je dat ook doen. Ook al zie je misschien nog geen symptomen, die komen pas na een aantal uur, als alle chocola in de darmen zit en opgenomen wordt door het lichaam.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:18

Ik kan me niet voorstellen dat er een dierenarts is die preventief een maag gaat leegpompen voor het geval dat :') Of het dier moet echt veel (pure) chocolade gegeten hebben. Maar voor de hoeveelheden waar de TS het over heeft gebeurd dat niet.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:20

Leegpompen is ook overdreven.
Maar een braakmiddel kan ook he?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:21

In de meeste chocolade die wij eten zit vaak maar weinig echte cacao. Het meeste is suiker, melkpoeder ed

In hagelslag zit vaak niet eens cacao maar cacaofantasie.

Gewoon ff gezond verstand gebruiken. Ff kijken hoe je hond reageert.
Laatst bijgewerkt door Salsa op 06-06-14 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:22

Braakmiddel is inderdaad ook mogelijk. Maar ook dat gebeurt niet zomaar bij een klein beetje chocolade. Fleurtje, jij heeft ook aan dat jou hond een reep pure chocolade heeft gegeten. Pure chocolade is gevaarlijker dan melk, zeker in z'n hoeveelheid. In jou geval zou ik zeker naar de dierenarts gaan.

TS, een belletje naar de DA kan geen kwaad natuurlijk, kost ook niks :) Ze zullen je een goed advies geven.

LhinnOlijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 18:54

*Grappig* dat sommige mensen er zo laconiek over doen (not). Tijdens de dieren EHBO werd mij vertelt dat je, wanneer je hond chocolade heeft gegeten, het beste de DA kan bellen + de chocolade wikkel erbij houden. Het gaat namelijk om het % cacaobestanddelen tov het gewicht van de hond ;)

Het vervelende van die cacaobestanddelen is dat ze zich ophopen in de lever en daar voor de rest van het hondenleven blijven zitten. Als je hond vaker een stukje chocolade te pakken heeft, meldt dit aub aan de dierenarts.
Alle beetjes chocolade bij elkaar= een boel en kan ook vergiftiging opleveren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 19:10

Moonfight schreef:
Ik kan me niet voorstellen dat er een dierenarts is die preventief een maag gaat leegpompen voor het geval dat :') Of het dier moet echt veel (pure) chocolade gegeten hebben. Maar voor de hoeveelheden waar de TS het over heeft gebeurd dat niet.

Ik heb kleine hondjes dus die kunnen iets minder hebben dan een lab (mijn honden zijn tussen de 2 en 7kg)
En ja, als ik mijn dierenarts bel en zeg dat er 1 chocolade gegeten heeft en dat t er uit moet dan gaat het er ook uit, gelukkig is het contact tussen mij en mijn DA wel zo goed dat hij weet dat ik niet voor niks bel, en ook hij zal geen risico willen nemen.
Je kan heel sarcastisch gaan reageren maar risico's nemen met chocolade terwijl algemeen bekend is wat de gevolgen kunnen zijn vind ik gewoon dom.