Bloedluis-onvriendelijk kippenhok

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sting

Bloedluis-onvriendelijk kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 19:33

Helaas.... ook op het werk zijn hier bloedluizen gesignaleerd. Al 2 kippen hebben het loodje gelegd en dus vandaag het complete hok overhoop gehaald. Alle planken/betimmering eruit, alle naden uitgebrand, dus nu staan alleen de houten wanden nog. Nu de grote vraag: hoe gaan we het inrichten?

Op dit moment hebben we 1 kip en 1 haan, en een kip met 11 kuikens (nog geen idee wát helaas ;) ). Alle hennen willen we aanhouden, want ondanks dat het Brahma's zijn wil er nog wel eens 1 gepakt worden door een roofvogel. Proberen we natuurlijk te voorkomen, maar als ze zelf het weiland inrennen, tsja....

Hoe kunnen we het het beste inrichten met zo min mogelijk naden? Moeten toch een paar legnesten komen (wij dachten zelf aan opengesneden jerrycans op z'n kant) en een goede stok om op te zitten.
Binnenhok is ong 1.20 bij dik 2 meter, dus de ruimte is er wel.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:38

Bloedluis is echt zwaar k u t.
Stok zo min mogelijk ribbels, makkelijk uit te mesten bodembedekking.
Ik vraag me af of een kip een jerrycan pikt als legnest, maar t is wel een idee.
Gladde panelen lijkt me t handigst. Is betonplex niet een optie (is een investering, maar ja)

Edit, bedenk.me.dat je dan wel weer met naden zit.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:52

Oh wat klote, heb ze bij mij 3 jaar geleden gesignaleerd 1 kip aan verloren en er nu nog steeds (in zeer minimale getale) last van zomers.

Alles wit verven en werkelijk iéder gaatje naadje kiertje en onregelmatigheidje dicht kitten. Zo nu en dan met een goede bloedluisdodende spray (niet goedkoop...) erdoorheen. Edit: Bloedluisspray van Finecto werkt als een tiet.

Sting

Re: Bloedluis-onvriendelijk kippenhok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 19:55

We hebben al een poging gedaan tot wegkrijgen met witkalk, maar dat werkt helaas niet afdoende. Zou het werken om echt álles wit te verven? We hebben nu alleen de wanden gedaan namelijk. En dichtkitten zal ik opschrijven, dat is het proberen waard! We willen het liefst zo min mogelijk gifmiddelen gebruiken ivm achtergrond van het werk (zorgboerderij ;) ).

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:58

Mijn vader schilderde de wanden altijd wit. Of dat was omdat je ze beter zag zitten of dat het was omdat ze er niet van hielden weet ik niet. Daarbij het hok wekelijks mesten en uitschrobben met halamiet.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 19:59

Als je het wit maakt is het vooral véél makkelijker te spotten, zodra ze er zijn kun je ingrijpen voordat het uit de hand loopt. Dichtkitten hoeft in principe niet giftig te zijn, eigenlijk is het wel noodzakelijk en wordt het vaak aangeraden voor dit bloedluis-probleem. Lastig hoor!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:01

Losse zitstok gebruiken, dan kan je voor het schoonmaken overal echt makkelijk bij. Uiteindes zitstok (waar eventueel kiertjes/bloedluisverstopplekjes zitten) kan je dan ook goed boenen of zelfs in bak sop doen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:10

Wij hebben er ook altij veel last van gehad(oude stal),honderden euro uitgegeven,maar niks hielp.
Tot ik van de Dierenarts bye mite kreeg,wat een superspul.
Zo'n flesje is wel duur(weet niet meer hoe duur, doe er al jaren mee),maar je hebt maar heel weinig nodig,ik geloof 3 milliliter op een halve liter water.
Ik doe het gewoon in een planten spuit.
Zodra ik er ook maar 1 zie spuit ik alles even in en verder geen last meer.
Hier nooit meer wat anders.
Als legnesten had ik van die kunststof opbergbakken met een lagere voorkant.

Ik smeerde ook wel uierzalf in de kiertjes en op de poten,blijven de luizen in plakken en gaan dood,helpt ook goed tegen kalkpoten(mijt)

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 20:16

Helaas heb ik ook 3 hennen verloren aan bloedluis,eentje in het begin van het broed seizoen(dacht dat ze ziek was) en 2 later in het seizoen toen het echt goed uitbrak.
Ik heb de wanden wit geschilderd en alle kieren dichtgekit.
De zitstokken heb ik op 2 plastic kratten gemaakt zodat ik het 2 keer per week uit het hok kan halen om te schoon te maken en de uiteindes in te smeren met vaseline(daar blijven de bloedluizen in plakken en komen dan niet bij je kippen).
Ik heb een mengsel van terpentine en groene zeep wat ik om de dag in alle kieren in spuit.
Mijn legnesten zijn jerrycans waar de voorkant uit is en die doe ik samen met de zitstokken schoonmaken.
Voordat ik zaagsel gooi op de vloer strooi ik langs de randen kalk.
Tot nu toe helpt heel goed.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:12

Elk half jaar inspuiten met U2 en de kippen behandelen met Frontline elke 4 weken. (spray) werkt perfect

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:20

Ik had hier een paar jaar geleden ook bloedluis in 1 van de 2 kippenhokjes...1 kipje dood :(
Ik ben begonnen met alles te behandelen met BioKill ( dus ook de kipjes )... heeft heel erg goed geholpen :j Maar toen viel het mij op dat het hok waar veel brandnetels rond staan, geen last had van bloedluis...Geen idee of dit een '' natuurlijk afweermiddel '' is, maar nog steeds heb ik in dat hok geen luis...
Die tip van Frontline is ook een goeie, wist niet dat je dat daarvoor ook kon gebruiken !

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:06

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:09

vriendin van mij doet tabak door het strooisel tegen bloedluis. Weet niet of het eerder genoemd is :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:11

Je hebt ook speciale tabakstelen! die hebben wij in het kippenhok en wij hebben nooit bloedluis! (of de kippen haha :+ )

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:13

Ik heb een comoleet kunststof hok maar nóg van die k.u.t bloedluizen -O-

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:16

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:19

Hmmm ik was op internet aan het zoeken waarom mijn kipjes ineens niet meer het nachthok in gaan 's nachts, toen ik op dit topic stuitte. Ze leggen er wel nog eieren, dus ze gaan wel overdag het hok in. Ik heb ze een aantal keren 's avonds in het hok gezet, hok afgesloten en dan 's ochtends eruit. Dat wordt zonder al te veel gekakel ondergaan. Maar ja...het blijven kipjes zonder echt een duidelijke uitdrukking. Ik heb geen idee wat de reden zou kunnen zijn, bloedluis nooit aan gedacht. Kan dat het misschien zijn? En zo ja hoe kan ik daar achter komen? Het hok is nogal donker en ik kan er alleen met mijn hoofd en armen in, maak het wekelijks schoon, maar kan nou niet echt duidelijk iets zien zitten in de naden.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:24

Mijn moeder heeft bosjes geplukte varens in het hok. We hebben een houten hok, nooit last van gehad :)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:31

Klinkt leuk, hoe kom ik aan varens zonder bos in de buurt? Voldoet een kamerplantvaren ook?

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 22:48

Volgens mij wel.. Staat er niks over op internet? Mijn moeder had er eens over gelezen in de Landleven geloof ik..

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 23:10

Ik spuit regelmatig de zitstokken en naden met Finecto+ werkt goed Te kopen bij Welkoop Boerenbond enz.

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:52

Sjit, gisteravond even met een zaklamp het hok vanbinnen bekeken en ik begrijp mijn kippetjes nu helemaal. Het wemelt er van de bloedluizen. -:(- Arme diertjes, ik zou er idd ook niet meer gaan slapen. Gelukkig dat ze er wel nog hun ei leggen. Maar dat is overdag, dus dan zullen die luizen wsl niet zo actief zijn.

Waarschijnlijk hebben die beesten al in het hok gezeten en heb ik het daarom zo goedkoop kunnen krijgen. Het is namelijk een zelfbouw ding, dus veel planken op elkaar. Wel goed stevig, maar veeeeel naden en kieren.

Dadelijk maar eens in ieder geval een plastic bak als nestbox gaan neer zetten en dan denk ik dat in ieder geval vandaag een stoomreiniger ga huren of als ik er een vind eentje ga kopen en daarmee het hok regelmatig ga behandelen. Kalken is niet mogelijk, daarvoor zijn de naden op sommige plekken te breed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:56

Taucha schreef:
Sjit, gisteravond even met een zaklamp het hok vanbinnen bekeken en ik begrijp mijn kippetjes nu helemaal. Het wemelt er van de bloedluizen. -:(- Arme diertjes, ik zou er idd ook niet meer gaan slapen. Gelukkig dat ze er wel nog hun ei leggen. Maar dat is overdag, dus dan zullen die luizen wsl niet zo actief zijn.

Waarschijnlijk hebben die beesten al in het hok gezeten en heb ik het daarom zo goedkoop kunnen krijgen. Het is namelijk een zelfbouw ding, dus veel planken op elkaar. Wel goed stevig, maar veeeeel naden en kieren.

Dadelijk maar eens in ieder geval een plastic bak als nestbox gaan neer zetten en dan denk ik dat in ieder geval vandaag een stoomreiniger ga huren of als ik er een vind eentje ga kopen en daarmee het hok regelmatig ga behandelen. Kalken is niet mogelijk, daarvoor zijn de naden op sommige plekken te breed.

Niet vergeten de kippetjes zelf mee te behandelen met één of ander speciaal product voor dieren :D

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 08:01

Sneu is dat he Taucha!! Wij hadden het gisteren ook met het demonteren van het hok -> wat een bergen van die beestjes... En allemaal vol bloed, de arme kippies!

Wij hebben een campingbrander gebruikt om ze dood te branden. Natuurlijk wel met beleid doen ivm je houten hok, maar het werkt echt ontzettend goed om de beestjes waar je bij kunt te doden!

Succes!

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 08:06

Dubbelzijdig plakband op de wand dan weet je het zeker. Inderdaad wit verven en varens. Je kunt je kippen en hok inspuiten met duivenspray van bogena. Is niet schadelijk maar alles gaat ervan kapot.. geweldig spul.