beagle eigenaren met advies voor deze situatie???!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

beagle eigenaren met advies voor deze situatie???!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 23:06

Ik plaats dit eigenlijk voor de stal eigenaren.

ze hebben een gesteriliseerde beagle x labrador teef van ongeveer 2,5 jaar oud.
Nu is het zo dat deze hond vreselijk koppig is en het vertikt te luisteren.
Zodra je even de deur open hebt dan glipt ze ervandoor en komt ze totaal niet als je roept.
Zelfs het tegenovergestelde,als je roept rent ze juist van je weg en maakt ze er een spelletje van.
Je krijgt haar niet meer te pakken en ze word gewoon spontaan doof.

Aan de riem luisterd ze wel en ze mag ook gewoon los lopen op het erf maar ze krijgen het maar niet duidelijk aan de hond dat ze overal in de wei en tuin mag lopen zolang ze maar komt als ze geroepen wordt.

Vandaag voor de zoveelste keer 1,5 uur op zoek geweest naar de hond,ze rent gewoon weg en loopt dan over straat en daagt ons uit.
uiteindelijk hebben we haar laten lopen in de hoop dat er niks zou gebeuren en ze vanzelf terug zou komen.
Een van de buren kon haar grijpen en zo is ze terug gekomen.

eigenlijk zijn ze er gewoon klaar mee en kunnen ze gewoon helemaal niet genieten van het buitenleven omdat ze constant op de hond moeten letten.

Nu heb ik mij laten vertellen dat dit echt beagle gedrag is maar zijn er hier beagle eigenaren die tips hebben zodat de hond gewoon van haar vrijheid kan genieten??

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:08

Zodra hij komt, extra goed belonen en NOOIT straffen als hij komt, ookal heb je hem al 3 kwarier staan roepen, je moet hem op dat moment de hemel in prijzen omdat hij wel komt! Misschien met hem naar cursus?? daar leer je wel de hond juist dat hij moet komen als je hem roept ed..

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:14

Geen Beagle eigenaar maar wel eigenaar van een ander soort wat ook dit soort 'problemen' heeft. Ik moet eerlijk zeggen dat wij het niet eens meer proberen. Het moet er net in zitten, die afhankelijkheid of erfhond gedrag, en dat merk je snel genoeg. We hebben nu ons hele terrein gewoon omheind. :')

Aangezien ze al 2,5 jaar is vraag ik me af of er nog wat te redden is qua opvoeding. Ik denk dat je het beter praktich kunt gaan bekijken nu (schrikdraadje, omheining, lange lijn > niet handig overigens, binnen laten xD...)

Maar wellicht hebben andere Bokkers nog ideeën :+

Dingen zoals hierboven wordt gezegd > belonen wanneer ze komen etc. dat helpt zeker maar voor onze honden is dat op zo'n moment niet belangrijk genoeg. Die vrijheid, of dat konijn, of die meneer zijn dan veel interessanter. Maakt ze ook geen biet uit als ze je uit het oog verliezen :+ Bovendien als de hond erfhond moet zijn en op bepaalde terreinen wel en niet mag komen heb je volgens mij een heel andere soort training nodig?
Laatst bijgewerkt door Thesserd op 15-05-14 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Miesjex

Re: beagle eigenaren met advies voor deze situatie???!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:16

Ik zit met mijn 2 honden op cursus, hier komen ook vaker oudere ongehoorzame honden..
Met veel oefeningen op cursus, en trainen met je hond komen ze er wel!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 23:17

Dat belonen als ze komt doen ze al heel lang,dat werkt niet aangezien ze zich niet laat verleiden met voer en snoepjes.

Het is een heel energieke hyperactieve uitbundige hond.
Ik ben een paar keer met haar wezen fietsen om haar de energie eruit te laten rennen om vervolgens ff kort wat oefeningen te doen.
dat doet ze 1x goed en word beloont en dan rent ze vol energie weer weg.
Begint het weer van voor af aan.
ze is niet moe te krijgen.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:20

^^ Haha dat maakt het extra moeilijk inderdaad als het voer niet interessant is. Klinkt echt heel bekend allemaal. Energie er uit fietsen werkt vaak ook maar tijdelijk want hoe vaker je fietst, hoe meer conditie ze krijgt, hoe langer ze door kunnen. Misschien dat ze vanaf haar 3e levensjaar wat meer volwassen wordt? Beagles worden volgens mij (zo uit mn hoofd) vrij laat volwassen.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:22

Ik denk dat het goed is om toch elke dag te blijven oefenen, erg streng en kort blijven. Niet boos worden als ze eerst iets verkeerd doet en daarna weer goed doet.
Erg lastig, maar denk dat je op zo'n moment echt even consequent moet zijn, en blijven herhalen.

Verder heb ik wel eens gehoord dat dit echt het Beagle ras is. Hier in de buurt ook iemand met 2 beagles, maar zodra het hek open gaat zijn ze weg, en luisteren nergens na.

Misschien zoeken na een beloning die de hond wel erg leuk vind??
Even spelen met speeltje, koekje( werkt in jullie geval dan niet ), aai over de bol...

Is maar een idee hoor?? Ben er ook geen expert in haha

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 23:28

Geen enkele vorm van positieve aandacht werkt.
ze laat zich niet verleiden door voer,speeltjes of fysieke aandacht.
op zo'n moment heeft ze geen zin om te komen en te luisteren en maakt ze zelf uit wanneer ze terug komt.
Soms komt ze terug en voor je haar kunt grijpen rent ze weer gauw weg.

Miesjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:31

Mm vervelend, ik denk dat het niet anders is dan alles goed afsluiten zodat ze wel buiten lopen kan maar niet kan weglopen.
Leeft de hond helemaal buiten? of is hij ook binnen?
Misschien een honden hok buiten maken waar hij kan slapen?? Misschien is het wel meer een buiten hond??

Die van mij worden al gek als ik ze alleen achter laat, rennen altijd snel mee naar binnen!

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:33

1 échte Beagle tip, REWARD. In huis aan de riem oefenen met roepen, komen = snoep, niet komen = klein rukje aan de riem.
Een beetje Beagle heeft dit zó onder de knie

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:42

Even ter info.... Beagels hebben oren voor de sier.

In ieder geval positief blijven, de hond voelt het meteen als jij geïrriteerd bent en zal dan helemaal niet meer komen.
Ik denk dat het wijs is als je professionele begeleiding zoekt. :j

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:44

Ik heb voorheen een beagle gehad en herken het gedrag alleen als er 'wild' in de buurt liep. Maar hij mocht ook pas na training los lopen. Uiteindelijk liep hij de hele dag (ook als wij er niet waren) los op het erf van de boerderij. Enkel een stroomdraadje op de grond, hier stond niet eens stroom op. Wij hebben hem geleerd op roepen en fluiten te komen. Eerst laten zitten en blijf (vlakbij) en dan "hier" zeggen en gelijk fluiten erbij. Zodra hij kwam gelijk belonen (koekje doet wonderen). Dan afstand vergroten en enkel fluiten. Niet alleen toepassen als hij echt miet komen, maar ook gewoon eens tussendoor.
Ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 23:45

ZoZenn; ook dat doen ze,eerst binnen en toen ze
Dat goed kende buiten.
Toen ze dat buiten aan de riem deden en ze kende dat goed gingen ze stukjes los.
zit en blijf kent ze en steeds op een grotere afstand.

probleem is dat ze het wel kent en weet maar op het moment dat ze weg glipt dan is ze het ineens "vergeten"
Luisteren is dan gewoon niet meer mogelijk.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:48

Je moet voor de hond interessanter worden dan zijn omgeving. Veel trainen en belonen. Misschien kun je gaan oefenen aan de lange lijn en zo de afstand steeds meer uitbreiden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 23:51

Zoals ik hierboven schreef dat hebben ze gedaan en dat beheerst ze ook.
kent ze en doet ze zolang ze aan de riem is.
op goede dagen ook stukken los wat ze perfect doet.

Het zijn echt de momenten dat ze er tussenuit glipt dat ze alles spontaan vergeet en niet meer luisterd.

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 23:55

Waarschijnlijk is het niet genoeg bevestigd en ben je vooral ook te laat om nog in te grijpen. Een hond uit zijn focus halen als hij al is vertrokken, lukt meestal niet.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 00:15

Ook met worst, salami en kaas?
En dan geen ielig stukje, maar als de hond terugkomt echt juigen, spelen en niet twee stukjes maar misschien wel 8 stukjes lekkers?
En dat weggooien, ipv altijd uit de hand.
*Jeeehhhheeeee goooeedzooo!! Kijk is??? En hier nog.. Ohh nog wat en kijk daar is!!*

En dan weer "vrij" .. Ook een belangrijk commando.

En meer de driften voeden.
Speurwerk bijv?

Beagles zijn enorm werkbare honden, maar je moet er wel creatief en inventief mee trainen.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 00:27

Hier ook een beagle-eigenaar, als ik roep: Bowie, dan komt ie niet, als ik heel vrolijk roep Bowielekkers, komt ie er heeeel hard aansprinten, hij weet dat ie dan een plakje kaas krijgt of een stukje salami, is voor een beagle een wondermiddel.

In het begin, altijd zorgen dat je kaas of salami bij je hebt, dan ben jij belangrijk, een beagle heeft absoluut geen dovemansoren als het om eten gaat!

_Caro_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 00:32

En iets van specifieke jachthond training? Want dit gedrag is volgens mij niet enkel typisch voor een beagle, maar voor alle soorten jachthond die gefokt zijn om wild achterna te gaan. Maar lijkt mij dat als die honden echt gebruikt worden om te jagen dat ze toch ook pas mogen vertrekken als ze commando krijgen en dus wel onder appel moeten staan?
Miss dat jachttraining voor zo'n hond ook zou helpen als uitlaatklep, zodat ze minder de behoefte voelt om er nog alleen op uit te trekken?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 06:37

Hier in de omgeving zijn er speciale cursussen voor. Het wordt een recall cursus genoemd. Ik heb er toen wel wat aan gehad :j Geloof 6 of 7 weken een uurtje oefenen.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 07:55

inowa schreef:
Zoals ik hierboven schreef dat hebben ze gedaan en dat beheerst ze ook.
kent ze en doet ze zolang ze aan de riem is.
op goede dagen ook stukken los wat ze perfect doet.

Het zijn echt de momenten dat ze er tussenuit glipt dat ze alles spontaan vergeet en niet meer luisterd.

Nee dat kent ze dus niet ;) een hond denkt niet goh laat ik vandaag eens eigenwijs zijn en lekker niet luisteren. Een hond leert van elke situatie, waarschijnlijk heeft ie in deze situatie al zo vaak succes gehad en dat bevalt haar zo goed dat je wel heeeeeel veel moeite moet doen om haar te overtuigen dat het bij jou/jullie leuker is. En dat als ze komt dus niet meteen "gevangen" word want blijkbaar vind ze dat niet leuk, ze weet aan de toon van je stem wat er komen gaat.. Nare situatie = niet meer komen in het vervolg
Binnen ook al oefenen komen, steeds sneller als ze op een gegeven moment niet snel genoeg komt laat de beloning (en dan iets heeeeel lekkers als knakworst ofzo) op zich wachten, doet ze echt haar best om heel snel te komen krijgt ze dat super lekkers.
Als ze dat beter dan je denkt onder de knie heeft probeer je dat in een prikkel arme afgesloten omgeving buiten. Zo breidt je het steeds uit, maar let op! Is ze in de situatie waar ze vaak niet luisterd ga dan ook je woord "hier" niet verkrachten! Elke keer dat jij hier zegt en ze komt niet ben je het woord aan het verkrachten en zal ze minder vaak gaan luisteren
Dus mocht je denken op deze plekken luisterd ze vaak niet, lange lijn er aan, 1x roepen en anders binnen halen. Komt ze wel heeeel blij en ruig spelen of iets heeel lekkers

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:04

inowa schreef:
Ik plaats dit eigenlijk voor de stal eigenaren.

ze hebben een gesteriliseerde beagle x labrador teef van ongeveer 2,5 jaar oud.
Nu is het zo dat deze hond vreselijk koppig is en het vertikt te luisteren.
Zodra je even de deur open hebt dan glipt ze ervandoor en komt ze totaal niet als je roept.
Zelfs het tegenovergestelde,als je roept rent ze juist van je weg en maakt ze er een spelletje van.
Je krijgt haar niet meer te pakken en ze word gewoon spontaan doof.

Aan de riem luisterd ze wel en ze mag ook gewoon los lopen op het erf maar ze krijgen het maar niet duidelijk aan de hond dat ze overal in de wei en tuin mag lopen zolang ze maar komt als ze geroepen wordt.

Vandaag voor de zoveelste keer 1,5 uur op zoek geweest naar de hond,ze rent gewoon weg en loopt dan over straat en daagt ons uit.
uiteindelijk hebben we haar laten lopen in de hoop dat er niks zou gebeuren en ze vanzelf terug zou komen.
Een van de buren kon haar grijpen en zo is ze terug gekomen.

eigenlijk zijn ze er gewoon klaar mee en kunnen ze gewoon helemaal niet genieten van het buitenleven omdat ze constant op de hond moeten letten.

Nu heb ik mij laten vertellen dat dit echt beagle gedrag is maar zijn er hier beagle eigenaren die tips hebben zodat de hond gewoon van haar vrijheid kan genieten??

Het klinkt als een moeilijke situatie, maar wat je moet beseffen is dat je altijd een hond kan leren reageren op commando, maar om een hond te leren om op eigen initiatief niet over een bepaalde lijn te gaan, dát is héél moeilijk. Dat is iets wat eigenlijk vanaf kleins af aan duidelijk gemaakt moet worden, het wordt moeilijk om hier nog een erfhond van te maken.

Je hebt twee opties: je zorgt voor een bepaalde vorm van omheining, zodat hij niet meer in de fout gaat, of je moet écht met hem aan de slag en het een gewoonte maken. Dat betekend dan ook dat hij niet meer de fout in mag gaan, dus goed op hem letten of desnoods niet meer alleen buiten laten.

Dit zijn tutorials voor dit te leren:
http://www.youtube.com/watch?v=OuTh47i3hOY
http://www.youtube.com/watch?v=msCmMaYtjpI

Zoals zij ook al zegt: dit is geen vervanging voor een hek! Ik zou toch adviseren een omheining te plaatsen.

Verder zeg je dat hij niks wilt aannemen als beloning, dat is niet omdat hij het niet interessant vindt, maar omdat hij waarschijnlijk te veel energie heeft en jou, en je beloning niet interessant genoeg vindt. Een hond moet uitgelaten worden, zeker als het geen goede erfhond is. Wat veel honden lekker vinden is kleine stukjes kaas als beloning. Pakt hij het als hij binnen is, en rustig is, wel gewoon aan? Dan vindt hij het wél een beloning. Dit is een ingewikkeld probleem, maar ik heb het gevoel dat jullie niet echt de tijd of zin hebben om iedere dag iets met deze hond te doen, hetzij trainen, hetzij uitlaten. Daar kan ik fout in zitten hoor!

Laat hem in ieder geval niet meer de fout in gaan, pas die tutorial toe, zorg ervoor dat hij niet afgeleid is zodat hij de beloning aanneemt en zorg dat hij voldoende uitgelaten is. Dan zal je in ieder geval een enorme verbetering zien!

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:08

Nu ga ik misschien heel bokt over mij heen krijgen maar ga het toch even voorstellen...
Wij hadden ook een labrador die over de poort sprong en dan in de vaart ging zwemmen. Op zich voor ons niet zo een probleem maar door dat hij niet goed met andere honden om kon werd het dus wel een probleem. We hadden alle manieren al geprobeerd om hem binnen te houden maar hij bleef ontsnappen. Als hij niet over de poort kon dan beet hij de houten omheining stuk en kon hij daardoor of hij graafde een gat onder de draad,...

Op een bepaald moment had hij een klein hondje gebeten tijdens zijn ontsnapping en moesten we echt de harde kant opgaan. We hebben toen van iemand op de hondenschool een elektrische leiband mogen gebruiken. Op 1 van de laagste standen gezet en op wacht gaan staan. Van zodra hij een poging deed om te ontsnappen riepen we hem terug. Toen hij ons weer volledig negeerde en ging lopen hebben we even op het knopje gedrukt en kreeg hij dus een schokje. Meneer schrok zo hard van die correctie dat hij meteen terug draaide en bij ons kwam zitten. Toen hebben we hem meteen beloont en een koekje gegeven en hij is nooit meer zonder ons buiten geweest. :+

Ik ben echt tegen zulke middelen maar van zodra er levens op het spel staan moet je moeilijke beslissingen maken...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 08:13

Als eerste is het niet mijn hond en ga ik dus zeker niet elke dag met haar om.
soms neem ik haar wel eens mee een stukje fietsen of gaat ze mee op buitenrit.
of neem ik haar mee naar het bos
dit vind ze helemaal geweldig.

de hond komt elke dag buiten en wordt elke dag getraind.
Tijdens de training luisterd ze perfect en let ze gewoon op je.

het gaat hier echt op het moment dat je de deur op een kiertje hebt dat ze er vlug tussenuit naait en spontaan doof wordt

ze word ook meer dan 3x per dag uitgelaten en dat is niet ff vlug maar minimaal een half uur.
hun dochter gaat ook regelmatig hardlopen met de hond.
ze krijgt dus heel veel beweging maar blijft vol energie.

oja,hun dochter heeft nu thuis ook een parcours uitgezet met tunnels en sprongen waar ze regelmatig mee trainen.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 08:14

yeye schreef:
Nu ga ik misschien heel bokt over mij heen krijgen maar ga het toch even voorstellen...
Wij hadden ook een labrador die over de poort sprong en dan in de vaart ging zwemmen. Op zich voor ons niet zo een probleem maar door dat hij niet goed met andere honden om kon werd het dus wel een probleem. We hadden alle manieren al geprobeerd om hem binnen te houden maar hij bleef ontsnappen. Als hij niet over de poort kon dan beet hij de houten omheining stuk en kon hij daardoor of hij graafde een gat onder de draad,...

Op een bepaald moment had hij een klein hondje gebeten tijdens zijn ontsnapping en moesten we echt de harde kant opgaan. We hebben toen van iemand op de hondenschool een elektrische leiband mogen gebruiken. Op 1 van de laagste standen gezet en op wacht gaan staan. Van zodra hij een poging deed om te ontsnappen riepen we hem terug. Toen hij ons weer volledig negeerde en ging lopen hebben we even op het knopje gedrukt en kreeg hij dus een schokje. Meneer schrok zo hard van die correctie dat hij meteen terug draaide en bij ons kwam zitten. Toen hebben we hem meteen beloont en een koekje gegeven en hij is nooit meer zonder ons buiten geweest. :+

Ik ben echt tegen zulke middelen maar van zodra er levens op het spel staan moet je moeilijke beslissingen maken...

Ik werk áltijd zonder te straffen, maar als alles al geprobeerd is, dan vind ik het zeker het proberen waard! De buurt moet wel veilig blijven he! Je hebt ook deze apparaatjes die het vanzelf doen, die de hond tot een bepaalde afstand laten gaan, en dan een stootje geven. Zou ook een oplossing zijn, maar ik zou zeggen: probeer het eerst anders op te lossen! (: