Schildpad als "huisdier"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

HappyBuddha

Schildpad als "huisdier"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 15:31

Hallo bokkers :D

Vorig jaar hebben wij een kleine landschildpad van school opgevangen in de vakantie, omdat het beestje best zwak was, en de vakantiehulpen daar waarschijnlijk niet goed voor konden zorgen. Ik vond het hartstikke leuk om hem te verzorgen, en aan het einde van de vakantie was hij goed aangesterkt. Ik vond het echt een leuk beestje, kon er uren bij zitten kijken etc. maar helaas mochten we die niet houden.

maar nu als ik geslaagd ben, mag ik van mijn moeder (een) schildpad(den). Maar voordat ik zo'n beestje ga aanschaffen wil ik me goed in verdiepen in wat hij allemaal nodig heeft, welk ras geschikt is etc. Dus hoop ik dat er schildpadkenners zitten hier.

Het liefst neem ik een waterschildpad, en afrikaanse moerasschildpadden vind ik wel erg leuk :D, en natuurlijk heb ik me hierin verdiept op internet maar ik ben benieuwd of jullie nog handige weetjes etc. hebben.

Groetjes Sophie

mayadeby

Re: Schildpad als "huisdier"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:36

Wij hebben thuis Griekse landschildpadden, deze hebben een warm plekje nodig en water, sla, witloof etc
Waterschildpadden eten vlees, maar ben er zelf niet zo vertrouwd mee :)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 15:39

mayadeby schreef:
Wij hebben thuis Griekse landschildpadden, deze hebben een warm plekje nodig en water, sla, witloof etc
Waterschildpadden eten vlees, maar ben er zelf niet zo vertrouwd mee :)

Wij hadden dus ook een griekse landschildpad om op te vangen :) Bedankt!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:44

2 waterschildpaden 2 soorten namen weet ik zo uit mn hoofd niet in de bak zitten. Geen land aanwezig. Eten kleine garnaaltjes en soms een kleine vis. Bak wordt regelmatig verschoont als hij vies begint te worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 15:52

Ik heb 3 geelwangen. Zitten zomers in de vijver. En 's winters binnen in winterrust. Zomers worden ze niet bijgevoerd. Komen veelste dik de vijver uit. En 's winters worden ze mimimaal gevoerd. Zodat ze weer slank de vijver ingaan.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 15:55

love_western schreef:
Ik heb 3 geelwangen. Zitten zomers in de vijver. En 's winters binnen in winterrust. Zomers worden ze niet bijgevoerd. Komen veelste dik de vijver uit. En 's winters worden ze mimimaal gevoerd. Zodat ze weer slank de vijver ingaan.

Oke, ik wist niet dat ze te dik konden worden haha!

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:03

Ik heb zowel landschildpadden ( Russische vierteen) en waterschildpadden ( 2x geelwang en zaagrug)

Voordat je schildpadden gaat nemen moet je je heel goed gaan inlezen, kwa voeding, huisvesting, vitamines ( zoals kalk voor het schild) winterslaap etc.

Mijn landschildpad zit in een terrarium die tochtvrij is omdat schildpadden erg gevoelig zijn voor longontsteking. hIj zit onder een warmte lamp van 60 watt en een zon lamp van 40 watt . Hij heeft een ondergrond waar hij lekker in kan graven als hij dat wil( hoort bij het ras) een volwassen vierteen word niet groter dan 15 à 20 cm dus om zich relatief klein en makkelijk hanteerbaar als er iets aan de hand is. Een Griekse landschildpad word groter evenals kolenbrander en sporen. Zijn eten bestaat uit gevarieerd voedsel, als hoofd andijvi en komkommer en af en toe een tomaatje stukje banaan of meloen er doorheen( niet te veel fruit want te veel suikers zijn ook niet goed) tevens beschikt hij over een badje waar hij helemaal in past zodat hij lekker kan afkoelen als hij dat wil en geloof me dat doet hij graag :)

Mijn waterschildpadden leven in de winter in een binnen vijver onder een warmte lamp ( die maar 3 uurtjes per dag aan is) ze krijgen verschillend voedsel zoals dode rivierkreeften meelwormen blad andijvie en af en toe een stukje gehakt of boterhamworst. In de zomer zitten ze in een vijver van 2,50 bij 2,50 daar krijgen ze heel ligt voer bij omdat mijn vijver niet al te rijk is aan voedsel voor hen ( een lekkere regenworm b.v.)

Dit zijn dus de mijne met hun huisvesting

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:04

love_western schreef:

Te dik is een groot woord, ze groeien gewoon door na de grote van hun huisvesting... Dus heb je een kleine bak in de winter en een grote vijver in de zomer dat groeien ze ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:12

Nathas schreef:
love_western schreef:

Te dik is een groot woord, ze groeien gewoon door na de grote van hun huisvesting... Dus heb je een kleine bak in de winter en een grote vijver in de zomer dat groeien ze ja...

-O- -O-

Enigste wat er gebeurd als je schildpadden te klein houdt, is dat ze vergroeien. Zo heb ik een schildpad die 14 jaar lang in een bak van 80 cm heeft gezeten. Gevolg is dat hij net zo groot is als mijn schildpadden van 4 a 5 jaar. En je kunt zien dat hij vergroeit is.

En ik heb het niet over groeien, maar letterlijk over dat ze gewoon veelste vet de vijver uitkomen (vetkwabbels bij de achterpoten) Aangezien er gewoon veel voedsel te vinden is in de vijver.

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 16:22

Ik wil gewoon het allerbeste als ik een schildpad krijg, en als ik dat niet kan bieden neem ik er gewoon geen :)
Kan je ze beter alleen of samen nemen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:30

SophieFT schreef:
Ik wil gewoon het allerbeste als ik een schildpad krijg, en als ik dat niet kan bieden neem ik er gewoon geen :)

Sommige soorten leven graag alleen. En sommige kunnen prima samen.

1 van mijn geelwangen hou ik 's winters apart. Want anders geraakt hij in gevecht. Maar zomers is het geen probleem in de vijver. En accepteert hij de rest wel.

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:44

love_western schreef:
Nathas schreef:

-O- -O-

Enigste wat er gebeurd als je schildpadden te klein houdt, is dat ze vergroeien. Zo heb ik een schildpad die 14 jaar lang in een bak van 80 cm heeft gezeten. Gevolg is dat hij net zo groot is als mijn schildpadden van 4 a 5 jaar. En je kunt zien dat hij vergroeit is.

En ik heb het niet over groeien, maar letterlijk over dat ze gewoon veelste vet de vijver uitkomen (vetkwabbels bij de achterpoten) Aangezien er gewoon veel voedsel te vinden is in de vijver.

Vergroeiingen ken ik wel bij schildpadden maar te dik met vetkwabbetjes nee daar heb ik nog nooit van gehoord :D je maakt me nu wel nieuwschierig hier die van jou dan de vijver uit komen :Y)

Mijn oudste schildpad is nu bijna Abraham en mijn 2 meiden zijn 5 en 3 ( ja erg zo'n ouwe vent met 2 van die jonge meiden :o )

Zelf heb ik nu bijna 20 jaar schildpadden

Nathas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:46

love_western schreef:
SophieFT schreef:

Sommige soorten leven graag alleen. En sommige kunnen prima samen.

1 van mijn geelwangen hou ik 's winters apart. Want anders geraakt hij in gevecht. Maar zomers is het geen probleem in de vijver. En accepteert hij de rest wel.

Ben het hierin met je eens , kwa landschildpadden zou ik ook gewoon 1 nemen als ik kijk na mijn man hoe hij mijn vrouw had toegetakeld omdat hij HET graag wou .... En nu ze alleen zitten gaat het top

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:49

Nathas schreef:
love_western schreef:
-O- -O-

Vergroeiingen ken ik wel bij schildpadden maar te dik met vetkwabbetjes nee daar heb ik nog nooit van gehoord :D je maakt me nu wel nieuwschierig hier die van jou dan de vijver uit komen :Y)

Mijn oudste schildpad is nu bijna Abraham en mijn 2 meiden zijn 5 en 3 ( ja erg zo'n ouwe vent met 2 van die jonge meiden :o )

Zelf heb ik nu bijna 20 jaar schildpadden

Dan moet je wachten tot het najaar. Geelwangen staan bekend als veelvraten. Normaal is 2 a 3 x per week voeren genoeg. Maar deze hebben elke dag voedsel tot hun beschikking.

Staat genoeg info over op internet over te dikke schildpadden.

En dat is een mooie leeftijd zeg!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:56

Wij hebben thuis een muskus waterschildpad. Hij leeft in een aquarium (2 meter lang en open bovenkant) bij de andere vissen (maanvissen,tetra's enz) in. Dat gaat prima. Zo nu en dan zie je hem zonnen op de stronken die boven het water uitsteken maar het merendeel scharrelt hij op de bodem rond.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 16:59

Een landschildpad kan ook gewoon in een tuin( met schuilplek. Bijv een emmer half ondergegraven( schuin) maar ze zijn. Super grafers. Dus de tuin moet onder de grond bijv gaas of zo. Zodat ze daar niet uit kunnen. En een landschildpad moet voor de winterslaap( zo doen wij dat) in een lauw bad(tot ong zijn schild). Zodat zijn darmen leeg komen. ( anders gaat het rotten. Asngezien ze slapen) en als ze op de kop ligge kunnen ze dood gaan

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:03

Ik ga denk ik toch voor de geelwang! aangezien afrikaanse moerasschildpadden heel agressief zijn.
Iemand tips voor verblijf etc?
Bedankt voor t meedenken iedereen!

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:06

Laat je ze ook gewoon in de tuin?

Die van ons loopt gewoon tuin rond:). Krijgt elke dag sla of witlof. Soms tomaatje. Enzovoort

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:06

En ik geloof dat je er nu een vergunning voor moet hebben. ( voor de landschildpadden)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:07

doezel2 schreef:

Die van ons loopt gewoon tuin rond:). Krijgt elke dag sla of witlof. Soms tomaatje. Enzovoort

Dat wil ik het liefste wel maar is (nog) niet mogelijk omdat de hele tuin bestraat is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:08

Geelwangen kunnen wel groot worden hoor, besef je dat wel :j . Verdiep je een in de muskus waterschildpadjes. Die blijven veel kleiner..

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:09

Aukelizzy schreef:
Geelwangen kunnen wel groot worden hoor, besef je dat wel :j . Verdiep je een in de muskus waterschildpadjes. Die blijven veel kleiner..

Valt mee. Onze is 18 en ong 15 cm

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:11

Ja dat weet ik! Zal indd ook ff naar een muskus schildpad kijken :)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 17:11

SophieFT schreef:
doezel2 schreef:

Dat wil ik het liefste wel maar is (nog) niet mogelijk omdat de hele tuin bestraat is.

Ik zou dan eerst tuin enzo aan pakken. Want voor je het weet graven Ze zich in.
En met winterslaap. Gewoon een grote bak. Met kranten( dan weet je zeker dat je hem nie kwijt bent want ze graven zich in. Voor de winterslaap:)

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 17:14

Ja klopt :) okee bedankt!