Zijn er hier mensen met roofvogels en/of uilen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:17

Hallo bokkers,
Hoe ziet de volière eruit (en voor de roofvogel het spitshuisje) ? en wat zijn de afmetingen?
Wat doen jullie met ze en hoe vaak laten jullie ze vliegen?
Foto's zouden leuk zijn! :j

XLeandrosX

Re: Zijn hier mensen met roofvogels en/of uilen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:27

Ik heb een tijdje een koppel dwerg oor uiltjes gehad (otus scops). Wij hadden een grote volière van 400m2 die op het hoogste punt 4,5 meter was en op het laagste punt zo'n 3,5 meter was. De uiltjes konden bij ons dus vrij rondvliegen en hun eigen gang gaan. Ze hadden her en daar wat holle boomstammen als nestkast maar zaten ook vaak achter in de cederboom. Wij wisten waar ze zaten en konden ze dan ook altijd wel bekijken en vinden. Ze waren redelijk tam en kregen van ons ook uit de hand te eten. We gaven ze moriowormen, meelwormen, muisjes (al wel dood) en stukken ééndagskuikens. Omdat wij ook ijsvogels hadden en we die spiering voerden aten ze dat dus ook.
Het was eigenlijk de hobby van m'n man maar jeetje wat was ik gek op die beesies. Zou ze best wel weer willen hebben, maar hier vliegen ze in t wild en we zijn inmiddels al zo druk met onze boerderij zodat we nu te weinig tijd hebben.

doekenbas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:43

Als je roofvogels wil gaan houden kun je in mijn ogen het beste contact opnemen met een valkenier. Een vriend van mij is valkenier en hij heeft voor dat hij zijn eerste vogel aanschafte 2 jaar meegelopen met 2 verschillende mentoren om alles te leren. Als je de vogels niet voor de jacht wil houden hoeft dat denk ik niet persee maar een roofvogel heeft toch speciale opvoeding en training nodig ook als je ermee vliegt voor de hobby.
Ook moet je weten wat je hem moet voeren, hoe vaak en hoe veel, kennis hebben van vogelziekten, zoals aspergillose ed. Hij heeft zijn vogels inderdaad in kleine huisjes zitten met een standaard. Afhankelijk van de grote van de vogel is het huisje aangepast natuurlijk. Alleen als hij ergens mee fokt zet hij ze in een grote voliere.

Het is geen aanschaf die je zo maar even doet naar mijn idee. Maar als je je goed laat informeren op voorhand kun je er zeker hele leuke beesten aan hebben waar je lang plezier van hebt! Als ik zie wat voor band die vriend van mij heeft met zijn vogels, en hoe ze meer als honderd meter hoog in de lucht vliegen toch direct op zijn kreet terug komen.. Geweldig!!

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:46

Even een vraagje van een leek. Mag je roofvogels in gevangenschap houden?
Waarom zou je dat willen :?
Wij hebben een nest ransuilen in de tuin, fantastisch om mee te maken maar ik moet er toch echt niet aan denken dat je ze in een volière stopt.

Maar goed dat was je vraag helemaal niet :o

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:52

Ja dat mag, helaas mogen ze ook aan een touwtje in je huis gehouden worden :(

Roofvogels worden gebruikt voor o.a demonstraties en overlastbestrijding, dan laten ze bv woestijnbuizerds rondvliegen in een gebied waar ze last hebben van een groep duiven. De duiven worden dan zo bang dat ze daar niet meer terug komen. Die roofvogels waarmee gejaagd word vangen vaak hun eigen eten nog

Stel er is bij een school overlast van een groep vogels, dan kan je ze daar natuurlijk niet afschieten. Gevaarlijk, "zielig" en gewoon niet handig. Dan maken ze de vogels bang dmv roofvogels en komen ze niet meer terug, :)

Met uilen mag je niet jagen trouwens,

Wat gaaf een nest ransuilen in je tuin!
Laatst bijgewerkt door _Dracarys op 26-05-14 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

GaelleS

Re: Zijn er hier mensen met roofvogels en/of uilen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:57

Waarom mag je niet jagen met uilen dan ?

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:01

Ik snap dat heel goed en ook het nut van bestrijding van "overlastvogels" Met valken jagen is natuurlijk ook al heel erg oud.
Maar ik heb er toch wel wat moeite mee hoor. Juist roofvogels hebben volgens mij echt enorm veel ruimte nodig en de vrijheid om te jagen. Uilen jagen pas in het schemer/donker tenminste de uilen in onze tuin wel.
Het is zo fantastisch om te zien hoe ze gewoon leven en hun (4) jongen grootbrengen. Dan vind ik een leven in gevangenschap wel iets waar je heel goed over na moet denken. Het is echt alleen voor jezelf of je moet er ook overlast mee gaan bestrijden. De uilen doe je er geen plezier mee.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 19:07

Gaelles dat mag niet volgens een bepaalde wet, kan daar nu even niet opkomen, mocht het mij te binnen schieten laat ik het je weten :)

Justkid, je heb 3 soorten uilen:
Zwarte ogen kan goed snachts zien (nacht is zwart)
Oranje ogen kan goed in schemer zien (opkomende en ondergaande zon=oranje)
Gele ogen kan goed overdag zien (kleur van de zon)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:11

Mijn droom is sinds mijn 8e, toen ik iemand in de stad zag lopen met een oehoe op zijn schouder (debiel natuurlijk, midden in een drukke stad met een oehoe op je schóuder gaan lopen, beest schrikt en zet zich af in je oog of valt iemand aan, hoppakee. Maar toen was ik helemaal betoverd :') )
om een uil te houden, gewoon een mooie tiphut met een langveter aan zo'n rails. Ooit een keer bij een valkenier gezien en die waren geweldig gehuisvest en hadden ook mooi de ruimte.

Je mag uilen en andere roofvogels houden zolang ze in het bezit zijn van Citespapieren. Sommige roofvogels (geen uilen) moet je volgens mij wel een valkeniersbewijs voor hebben.

Over de afmetingen van de tiphutten: Deze valkenier had op zo'n 5-8 meter afstand van elkaar steeds een roofvogel zitten. Hij had de tiphut aan de kant van zijn schutting, met wat lage struikjes en plantjes erachter zodat de tiphut een beschut uiterlijk had. De uil zat aan een langveter, die vast zat aan een "rails". Die zat in de grond aan beide einden, en laag boven de grond (dit idee: |---| , alleen dan afgeronde uiteinden zodat de langveter echt van rechts naar links kon)
De langveter zat met een onafhankelijk draaiende ring daaraan, en aan de andere kant van die rails had hij een blok staan met kunstgras voor de uilen, en zo'n boog voor roofvogels.

Elke vogel kon dus in zijn tiphut zitten, maar ook zo'n 5 meter vooruit huppen naar zijn blok of boog. Vond dat ideaal, die dieren kunnen ook nog de vleugels strekken.

Als het erg onweerde zette hij zijn kerkuil (die blijkbaar toch iets kwetsbaarder is dan een amerikaanse buizerd) in een rechtopstaande hondenvervoermand. Uil ging dan graag met hem mee en hupte er zelf in. De steenuil had hij bij erg slecht weer ook in een kleiner verblijf in zijn schuur.
De valken, buizerds en oehoe hadden pech en mochten schuilmogelijkheden zoeken in hun tiphut :')

Hij vloog met de buizerds en valken op shows en voor het verjagen van ongedierte, en met de uilen alleen om ze in conditie en gezond te houden. Kerkuilen zijn bv te licht om echt mee te kunnen vliegen, aangezien je ze hongerig moet hebben (voor de onwetenden die dit wellicht interessant vinden) en dus lichter dan het gewicht dat ze eigenlijk moeten zijn om er mee te kunnen vliegen. En een uil wordt dan al snel instabiel.

Helaas zie je nog steeds dierenwinkels die een uil midden in de winkel onder een tl-buis hebben zitten om aandacht te trekken van bezoekers, of, zoals die valkenier vertelde, mensen die een kerkuil in een papegaaienkooi hebben zitten, en een collega van hem opbellen met de vraag wat ze de uil nog meer kunnen voeren naast brood.
Of, nog een stapje erger, moederliefs die een kerkuil zoeken voor zoonlief die harry potter heeft gezien en nu een uil wilt. En aangezien een sneeuwuil zo duur is, maar een kerkuil want die zijn goedkoop en ook wit. of er iemand een te koop wist voor maximaal 40 euro?

Als je zulke zaken leest is de ophef over het verbod van het houden van roofvogels zonder valkeniersbewijs heel terecht, maar liefhebbers (misschien zoals jij en ik) die er zich bewust van zijn welke verantwoordelijkheden er aan verbonden zijn en welke kennis je nodig hebt, zouden dan erg teleurgesteld zijn :')

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:29

Ik snap dat het een ruime behuizing is voor de vogels en een hele bevlogen valkenier die zo goed mogelijk voor zijn dieren zorgt maar ik word er verdrietig van.
Dus ik wil jullie nog even twee foto's van "ons" uilennest laten zien.
En dan zal ik me er verder niet meer mee bemoeien :\ Misschien moet ik zelf een topic openen :)*
Ik zou zeggen denk er nog eens over.

Afbeelding

Afbeelding

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 19:42

<3 Aahhhh wat fantastisch die uilskuikens!!! <3

En tja, wat denken jullie dat uilen en roofvogels de hele dag doen?

@nachtlampje, je hoeft geen valkeniersdiploma te hebben in Nederland, je mag elke vogel houden, zelfs een zee arend op je balkon.. :n

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 19:52

Ik heb zelf een workshop valkenieren gedaan en daar werd ook uitleg gegeven over deze manier van roofvogels houden.

Het komt er op neer dat roofvogels dus in het wild vrijwel niet vliegen. Vliegen kost energie en die wil je niet verspillen. De enige reden dat ze vliegen is om te jagen. Dit is vergelijkbaar met andere roofdieren, zoals een leeuw. Die wandelt ook niet voor zijn lol, ligt op een vaste plek en maakt zich alleen moe om een dier te vangen.

Ze houden op zo'n kleine ruimte is dus (naar hun zeggen) niet onnatuurlijk, maar dan moeten ze wel dagelijks kunnen vliegen om hun jacht na te bootsen.
Als je ze in een grote volière houdt vliegen ze dus ook niet, maar blijven op een vaste plek zitten. Daarom worden vogels die niet gevlogen worden (en dus een grote volière hebben) ook uitgedaagd te blijven bewegen door rustplek, voerplek en waterplek ver uit elkaar te zetten zodat ze verplicht worden te vliegen. Doe je dat niet blijven ze op dezelfde plek zitten en vervetten.

Nogmaals, dit is niet mijn kennis, maar uitleg die ik gehad heb. Het viel me inderdaad op dat de vogels in de volière constant op dezelfde plek zitten, heb ze in die uren vrijwel niet zien bewegen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 19:56

secricible schreef:
Ik heb zelf een workshop valkenieren gedaan en daar werd ook uitleg gegeven over deze manier van roofvogels houden.

Het komt er op neer dat roofvogels dus in het wild vrijwel niet vliegen. Vliegen kost energie en die wil je niet verspillen. De enige reden dat ze vliegen is om te jagen. Dit is vergelijkbaar met andere roofdieren, zoals een leeuw. Die wandelt ook niet voor zijn lol, ligt op een vaste plek en maakt zich alleen moe om een dier te vangen.

Ze houden op zo'n kleine ruimte is dus (naar hun zeggen) niet onnatuurlijk, maar dan moeten ze wel dagelijks kunnen vliegen om hun jacht na te bootsen.
Als je ze in een grote volière houdt vliegen ze dus ook niet, maar blijven op een vaste plek zitten. Daarom worden vogels die niet gevlogen worden (en dus een grote volière hebben) ook uitgedaagd te blijven bewegen door rustplek, voerplek en waterplek ver uit elkaar te zetten zodat ze verplicht worden te vliegen. Doe je dat niet blijven ze op dezelfde plek zitten en vervetten.

Nogmaals, dit is niet mijn kennis, maar uitleg die ik gehad heb. Het viel me inderdaad op dat de vogels in de volière constant op dezelfde plek zitten, heb ze in die uren vrijwel niet zien bewegen.

Je haalt me de woorden uit m'n mond :))

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:51

secricible schreef:
Het komt er op neer dat roofvogels dus in het wild vrijwel niet vliegen. Vliegen kost energie en die wil je niet verspillen. .

Interessante redenatie. Beweer je ook dat alle roofvogels standvogels zijn en niet trekken? En hoeveel kilometer zou een giervalk dagelijks afleggen om genoeg te jagen voor zijn jongen...?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 20:52

Kuggur schreef:
secricible schreef:
Het komt er op neer dat roofvogels dus in het wild vrijwel niet vliegen. Vliegen kost energie en die wil je niet verspillen. .

Interessante redenatie. Beweer je ook dat alle roofvogels standvogels zijn en niet trekken? En hoeveel kilometer zou een giervalk dagelijks afleggen om genoeg te jagen voor zijn jongen...?

Kuggur, misschien moet je even beter lezen ofzo... Ik beweer namelijk helemaal niks.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:01

Als ik de plaats zou hebben zou ik vale gieren willen, geweldige dieren en wat een prachtige karakters. Op het werk komen ze iedere week een demonstratie geven met verschillende roofdieren en dan moet ik ze altijd even 'knuffelen'. :D Zijn echt mijn vriendjes.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:09

Tessa_93 schreef:

Natuurlijk mag je wel met uilen jagen, het zijn alleen niet de makkelijkste om te trainen. Ze hebben geen krop die vol raakt, zodat je weet wanneer het tijd is om te stoppen met de training (en dan is de kans om ze kwijt te raken vrij groot ;) ) en presteren natuurlijk het best in schemer of duister. Hier even een uitleg;

Uilen worden niet aanzien als goede kandidaten als valkeniersvogels omdat ze veelal aangepast zijn voor het jagen in de duister (op gehoor, en dus in mindere mate op zicht). Twee soorten, de Amerikaanse oehoe en de Europese oehoe werden al getraind door moderne valkeniers om te jagen, maar in het algemeen is het zeer moeilijk om uilen te trainen.

Toch werden uilen in Europa wel gebruikt voor valkeniersdoeleinden. Valkeniers hadden als snel door dat uilen werden gevreesd door andere vogels doordat ze de mogelijkheid hadden om in het duister te jagen en omdat hun vlucht haast onhoorbaar is. Gedurende de dag, als een uil werd opgemerkt door andere roofvogels, probeerden ze de uil te verjagen of zelfs te doden. Europese valkeniers poogden hieruit munt te slaan door gevangen genomen uilen in te zetten tijdens de migratie van andere vogels. Overvliegende roofvogels zouden de hulpeloze uil opmerken en aanvallen. Weggedoken valkeniers stonden dan op wacht op de jonge roofvogels die dan voor het volgende jachtseizoen konden ingezet worden. Uilen werden zo dus niet gebruikt als valkeniersvogels, maar als lokvogels. Deze praktijken werden in Europa al lang geleden opgeheven; het werd nooit door Amerikaanse valkeniers gebruikt.

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:18

Mijn ervaring als je er aan denkt om roofvogels te gaan houden is idd bij een goede valkenier stage te gaan lopen, de opleiding te doen en verder vrijwiligers werk bij een valkenier te gaan doen. Het houden van een roofvogel in een stads/dorps tuintje is geen doen en je buren zullen je in het paarseizoen ook niet vriendelijker aan gaan kijken ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 21:25

Even een vraagje: Kan je een roofvogel trainen zodat hij bij je blijft, zonder dat je hem kwijt raakt? Dat je hem zeg maar toestaat dat hij mag gaan jagen en zijn eigen eten mag vangen, maar dat hij altijd weer terugkomt, en dat hij komt als je hem roept.

En vanaf hoever kan een roofvogel het horen als je hem roept, als dat zou kunnen?

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:13

Nee, een roofvogel is geen dier wat zich aan een persoon hecht. Als hij vrij is om te jagen en kan jagen (dus geen imprint) dan scharrelt hij zijn eigen kostje bij elkaar en heeft hij de mens echt niet nodig.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:17

secricible schreef:
Kuggur schreef:

Kuggur, misschien moet je even beter lezen ofzo... Ik beweer namelijk helemaal niks.

Oh, mijn fout en ik maar denken dat je beweerde dat "roofvogels in het wild vrijwel niet vliegen etc", alleen als ze jagen. Terwijl er bij mijn weten toch vele roofvogelsoorten bestaan die grote afstanden afleggen op trek.
Maar goed jij beweert blijkbaar "helemaal niks", dus valt er óók niets te dicussieren...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 22:32

Ik beweer inderdaad helemaal niks. Als je goed leest geef ik namelijk aan dat dit mij verteld is en het zeker niet mijn kennis is en dat ik dus ook geen flauw idee heb of dit waarheid is. Ik heb dit gehoord en het klonk me logisch omdat ik de (broed)vogels tijdens de gehele workshop achter me niet van stok heb zien bewegen.
Mijn kennis over roofvogels is verder zo ongeveer 0. Ik weet alleen dat dit me door een doorgewinterde valkenier werd verteld tijdens een middagworkshop valkenieren die ik mijn man cadeau deed. Eerlijk gezegd kan ik net een roofvogel van een uil onderscheiden en weet ik wat de voorkant en wat de achterkant is.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 00:43

Okay. Ik vind de redenatie wat verdacht veel klinken als drogredenen van iemand die zijn onethische wijze van dierhouden moet verdedigen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 06:09

Het is correct dat roofvogels weinig vliegen, maar als ze vliegen zoeken ze vaak grote hoogtes op en dat kunnen ze natuurlijk niet als ze zo worden gehouden als dat jij aangeeft. Dat doen ze ook niet in volières omdat die vaak te laag zijn. Onze uilen waren altijd de hele nacht actief met het vangen van insecten, het achter elkaar aan jagen. Ze zaten dan weinig stil hoor. Alleen als ze een wat grotere prooi hadden zaten ze die rustig op te peuzelen.
Op de manier houden waarop jij beschrijft belemmerd dit dus en beperkt hun zeer in hun eigen doen en laten.

Ik woon inmiddels in Frankrijk en hier stikt het van de roofvogels. Die zie ik toch heel vaak rondcirkelen. Wellicht op zoek naar voer, maar stil zitten doen ze niet hoor.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 20:52

Deaglán schreef:
Tessa_93 schreef:

Natuurlijk mag je wel met uilen jagen, het zijn alleen niet de makkelijkste om te trainen. Ze hebben geen krop die vol raakt, zodat je weet wanneer het tijd is om te stoppen met de training (en dan is de kans om ze kwijt te raken vrij groot ;) ) en presteren natuurlijk het best in schemer of duister. Hier even een uitleg;

Uilen worden niet aanzien als goede kandidaten als valkeniersvogels omdat ze veelal aangepast zijn voor het jagen in de duister (op gehoor, en dus in mindere mate op zicht). Twee soorten, de Amerikaanse oehoe en de Europese oehoe werden al getraind door moderne valkeniers om te jagen, maar in het algemeen is het zeer moeilijk om uilen te trainen.

Toch werden uilen in Europa wel gebruikt voor valkeniersdoeleinden. Valkeniers hadden als snel door dat uilen werden gevreesd door andere vogels doordat ze de mogelijkheid hadden om in het duister te jagen en omdat hun vlucht haast onhoorbaar is. Gedurende de dag, als een uil werd opgemerkt door andere roofvogels, probeerden ze de uil te verjagen of zelfs te doden. Europese valkeniers poogden hieruit munt te slaan door gevangen genomen uilen in te zetten tijdens de migratie van andere vogels. Overvliegende roofvogels zouden de hulpeloze uil opmerken en aanvallen. Weggedoken valkeniers stonden dan op wacht op de jonge roofvogels die dan voor het volgende jachtseizoen konden ingezet worden. Uilen werden zo dus niet gebruikt als valkeniersvogels, maar als lokvogels. Deze praktijken werden in Europa al lang geleden opgeheven; het werd nooit door Amerikaanse valkeniers gebruikt.

Volgens de jachtwet mag je met akte alleen maar jagen met de havik en slechtvalk, andere vogels mag je alleen vliegen in de bebouwde kom.
Met uilen zou je snachts kunnen stropen, vandaar dat dat sowieso verboden is.

Edit: uilen presteren niet allemaal het beste in de schemer of duister. De uilen met gele ogen bv Bubo Africanus heeft gele ogen dus kan perfect zien overdag :)