Lompe reactie van dierenbescherming of?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

branka16

Lompe reactie van dierenbescherming of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:53

Of kom ik nou echt zo over...

Hier mijn verhaal:

Ik heb na lang nadenken de dierenbescherming een mailtje gestuurd dat ik wel als vrijwilliger voor hun zou willen werken.
Dit omdat ik al een behoorlijk tijdje werkloos ben en graag weer wat wil doen.
Na het uitwisselen van gegevens werd ik gebeld en ze waren hoofdzakelijk op zoek naar telefonistes en dierenambulance rijders.
Ze gaven aan dringend op zoek te zijn naar telefonistes dus na daar over nagedacht te hebben heb ik ze terug gebeld en we hebben een datum en tijd afgesproken voor een gesprek.
Vandaag....

Nu heeft mijn vriend gisteren zijn auto voor goed geld kunnen verkopen en zijn we opeens autoloos waardoor ik dus niet daarheen kan.(Te ver om te fietsen)
Mijn berichtje naar hun was: (Letterlijk overgenomen, en na proberen te bellen)

Hey,

Ik zou vanmiddag komen voor een gesprek.
Nou hebben wij gisteren onze auto verkocht en zijn op zoek naar een nieuwe.
Maar nu kan ik helaas vanmiddag niet naar ...(Stad).
Ik zal nog even weer met jullie bellen als we weer een auto hebben (gaan vandaag al kijken naar een andere).
Dan kunnen we wellicht een nieuwe afspraak maken.

Sorry voor het ongemak.
Zou je even willen laten weten als je het berichtje hebt gelezen?
Anders bel ik nog een paar keer.

Groetjes Miranda

Hun reactie hierop:
*knip*

Nu ben ik best geraakt door het feit dat zij denken dat ik "zomaar" een afspraak verzet.
Kom ik nou echt zo lomp over?

Mijn vriend heeft uit ongeloof een mailtje gestuurd met daarin wat verdere uitleg en vragen.
En nu mag ik opeens wel weer komen voor een "sollicitatiegesprek"?

Heb er echt een dubbel gevoel over.

Wat denken jullie hiervan?
Laatst bijgewerkt door RianneH op 15-05-14 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Privécommunicatie verwijderd, dit is niet toegestaan

Goof

Re: Lompe reactie van dierenbescherming of?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:56

Ik vind jouw reden om niet te komen eigenlijk onbelangrijk.
Je hebt een gesprek, dus kom je opdagen. Dat jij geen auto hebt is niet hun probleem toch?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:57

Ik denk dat je op een andere manier had moeten gaan, kan me hun reactie wel een beetje voorstellen. Je laat het bij het eerste gesprek al af weten, heb je wel een reden voor maar toch. Hun hebben dan wel meteen een indruk over jou en dat is niet de beste.
Laatst bijgewerkt door marleen_usar op 15-05-14 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 11:57

En hoe kom ik daar dan?
Ik heb gezocht naar een mogelijkheid en die is er niet.

Ook stond in hun mailtje terug naar mijn vriend dat ik tussen de andere sollicitanten was geplaatst.
Dus in hoeverre zijn ze dan zo dringend op zoek?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:57

Ik vind dat ze vrij star reageren naar je. Ik denk alleen wel dat ze door schade en schande wijs geworden zijn. Het is echt scheer en inslag bij de dierenambulance dat mensen zich aanmelden en op het laatste moment weer afmelden.

Persoonlijk had ik het wel netter gevonden als je even gebeld had.
Dat had net wat persoonlijker gestaan en had je ze beter kunnen overtuigen van jouw motivatie.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:59

Ik vermoed dat ze het gevoel hebben dat je deze baan minder serieus neemt dan je volgens hen zou moeten en dat hun reactie daar op gebaseerd is. Misschien zijn ze bang dat je als je daar komt werken ook op het laatste moment af gaat zeggen met alle gevolgen van dien. Je had immers ook gister al kunnen bellen of mailen.

Daarnaast weet ik niet of je goed bevriend/bekend bent met de persoon waar je mee mailde, maar in alle andere gevallen zou ik geen mailtjes beginnen met 'hey'.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 11:59

Ik vind het een beetje raar op een officieel mailtje te beginnen met "Hey" en af te sluiten met "Groetjes".

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:00

Ik heb ze geprobeerd te bellen.
Maar om niet op het laatste moment te melden dat ik niet kan leek het me beter een smsje te sturen.
Ik heb mn berichtje terug gelezen en had het misschien iets anders kunnen formuleren maar ik voel me echt overbodig op een of andere manier?

We hebben meerdere keren contact gehad en dit was zodanig dat ik dacht dat dit kon.
Ze was altijd heel vriendelijk en niet zakelijk.

Maar jullie hebben gelijk dat ik iets zakelijker had moeten zijn.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:01

Ik vind dat de dierenbescherming gelijk heeft. Ze zijn een bedrijf, alles wordt strak gepland, alles moet lopen en ook al gaat het om vrijwilligers, je hebt wel de verantwoording daar aan mee te doen op je genomen door een afspraak voor een sollicitatiegesprek te maken. Je kunt niet zomaar even langsfladderen wanneer het jou uitkomt. En ik denk inderdaad ook, wat zij al schrijven, dat je het bij een sollicitatiegesprek bij een betaalde baan niet zomaar had afgezegd, dan had je wat anders geregeld. De bus, toch 1 keertje een stuk fietsen (desnoods naar de bushalte), een auto lenen voor een keertje, een lift aan de buren vragen, etc. Anders had je die baan ook op je buik kunnen schrijven. Je doet er inderdaad veel te gemakkelijk over omdat het "maar" vrijwilligerswerk is, ook te zien aan je "Hey" en "groetjes" in je mailtje. Kan me voorstellen dat ze niet op zulke mensen zitten te wachten.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 15-05-14 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:01

Ik zou al nooit zijn begonnen met:"Hey". Dit komt vrij onprofessioneel over. De reden waarom je niet komt is ook niet goed, het komt over alsof ze niet op je kunnen rekenen. Wat nou als je straks afhaakt om zo'n kulreden terwijl ze geen telefoniste hebben? Ik zeg niet dat dat zo is, maar dat zit gelijk in mijn achterhoofd.
Ook grammaticaal is de e-mail erg slecht, ik denk dat ze dat allemaal meerekenen. De indruk die je achterlaat is gewoon niet goed.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:02

Een aanhef met "Hey' beginnen vind ik afschuwelijk staan, sorry, dat is echt not done. Begin een mail tenminste met 'Beste'....

Bij een sollicitatiegesprek moet je gewoon op tijd zijn en idd, er gaan ook bussen/ treinen ;-)
Db heeft gewoon netjes geantwoord in mijn ogen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:03

Is het bericht nu een mail of een sms'je?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:03

Ik had het inderdaad ook netter gevonden als je telefonisch contact had opgenomen en de situatie had uitgelegd. Zelf had ik waarschijnlijk alles in werking gezet om toch daar te kunnen komen voor de afspraak. Ik snap deze reactie van de dierenbescherming wel, ik krijg zelf ook niet het idee dat je echt serieus ervoor wilde gaan. Wat nu als dit gebeurd terwijl je zou moeten werken? Ben je er dan ook zo gemakkelijk over?

Ook de volledig informele manier van e-mailen vind ik inderdaad ook apart maar aangezien we niet weten wat voor contact hieraan vooraf is gegaan is daar een oordeel over vellen moeilijk. Dan nog begin ik eigenlijk altijd met 'beste' of 'goedemorgen' of zo.
Laatst bijgewerkt door Fortitude op 15-05-14 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:04

Dan is het misschien idd niet de baan voor mij.
Ik wil gewoon helpen op een vrij aangename manier.
Niet zo zakelijk.
Bij de dierenbescherming zal dan gewoon niet bij mij passen denk ik.

(dit is overgens de 1e keer dat ik zoiets verzet, niet dat het een verschil maakt)

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:04

Dani schreef:

Smsje omdat ze aangaven via telefoon altijd eerder bereikbaar te zijn dan via de mail.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:05

Ik geef de dierenbescherming gelijk.

Desnoods had je iemand moeten regelen die je even kon brengen. Maar als iemand dit tegen mij zou zeggen zou ik denken: Wat een slappe smoes, heeft ze er eigenlijk wel echt zin in?

Dat je dit ook nog via een sms verstuurd + het taalgebruik vind ik verre van professioneel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:05

Ik vermoed dat die informele toon ook vooral gezorgd heeft voor de reactie van de DB.
Uit die mail zou ik nu ook niet op maken dat je het serieus neemt om eerlijk te zijn.

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:06

Vind ook dat ze normaal gereageerd hebben, en inderdaad zoals Iris82 zegt: " Ik denk alleen wel dat ze door schade en schande wijs geworden zijn."

Je had ook de dag van te voren kunnen bellen om te informeren of het gesprek ook verplaatst kon worden eventueel omdat er omstandigheden zijn (had je niet eens direct hoeven zeggen dat je ineens auto loos bent want persoonlijk vind ik niet dat ze dat hoeven te weten, vind ik).

Heb je ook openbaar vervoer/andere mensen die je eventueel kunnen/willen brengen geprobeerd?

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-14 12:06

Ik snap nu wel dat het ongepast was :j
Soms ben ik wat moeilijk in mijzelf formuleren.
En vervoer zoeken is écht geprobeerd.
Anders had ik idd gisteren al afgebeld?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:07

branka16 schreef:
Niet zo zakelijk.

(dit is overgens de 1e keer dat ik zoiets verzet, niet dat het een verschil maakt)

Maar vrijwilliger zijn is niet vrijwillig.
Zodra je "in dienst ben" ben je wel verplicht te komen.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:07

Ik vind ook dat ze normaal gereageerd hebben.
Als je een betaalde baan hebt kan je ook niet zeggen: ik kan niet komen, heb geen auto.
Er is ook nog altijd openbaar vervoer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:09

branka16 schreef:
Dani schreef:

Smsje omdat ze aangaven via telefoon altijd eerder bereikbaar te zijn dan via de mail.

Volgens mij bedoelen ze daarmee dat je moet béllen. Praten dus. Tenslotte solliciteer je ook naar een baan als telefonist. SMSen ipv je mond gebruiken komt als telefoonangst over. Ook al geen pré dus. Taalgebruik en reden van afzeggen zijn al genoemd als 'je komt niet goed over', dus tja, ik snap de reactie van de DB wel. Dat je nog op gesprek mag komen is een wonder. Realiseer je je dat er mensen vrijgemaakt zijn om jou te kunnen ontvangen?

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:09

Je vriend had zijn auto kunnen verkopen en dan kunnen zeggen ik houd de auto nog één dag aan vanwege een sollicitatie.
Je komt niet zo pro actief over door de afspraak af te zeggen via sms en een informele toon.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:10

Brainless schreef:
branka16 schreef:
Niet zo zakelijk.

Maar vrijwilliger zijn is niet vrijwillig.
Zodra je "in dienst ben" ben je wel verplicht te komen.

Eh nee... Dan ben je nl geen vrijwilliger mee... Wel moet je tijdig afbellen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-14 12:10

Kan hun reactie goed begrijpen. Een telefoniste is een belangrijk punt binnen een bedrijf. Deze moet betrouwbaar (op kunnen bouwen) zijn en formeel. Uit jou mail komt naar voren dat je beide niet bent.
Als je echt wilt dan zorg je dat er komt. Bus, trein, taxi, vrienden, familie, fiets, opties genoeg. Als je er werkt kan je ook niet om elke reden afzeggen.