Zijn er hier mensen met roofvogels en/of uilen?
Hoe ziet de volière eruit (en voor de roofvogel het spitshuisje) ? en wat zijn de afmetingen?
Wat doen jullie met ze en hoe vaak laten jullie ze vliegen?
Foto's zouden leuk zijn!
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

)
Misschien moet ik zelf een topic openen

secricible schreef:Ik heb zelf een workshop valkenieren gedaan en daar werd ook uitleg gegeven over deze manier van roofvogels houden.
Het komt er op neer dat roofvogels dus in het wild vrijwel niet vliegen. Vliegen kost energie en die wil je niet verspillen. De enige reden dat ze vliegen is om te jagen. Dit is vergelijkbaar met andere roofdieren, zoals een leeuw. Die wandelt ook niet voor zijn lol, ligt op een vaste plek en maakt zich alleen moe om een dier te vangen.
Ze houden op zo'n kleine ruimte is dus (naar hun zeggen) niet onnatuurlijk, maar dan moeten ze wel dagelijks kunnen vliegen om hun jacht na te bootsen.
Als je ze in een grote volière houdt vliegen ze dus ook niet, maar blijven op een vaste plek zitten. Daarom worden vogels die niet gevlogen worden (en dus een grote volière hebben) ook uitgedaagd te blijven bewegen door rustplek, voerplek en waterplek ver uit elkaar te zetten zodat ze verplicht worden te vliegen. Doe je dat niet blijven ze op dezelfde plek zitten en vervetten.
Nogmaals, dit is niet mijn kennis, maar uitleg die ik gehad heb. Het viel me inderdaad op dat de vogels in de volière constant op dezelfde plek zitten, heb ze in die uren vrijwel niet zien bewegen.
secricible schreef:Het komt er op neer dat roofvogels dus in het wild vrijwel niet vliegen. Vliegen kost energie en die wil je niet verspillen. .
Kuggur schreef:secricible schreef:Het komt er op neer dat roofvogels dus in het wild vrijwel niet vliegen. Vliegen kost energie en die wil je niet verspillen. .
Interessante redenatie. Beweer je ook dat alle roofvogels standvogels zijn en niet trekken? En hoeveel kilometer zou een giervalk dagelijks afleggen om genoeg te jagen voor zijn jongen...?
Zijn echt mijn vriendjes. Tessa_93 schreef:Met uilen mag je niet jagen trouwens,
) en presteren natuurlijk het best in schemer of duister. Hier even een uitleg;
secricible schreef:Kuggur schreef:
Interessante redenatie. Beweer je ook dat alle roofvogels standvogels zijn en niet trekken? En hoeveel kilometer zou een giervalk dagelijks afleggen om genoeg te jagen voor zijn jongen...?
Kuggur, misschien moet je even beter lezen ofzo... Ik beweer namelijk helemaal niks.
Deaglán schreef:Tessa_93 schreef:Met uilen mag je niet jagen trouwens,
Natuurlijk mag je wel met uilen jagen, het zijn alleen niet de makkelijkste om te trainen. Ze hebben geen krop die vol raakt, zodat je weet wanneer het tijd is om te stoppen met de training (en dan is de kans om ze kwijt te raken vrij groot) en presteren natuurlijk het best in schemer of duister. Hier even een uitleg;
Uilen worden niet aanzien als goede kandidaten als valkeniersvogels omdat ze veelal aangepast zijn voor het jagen in de duister (op gehoor, en dus in mindere mate op zicht). Twee soorten, de Amerikaanse oehoe en de Europese oehoe werden al getraind door moderne valkeniers om te jagen, maar in het algemeen is het zeer moeilijk om uilen te trainen.
Toch werden uilen in Europa wel gebruikt voor valkeniersdoeleinden. Valkeniers hadden als snel door dat uilen werden gevreesd door andere vogels doordat ze de mogelijkheid hadden om in het duister te jagen en omdat hun vlucht haast onhoorbaar is. Gedurende de dag, als een uil werd opgemerkt door andere roofvogels, probeerden ze de uil te verjagen of zelfs te doden. Europese valkeniers poogden hieruit munt te slaan door gevangen genomen uilen in te zetten tijdens de migratie van andere vogels. Overvliegende roofvogels zouden de hulpeloze uil opmerken en aanvallen. Weggedoken valkeniers stonden dan op wacht op de jonge roofvogels die dan voor het volgende jachtseizoen konden ingezet worden. Uilen werden zo dus niet gebruikt als valkeniersvogels, maar als lokvogels. Deze praktijken werden in Europa al lang geleden opgeheven; het werd nooit door Amerikaanse valkeniers gebruikt.