Allergie bij hond, bijt/likt, muilkorf idee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Allergie bij hond, bijt/likt, muilkorf idee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 19:35

Hoi bokkers,

Mijn hond heeft last van huisstofmijt allergie en voedselallergie.
Eerder (bijna een jaar geleden) kreeg hij nog dagelijks prednison, gelukkig hebben we hier mee kunnen stoppen en was het onder controle ZONDER enige medicatie *\o/*

Helaas heeft hij af en toe wel periodes dat de allergie weer op komt zetten, ondanks dat ik op zijn voeding let en het huis goed schoon houdt. Bovendien heeft hij een speciaal anti huisstofmijt kussen.

Op de momenten dat allergie weer op zet, moet hij helaas een kap op omdat hij zich anders volledig open likt en bijt.
Die kap vind hij vreselijk, en wij ook want hij loopt overal tegen aan, we hadden al naar zo'n andere " kap " gekeken, lijkt op een soort zwembandje wat om de nek zit, maar hij vind het gewoon niet prettig als er wat om zijn nek zit.

Iemand kwam met het idee om hem een muilkorf om te doen, dit leek mij ook wel wat.
Wat denken jullie hiervan? Kunnen ze hier goed mee drinken bijvoorbeeld?

Liever geen reacties van doe wat aan zijn allergie, we zijn al op allerlei mogelijke manieren hiermee bezig geweest, ook natuurlijke geneeswijze maar dat werkt niet helaas.
Prednison is de enige optie, en dat houden we ook echt als allerlaatste redmiddel omdat we gezien hebben wat het met hem deed toen hij het nog innam.

Groetjes Angie

geerke

Re: Allergie bij hond, bijt/likt, muilkorf idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:37

een muilkorf waar hij niet mee kan likken kan hij ook niet mee drinken.Ik heb hetzelfde probleem gehad.
Waar likt en bijt die van jou zich?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 19:39

Ah dat meen je niet -O- -O- hij bijt zich vooral aan zijn staart, poten en flank..... en de jouwe?

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:41

Lastig probleem. Een muilkorf lijkt mij toch ook niet te beste oplossing.. En een zwemband ipv kap? Dan worden ze stukken minder belemmerd, maar hij kan zichzelf niet bijten.

Afbeelding

Krijgt hij met een lage dosering pred ook last van bijwerkingen? Atopica kan overigens ook erg goed helpen. Dit is geen cortico en daardoor ook niet van die bijwerkingen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:42

die van mij had een plek op zijn poot,dat kwam niet door allergie maar vermoedelijk pijn.Echt vanalles geprobeert,hij had ook prednison.Hij is vorige maand ingeslapen,13 jaar oud.Niet door die plek hoor. ;)

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:52

Ik zou in de periodes dat hij erge jeuk heeft, toch een zo'n laag mogelijke dosis prednisolone gebruiken. Er is niks zo vervelend als jeuk hebben.
Ik zou je aanraden om een dagboek bij te houden met jeukscores erin. Elke dag geef je je hond een score van 1 tot 10 qua jeuk en je maakt een keuze welke score voor jou en je hond onaanvaardbaar is. En dan samen met je dierenarts een schema opstellen van het opbouwen en afbouwen van de prednisolone.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 19:58

Met een goede muilkorf kunnen ze drinken en hijgen maar niet bijten..

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 20:21

MalaQ: Zo'n band schreef ik over in mijn OP, hij vind iets om zijn nek verschrikkelijk, daarom leek mij zo'n band ook niet de oplossing....
Hij zat op een lage dosering prednison, maar alsnog bijwerkingen zoals incontinentie.
Atopica heb ik overwogen, maar volgens de dierenarts zitten ook aan dat medicijn nare bijwerkingen....lastig dus.

geerke: wat verdrietig zeg ;( je voelt je zo machteloos als je al van alles geprobeerd hebt, maar niets helpt....sterkte met het verlies van je viervoeter.

mcsjelle: Ik weet het, het is vreselijk voor hem, maar ik weet niet of prednison maar als " zo nodig" gebruikt mag worden, want volgens mij bouw je met pednison toch een soort " spiegel " op, of vergis ik me?

snorkel1986: Dat was ook mijn gedachte, vandaar dat ik het wilde overwegen om te kopen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:28

Ik herken het bij mijn hond, bij har komt het voort uit een auto-imuum ziekte.
Maar zodra ik de eerste symptomen ervan zag gaf ik haar juist wel gelijk een pil prednisolon. Want zodra ik dit deed kon ik erger voorkomen. Want anders beet ze zich ook helemaal open.
Wanneer de aanval weer afnam bouwde ik het weer rustig af.
Qua incontinentie valt het bij haar gelukkig wel mee.
Behalve als we wel bij de da terecht kwamen en ze er prikken bij kreeg, maar toch was dat bij haar hooguit een paar dagen. Mede doordat ze veel drinken dan.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 20:28

Ik dacht aan zon pyjama maar toen zag ik waar hij zich krabt. Dat werkt dus ook niet.
Is er niet iets van een zalfje wat jeukstillend werkt?

Ik ga nog even goed nadenken en zoeken.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:32

sunshine schreef:
MalaQ: Zo'n band schreef ik over in mijn OP, hij vind iets om zijn nek verschrikkelijk, daarom leek mij zo'n band ook niet de oplossing....
Hij zat op een lage dosering prednison, maar alsnog bijwerkingen zoals incontinentie.
Atopica heb ik overwogen, maar volgens de dierenarts zitten ook aan dat medicijn nare bijwerkingen....lastig dus.

Excuus, daar had ik overheen gelezen.. Dan is dat inderdaad ook niet zo'n goede optie. Hoewel ik me afvraag of een hond die iets om zijn nek al vervelend vindt, iets om zijn snuit wel goed gaat vinden.

Atopica heeft vrijwel geen bijwerkingen, op maag-darm klachten na en zeldzaam waargenomen diabetes mellitus. Onvergelijkbaar met de lijst aan bijwerkingen van de prednison. Als je dit nog niet geprobeerd hebt is dit echt het proberen waard. Als het werkt zou het echt een uitkomst kunnen zijn!
(Zie bijsluiter: http://diergeneesmiddelen.info/index.ph ... 45-atopica).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 21:37

Wij hebben een west highland white terrier gehad met hetzelfde probleem als jou hond. Ze was ook even van de prednison af omdat haar hartje zo ontzettend groot werd. Echter had ze toen ook af en toe van die aanvallen dat we haar in de ochtend vonden met heel haar borstje open gebeten etc. We hebben haar toch weer aan de prednison gezet en toen was het over. Helaas heeft ze er wel korter door geleefd, ze is er 9 mee geworden. Maar heeft wel een goed leven gehad zonder jeuk.

Het lijkt me voor jou hond ook niet fijn als hij jeuk heeft en niet kan krabbelen, dus ik zou toch echt voor de bestrijding van de jeuk gaan dan de hond een kap of muilkorf om te doen ;)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 04:21

geerke, de juiste muilkorf kunnen ze gewoon mee hijgen en drinken hoor.

haal dan wel een muilkorf die met raster voor de bek zit, en niet een muzzle, is zon hoes om de neus, daar kunnen ze de bek niet mee openen en hijgen, helaas worden deze vaak als muilkorf verkocht maar zijn het niet.

maar ik denk ook dt je hond er echt even goed aan moet wennen.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 05:56

Heb je al eens aan een allergie behandeling gedacht? Kennis van mij had hetzelfde probleem met haar hond. Arme beest beet zich tot bloedens toe open.. Sinds 2,5 jaar is ze aan een allergie behandeling begonnen om op die manier de boel te verminderen, en met enorm succes. Hond is inmiddels zo goed als allergie vrij! Het werkt helaas niet bij elke hond en goedkoop is het ook niet maar zeker het overwegen waard :j

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 10:54

Je bedoelt hyposensibilisatie chocobroodje? Ook dit hebben we geprobeerd, maar ook dit had geen effect bij hem.
De dierenarts weet het nu eigenlijk ook niet meer, ze had de hoop op de hyposensibilisatie gezet omdat het bij 80 tot 90% van de honden positief effect heeft, maar helaas ;(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 11:01

Een dun hondenjasje? Ze kunnen nog krabben, maar het komt niet hard aan, of sokjes zodat de nagels er niet ik kunnen...maar wel een krabbeweging.

Jeuk en niet kunnen krabben is heeeeel erg, jeuk is soms nog erger dan pijn...

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 15:08

Dank voor alle tips overigens, dat waardeer ik enorm !!
Opzich vind ik het krabben nog niet zo erg, daar maakt hij weinig stuk mee, maar met zijn tanden doet hij dat wel.

We hebben er inmiddels voor gekozen om hem toch even een paar dagen prednison te geven.
De allergie aanval duurt veel te lang naar onze zin, en ik vind het gewoon echt heel triest worden zo.
Hoe erg ik ook tegen prednison ben, zijn jeuk weg krijgen is nu even belangrijker dan wat ik er van vind.

Hiermee hoop ik dat de jeuk heel snel gaat afnemen, en een volgende allergie aanval heel erg lang weg gaat blijven.
Het is wel heel typisch dat zo'n aanval ieder jaar weer opnieuw rond deze tijd op komt zetten, en meestal ook in het najaar weer....

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 15:53

Het kan heel goed zijn er bv ergens een plant/struik etc staat die dan iets afgeeft waardoor het triggert.
Helaas is daar heel moeilijk achter te komen want kan bv ook een plantje zijn die je tegenkomt met uitlaten. Tenminste dat vertelde de kliniek ons.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 16:04

Vlooien? Hazelaar?

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:14

Ik vind het echt ontzettend bruut om een hond die gek wordt van de jeuk iets om te doen zodat hij niet meer kan krabben... Kun je je voorstellen dat je zelf zo veel jeuk hebt en dat je handen dan vastgebonden worden, zodat je niets kunt? Dan liever een lage dosis prednison inderdaad, lijkt me een veel betere keuze!

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:23

Lijkt me vreselijk om niet te kunnen krabben als je jeuk hebt...
Oorzaak wegnemen, misschien is er ook zoiets als neoral voor de hond?
Ik heb heb voor mijt allergie op mijn kat, geen bijwerkingen en hij heeft geen jeuk meer :D

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 19:53

Sonja89 schreef:
Ik vind het echt ontzettend bruut om een hond die gek wordt van de jeuk iets om te doen zodat hij niet meer kan krabben... Kun je je voorstellen dat je zelf zo veel jeuk hebt en dat je handen dan vastgebonden worden, zodat je niets kunt? Dan liever een lage dosis prednison inderdaad, lijkt me een veel betere keuze!

Noem het bruut, maar je moet je voorstellen dat een hond net zo lang doorgaat tot zijn huid volledig open ligt, met nare ontstekingen als gevolg.
Dit moet je dus proberen te voorkomen, en inderdaad wil ik dat de jeuk weggaat, want dat is een vreselijk iets... daarom hoop ik dat de prednison nu gauw zijn werk gaat doen.

Oorzaak wegnemen, klopt... jammer alleen is dat het hier om een mijtenallergie gaat, en zoals de dierenarts ook al zegt, hier valt gewoon niet tegen op te poetsen.
Hij heeft al een speciaal anti huisstofmijt kussen en ook kwa voeding letten we op, hij krijgt bijvoorbeeld rauw voeding en dat is al een hele verbetering.

Vlooien heb ik gecontroleerd, geen vlo te zien gelukkig :D

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:55

Ik heb ook een allergiehond en begrijp heel goed wat je bedoelt, maar ik zou dus nooit naar kappen of korven grijpen om het bijten tegen te gaan. Dan maar aan de prednison.

Hoe lang staat de hond nu op rauwe voeding? Die van mij heeft ook een mijtenallergie en het heeft toch zeker een klein jaar geduurd voor de meeste jeuk over was, maar nu is het echt heel goed te controleren (zonder prednison of kappen).

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 20:09

hij staat nu 4 jaar op rauw voeding, en het gaat eigenlijk heel goed zonder medicatie, maar soms ( 2x per jaar) heeft hij dus een allergie-aanval, en behoorlijk heftig ook.

Mag ik vragen wat jij er nog meer aan doet om zo min mogelijk prikkels te geven?
Wat ik dus nu doe:

* Dagelijks stofzuigen + dweilen ( soms vervang ik het stofzuigen door er met de swiffer door te gaan)
* Beneden verdieping zo goed als stofvrij houden, zover dat gaat natuurlijk
* Speciaal anti huisstofmijt kussen
* Heb geen vloerbedekking
* En voor zijn voedselallergie natuurlijk rauw voeding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:47

Van huismijt kom je nooit af..je kunt het wel,verminderen...

Je zou kunnen kijken wat het omslagpunt is, welke maand, wat voor weer, welke allergenen er zijn, pollen? Planten? De rui, van winter naar zomer vacht..vlooienmiddelen die weerstand naar beneden haalt. Dus een dagboekje bijhouden...