Kat op sterven... Wat is wijsheid?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Kat op sterven... Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 21:27

Ik typ dit met tranen in de ogen... ;(

17 jaar geleden werd Johnny bij ons geboren, een getijgerde kater. Al vanaf het begin een vrij 'speciale' qua persoonlijkheid en dat is er altijd in gebleven, maar al met al een echte knuffelbeer. Hij heeft nooit veel gemankeerd en zelfs toen hij bejaard werd kregen we vaak complimentjes hoe goed hij eruit zag voor z'n leeftijd. Enkel vorig jaar rond mei kreeg hij een gezwel op zijn wang. We gingen er vanuit dat het afgelopen was maar al met al is hij toch blijven verderleven en heeft hij tot de dag van vandaag absoluut geen pijn ervan. Enkele maanden geleden merkten we wel dat harde brokjes kauwen wat moeilijker werd, dus hebben we zijn voer dagelijks aangevuld met zacht vlees en een rijke kattenmelk. Hij bleef fijn op gewicht en zag er gewoon goed uit.

Donderdag zagen we echter dat hij z'n bordje rosbief amper had aangeraakt (normaal is hij er gek op) en ook zijn geliefde kommetje melk dronk hij maar half leeg. Gisteren was dit hetzelfde, wou weer bijna niet eten en zelfs snoepjes oid was hij niet enthousiast om. Ook ging hij al sinds donderdag altijd in het hoekje van mijn bed in de dekens liggen. Dat is gewoon erg gek omdat hij werkelijk nooit op mijn kamer kwam of wilde komen. Nu ligt hij er bijna constant en slaapt de hele tijd door.

Hij heeft volgens mij geen pijn of is niet echt ziek. Bij momenten is hij wel enthousiast om z'n melk of een beetje vlees en eenmaal hij eet heeft hij geen last van z'n gezwel. Zoals ik al zei ligt hij de hele tijd te slapen, en als je erbij gaat zitten begint hij meteen te spinnen en geeft kopjes. Vanwege zijn gedrag denken wij dus dat hij na 17 jaar gewoon 'op' is en dit zelf merkt. Hij zondert zich af op mijn kamer, zoals katten wel vaker doen als ze aanvoelen dat ze gaan sterven...

En nu mijn grote dilemma. M'n moeder stelde voor om na het weekend naar de DA te gaan om hem daar te laten inslapen. Ik ben hier echter een beetje 'tegen' omdat ik denk dat hij geen pijn heeft en niet lijdt. Bovendien is onze DA een stukje rijden met de auto en dit is gewoon altijd heel stresserend geweest voor de kat. Ik zou het gewoon vreselijk vinden dat hij z'n laatste momenten zo stressvol moet doorbrengen. Gezien hij 17 jaar lang ons lieve maatje is geweest verdient hij beter. Ik zou hem liever gewoon rustig z'n gangetje willen laten gaan en vredevol laten sterven hier, maar langs de andere kant vraag ik me af hoe lang hij zo kan doorgaan...

Alvast bedankt om het hele verhaal te lezen.

Froukje
Forever young

Re: Kat op sterven... Wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:32

Gosh, dat is altijd naar :(:)

Is het misschien een idee om de dierenarts thuis te laten komen? Dan kan hij op zo'n eigen plekje inslapen zonder stress. En voor jullie is het ook wel fijn om dan niet meer met een overleden kat terug naar huis te moeten rijden.

Heel veel sterkte!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:33

Dat hebben wij toen inderdaad ook gedaan, de DA thuis laten komen.

Als hij zijn eten niet wil en veel slaapt, dan is dat toch echt een teken dat hij last heeft, al laat hij het misschien niet heel duidelijk aan je zien.

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:33

billionache schreef:
Ik typ dit met tranen in de ogen... ;(

17 jaar geleden werd Johnny bij ons geboren, een getijgerde kater. Al vanaf het begin een vrij 'speciale' qua persoonlijkheid en dat is er altijd in gebleven, maar al met al een echte knuffelbeer. Hij heeft nooit veel gemankeerd en zelfs toen hij bejaard werd kregen we vaak complimentjes hoe goed hij eruit zag voor z'n leeftijd. Enkel vorig jaar rond mei kreeg hij een gezwel op zijn wang. We gingen er vanuit dat het afgelopen was maar al met al is hij toch blijven verderleven en heeft hij tot de dag van vandaag absoluut geen pijn ervan. Enkele maanden geleden merkten we wel dat harde brokjes kauwen wat moeilijker werd, dus hebben we zijn voer dagelijks aangevuld met zacht vlees en een rijke kattenmelk. Hij bleef fijn op gewicht en zag er gewoon goed uit.

Donderdag zagen we echter dat hij z'n bordje rosbief amper had aangeraakt (normaal is hij er gek op) en ook zijn geliefde kommetje melk dronk hij maar half leeg. Gisteren was dit hetzelfde, wou weer bijna niet eten en zelfs snoepjes oid was hij niet enthousiast om. Ook ging hij al sinds donderdag altijd in het hoekje van mijn bed in de dekens liggen. Dat is gewoon erg gek omdat hij werkelijk nooit op mijn kamer kwam of wilde komen. Nu ligt hij er bijna constant en slaapt de hele tijd door.

Hij heeft volgens mij geen pijn of is niet echt ziek. Bij momenten is hij wel enthousiast om z'n melk of een beetje vlees en eenmaal hij eet heeft hij geen last van z'n gezwel. Zoals ik al zei ligt hij de hele tijd te slapen, en als je erbij gaat zitten begint hij meteen te spinnen en geeft kopjes. Vanwege zijn gedrag denken wij dus dat hij na 17 jaar gewoon 'op' is en dit zelf merkt. Hij zondert zich af op mijn kamer, zoals katten wel vaker doen als ze aanvoelen dat ze gaan sterven...

En nu mijn grote dilemma. M'n moeder stelde voor om na het weekend naar de DA te gaan om hem daar te laten inslapen. Ik ben hier echter een beetje 'tegen' omdat ik denk dat hij geen pijn heeft en niet lijdt. Bovendien is onze DA een stukje rijden met de auto en dit is gewoon altijd heel stresserend geweest voor de kat. Ik zou het gewoon vreselijk vinden dat hij z'n laatste momenten zo stressvol moet doorbrengen. Gezien hij 17 jaar lang ons lieve maatje is geweest verdient hij beter. Ik zou hem liever gewoon rustig z'n gangetje willen laten gaan en vredevol laten sterven hier, maar langs de andere kant vraag ik me af hoe lang hij zo kan doorgaan...

Alvast bedankt om het hele verhaal te lezen.

Je moet een dier in laten slapen VOOR hij pijn heeft en lijdt.
Mijn dierenarts zegt altijd dat katten meesters zijn in het verbergen van pijn en ongemakken.
Ze zijn totaal anders dan honden daarin.
Je ziet en merkt niets aan ze tot ze ECHT HEEL beroerd zijn, en geloof me, dan hebben ze al behoorlijk wat pijn geleden.
Sterkte ermee, ik kan niet anders dan het eens zijn met je moeder.
Als de dierenarts het er niet mee eens is, dan hoor je dat vanzelf wel.
Een dierenarts zal namelijk geen dier wat nog kwaliteit van leven heeft in laten slapen.
Nogmaals heel veel sterkte, afscheid nemen van een geliefd huisdier blijft heel verdrietig...
Laatst bijgewerkt door Nens77 op 17-05-14 21:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:35

Wat vervelend! Veel sterkte met wat jullie ook kiezen.

Als een dier niet meer normaal eet, zich terug trekt en veel slaapt, ander gedrag vertoont dan normaal dan is het raadzaam om naar de dierenarts te gaan. Je hoeft trouwens niet direct aan inslapen te denken wie weet dat hij gewoon niet lekker is en hij met wat hulp toch nog best even mee kan. Echter kan alleen een dierenarts dat bepalen.

Het is wel reëel om bij een oud dier om met het ergste rekening te houden. In dat geval vind ikhet laten inslapen van een dier dat 'op' is mooier dan hem nog een aantal dagen laten rekken omdat wij mensen het moeilijk vinden om afscheid te nemen.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:39

Heb vorig jaar met mn 17 jr Eefje hrt zelfde gehad.
Ben snachts na da gegaan want ik wilde hasr een lijdensweg besparen; ze zat echt niet lekker in dr vel , was op en ja,normaal stresskiep in de auto maar het kwartje was echt op. Ikzelf ben heel blij geweest met mijn beslissing; zo kon ik haar ook nog herinneren als hoe ze was ipv dat zielige hoopje.
Sterkte; tis oliebol zoiets ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:39

Bah, wat naar :(:)

Het is wel zo dat katten vaak niet veel laten merken als ze 'wat' pijn hebben.
Als ze zich heel anders gaan gedrahen zijn ze vaak al wat op. Misschien de DA laten komen? Misschien is het niet omdat hij bijna op is, maar heeft hij iets wat te verhelpen is..

Sterkte!

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:40

Ik zou de dieren arts naar je thuis laten komen en hem vredig laten gaan..

Katten laten idd niet snel wat merken..

Mijn kat vind het in kooitje ook niet fijn.
Nu neem ik hem los in zin dekentje mee en iemand anders rijdt dan(t is nog geen 3 min) en dat werkt.
Laatst naar de kliniek was een ruim uur in de auto zo gedaan en hij sliep vredig op schoot zonder stres.

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:41

Katten laten liever niet merken dat ze pijn hebben of zich niet lekker voelen. Zodra ze dat wel laten zien door bijv. niet meer enthousiast hun eten op te eten etc. dan moet je echt aan de bel trekken.

Je kan inderdaad ook de dierenarts bij jouw thuis laten komen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:42

Ik zou de dierenarts laten komen om hem in te laten slapen. Katten zijn heeel goed in pijn verbergen en hij laat het toch duidelijk merken.
Ik zou m niet verder laten lijden.
Heel veel sterkte

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:43

Ik dacht ook dat ik mijn kat moest laten inslapen omdat ze niet meer at. Toen bleek dat ze last van haar gebit had. Na een gebitsbehandeling gaat het weer prima. Onze poes is 19 jaar oud.

Ik zou de dierenarts je kat laten onderzoeken. Mocht het toch nodig zijn om je kat te laten inslapen dan zou ik de dierenarts om advies vragen hoe lang je daar nog mee kan wachten en dat je het graag bij jullie thuis wil.

Hoop het beste :(:)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 21:43

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik denk in ieder geval morgen ga proberen bellen (of maandag, aangezien de DA morgen waarschijnlijk niet bereikbaar is) en sowieso vragen wat hij ervan denkt, omdat hij de kat ook kent. Dat aan huis laten komen is een goed idee en zal ik dan ook meteen vragen.

Het is inderdaad niet de bedoeling om dingen te 'rekken'. Momenteel eet hij regelmatig nog wel uit zichzelf en merk ik dat hij wel honger heeft, maar het lijkt wel of hij te moe is om te eten oid? Dat is de indruk die ik krijg. Misschien valt hij wel op te lappen maar wij gaan inderdaad vanwege zijn leeftijd wel van het ergste uit. Dit is ook de reden waarom we vorig jaar de tumor niet operatief hebben laten verwijderen; teveel risico's owv de narcose en revalidatie...

@japielover: in een kooitje gaat hij sowieso niet, al jaren niet meer. Wij nemen/namen hem ook gewoon mee op schoot met een dekentje maar dan nog is het stress alom. Miauwen tot zelfs soort van krijsen, onrustig rondlopen, bekje open van de stress... Vandaar dat ik er niet dol op ben :n

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:44

Allereerst: Wat vreselijk naar en alvast veel sterkte!

Persoonlijk zou ik toch kiezen om nu al afscheid van hem te nemen, desnoods door de dierenarts naar jou te laten komen. Wij zaten in hetzelfde schuitje enkele maanden geleden, ons oudje, zeer getraumatiseerd en vroeger mishandeld was ook op. 19 jaar en haar tandvlees was overal opgezwollen. Kon niet meer goed eten en drinken. Dan moet je gewoon besluiten dat het goed is. Ze heeft nog een aantal mooie jaren bij ons gehad en dan is het goed.
Ook voor haar was het traumatisch om naar de dierenarts te gaan(altijd geweest al) maar ze was gewoon zo opgelucht toen ze het spuitje kreeg.. Kan het niet beschrijven maar haar blik leek dankbaar. Dankbaar voor alles, maar ook voor het laatste wat we voor haar konden doen: haar verlossen.

Het lijkt misschien alsof hij nergens last van heeft, maar als hij zich nu al afzonderd is het in mijn ogen niet meer dierwaardig en eigenlijk egoïstisch dat je wacht tot hij 'vanzelf' dood gaat..

Anoniem

Ik zou idd ook voor de optie gaan om de DA thuis te laten komen, dat geeft minder stress en je laat de kat niet lijden.

ThreeFingers

Zijn jullie al eerder bij de dierenarts geweest?
Want jullie kat heeft het erg beroerd nu. Een kat die niet meer wil eten en drinken is erg ziek.

LvdO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:45

Ik zou hem maandag naar de da brengen om te laten onderzoeken. Mocht het echt heel ernstig zijn, zou ik hem persoonlijk dan meteen daar laten. Moet je je natuurlijk dot weekend wel op voorbereiden. Katten tonen pijn nauwelijks en het veel slapen en vooral.niet eten kan duiden op veel pijn. Laten lijden en wachten tot hij uit zichzelf omvalt vind ik persoonlijk echt mishandeling.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:45

Ik zou m ook in laten slapen. Mijn hond had (achteraf) een vreselijk gezwel in haar keel dat ook op haar luchtpijp drukte en die was ook tot het einde toe lief en knuffelig. Die at ook wat moeilijker (vandaar dat we toen rontgenfoto's hebben laten maken met een keelinspectie onder narcose en haar toen meteen ingeslapen hebben) maar daar merkte je dus ook vrij weinig aan.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:46

ThreeFingers schreef:
Zijn jullie al eerder bij de dierenarts geweest?
Want jullie kat heeft het erg beroerd nu. Een kat die niet meer wil eten en drinken is erg ziek.

Of heeft last van zijn bek/tanden.

moonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:46

zie zo binnen houden ik weet niet of hij buiten mag komen, maar katten verstoppene izch als ze dood gaan
en inderdaad vragen of hij aan husi wil komen is hier met onze hond ook gebeurd

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 21:48

Vergeten te melden trouwens: we zijn vorige week nog naar de DA geweest voor z'n jaarlijks onderzoek en vaccinaties. Toen is hij binnenste buiten gekeerd, kerngezond verklaard en was er niks aan de hand. Kreeg zelfs complimenten dat het nog zo'n fijne en gezonde kat was voor zo'n oudje. Moet dus echt op enkele dagen gebeurd zijn dat hij zo ziek is geworden? Of kan natuurlijk dat ze iets uit het hoofd hebben gezien.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:49

Dat kan prima. Is bij die van ons ook gebeurd. Die gezwellen zijn uit het niets gekomen. Zijn nog naar de DA geweest voor medicijnen maar dit mocht niet baten. Ze werden erger en erger en op het laatst kon ze haar bekje nog niet meer dichtdoen..

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:51

Bij onze hond kon je t ook alleen maar via een foto zien. Wellicht zitten er ook tumoren op andere plekken.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 21:51

Pffff, wat een moeilijke keuze is dit ;(

Ik ga morgenochtend proberen te bellen naar de DA in ieder geval. Bedankt voor de lieve en behulpzame berichtjes!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:53

Misschien kun je pijnstillers krijgen?
Als die aanslaan dan weet je genoeg. .. :(:)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:54

billionache schreef:
Vergeten te melden trouwens: we zijn vorige week nog naar de DA geweest voor z'n jaarlijks onderzoek en vaccinaties. Toen is hij binnenste buiten gekeerd, kerngezond verklaard en was er niks aan de hand. Kreeg zelfs complimenten dat het nog zo'n fijne en gezonde kat was voor zo'n oudje. Moet dus echt op enkele dagen gebeurd zijn dat hij zo ziek is geworden? Of kan natuurlijk dat ze iets uit het hoofd hebben gezien.

Een gewone check zie je niet alles.
Je kat kan ook iets verkeerds gegeten hebben.
Persoonlijk vind ik dat je bij wijze van spreken gisteren al naar de dierenarts had moeten gaan.
Beest is straks zo ver heen dat er niks anders overblijft dan inslapen.