De hondenliefhebber, de eeuwige underdog

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

De hondenliefhebber, de eeuwige underdog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 18:54

Ik trof via Facebook onderstaand stuk van Ineke van Herwijnen en ik kan zo ontzettend meevoelen met wat zij hier bedoelt.

De Hondenliefhebber, de eeuwige underdog.

Ik woon in een zeer hond-onvriendelijke omgeving waar ik een paar vierkante meter heb om mijn hond te laten rennen. En ik laat ook mijn hond wel eens voor dit veldje los, waarna ze vol enthousiasme zelf het veld op rent.

Ik heb dit stuk met plezier gelezen en ik hoop dat er meerderen het plezier met mij delen. Ik ben mijn hond(en) dankbaar dat ze er zijn! Ik kom buiten, onderneem dingen en beweeg zo ontzettend veel meer! Honden hebben is gezond en toch word ik zeer regelmatig gediscrimineerd omdat ik een hond heb.

Kaus

Re: De hondenliefhebber, de eeuwige underdog

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:00

Helemaal mee eens!
Hier eens losloop 'strook' maar helaas wel héél smal, langs een sloot en snelweg en daar bovenop fietsen er ook nog eens veel fietsers. Maar wij moeten maar dankbaar zijn dat de hond überhaupt los mag...
Ik zie katten altijd overal los lopen. Nog nooit een kat aan de riem gezien.

Laatst zelfs een boete gekregen van €90,- omdat de hond 10 meter los liep tussen 2 losloop strookjes in.
Belachelijk. :\

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:05

Dan ben jij een goede hondenbezitter en niet zoals degenen die hier met de auto heen komen, de honden eruit flikkeren en onze berm vol laten schijten terwijl ze zelf een paar sigaretten roken (en de peuken nog achterlaten ook) terwijl ze met hun telefoon bezig zijn -O-

Zulke hondenbezitters ben ik toch echt liever kwijt dan rijk :j

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:07

Tuurlijk zijn er ook 'slechte' hondeneigenaren zoals jij ze beschrijft.
Maar zo zijn er ook mensen die hun katten overal laten schijten, die paardenpoep in de straat niet opruimen of wat dan ook.
Van elk 'soort' heb je vervelende mensen. Punt is, dat hondenbezitters er echt uitgepikt worden en, naar mijn idee, extra benadeeld worden.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:10

Ze zijn hier in het buitengebied toch echt dagelijkse bron van ergernis voor de bewoners, hoor, laten hun dieren overal lopen waar het niet mag en geven je nog een grote mond toe wanneer ze er vriendelijk op gewezen worden ...

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:13

Poep opruimen met een zakje.... die hardlopers storen zich waarschijnlijk ook aan luiers die verschoond worden :D

Honden geven je zoveel rust en gezelligheid, maar het is heel jammer dat het steeds meer beperkt worden waar je met de hond mag komen ;(

@Shirley, ik ben het wel met je eens dat het niet netjes is, maar stoor je je eraan in het buitengebied? Wij wonen zelf ook in het buitengebied, maar ik hoef niet in de berm te zijn, dus dan maak ik me toch niet druk over hondenpoep?

Citaat:
Ik zie katten altijd overal los lopen. Nog nooit een kat aan de riem gezien.

Nee, maar wel heel vaak een dode kat en nooit een dode hond O:)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:20

Mijn dochter loopt altijd met poepzakjes en toch moet ze, ik geloof, €70 hondenbelasting betalen, terwijl de katten hier door de buurt lopen en sch**ten in de tuinen.
Laatst kreeg ze ruzie met een man die met zijn hond aan de riem door het losloopgebied loopt, haar hond ging nogal vrolijk naar zijn hond om te spelen en dat mocht niet van hem. Dan vraag ik me af waarom hij daar loopt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:32

Wij hebben niet eens een losloopstrook in het dorp. En in het buitengebied laat ik ze liever niet los ivm auto's en schapen. Maar het gaat nooit veranderen. Honden zijn vervelend en allemaal slecht.

Chanicha; losloopgebied betekent niet dat een hond overal op af mag vliegen. Je houdt je hond bij een aangelijnde hond vandaan. Hondenetiquette.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:41

chanicha schreef:
Laatst kreeg ze ruzie met een man die met zijn hond aan de riem door het losloopgebied loopt, haar hond ging nogal vrolijk naar zijn hond om te spelen en dat mocht niet van hem. Dan vraag ik me af waarom hij daar loopt.

mijn hond is er niet van gediend als er een hond vol op der af rent als ze aan de riem zit. als ze losloopt niets aan de hand. maar als ze vast zit krijgt de andere hond een fikse snauw van der.

kom je iemand tegen met een hond aan de riem doe je die van jou ook even netjes vast. is wel zo
sociaal vind ik

Lisafox

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 19:56

Hier hebben we nog wel wat hondenveldjes, helaas zit de ringweg 30 meter ervan af, ben je er met 5 minuten er doorheen en hebben de oudere mensen van het flat waar het veld aan gevestigd is besloten dat het hun veld is en dat de grotere honden maar een eigen veld moeten gaan nemen.

We hebben nog wel een mooi veld achtig iets waar een plas is gemaakt, maar vanaf vorig jaar is het een soort van recreatie iets geworden. Je raad het al, je loopt een strook en dan moet je hond weer vast en na 5 minuten kan die weer los voor een strook.
Nu werd ik laatst weer uitgescholden dat honden daar niet hoorde en dat het een plek was voor mensen en niet voor dieren die poep achterlaten. En het andere soort bosje aan de andere kant van de weg, daar is nu gif gevonden.
Ik ga wel mooi met de hond in de auto en rijd een kwartiertje, mijn hond mag los en kom geen kip tegen. Heerlijk!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 19:56

Het dwaalt een beetje af...

De essentie is dat wij als hondenbezitters dus belasting betalen voor het hebben van een hond terwijl er met dat geld te weinig gedaan wordt om het hondenbezitters naar de zin te maken en dat er altijd wel rotte appels tussen zitten, maar de slechte eigenaren, zoals die hun hond in de berm bij Shirley laten poepen, die het voor de goeden, die wel netjes de poep opruimen en stukken gaan lopen, flink aan het verpesten zijn.

Het stuk waar Ineke het over heeft is blijkbaar een klacht aan de hondenliefhebbers die het in mijn ogen wèl goed doen en de poep netjes opruimen. Dat is toch van de gekken??

Het wordt ons als hondenliefhebbers niet gemakkelijk gemaakt en de kosten zijn niet van de lucht, belasting of boete, maar de politie en stadswachten doen wel een oproep aan de hondenbezitters om tijdens het rondje om met de hond, de buurt even goed in de gaten te houden. Dus... Wij betalen om hun werk te doen?? Hmmm... Ook ik dwaal af... :=

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:17

Ik zou niet weten waarom ik hondenbelasting betaal voor de hond.
Hij maakt niks stuk, ik ruim de poep op en hij is maar weinig mensen tot last (je het altijd de zeikerds).
Dat kun je van katten niet zeggen.

chantal_bel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 20:45

in onze gemeente is er geen hondenbelasting. heben 1 losloop stuk bij het bos en dat is het.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:09

Een goedgeschreven stuk :)

In Amsterdam zijn er weinig losloopgebieden, zelfs in stukken bos, park of polder mag de hond nauwelijks los. Erg jammer, want zo kunnen ze niet lekker rennen en spelen. Ik snap ook niet dat mensen ongestoord de natuur mogen verstoren met milieuvervuilende peuken en kankerverwekkende stank de wereld in mogen ademen, terwijl hondenpoep een godzonde lijkt te zijn. Ik sta persoonlijk liever in een hondendrol, dan dat ik met longen laat vervuilen met kankerverwekkende stank. Een beetje poep heeft niemand ooit ziek gemaakt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:21

Nou ...

Hondenpoep kan anders verschrikkelijke dingen doen met drachtige koeien, vandaar dat de boeren er over het algemeen niet zo heel blij mee zijn als die even vrolijk de sloot overhopsen en het weiland bevuilen :n

En geloof me dat je heus niet graag tien, twintig keer in een hondendrol van andermans hond trapt als je even met een pony'tje in de berm voor je huis loopt.
Je eigen berm, niet eens openbare weg :n

En ja, ik heb ook twee honden, maar die houden we op ons eigen terrein, daarmee veroorzaken we geen overlast aan derden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 23:32

Ben ik wel met je eens, Tante. Ik vind hondenpoep verschrikkelijk om in te staan. Ik ruim het dus ook altijd op, zodat anderen geen last hebben van mijn hond, en in een weiland (met of zonder koeien) mag ze gewoon niet in. Hondenpoep kan dodelijk zijn voor koeien, dus ik snap dat boeren het verschrikkelijk vinden.

Wat ik dus zo jammer vind is dat we wel grof belasting betalen, maar gemeenten er weinig mee doen. Ik heb regelmatig het gevoel dat ze eerder honden en hondenliefhebbers wegpesten uit een woonwijk. Ik zou graag ergens buiten wonen of in een gemeente waar honden (onder appèl!!!) los mogen lopen.

Het zijn altijd de slechten die het voor de echte liefhebbers verpesten...

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 23:50

Wat ik altijd zo jammer vindt (maar wel begrijpelijk) is dat het altijd de hondenbezitters tegen de kattenbezitters is.. Waarom die twee kampen? WaRom die strijd? Eerlijk is eerlijk, ik vind het niet eerlijk dat honden bezitters moeten betalen en de katten niet. Maar die strijd is zo zibloos...
Hier in mijn woonplaats zijn de meeste honden bezitters "goed". Je hebt er geen last van.
Wel zijn er enkele hondenbezitsters die de verse drol wel netjes opruimen maar vervolgens de drollen in de Rijn gooien! Dat vind ik zo smerig! Daar zwemmen altijd kinderen in de zomer in. Waar nu dus heel veel hondendrollen in gegooid worden. Terwijl langs dat fietspad een speciale honden-opruim-drollen-bak staat waar je zelfs zakjes uit kunt halen. Bij aanspreken kreeg ik zo'n grote waffel van die "oudere" dame dat ik nu de mensen er niet meer op aan durf te spreken.
Zo zonde dat de slechte het voor de goede verpesten.....

Ik denk dat er inderdaad een hoop te verbeteren valt qua kosten/wetgeving en beleid.

Nb: ik ben zowel een katten als een hondenmens. Heb alleen momenteel geen van beiden..

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:39

chanicha schreef:
Mijn dochter loopt altijd met poepzakjes en toch moet ze, ik geloof, €70 hondenbelasting betalen, terwijl de katten hier door de buurt lopen en sch**ten in de tuinen.

Dat heet honden etiquette ;) als je een andere hond nadert de aan de riem zit hou je je hond bij je.. Waar je dan ook bent in een losloop gebied MOET je hond niet los he ;) daarnaast kan de aangelijnde hond ziek zijn, net geopereerd zijn, oud zijn, niet lief zijn etc etc dat hij daar dan niet moet lopen is natuurlijk onzin, overal kan je loslopende honden tegen komen en misschien is dit het enige stukje waar hij fijn kan lopen. Rekening houden met elkaar heet dat het is heel simpel :)

Ik woon in de polder dus heb niet zo veel last van het onderwerp :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 08:52

Weer een katten vs honden topic? :n

Dit stukje uit het artikel viel me op:
Geen hond die er aan denkt om alle autobezitters over een kam te scheren omdat er een minderheid (?) aan notoire wegmisbruikers is.
Nou, dan moeten ze hier maar eens komen kijken! De ene wegversmalling na de andere waar je voor moet remmen omdat een idioot die veel te hard rijdt zich snel voorrang pakt, en de ene drempel na de andere waar je je schokdempers op kapot rijdt _-:(
En wij worden allemaal gestraft met torenshoge belastingen omdat er een groep mensen is die te lui is om te werken..
Sja, zo gaat dat helaas nu eenmaal in onze samenleving.

Hier in de buurt heeft iedereen een hond, dus hier nooit problemen gehad :)
Brave honden lopen hier los, en niemand heeft er problemen mee. Katten lopen hier los, en iedereen vind dat prima, want er zitten hier nu eenmaal veel muizen.
Ik zou helemaal niet willen wonen in een dorp dat problemen heeft met dieren, of dat nu een hond is of een kat of een paard..

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:12

Een honden vs. katten topic vind ik het niet. Feit is dat er gewoon veel verschil zitten tussen honden en kattenbezitters waarin de hondenbezitter vaak benadeeld wordt. Daarom wordt de kat als voorbeeld genomen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-14 09:18

Precies. Ik ben een bezitter en liefhebber van beide. Het gaat hier niet om wat de kat wèl mag, maar om de restricties die we als belastingbetalende hondenbezitter opgelegd krijgen. We krijgen er niets voor terug. Het wordt de hondenliefhebber niet gemakkelijk gemaakt om met een hond lekker te kunnen lopen.

Bij mij in de buurt is een ENORM park (Maxima Park), daar kun je van alles doen. Behalve je hond lekker laten spelen... er zijn 2 kleine omheinde veldjes waar je hond even los mag...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:21

Omdat de hondenbezitter zich vaak misdraagt :j
Honden kunnen er niets aan doen.
Heb ik ook totaal geen hekel aan ... maar die mensen -O-

Zelfs als liefhebbers onderling weten ze zich nog te misdragen en ongeschreven wetten aan hun laars te lappen, maar wel de verzekering aanspreken als het misgaat.
Moet ook allemaal ergens van betaald worden.

'k Heb er geen medelijden mee, hond is nog altijd een keus, geen verplichting.
Je aan de regels houden en geen overlast veroorzaken daarentegen m.i. wel.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:21

en ja hoor- de kat word weer als alternatief geboden.
heerlijk, zo 'n afschuif-systeem!
(al mag het van mij verboden worden, om katten buiten te laten lopen ).
het aantal besmettingen op een kinderspeelplaats ( van wat ? wormen-zitten ook in hondenstront), is beduidend kleiner, als het aantal bijt-incidenten van loslopende honden.
mooi , een slachtoffer rol.
klein aantal vervuilende meters..
ha! ze zijn overal.
je kan met je paard nergens met fatsoen heen, vanwege het grote aantal loslopende, en vooral niet luisterende honden.
zodra ik beneden de deur uitstap, heb ik grote kans , om in een hondendrol te stappen.
precies daar, waar mijn geit ook moet eten, en wij moeten lopen.
ondanks de opruimplicht, komen ze letterlijk in grote getale hierlangs, om hun hond bij mij voor de deur(= graspad ) te laten schijten.
niet bij hunzelf, nee-da's vies !
steek de hand eens in eigen boezem, en vraag je af, waarom veel mensen een hond een probleem vinden.
daar zit de oplossing.
en ja, ik heb ook een hond.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:24

Hier in belgie heb je zo goed als niet de gemarkeerde losloopgebieden en toch merk ik er weinig overlast van.
Ik heb zelf 2 honden en laat die waar het mogelijk is los. Daarna is het kwestie van respect voor anderen dus geen uitwerpselen op de stoep laten en honden terug aanlijnen als we andere mensen tegen komen. Ik kan mijn honden niet zomaar bij andere honden loslaten want dan wordt het al snel chaos dus lijn ik ze op zo een momenten aan. Enkel als eigenaar andere hond ermee instemd laten we ze samen los. Veel beter als die korte losloopgebieden waar je om de haverklap een andere roedel passeert. Soms lopen we honden voorbij die niet aangelijnd zijn maar heel netjes tegen hun baasje aan lopen...waarom zouden die mensen hun hond moeten aanlijnen terwijl ze deze volledig onder controle hebben ?
Voor mij blijft het toch een kwestie van gezond verstand tussen de baasjes en de andere pad-gebruikers.
Met die strenge regels straffen ze weer de mensen die niet voor overlast zorgen en blijven de respectloze hondenbezitters hun gang gaan. Heeft er ook wel mee te maken dat vandaag de dag veel mensen een stuk minder tolerant zijn en dat soms één klager genoeg is om al de andere niet-klagers te gaan belemerren met allerlei regeltjes.
Efficient is het systeem hier in ieder geval niet. Laat mensen met honden per gemeente verplicht een korte cursus meevolgen met hun hond dat zou pas veel leed en asociaal gedrag besparen. Hoe veel mensen ik niet ken dat zogezegd hun hond graag zien, maar dan geen drol kunnen oprapen van hun geliefde dier...cursusje drollen rapen ertegen aan en ze zullen het snel leren.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 09:25

Wat een gemekker zeg.... Zijn allemaal dingen die he weet voor je aan een hond begint en blijkbaar is het je dan toch waard.
Echt een kijk ons sielughe hondenbezitters stuk. We wonen nu eenmaal op een dichtbevolkt land waar geen ruimte is voor enorm veel bossen en losloopgebieden.
Ik heb nog nooit last gehad van een kat of kattenstront. Van aso hondeneigenaren des te meer.