Vers vlees aan katten voeren.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Vers vlees aan katten voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 10:45

Onze katten krijgen nu per dag met zijn (momenteel) vieren één blikje vlees uit blik 's morgens van 500 gram. Dit doen we in een bak en ze delen het gewoon, voor de rest hebben ze de hele dag droogvoer tot hun beschikking, in de achterkamer staat kittenvoer (dat vinden ze gewoon heel lekker :+ ) en in de bijkeuken staat adult voer.

Onze hond krijgt dagelijks vers vlees, hart, pens, vlees etc. Nu staan de katten daar altijd op te azen en eens per week krijgen ze een zakje spiervlees met hun vieren, en daar vallen ze echt overheen alsof hun leven ervanaf hangt.

Nu voer ik me af of ik de katten kan overzetten op vers vlees 's morgens? Blikvoer is niet alleen duur, het staat me ook niet aan terwijl ik al een merk koop waarbij er tenminste nog vlees inzit en niet alleen water...

Zijn er bokkers die daar ervaring mee hebben? Zo ja, wat voeren jullie?

Liezel1

Re: Vers vlees aan katten voeren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:49

Ik heb mijn katten een tijd op vers vlees gehad. Ze waren er ontzéttend gek op, maar 1 van mijn poezen ging er van braken. Haar maag vond het niet zo'n goed idee.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 12:08

De kat van mijn broer staat/stond op carnibest (kat is met ex mee). Beviel heel goed.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:21

Ik heb een aantal klanten die de kat vers voeren, de katten eten het graag en zien er goed uit.
Ik weet dat iig Tammenga en Darf kattenvoer in het assortiment hebben, Darf heeft zelfs meerdere smaken.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:24

Ik voer mijn katten vanaf het begin Smuldier. Ze vinden het superlekker! Hun gebit is in topconditie, hun vacht glanst en ze zijn goed op gewicht.
Per maaltijd verdeel ik 1/4e van het pakje over mijn drie katten. Twee keer per dag vlees, een keer per dag krijgen ze wat brokjes. De bakjes worden uitgelikt na elke maaltijd :9

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:31

Rebel_Jits schreef:
Ik voer mijn katten vanaf het begin Smuldier. Ze vinden het superlekker! Hun gebit is in topconditie, hun vacht glanst en ze zijn goed op gewicht.
Per maaltijd verdeel ik 1/4e van het pakje over mijn drie katten. Twee keer per dag vlees, een keer per dag krijgen ze wat brokjes. De bakjes worden uitgelikt na elke maaltijd :9

Voer jij dan de compleet varianten? Want onze hond krijgt ook onder andere pakjes van smuldier. Voer jij in totaal een pak per dag over drie of niet? Onze katten krijgen enkel 's morgens vlees, de rest van de dag kunnen ze naar behoefte de brokjes eten. :j

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 19:35

Toen hier de hond nog op barf stonden aten de katten ook gewoon mee.
Kittens hebben we er zelfs mee afgespeend, gaat prima hoor.

Alleen moet je even kijken of je katten wel pens lusten (veel katten namelijk niet) en dat zit toch wel in veel soorten kvv.
Al zijn ze er hier gek op! Eén kat is zelfs ze erg dat ze als ze de kans krijgt een hele lamspens uit de bak vandaan steelt :D

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 19:37

kiki1976 schreef:
Toen hier de hond nog op barf stonden aten de katten ook gewoon mee.
Kittens hebben we er zelfs mee afgespeend, gaat prima hoor.

Alleen moet je even kijken of je katten wel pens lusten (veel katten namelijk niet) en dat zit toch wel in veel soorten kvv.
Al zijn ze er hier gek op! Eén kat is zelfs ze erg dat ze als ze de kans krijgt een hele lamspens uit de bak vandaan steelt :D

Daar ben ik niet bang voor, als de hond niet oplet dan is ie zijn pens kwijt. :')

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 20:19

Hahha hetzelfde al hier dus :Y)

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 21:12

Hier ook de kat op KVV. Hij krijgt carnibest :) Zit wel nog in de proef-fase, want meneer heeft last van blaasgruis. Moet dus wel goed controleren dat zijn PH goed blijft (krijgt hier ook een supplement voor door z'n kvv). Maar hij vind het erg lekker en hij doet het er, qua energie, een stuk beter op dan brokjes! :)

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:49

Ook hier carnibest voor de katten, niet continu, maar wel geregeld en bevalt erg goed!

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 07:57

KimD schreef:
Rebel_Jits schreef:

Voer jij dan de compleet varianten? Want onze hond krijgt ook onder andere pakjes van smuldier. Voer jij in totaal een pak per dag over drie of niet? Onze katten krijgen enkel 's morgens vlees, de rest van de dag kunnen ze naar behoefte de brokjes eten. :j

Aandachtspuntje: hondenkvv bevat vaak te weinig Taurine voor katten, bij kattenkvv wordt extra hart en long toegevoegd om voor voldoende Taurine te zorgen.
En idd wordt er aan hondenkvv vaak pens toegevoegd wat katten niet altijd willen eten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 08:02

Inderdaad zoals Esther zegt, goed opletten dat er Taurine in zit. Een essentieel aminozuur, katten kunnen niet zonder!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 13:41

Long en hart kan ik ook eventueel vers halen bij de slager hier, is dat ook goed? Want anders pak ik gewoon een ander merk KVV, geen probleem!

Miekje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:45

onze boxer krijgt ook smuldier, alle smaken behalve hart. dat is te grof( t is een boxer en hart kan ze op de een of andere manier niet wegkrijgen)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 13:49

Miekje23 schreef:
onze boxer krijgt ook smuldier, alle smaken behalve hart. dat is te grof( t is een boxer en hart kan ze op de een of andere manier niet wegkrijgen)

Ik neem aan Boxer als in hond? Hier gaat het voornamelijk over katten.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:54

ik heb hier een aantal brits kortharen rondlopen en deze staan allemaal op vers vlees kvv maar ik mix ook zelf.
Ik geef diverse merken welke geschikt zijn voor de kat zoals haaksbarf, barfmenu (tinlo) , degomeat , carnibest en zo af en toe krijgen ze een zakje of blikje

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 13:55

Mijn katten krijgen al jaren Tinlo.
Zelf toen ik nog een cattery had, werden kittens afgespeend met Tinlo.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 13:59

Tinlo heb ik nog nooit van gehoord, maar via de site zie ik dat een dealer in het dorp zit. Dus dat ga ik eens even uitzoeken! :j

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:45

Mijn katten krijgen ook tinlo, wel de cattery variant (hierin zitten meerdere dieren verwerkt. Als je smaakjes voert, moet je 5 smaken per week voeren om het compleet te hebben. Dat hoef ik nu niet te doen).

Tinlo is vergelijkbaar met carnibest, er zit alleen geen rijst oid in.
Hier eten ze het supergoed. Heb ook carnibest gevoerd, maar ik heb een kat die erg gevoelig is voor blaasgruis. Dus ben nu bezig met tinlo, kijken of zijn ph waarde nu omlaag gaat :)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:54

Ik heb eens gelezen dat lever niet goed is voor katten (weet helaas niet meer van welke bron).

En natvoer is voor veel katten ook een bron van vocht (aangezien katten uit zichzelf vaak niet genoeg water drinken) dus daar moet je wel goed op letten als je dat niet meer geeft :)

Verder geen persoonlijke ervaringen ermee, de mijne krijgen gewoon natvoer.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 13:59

juist in vers voer zit veel vocht ;)
Met brokken moet je erop letten.

plovesb

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:04

Mijn katten krijgen bibi of natures menu, toevallig vandaag een keer barf geprobeerd maar dat lieten ze staan..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:11

Ik voer de mannen naast Orijen brokjes ook Tinlo Cattery.
Ze vinden het heerlijk!
En tijdens het koken krijgen ze regelmatig restjes vlees. In de ren krijgen ze ook kippenstrot en kuikens. Binnenkort eens wat nieuws erbij proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 14:41

De universiteitskliniek voor gezelschapsdieren van de universiteit Utrecht raadt het af om vers vlees te voeren aan huisdieren. Er zijn gezondheidsrisico's aan verbonden voor mens en dier.

http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... 0vlees.pdf

Mijn katten eten overigens regelmatig vers vlees. Maar dat vangen ze zelf. Muizen. Meerdere per dag. Natuurlijker kan je niet hebben, denk ik. En dat is ook niet zonder risico. Denk aan worminfecties en parasieten als toxoplasmose. Ik zou, omwille van hun gezondheid en mijn eigen gezondheid, liever zien dat ze dat niet deden.