Radeloos door sproeiende kater

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

colunder

Radeloos door sproeiende kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:23

Heel lang heb ik getwijfeld of ik dit topic wel of niet zou openen omdat ik me er eigenlijk voor schaam.
Ik heb een kater(gecastreerd) van 6 jaar, die overal in huis sproeid,oa:op het aanrecht,op 4 verschillende plekken :r :r :r ,tegen de kattenbakken,tegen meubels,tegen de voordeur, in de douche, kortom eigenlijk overal.
Gisteren avond zat ik in mijn onderbroek op bed, meneer loopt me voorbij en gaat tegen mijn rug aan staan sproeien -:(- .
Gek wordt ik ervan, ik durf bijna niemand meer uit te nodigen hier in huis,zet de visite de tas op tafel wordt er tegenaan gesproeid,jas aan de stoel hangen. hetzelfde verhaal.
Echt walgelijk.
Mijn aanrechtlad en keukenkastjes gaan al bol staan van de kattenzeik.
Ik heb al vanalles geprobeerd:feliway,mispoes,stay away,sccctcat(werkt op zich wel maar dan heb ik 30 busjes nodig die vreselijk duur zijn(8,95 voor een busje lucht %) )
Spray van HG,citronella olie,mottenballen,vickszalf,alluminnium folie,koffiedik,enz.
Gewoon plassen doet hij gewoon op de bak.
Hij is de leider van een groep van 7 katten,volgens mij is het gewoon dominantie.
Ik hoop dat iemand voor mij de gouden tip heeft, want ik ben op een punt dat ik er zelfs over nadenk om hem in te laten slapen, maar dat zou toch van de gekke zijn.

Brainless

Re: Radeloos door sproeiende kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:28

Sommige katten kunnen niet met meerdere (te veel) katten worden gehouden, die gaan hun opgeving afbakenen (poezen doen dat ook wel eens).
Oplossing is of hem weg doen naar een ander (rustiger) adresje of het aantal katten verminderen.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:32

Ik wil hem best wegdoen als hij daar beter van wordt, maar wie wil er nou een kater die het hele huis ondersproeit,want wie zegt dat hij er bij andere mensen mee stopt?
ik ga er ook niet over liegen.
Ik heb al wel wat mensen gevraagd trouwens,maar tot nu toe nog geen succes.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:54

Misschien eens overleggen of hij niet in een pension kan voor een tijdje of dat een asiel hem aan wil nemen. De kans is enorm groot dat hij dit idd alleen doet door de aanwezigheid van de andere katten. Er zijn katten die dat doen er zijn ook katten die sproeien als ze niet naar buiten mogen en soms zijn er katten die naast castratie nog veel baat hebbren bij een castratie chip (geen idee hoe ze die officieel noemen) dat kan wel eens helpen om het gedrag te doorbreken.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 19:22

Ik moet donderdag naar de DA met een hond voor de castratie, ik zal daar eens om advies vragen.
Hij komt wel buiten, maar alleen in de tuin(16 x 8 meter)waar hij via een kattenluikje in kan.
Buiten de tuin kan niet,omdat ik aan een drukke weg woon en ik niet wil dat een ander last heeft van mijn dieren.

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:28

Lastig zeg!
Ik denk dat hij nog best kan veranderen als hij in een huis word gehouden waar hij de enige kat is, in combinatie met veel naar buiten kunnen.. Maar net wat je zegt.. Wie durft het aan?!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:37

colunder schreef:
Ik wil hem best wegdoen als hij daar beter van wordt, maar wie wil er nou een kater die het hele huis ondersproeit,want wie zegt dat hij er bij andere mensen mee stopt?
ik ga er ook niet over liegen.
Ik heb al wel wat mensen gevraagd trouwens,maar tot nu toe nog geen succes.

MIJN KAT NU 14! heeft jaren steeds elke dag 1x naast bak gezeken en voor bak gepoept.(niet hele huis door ik ghad een kattenkamer waar de bakken stonden daar deed ie t dus structureel 1x per dag voor de bak de rest vd keren op de bak)) oik heb in t verleden daarvoor dure onderzoeken laten doen etc kwam niks uit
Da zei is stress door andere katten..

En warempel in dec heb ik n woningbrand gehad woning onbewoonbaar verklaard kat gereanimeerd en beademt maar ALIVE :) 1 kat dood de ander weggelopen ,maar de DA had dus wel gelijk hij is nu alleen over (totdat ik de weggelopen ooit terug vindt) en heeft niets maar dan ook niets meer buiten de bak gedaan

Ook moet je altyd 1 bak meer hebben dan t aantal katten dat je hebt

je zou kunnen overwegen hem op proef bij iem alleen onder te brengen en afsoraak terugnemen en evt vergoeding bij wel sproeien etc.

Succes

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 06:01

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 06:27

Idd minder katten (wat moet je ook met 7 %) ) of een ander adres.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 06:38

herplaatsen, dit is niet zijn plek. (teveel katten)

Ik heb een herplaatser, was een 4 jarige enorme sproeier en had andere gedragsproblemen :o zat met 12 andere katten.

Eenmaal herplaatst (is nu alleen) de liefste kat die je maar kan wensen en vanaf dag 1 nooit meer gesproeit!

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 06:47

Oei, 7 katten op een relatief kleine oppervlakte, dan krijg je dat inderdaad! Als onze katten per ongeluk een paar uurtjes samen boven worden opgesloten (bij ons kunnen ze gaan en staan waar ze willen, ook buiten de tuin, dus het gebeurt nog wel is dat wij denken dat ze in de tuin zitten terwijl ze ergens onder een bed liggen te maffen) sproeit de oudste ook de boel onder, terwijl er ook gewoon een kattenbak staat. De ene kat is daar gevoeliger voor dan de ander natuurlijk, maar 7 katten in éen huis met een klein tuintje is wel een heel effectief stinkzeik-recept :P

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 08:54

F_Orumster schreef:
Idd minder katten (wat moet je ook met 7 %) ) of een ander adres.

Beetje idiote opmerking, wij hebben er ook zeven waarvan drie vondelingen. Leeftijden van 1 tot 16 en dat gaat prima.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 13:38

PintoNatal schreef:
Je kunt ook eens Feliway proberen, misschien is dit een oplossing voor je kat?

http://www.feliway.nl

Heb ik ook al geprobeerd.

Het rare is dat dit de relaxste kat is die we hebben,laat zich door niks van de wijs brengen.

Het feit dat ik 7 katten heb,ja dat is zo gelopen,de meeste zijn afdankertjes.
Ze komen niks te kort, ze mogen in het hele huis en de tuin.
Het gedeelte achter het huis is 16 x 8 en dan is er naast het huis ook nog een strook van 9 x 1,5 wat voor het grootste deel overdekt is(7,5 meter) en ingericht is als katten/kippen/ konijnenren.
Achter in de tuin is ook nog een afdak van 2 x 3 meter waar ook slaapplekjes gecreeerd zijn.
Verder is eigenlijk de hele tuin voor de dieren,veel struiken, steen ,grind en gras.

Ik denk dat ik probeer een ander adres voor hem te zoeken, waar hij alleen is of op een boerderij.
Vrijdag zal ik ook nog even met de dierenarts overleggen of er nog ander mogelijkheden zijn.

Dakotha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 15:52

Je kunt eventueel nog de urine laten nakijken door de dierenarts, hebben ze allemaal een rustige eigen plekje?

adnil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-14 22:32

Ik begrijp je helemaal!!!!

Mijn kater is helaas ook sinds een paar maanden mijn hele huis aan het ondersproeien.
Ik heb 3 katten, ze kunnen naar buiten en hij heeft het voorheen nooit gedaan.
Lichamelijk is alles uitgesloten, en ook verder heb ik alles geprobeerd.
Het is om gek van te worden, hoeveel je ook van een dier houdt. :(:)

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 03:40

Hebben jullie wel eens een kattengedragstherapeute laten komen? Die kan eventueel nog een oplossing geven die werkt, zodat je kat toch gelukkig en en je hem kunt houden. Dan heb je tenminste álles geprobeerd en kun je jezelf niets verwijten.

Eem grote groep katten kan prima werken, maar niet alle katten kunnen ermee om. Ik kijk altijd erg naar dominantie. Ik heb hier thuis 4 poezen, allemaal erg onderdanig en gigantische sissy's.

Bij mijn moeder zitten 6 katers, allemaal dominante kerels die zo wild met elkaar spelen dat je vaak bang bent voor aardbevingen. Ze worden speels aangevallen, ze vallen minstens zo hard terug aan. Mijn eigen meisjes zouden bij zo'n speelse tik al lang in een hoekje zitten te hyperventileren.

Groepen gaan prima, ze moeten gewoon bij elkaar passen. En sommige katten kunnen in geen enkele groep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 04:05

Wij zijn hier ook ten einde raad en hebben nu een therapeut ingeschakeld. Deze verwacht nu alleen dat wij nog een keer naar de DA gaan met hem terwijl beest al helemaal gechecked is en in orde dus vind nog een keer dit laten doen echt dikke onzin. Meest recente checkup is niet eens heel lang geleden... Hij doet dit nu al vanaf dat we het hebben (sproeien) en schijnt dit dus ook al gedaan te hebben bij zijn vorige baas: de reden dat hij in het asiel is gekomen. Dit hebben ze ons niet verteld.

Met regelmaat kan ik ene schone was opnieuw doen, want die kan ik niet even een nachtje laten liggen in een mand in de slaapkamer voor ik hem opruim, meubels, deuren, muren, ik word er doodmoe van.

Hebben hier drie katten, maar meneer deed dit ook al voor de andere katten erbij waren. Beest mag alleen niet weg want het is de favo kat van mijn vent. Ik kan het beest wel achter het behang plakken inmiddels, ik jaag er liters biotex doorheen := kat mag ook niet meer zonder toezicht in een kamer. Heeft al eens een hele week in de badkamer gezeten met alleen een kattenbak + paal + voer om hem op te voeden. Maar helpt allemaal niks :n

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 04:47

Ik heb een vrouwtjes kat.
Geen andere katten. Dus de situatie is wel wat anders.
Maar op haar vorige adres werd ze altijd gepest en achterop gezeten door de andere katten.
Bij mij jaren in huis geplast.
Aan de clomicalm gehad, vele andere middeltjes, 3 kattenbakken zelfs een gedrags therapeut. (die zijn duur!)
Maar je wordt echt wanhopig.
Het stinkt vreselijk moest ook van alles vervangen.
Het klinkt gek maar zag op de kro prog. de wandeling els ten basten heette ze dacht ik. Zij kan met dieren praten.
Missy bij haar gemeld. Nooit meer geplast!
Dat kan je nog proberen maar dit kan zo niet langer.
Het geeft veel stress en het is ongezond.
Laat je weten wat de dierenarts zegt?

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:51

@jans n kat straffen door in douche te zetten werkt alleen maar stress verhogend kat voelt ook jouw spanning/nnegativiteit vergeet dat niet

hoe frustrerend ook,,, boos worden bij dit gedrag werkt enkel maar averechts meer aaien op schoot of wel leuke aandacht kan wel helpen echt dus niet van kssst weg etc maar gewoon ff n aai n spelletje samen klinkt maf maar een kat heeft stiekem veel aandacht nodig:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:55

Beest van ons heeft echt geen stress hoor :) dat durf ik te garanderen. Hij loopt tegenwoordig ook zelf de badkamer al in (en de rest durft er dus niet meer in omdat het nu zijn plek is :roll: :+ :D )

Aai en een spellletje samen werkt hier niet, ook even op schoot niet. Daar schiet hij juist van in de stress, dat moet allemaal op zijn tempo. Even kort laten merken dat je er niet van gedient bent (spuit water, of even apart van de rest zetten) helpt een stuk beter dan nog.

Bovendien is wat wij met de badkamer doen door veel gedragsmensen & Dierenartsen de manier om zindelijkheid te trainen: Je sluit de poes op in een kleine ruimte met net genoeg plaats voor de kattenbak, drink- en eetbakje en het slaapkussentje van de poes. Het dier zal zijn nest niet bevuilen en verplicht zijn de bak te gebruiken. Het dier moet minstens twee weken in de kleine ruimte blijven, wat soms moeilijk is voor de eigenaar.

Maar bij ons is het echt dominantie / territoriaal gedrag. Totaal geen stress of onzindelijkheid hebben we inmiddels wel door. Dus badkamer doen we ook niet mer, helpt toch niet :n

_Jelske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:00

Heb je een overdekte kattenbak?
Bij ons heeft het geholpen om de deksel eraf te laten.
Daarnaast houden sommige katten niet van bepaalde luchtjes aan de vulling (zoals lavendel en andere toevoegingen) en ook het veranderen van merk van kattenbakvulling wil wel eens helpen.

Verder zou je kunnen overwegen om je kat te laten testen op blaasgruis/plaskater

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:02

Citaat:
Heb je een overdekte kattenbak?
Bij ons heeft het geholpen om de deksel eraf te laten

Dat is idd ook n goede tip:)

iEmmaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:03

Ik denk dat je wel kunt proberen hem te herplaatsen, al is afscheid nemen misschien niet even leuk. Sommige katten willen gewoon niet in een grote groep zitten, of soms al niet eens met z'n tweeën. :(:)

Toen wij onze huidige kat kregen (een vrouwtje) hadden wij al een oudere kat (ook een vrouwtje), de nieuwe kitten bleef ook overal plasjes achterlaten. Vooral in mandjes en op kussentjes zodat de oudere kat er niet meer ging liggen. Als ze echt moest plassen ging ze ook gewoon netjes op de bak, maar ze liet elke keer gewoon overal een paar druppeltjes achter. Toen de oudere kat een paar weken later overleed aan een tumor in haar mond hield de kitten er gelijk mee op, ze had alle ruimte voor zichzelf dus het was niet meer nodig om een territorium te verdedigen.

Als je het verhaal gewoon uitlegt en bespreekt is er vast iemand die hem wel in huis wil nemen. Misschien kun je ook overleggen met een asiel, het asiel wat eerder bij mij in het dorp zat deed ook veel 'bemiddeling'. Ze zochten een nieuw baasje voor een huisdier terwijl jouw dier nog gewoon bij je in huis bleef en dus niet in het asiel zelf hoefde te zitten. Er stonden vaak mensen gewoon op de wachtlijst omdat ze wachten op een speciaal soort kat of hond. :)

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:15

maar Jans op zijn tempo positieve aandacht geven is toch niks mis mee?

kan t zijn dat je kat misschien bij n ouder iem alleen wel goed zou gaan??
ik noem maar wat hoor

En ja k weet dat van die tip maar vriendelijker is t dan imo om zon grote speciale bench (niet de formaten hondenbench maar een die echt groot is) aan te schaffen zodat ie jullie etc gewoon kan zien

Ik hoop voor je dat ie er ooit mee stopt :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 21:29

Veel van dit soort katten belanden in het asiel.....en het is een terug komend probleem.
Het is territorium gedrag, en alles moet gemarkeerd worden, met name "nieuwe" spullen, bv een tas die er eerder nog niet stond enz.
Lange tijd opsluiten in een kleine ruimte met kattenbak helpt ook vaak maar tijdelijk.
Wat soms goed helpt maar niet bepaald diervriendelijk is, is de plaatsen waar de kat vaak ongewenst plast besprenkelen met zware parfum, met deze zelfde parfum spuit je in de kat zijn gezicht...dit vind hij absoluut vreselijk (logisch). Als de kat in huis loopt en ruikt die bewuste parfumgeur op zijn plasplekken dan komt de nare herinnering aan die geur....en plast daar niet.
Dit schijnt bij sommige katten te helpen.

Maar kun je hem niet in je tuin houden? Mooi warm hokje maken om te schuilen en te slapen enz?