K.I. bij honden, de toekomst of juist niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Loiz

K.I. bij honden, de toekomst of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 08:05

Al lange tijd zie ik op Facebook en internet enorm gave reuen langs komen, allemaal van buiten Nederland. Onbekend bloed, mooie types en regelmatig gezonder dan de doggen in Nederland. De oorzaak als je het mij vraagt? De fokkers in Nederland gebruiken teveel hetzelfde bloed. Er zijn nu zoveel honden die ergens in een paar generaties terug dezelfde voorouders hebben. Toch zie ik nog maar bar weinig fokkers die gebruik maken van buitenlands bloed. Een hond importeren voor de fokkerij of diepvries sperma importeren lijkt in de hondenfokkerij nog totaal onbekend. En dat terwijl het in de paardenfokkerij niet meer dan normaal is om via K.I. te fokken met ook regelmatig buitenlandse dieren.

Het is dat ik niet in de gelegenheid ben om te gaan fokken, want ik zou heel graag buitenlands bloed willen toevoegen om zo, mijn inziens, het ras in Nederland te verbeteren. Echter heb ik wel regelmatig gedacht aan het opzetten van een 'netwerk' om het K.I. met buitenlands bloed makkelijker en toegankelijker te maken voor fokkers. Uiteraard met alle keuringen, tests en papieren die nodig zijn om wel te kunnen garanderen dat de honden waarvan diepvries beschikbaar is ook daadwerkelijk het ras wel zullen verbeteren.

Maar op internet vind je er weinig over, dus ik vroeg me eigenlijk wel eens af wat de hondeneigenaren en vooral fokkers hier over K.I. en het meer gebruik maken van buitenlands bloed vinden? Waarom gebeurt het nauwelijks en zou je het, wanneer het toegankelijker zou zijn, wel gebruiken?

Amandavd

Re: K.I. bij honden, de toekomst of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:09

Nou dan zou ik eens contact opnemen met de Kliniek voor Gezelschapsdieren Eersel/Cryolab Eersel, die doen daar heel veel in. Dus nee, zo onbekend is het niet meer, maar het leeft voornamelijk onder de fokkers van rasverenigingen.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:10

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:11

Ik snap het ook niet dat er in Nederland niet een soort reuen dekstation is met sperma van buitenlandse honden.
Naar mijn inzien zou dat heel fijn zijn.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:12

Ja hoor, ki bij honden is iets wat al regelmatig gebeurd. Sterker nog, sommige rassen kunnen zich zonder ki niet eens voortplanten! Dus die zijn totaal afhankelijk van ki...Maar ook bij andere rassen gebeurd het, vooral voor "vers bloed" uit het buitenland om zo niet ver te hoeven reizen met honden.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:13

Weet je wat het kost om sperma te vervoeren en op te slaan, het hele invriezen etc? Dat kun je nooit vergoeden met de sporadische KI's die gebeuren met buitenlands sperma. Het komt past vanuit het buitenland op moment dat jij dat bestelt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:14

Amandavd schreef:
Weet je wat het kost om sperma te vervoeren en op te slaan, het hele invriezen etc? Dat kun je nooit vergoeden met de sporadische KI's die gebeuren met buitenlands sperma. Het komt past vanuit het buitenland op moment dat jij dat bestelt.

Voor paarden viel me dat reuze mee eigenlijk...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:15

Maar het zou toch super zijn als er net als bij hengsten dekstations zijn?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:16

sallandval schreef:
Amandavd schreef:

Voor paarden viel me dat reuze mee eigenlijk...

Omdat het voor paarden veel meer vraag is, en voor hondensperma uit buitenland op dit moment nog te weinig.

Vraag en aanbod weegt zich niet tegen elkaar op. Als je van al de rassen die we hebben, allemaal verschillende reuen sperma moet hebben, dat wordt veel te duur denk ik.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:17

kohtje schreef:
Maar het zou toch super zijn als er net als bij hengsten dekstations zijn?

Die dekstations zijn er met name omdat er voor paarden een hele installatie nodig is met fantoom en zo... van een hond kan zo bij de dierenarts sperma worden afgetapt. En voor mooie reuen denk ik dat je wel terecht kunt bij de rasvereniging.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 08:19

Maar is dat niet omdat het nu ook nog niet zo bekend en dus minder toegankelijk is dan in de paarden? Ik vraag me sterk af of de vraag niet groter zou zij als het makkelijker wou zijn namelijk.

En diepvries kan je toch langer bewaren, dus ook nog gebruiken als de reu ouder is en je dan pas een geschikte teef hebt of wanneer een reu (plots) overlijd?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:21

Je zou eens gewoon kunnen informeren. Kennis deed het met Duitse Herders en liet het versturen met DHL. Ging prima.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:21

Diepvries sperma is altijd minder van kwaliteit dan vers. En het is makkelijk genoeg om er aan te komen.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:22

Ik heb in Duitsland zaad klaar liggen voor KI als mijn teefje loops wordt. Reu zelf zit in Amerika, en zaad is afgenomen toen hij in Italië zat.
Het gebeurd wel regelmatig, maar vooral bij fokkers die inderdaad fokken voor het ras, en niet voor de portemonnee. Want het kost gewoon vele vele malen meer dan de reu van je eigen kennel, of die op de hoek te gebruiken.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 08:26

Klopt Wendy, zonde vind ik het, dat er nogsteeds maar weinig fokkers investeren in nieuw bloed om het ras te verbeteren. Naar mijn mening dan natuurlijk, zover ik het zie in de doggenfokkerij.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:27

Ik ben het er niet mee eens, in zoverre dat als een ras niet meer via natuurlijke dekkingen kan voortplanten, dan heeft het geen bestaansrecht. Ik vind KI als vervanging voor drift niet goed.
Wat betreft sperma uit het buitenland, dat vind ik op zich niet verkeerd, maar bij mijn ras worden regelmatig reuen geimporteerd.
Het nest wat ik nu heb liggen: mv komt uit zweden, v komt uit australie, allebei geimporteerd dus...

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:29

switt schreef:
Ja hoor, ki bij honden is iets wat al regelmatig gebeurd. Sterker nog, sommige rassen kunnen zich zonder ki niet eens voortplanten! Dus die zijn totaal afhankelijk van ki...Maar ook bij andere rassen gebeurd het, vooral voor "vers bloed" uit het buitenland om zo niet ver te hoeven reizen met honden.

Serieus?! :\ Waarom bestaat dit ras nog?
Dat vind ik wel een hele slechte ontwikkeling!

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 08:35

Billy, het ras kan altijd voortbestaan op natuurlijke wijze, maar of het ras daarmee verbeterd?
Ik heb het met name over KI om het ras te voorzien van buitenlands vers bloed.
Honden importeren kan ook, maar een pup moet 2 jaar opgroeien en dan moet je nog zien of het dan een verbetering word als hij of zij uitgegroeid is. Sperma van volwassen reuen is dan natuurlijk sneller en je weet meteen hoe de vader is van het direct nest.

Edit; het ras waar ik het dan over heb bedoel ik, wanneer een ras enkel op KI voortbestaat vind ik het ook not done.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:38

Ja, wat is het probleem?
Misschien krijg je wel zwak sperma toegestuurd, of is de reu helemaal niet leuk van karakter, of krijg je sperma van een reu die niet natuurlijk wil dekken.
Ik wil graag de reu zien en voelen die ik gebruik, dan kan ik hem veel beter beoordelen als van een plaatje. Want je maakt mij niet wijs dat iedereen eerst de reu live gaat bekijken voor hij sperma laat opsturen...
En dan mag je nog hopen dat je sperma van de goede reu doorgestuurd wordt..Denk dat daar best mee gesjoemeld is voor het DNA testen...

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 08:58

Niet iedereen heeft ook de kans om eerst een reu in het buitenland te gaan bekijken. Ik ben redelijk aan huis gekluisterd en kan niet zo maar even naar bv een hond kijken die 3 uur rijden vanaf hier zit.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:51

Bij ons is het niet toegestaan teven te laten dekken middels KI. Dan krijg ik geen stamboom bij de honden.

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:52

Bij ons is het toegestaan, mits de teef omwille van verschillende redenen, de reu niet accepteert. En dan moet dit geloof ik 2 keer zijn.

Volgens mij brengt het ook niet op om een reu via KI te laten dekken, want er zijn nooit zoveel afnemers als bij hengsten. Een reu dekt 2 - 3 teven op een jaar maximum (binnen ons ras dan toch) en dan zit je daar met al die rietjes...

Eind dit jaar rijd ik naar Hongarije voor een reu :+
Laatst bijgewerkt door Evelien__ op 19-05-14 09:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:56

Wilawander, fok je via RvB? Want dan is die beperking neem ik aan voorgelegd door de rasvereniging?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:04

Wendy_Komen schreef:
Wilawander, fok je via RvB? Want dan is die beperking neem ik aan voorgelegd door de rasvereniging?

De Duitse RVB (VDH) en via de rasvereniging (SV) is het verboden middels K.I. te dekken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 11:29

Ok. Apart. RvB Nederland staat het wel gewoon toe. En natuurlijk zijn er verkeerde redenen om KI te gaan doen, maar ook genoeg goede redenen.